Tähelepanu algavas saates kuuldu ei pruugi ühtida teie arusaamadega reaalsuse olemusest ega pretendeeri juhtiva tõe tiitlile vaid on silmaringi avardav audiorännak maailmavaadete äärealadele erinevate võimalike ja võimatute tunnetus akende kaudu. Rahvusringhääling ei propageeri ei kinnita ega lükka ümber saatekülaliste väiteid ja seisukohti. Tere, kallid raadio, kahe kuulajad, käes on aeg, pöörata pilgud Põhjala poole ja uurida natukene sealset ilma ja eluolu. Algab saade hallo, kosmos ja mina olen y Peek. Minu tänase saate külaliseks on Rootsimaal elav saami teadmanaine Lailas pik kes käis oktoobrikuu lõpul Eestis saamide kultuuri ja maailmavaadet tutvustamas ning Põhjala loodusravitarkusi jagamas. Ja muidugi ei jätnud kasutamata võimalust Pilku saamide võlumaailma sest tegemist on hingestatud ilmavaadet viljelev loodusrahvaga, kelle jaoks takt loodusega ning ka maailma Te materiaalse ja silmale nähtamatu osaga on üsna loomulikult põliskultuuris sees. Naljas pik sündis saami põhjapõdra nomaadide peresse jokk mokki nimelises paigas. Põhja-Rootsis. Oma pere kolmest õest vanimana pühendus ta kultuuripärandi hoidmisele ja kandmisele ning traditsiooniliste elutarkuste väärtustamisele ja edasiandmisele. Ikka selleks, et saami kultuuri iidsed teadmised ei kaoks nomaadielu, tingis sügava ja mõtestatud suhtumise loodusesse ning varustas teda juba lapsest peale teadmistega, kuidas edukalt loodusega kooskõlas elada, kuidas üldse looduslikes üsna karmides tingimustes ellu jääda ja hakkama saada. Mingil hetkel tabas Laile ära, et sedalaadi teadmised, kultuur ja eluviis on tänapäeva maailmas hääbumise ohus ning pühendas oma elu saami põlistarkuste pärandikandmisele. Tänasel päeval õpetab ta kõike seda, mida ta on ise saami kultuuri esindajana oma esivanemate käest õppinud õpetab nii oma lastele ja lastelastele kui ka teemast huvitatud õpilastele üle kogu maailma. Tema juurde jõuavad põlisrahvastik kultuuridehuvilised Rootsist, Norrast, Soomest, Venemaalt, Baltikumist ja mujaltki. Tansaami kultuuripärandi hoidjana kogunud rahvusvahelist tuntust, pälvinud mitmeid auhindu ja tunnustust. Ta kirjutab artikleid, annab intervjuusid, koostab kultuuripärandit puudutavaid materjale, kirjutab raamatuid, teeb koolitusi, õpihimulistele on tema suvelaagri uksed Saltoloog tas alati avatud saamikul. Tuuri on ta lisaks teadmistele säilitanud ka läbi erinevate esemete. Kui haljas pikes Tallinnas, siis oli tal kaasas väike valik traditsioonilistest nõudest ehetest, riietustest, erinevatest tarbeesemetest, käsitööst ja Kamaagilistes töövahenditest ning juba seda killu, kes oli terve suure näituse jagu. Ja tema sõnul oli see vaid grammike võib-olla kümnendik, võib-olla kahekümnendik sellest, mis tal kodus on. Saami kultuurist säilitatud autentset. Kultuurimaterjali saamid on Euroopa fennast kandja põhjaosas ehk Norras, Rootsis, Soomes ja Venemaal elav põlisrahvas. Meie teame neid ka näiteks laplastena. Saamid räägivad saami keelt ja selle erinevaid dialekte ning tänaseks arvatakse maailmas olevat 80 kuni 100000 saami. Päris täpselt seda arvugi ei teagi. Ehk siis nad on arvukaim säilinud põlisrahvas põhja Euroopas nii Soomes, Norras kui ka Rootsis on muide ka saami parlament. Kolm saami parlamenti teevad omavahel koostööd saami