Tere eetris on portaal, tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Olulisi sündmuseid märgatakse tavaliselt siis, kui on juba hilja. Üheks põhjuseks on harjumatus sündmustega, mida pole varem juhtunud. Samuti ei paista need alati erilistena välja. Julgust ei lisa seegi, kui oled varem midagi tähelepanuväärseks pidanud, et hiljem siis tõdeda oma eksimust. Pealegi juhtub viimasel ajal nii palju, et ei jõua kõike nagunii märgata. Aga seekord võib õnn soosida. Igal juhul võib käivitada isegi kaks topperit, registreeri maks, kui palju kulub aega sotsiaalselt kõiki äratava suure pauguni. Kaks iseseisvat sündmust võivad aga üllataval moel isegi kombineerida. Esimene juhtus nädala eest, kui USA, kas öösel kell üks väljus sport Colin Sist asuvast laohoonest 2000 õllekastiga veoauto inverdadesse järel kiirteele, nii alustas sõitu umbes 200 kilomeetri kaugusel asuvasse Colorado Springsi. Saavutanud kiirendusraja lõpus ülejäänud liiklusega ühtlase sõidukiiruse kallutas autojuht end kergelt paremale küljele ja libistas jalad rooli alt ning siirdus istuma kabiini tagumisse pingeritta. Seal olid veel mõned teisedki reisilised, keda huvitas, kuidas isejuhtiv auto saab hakkama ajaloo esimese ametliku kaubaveoülesandega. Isejuhtivad autonoomsed, sõiduautod ei ole enam eriline uudis. Ilma suurema fanfaari on need juba siin-seal inimesi teenindamas. Jooksjate veoautode arendamisest on samuti pikemat aega. Ja nende testsõitusid on meedia vahendanud püüdes enamasti päästeasjast huvitavamate tähelepanu. Nähtavasti klassifitseeruvad sellised uudised paljude alateadvuses ootame-vaatame tehnoloogiaga seotud signaalide virveks. Aga seekord võiks olla tähelepanelikum, sest autonoomse veoauto omanikuks on Uber. Firma, mille tegevus kiilus end pika ajalooga taksoteenuste korralduse masinavärki hakkasid teenuse rahavood liikuma taksojuhtide asemel süsteemist välja. Taksonduse ärimudeli purunemise palju ja valurikas protsess tõi juhtunu avalikkuse teadvusesse. Aitäh suurlinna taksojuhitasusid barrikaadidele või kloppisid raudlattide abil uute sõiduteenuseid pakkujate sõidukeid. Lisaks ooperikohale olekule teeb käesoleva juhtumi eriliseks juba alustatud ametliku transporditeenuse osutamine. See tähendab, et vahepeal on ületatud kõik vajalikud paberite lubadega seotud takistused kusjuures oma märjukest lubab uuel moel transportida maailma suurim valmistaja Anheuzer push inpäev. Võib isegi öelda, et jutuks oleva veoauto kabiinis viibinud maanteeamet ja äriettevõtete reisijad ei olnud kohal, et uurida näidikuid muid testimisega seotud tehnilisi asjaolusid. Paina tulid sealt tunnistamaks ajaloolist sündmust. USA teedel liigub umbes kolm miljonit taolist veoautot, selle erinevusega, et roolis on inimene. Alguses mainitud stopperit võib nüüd käimas hoida, et vaadata, kui kaua kulub aega protestilaine alguseni. Nagu tänaseks juba 67. Regis teenust pakkuva Uberi takso arisse sekkumise puhul tuli esile erinevaid reaktsioone vahetust inimlikust emotsioonist kuni kohtuvaidluste ja poliitikute tõstatatud seadusandlike algatuste. Nii võib olla kindel, et veoautojuhid asuvad samuti peagi tegutsema. Mis toob meid nüüd aga selle teise juhtumi juurde. Ühinenud kuningriigi Sheffieldi ja Londoni ülikoolide koostöös valmis kohtuprotsessi vaagib nutikas tarkvara, mis lisaks seaduste loogika tundmisele ja nende põhjal järeldamis võimele suudab protsessi kaasatega moraalsete aspektide analüüsi. Proovitööna pidi virtuaalne kohtunik andma omapoolse otsuse Euroopa, kus ta kohtus seni lahendi leidnud juhtumitele. Ja tulemus langes 79 protsendi osas kokku inimestest kohtunike omaga. Võimalik, et juba lähitulevikus sekkuvad masinad õigusmõistmisesse ja meie saame siis sulgeda selle teise stopperi. Kes aga tahab nüüd pikemalt aega mõõta oodaku kuni autojuhid ja kohtunikud üheskoos Asuvad masinast kohtunikule kaebama, neile osaks saanud ebaõiglust.