Kunda tsemendiliin kuna sa siia tuled, alati leiad eest midagi uut. Paar aastat oli Kunda kõrgeimaks tipuks ainus kaheksakümnemeetrine korsten taatomiga 1961. Nüüd kõrgub. Aia taha sissesõidutee poolsesse külge pandi paika insenerikorpuse tehase uue administratiivhoone vundamenti. Nüüd on tellingud kadunud hoone katuse ja klaasi all ning vastne betoon piire selle esisel ruumi andnud tuli värskele asfaltkattele. Ja viimased viisa start on kasvatanud linna kahekordseks. Tehases endas aga on uued tehnoloogilised liinid sootuks varju jätnud. Vana Punase Kunda. Kahe ja poole aastaga on siinsest veskist välja jooksnud ligemale miljon tonni tsementi. Vanas tehases üksi oleks nõudnud 10 aastat tõsist pingutamist. Kaks hiiglaslikku terassilindrit aga pöörlevad lakkamatult rabistades tonn tonni järel hõõguvpunast haakunud klinkrit jahutajaisse. Mingem lähemale kolmanda pöörde ahju juba valminud tugisammaste vahelt läbi otse nende hiiglaste alla. Töötava ahju all siis räägimegi tsehhi tehnoloogi, Kuldar kildmaaga juttu sellest, kuidas klinker tuleb. Aplinkri tulemusel on nüüd suured muudatused toimunud. Käesoleval suvel suurte rekonstrueerimist ajal tehti palju niisuguseid töid, mis on selle klinkertulekule siis suuresti kaasa aidanud. Oleme nii keskeltläbi omandanud kummagile laiule neli tonni tunnis juurde toodangut. Ja sellega me tootmisvõimsused tunduvalt suurenenud. Kui täpselt juttu teha, siis me varem töötasin nii keskmise toodanguga 29 tonni tunnis. Nii malevil pöördahju peale rekonstrueerimise mõtlesime siin vahepeal 35-ga. Ja nüüd töötame keskeltläbi 33 tonniga, kuna 35 tonni tähendab projektiline toodang ei luba meil tabel normaalse kvaliteediga klinkrit. Aga seegi on suurte, kas teil on vist juba plaanidega juures arvesse võetud seda? Praegu tähendab see graafikute ületamist ja graafikute ületamine on meil vajalik, sest et meil on ette nähtud esimese ahju ka veel teha üks pikem seisak monteerida sinna vete juurde, see tähendab soojusvahendaja võimsust tõsta. Nii siin klinker praegu jookseb. No aasta-poolteise-kahe pärast hakkab tulema kolmandast alustada. Kas need tuleb see neid täiesti niisamasugune nagu need kaks eelmist või kavatsete seal midagi muudki teha? Kolmas liin on oma nominaal mõõdetad ja toodangut loogiline. Esimesele kahele mis siin muudatust on, on nii palju, et klinkerjahutaja on kodumaine Volga 35, see on raudteemark ja põhiliselt muud agregaadid ja seadmed on kõik mis esimesel teisel liinil. Võttes arvesse Ivo kaheaastased ekspluatatsioonikogemusi, rakendame neid ka kolmandale liinile oleme juba terve rida ettepanekuid teinud ja loodame, et need projekteerimisorganisatsioonide ja ehitajate poolt arvestatakse. Küllaltki palju tööd, on arvatavasti nende täiustuste vormistamisega nende paberile panemisega, et neid pabereid hiljem ehitamise monteerimise juures kasutada saaks. Kahtlematult siin me püüame ära kasutada need ülaDiaalsest kui protsessi ühiskondliku konstrueerimise bürood, mis siis parandab joonised, mis on meile mittevastavaks vaat ja kus me oleme juba varem ekspluatatsiooni käigus parandusetöid. Samuti tahame kohe terve rida elektrimootoreid asendada võimsamatega, nagu seda tegime esimese ja teise liini juures, mis on otstarbekas. Rõõm kuulda, et maailma praktikas pretsedenditu tehnoloogia on omandatud, et ekspluatatsioonipersonal projekteerijate loomingut edasi arendab. Peamine on ju klinkreek, valib Teet, sellest sõltub tsemendi mark. Teemegi veel ühe kõrvalepõike läbi ühendatud ladude ploki ja otsime üles veski meeste pealiku tsemenditsehhijuhataja Evald Soodla ja kuulame, kuidas siis on lood selle päris toodanguga. Tsemendi jahvatusega praegu ei ole, vedas, element, tuleb kvaliteet paraneb, ka meil järjest läheb paremaks, praegu on juba 500 kindel või just täiesti Nonii pool ligemale anname juba viit sadat. Praegu käivad katsetused esimese separaator vestipiga, millega tahame saada veel 600 kätte. Vahepeal oli teil siin ja üks, üks pisikene kogus muidugi teie mõistete järgi põlevkivituhk portlandtsementi jahmatamisele. Kuidas sellega õnnestus? Esialgsed andmed on praegu, see andis välja mark 600 kuid 28 päeva andmed