parlamentaarse assamblee kaudu. Ja kui jutt juba põlisrahvaste teemale läks, siis oletan, et paljud saate hallo Kosmos kuuled, on kursis Ameerikas Põhja-Dakotas standingi Rock-nimelises indiaanlaste reservaadis toimuvaga, kus käib võimas võitlus teemal loodus versus raha. Nimelt tahavad ettevõtjad ehitada sinna hiiglaslikku torujuhet, see aga ähvardada Põhja-Ameerika indiaanlaste elupaika ja puhast loodust, kuna toru ühe läbistaks Missouri ja epijõgesid ning samamoodi ka osad ahe järve sealsamas sterlingi rocki reservaadis. Ja indiaanlased loomulikult sellega rahul ei ole, vastupidi, nad on väga-väga mures, kuidas see kõik mõõdeks loodust ja eelkõige puhast vett, mis teatavasti on ju elementaarne eluks vajalik ressurss. Kogu Põhja-Ameerika indiaanlased on oma elu, kodu ja looduse pärast tõsiselt mures. Ning käimas on võimsad, aga samas põliselanike poolt rahumeelsed protestid mis kajastuvad üsna võimsalt kogu maailma sotsiaalmeedias. Järgmisel kolmapäeval, üheksandal novembril kella kahest neljani toimub Tallinnas Ameerika saatkonna ees aadressil Kentmanni üheksa Eestis põlisrahvaste elu ja õiguste eest muretsevate Euroopa indiaanlaste ehk siis eestimaalaste meeleavaldus. Korraldajate sõnul plaanivad meeleavaldajad avaldada palvetaja lauludega toetust meie Põhja-Ameerika vendadele ja õdedele seist oma maaelukeskkonna puhta vee ja isikuvabaduste eest. Toetada USA valitsust püüdlustes tagada demokraatia, tean ning vägivallatu suhtlus põlisrahvaste ja nende toetajatega. Meeleavalduse korraldajad paluvad osalejat seal kaasa võtta trummid, et ühiselt mängida ning võtta ühes palve, millega soovitakse põlisrahvaste ja pärismaalaste kindlameelsust väestada. Nii et keda huvitab Omalt poolt tämbing roki indiaanlaste looduskaitseaktsioonile kaasa aidata? Ta siis järgmisel kolmapäeval kella kahest neljani on teil Tallinnasse võimalus. Täpsemat infot leiate Facebookist, samuti ka sealtsamast, ka saate hallo kosmos seinalt peale toredat traditsioonilist saami joigu jagab meiega oma ilmavaadet ja ilu tarkust. Saami vanaema ja teadmanaine Lailas pik. Minu tänase saate külaliseks on saami teadmanaine ja pärimuse kandja Lailas pik, kelle juttu tõlgib meile täna reetarang. Tere, Layla. Tere Reet Kiistu. Tere. Laila. Suur tänu, et sa leidsid aega tulla oma eesti külaskäigu ajal külla saatesse kosmos ja traditsiooniliselt saade algab rubriigiga sinu lugu, et kus me teeme sind raadiokuulajale tuttavaks, et tahaks natukene teada sinu taustast, kes sa oled, kust sa tuled, kuidas sa oled jõudnud nende teemadega tegelemise nii millega? Tänasel päeval tegeleb tervise teemad, pärimuse kandmine, et äkki räägi natukene meile lähemalt endast, palun. Pürub hooaeg ja juht iides saamiska, Liivet idee, Liive, Halljeeft, olled, Al tehe, palja kommeratho Laum. See tuleb kõik sellest, et ma olen üles kasvanud saami perekonnas ja ma olen seda õppinud seal oma üleskasvamise käigus. Ja kõigest sellest ma siis ka räägin. Ma kasvasin üles saami perekonnas, kes elas nomaadide kombel rändas põhjapõtradega, mägedest metsa. Ma olen kasvanud üles perekonnas, kes rääkis kahte saami keelt ja seal ma olen õppinud ka kõike seda, kuidas kasutada loodusesaadusi ja kuidas ennast sellega ravida. Atsalt atrjeka ogonserveere. Ma olen õppinud, kuidas kasutada loomade nahka, kuidas teha käsitööd, kuidas valmistada riideid, kuidas teha kõõlustest nööri. Hanthere. Ja ma olen õppinud ka, kuidas käsitleda liha, okkad, spinnad, rood üsna siia nool ja kuidas teha kõõlustest niiti või köit. Ma olen rännanud mägede ja metsavahet ja ma olen käinud koolis koos teiste saami lastega. Perekond, minu vanemad olid väga konservatiivsed ja ma pidin õppima kõike, mida saamid teadsid, sest nad tavatsesid öelda kunagi ei või teada, mida elu ette toob. Kui ma olin teisme eas, siis ma olin üsna sageli päris üksik, sest minu huvid ei läinud kokku sellega, mis teistel samaealistel lastel olid. Ja siis ütles minu isa mulle. Sa tead väga palju, aga sa pead need teadmised kasutusele võtma, muidu ma võtan need teadmised endaga hauda kaasa. Ja ta ütles veel, et sa oled ju õppinud õpetajaks, aga tulevikus saad sa kasutama neid teadmisi, millega sa oled üles kasvanud. Nii et ma kirjutan palju, pildistan, korraldan näitusi, intervjueerin vanu inimesi ja ennekõike jagan kõike seda, mida ma olen õppinud. Ja ma võtan vastu saami inimesi, kes on vahepealsetel aegadel kolinud lõuna poole ja nüüd leidnud tagasitee oma juurte juurde ja nad tulevad ja saavad omale uue, saami perekonna, et uuesti tutvuda oma tradid. Täna kodu kiireks veel ja ma olen saanud selgeks, et me ise. Me oleme oma teadmistes saadikud, muidu võtab selle töö teha keegi teine, kes ei tea meie traditsioone ja siis läheb natuke valesti. Omancherientibereta Aldwaman viad, meie tahaks. Kahtlemata ei ole võimalik jagada kõiki teadmisi, mis mul on, aga ma olen tänulik selle võimaluse eest, et ma sain siia tulla ja jagada Eesti inimestele oma teadmisi. Ja meil on palju ühiseid jooni, nii nagu saami keelgi kuulub ka eesti keel soome-ugri keelkonda. Meie riietusel rahvariietel leidub ühiseid motiive, näiteks vööd ja veel on ühiseid jooni, millest ma edaspidi räägin. Ja ma olen väga avatud inimene ja ma tahan jagada neid teadmisi sest me oleme sõltuv kõigest sellest, mis meie ümber on ja need tulevad kasuks, ükskõik kus maailma otsas, aga ei ole. Väga tore, seda tahaks kindlasti tänase vestluse käigus kuulda, et kui sa leiad selliseid ühisosasid või paralleele või, või sarnasusi eesti põliskultuuriga, sest meile, eestlastele meeldib samuti mõelda, et me oleme Euroopa taanlased, et selline üks põhjala põlisrahvastest. Sa mainisid enne, et räägid kahte saami keelt, et palju neid saami keeli on. See dialehtedes büroogtisin snii juuliike me ütleme nende kohta vahest ka murded või või teinekord keeled, et neid on kokku üheksa. Kes on olnud. Sinu peamised õpetajad mainisid enne, et oled saanud isalt hästi palju sellist põlist tarkust, et kas oskad välja tuua mõned enda jaoks tähtsamad õpetajat. Inspiratsiooniallikad, eeskujud. Demi Moore, minu ema Mulmul omorfae emapoolne vanaema, vanaisa ogem, las lehtine, vanad sugulased, ohc miine, soorsedes kommitsime imikronscaapjeenomdremmar ja minu esivanemad, kes on tulnud läbi teadmiste minu juurde minu unedes. Milline näeb välja saami rahva argipäev täna tänases moodsas maailmas? Tehaliferenras veel lihtmik Faferendas, Mihkese Jevaari liikentslike ajad on muutunud väga palju sellest ajast, kui mina olin väike tüdruk. Dienti liikamana. Marbiietami Reeennääringem ei ole enam nii palju inimesi, kes