on veel saamatamis, kinnalt ütleb tema margilisuse ära. Nii, no mis teie jaoskonnas veel uut on nüüd viimasel ajal uut võib nii palju öelda, et pakki masinad oleme saanud enam-vähem korda. Töötavad mõlemad praegu laadi, meie täna läheb viimane partii Kaanasse tsementi meil välja. Ja kuidas olete teie oma tšehhiga vastuvõtuks valmis, kui käiku läheb juba kolmas liin, kes on valmis tööks, kui antakse üle kolmas Veski ja praegu kompressori jaamale laiendatakse, kuu paigutatakse neljas kompressor. Silosid siloseid juurde ei tule nendest. Ja kolmas 150 meetrine hakkab juba kontuure võtma tugi jalandid, millele kinnitatud laagritel hakkab pöörlema. See neljameetrise läbimõõduga hiigelteleskoop juba ootavad segmentide paigale tõstmist madalama niinimetatud kuuma otsa juures, kus ta hakkab väljuma. Valmis klinker on veel silmaga vähe näha. Kõrgemas korstnapoolses teise nimega külmas otsas aga ollakse nii kaugele, et võiks ahju otsa juba sängitada. Sisesein on tervenisti betoneeritud. Ka Lowry basseinide uued korpused hakkavad katuse alla saama. Sealt leiamegi siinse esimese ehitusjaoskonna meistri Arnold Suurna. Kontrollime tema abil esimese pilguga nähtud. Tsemendiahjusid juba monteeritakse müüjat, jaanuarikuus on lööte, saab valmis, võib panna esimesed pöörded peale juba meie siin, kus me praegu olemas on üks vertikaalsete Slowry basseinidest juurdeehitus nendele jah. Ja veel peale lagi teha 26 meetri kõrgusena. Viimane lagi siis on, sellega on sellega ka kõik ja, ja kõrval on horisontaalne lobri bassein ka juba osaliselt katuse alla saanud. Ja nüüd selle kuus katsume lõpetada välimise seina müüriladumise. Jah, no kuidas üldiselt läheb esimeste kahe ahju kogemused on ikka mõjunud muidu kui brigaadid vahel juttuaarias lassi võrrelda. Kahekordselt nii et võib ütelda, et kolmanda liini ehitustööd praegu kulgevad märksa normaalsemalt ja paremini kui oli siin esimese kahe liini puhul võib küll nii-ütelda. Ja siis viimane külaskäik peainseneri asetäitja Hubert Noormetsa kabinetti praegu ajutisse kabinetti veel vanad tehase territooriumil, niikaua kui uus insenerikorpus valmib. Ja küsimus, mida siis kolmas liin punasele Kundele õieti tähendab? Kolmanda liiniga kasvab uue tehase võimsus pooleteisekordseks. Kui praegu projektiline võimsus on 600000 tonni tsementi aastas, siis on projektiline võimsus 900000 tonni tsementi aastas. Muidugi see võimsus kõigub teatud varal, sest tsemendi väljalase sõltub lisandite ja lünki kogusest. Arvestades seda, et ligemale rajal inertsed lisandid tsement enam ei lisata, siis tehase võimsus kujuneks nii 850000 tonni piirides. Kuid teisest küljest arvestada, et ligemal ajal peaks ka käiku minema tolm, tuhk, portlandtsement, mida on uuritud meie polütehnilises instituudis mille katsepartii käesoleval aastal valmis alles hiljuti, siis peaks lisandi sisaldusel tõusma, nii et võimsus peale kolmanda liini käikulaskmist tõuseks siis juba üle miljoni tonni. Ja ühtlasi siis ka seda tähendab see kolmas liin, et tsemenditehas Punane Kunda on lõplikult valmis, kas nii? Praeguse seisuga küll ja võib arvata, et ligemal aastail enam edasist laiendamist ei tule. Nimelt Punase Kunda võimsus rahuldab vabariigi vajadused õige pika aja peale ette juba arvestada ka sellega, et neil on väga suur reserv, et põlevkivituhk sideainete näol, mis võimaldab väga palju ehitusdetaile valmistada nende baasil Ja nüüd aga küsimus sellest sabast, kus me siin praegu õieti viibime tollest vanast ja esialgsest, mis päris valmis punasest Kundast annab vast ainult ühe kümnendiku. Vana tehase suhtes on seisukoht taoline üldiselt peale kolmandat käiku las mis peaks vana tehase seisma jätma. Regult toimub selle küsimuse täpsustamine. Tehases on spetsialist kiprotsemendist. Tema hinnang alusel otsustatakse tehase edaspidine saatus sellest seisukohast, kas teda võib muuks otstarbeks kasutada või on veel otstarbekohane teda tsemendi tootmisel käigus hoida. Üldine seisukoht on niisugune, et siiski vana tehas on juba täielikult amortiseerunud, eraldub palju tolmu. Arvestades tänapäeva tehnilist taset, tuleks tootmine vanast tehasest lõpetada. Kasvõi juba järgmisel aastal.