töötaks põhjapõtradega. Meil on metsandus, meil on kaevandused, meil on hüdroelektrijaamad ja kogu meie maa on nende tõttu rohkem piiratum ja me ei saa enam tegeleda sellega, millega vanasti. Ja selle tõttu on paljud kolinat suurtesse linnadesse hakanud elama rootslaste viisil ja samuti selle tõttu ka kaotanud oma keele. Ja nüüdsel ajal on siis hakatud korraldama keele õpinguid nii alates eelkoolist koolis kui ka kursusi toimub käsitöökool, kus antakse edasi teadmisi, kuidas käsitleda nahka, looma, nahkasid ja kõike seda, mis on läinud vahepealsetel aegadel kaduma. Räägime natuke lähemalt sellest, et milline on saami kultuuriilmavaade, et milline on maailm oma mitmekesisuses ja kuidas paigutub sinna sisse siis inimene, et natuke tahaks sellist saami rahva ilmavaadet lähemalt teada. Ägese. Nii nagu mina seda tunnen, on maailm tõmmanud kokku inimestega on võimalik kohtuda, kes elavad kaugetes maades. Samuti on saamingultuurise arenenud sedaviisi, et, et abiellutakse teistesse kultuurides. Aga mis puutub nüüd saami rahvast, siis? Meil on olemas saameti hing, saami nõukogu. Kuigi tal ei ole väga suurt otsustavat jõudu, siis on see oluline asi meie jaoks. Ovi haar, Evens Sammelsumis lühteda aatomi ühendat Haalitooriana njuuton Taali Blair iimi tüüdnathil USA astaaten. Meil on ka saamägeda 19. sajandi lõpus, nüüd, 20 sajandi alguses kutsuti ametlikult USA-s Alaskas et õpetada sealsele kohalikule rahvale põhjapõdrakasvatust, kuidas valmistada liha. Aga kahjuks see projekt lõppes traagiliselt. Oktenhist uuri rentima mässamise enne kiil on nihton under treti füüs, juudeeezzaa Ellaaksonsa in viita for kärjenner. Mängi lende puht saamena varjöös Iiade nimelt seda lugu väga paljud ei tea, aga Ameerikas võeti siis 1937. aastal vastu seadus, millega keelati kõikidel valgetel inimestel põhjapõtrade omamine. Aga seejuures unustati ju ära, et saamid on valged. Paljud kolisid ümber Kanadas, aga see võttis neil seitse kuni üheksa aastat aega, teised jälle müüsid kogu oma maise vara. Aga mõned inimesed olid juba abiellunud teistesse kultuurides. Ja, ja sellega seoses tekkis palju sekeldusi. Mina olen seal olnud ja näinud neid inimesi ja näinud nende hädasi. Kui rääkida saamidest, siis on üks osa saamidest, kes tegeleb kalapüügiga, nad on sellega juba püsivalt olnud tegevuses üle 100 aasta siis on osa, saame, kes tegeleb põhjapõdra kasvatusega. Üks osa saamidest tegeleb põllumajandusega ja peamiselt nad siis kasvatavad lambaid, müüvad, toodavad villa teevad sellest villast siis kangaid ja, ja kauplevad sellega. Ja aeg on näidanud, et meil oli 11 vaja. Me oleme tihedalt koostööd teinud, kaupu vahetanud. Ja nii sooviksin ma, et maailm näeks välja igal pool, et me saaksime koostööd teha ja luua rahu ja heaolu. Kõigile kas võib öelda, et saamide ilmavaade on šamanism? Mina ei kasuta neid sõnu, ma tavaliselt ütlen, et loodus on meie kodu, loodus annab meile kõik, mis meil on vaja. Loodus on nii hea kui halb. Ja me oleme uskunud loodus. Ja seal on meie sõbrad ja hinged ja esivanemad. Praegusel ajal meil ei ole neid, keda me võiksime somaanideks nimetada sest olid ajad, kui kirik võitles selle vastu. Inimesed, kes samanismiga nii-öelda tegelesid, pandi vangi, nõiad põletati lõketes. Rahvas pöördus kristluse. Nii et me oleme selle pidanud alla suruma ja osaliselt on see muidugi kuskil tagaplaanil olnud, aga seda praegu väga ei ole. Võin öelda niimoodi, et pole midagi patust uskuda sellesse, mis on looduses, seal on ju kõik elav. Ja pole midagi patust uskuda sellesse, mis loodus meile kingib. Kas on mingit sellist omamoodi nagu eristuvat inimestevahelist saamiks olemist ehk siis mille poolest näiteks saamid oma inimsuhetes eristuvad rootslastest ja soomlast? Sest aajas külviliasseias Ma tahaksin öelda, et me oleme üsna sarnased, kuid meil on erinevad traditsioonid, meil on erinevad oskused, meil on meie loodus, mida me soovime kaitsta. Nii et selles mõttes me oleme natuke erinevad. Kas teil on ka selliseid ütlusi või nalju, mis iseloomustavad seda saamiks olemist, et noh, meil, eestlaste kohta näiteks öeldakse, et me oleme väga sellised vaiksed ja kinnised, aga soomlased on veel hullemad ja siis räägime sellest, et eestlase parim toit on teine eestlane, mis viitab sellele aeg-ajalt sellist kahju rõõmsalt. Naabrite närve närime, et millised on sellised naljad või, või kuidagi iseloomustavad ütelused saamide kohta. Rootslaste hulgas kindlasti on nalju ka saamide kohta, aga meie enda hulgas ei ole, mina ei ole sellises keskkonnas üles kasvanud ja ma arvan, et see oleks vale. Kujume selliseid nalju oma rahva kohta teeksime see levitaks eelarvamust, mis ei ole hea. Milline on saami naise roll, et kuidas oli see minevikus ja milline on see tänapäeval, et kas seal on ka tuntav mingi erisus näiteks rootslastega? Ma räägin, et kuidas minu peres on olnud, praegu on loomulikult väga suur vahe selles, mis kunagi oli, mis on praegu naised vanasti käisid kaasas põhja põdrakarjade, ka nende ülesandeks oli naha nülgimine. Naised märgistasid vasikaid, naised korjasid ürte loodusest, õmblesid riideid ja tihtipeale olid noored tüdrukud neil nende tööde juures abiks. Meil on aktiiv Idjeva valemi naised olid vanasti alati põhjapõdrakasvatuse juures abiks, aga ja seejärel tekkis üks seadus, mis ei andnud naistele sama suuri õigusi kui meestele. Nii et natuke ajad muutusid ja tänapäeval paljud naised on sunnitud töötama, sest rahaline olukord on üsna pingeline ja läbitehnika arengu on ka tulnud. Vajadus minna tööle. Ja tänapäeval on väga palju naisi, kes ei ole traditsioonilisel viisil üles kasvanud või siis on abiellunud rootslastega ja nad elavad üsna sarnaselt, nagu teised rootslased. Kuigi mõned neist püüavad traditsioone alal hoida. Palju ta on koolitanud ennast õpetajateks, et siis tegeleda väikeste lastega, õpetada neile nii keelt kui kultuuri. Ja sellest on väga palju abi, kus Ena vina Ja samuti on meil palju naisi, kes tegelevad tänapäeval poliitikaga ja need on väga vajalikud, sest naistevaade mitmetele asjadele natuke teistsugune Elysee tüüp siis isamehele Dievid, Angefeerasemike, aga muidu näeb saami naise töö välja üsna samasugune kui mujal ühiskonnas. Nad on üsna hõivatud, pühendavad ennast mitmetesse asjadesse. Aga saami mehed minevikus ja tänapäeval. Seal on muidugi väga suuri erinevusi, sest moodne aeg on tulnud ja paljud, kes on näiteks abiellunud teisest kultuurist, inimesega, siis meeste roll on olla õpetaja. Aga teinekord on see ikkagi päris hästi. Aga meestel on tihtipeale raske ennast ümber orienteerida, vanalt uuele ja mitmetel juhtudel on see nagu takistuseks. Miks on saami meeste mütsil nelinurk? Ja te juuliga farman puuris saamelanud Manhaar uuliga Trecteru. Tegelikult on mütsid erinevad ja see on erinev, mis piirkonnast keegi pärit on ja kõigest sellest ma räägin kursustel. Aga need neljanurkset mütsid on enamlevinud Norra ja Soome põhjaosas ja sellist mütsi kutsutakse nelja tuule mütsiks, kus nad nelinurka siis sümboliseerivad põhjalõunat, itaatiale, läänt, ommessan, filmedüüd, instroon, Foogile ääre ja see müts on täidetud linnusulgedega ohkee tuvi, talla Ahtmaska varred veresoonte väärmängu boostasidu friisama. Ja siis kõik teavad, et pead tuleb kaitsta, et soojus ei läheks ära, sest muidu pea külmetab. Aga seda mütsi on kasutatud ja osa kasutavad ka tänapäeval padjana ofoorenema flokkerifooge Leinkide lühkema. Leige eyen imessa säratomintes küll, kus end of Riisas närvak halg ja kevadeti, kui korjati lindude mune, siis võidi panna munad mütsi sisse, et kaitsta mune, et nad ei läheks katki ja et nad ei saaks külma sõda Ambens Publicasse, nii et seda mütsi on kasutatud mitmel erineval viisil. Saami kultuuris on väga oluline olend põhjapõder, et mida Sami legendid räägivad, kuidas põder ja saamid kunagi ammusel ajal omavahel. Neid jutustusi legende on väga palju. Üks nendest räägib selliselt, et saamid vajasid dist looma või igatsesid kedagi, kes aitaks meil asju kanda. Etti püstkoja valmistamiseks materjali, et päris raske kandami ja ühest kohast teise, kui liiguti. Nii et ükskord tuli üks suur loom saamide juurde ja siis saamid küsisid, kas sina aitaksid meile asju tassida. Ja see suur loom oli põder. Ja kui nad panid lapsed selle põdra selga ratsutama, siis sellel põdrale ei meeldinud ja ta ei tahtnud ennast alla painutada, sest olid väga pikad jalad. Ja siis sooviti, et põder kutsuks veelaama Gabraate juurde, kes aitaksid asju kanda. Näen Ellimballo Todembas lee sodobess Lüütama Elion, skafooczybaakad, siis guugenud jäljed. Aga põder oli laisk ja aeglane ja siis otsustati, et põder võib täitsa tagasi minna, muidu osugmanitaan nadi Reene. Ja siis nägid saamid üht-teist looma. Põhjapõdra käest, et kas sina aitad meil teha kõike seda, mida põder ei jaksanud ja ei osanud ja ütles põhjapõder, mul on lühemad jalad ja ma võin teid aidata. Ringo Shet gäng, Soman kündis. Ja nii jäigi põhjapõder inimestele appi ja aitas neil kanda meid vedada. Aga kõige tähtsam selle juures veel on, et põhjapõdrast saab ka liha, mida saab söögiks kasutada. Põhjapõder andis ka kõõlused, millest sai teha niiti õmblemiseks. Temast sai sarvi, millest sai omakorda valmistuda tööriistu. Ja veel üks oluline asi. Koertele meeldisid põhjapõdrad ja see oli väga oluline, sest koerad aitasid inimestel põhjapõtru edasi ajada. Ja põhjapõder oli see, kes õpetas meid jooma piima tegema juustu ja kasutama võid. Ja selles suhtes on see suhe olnud väga vastastikkuselt kasulik ja loomulikult on ka teisi jutte põhjapõtrade saamidega. Koostööst kui palju tänapäev laval põhjapõtru alles on ja kuidas nomaadielu on seal põhjalased sain, rääkisid sellest, et tulevad peale hüdroelektrijaamad, tehased ja ja põllumajanduset, palju seda põhjapõdrakasvatust ja nomaadielu veel järgi on. Veldi do liike i uuliga lende, viha saamideoreeenneri sfääri nurjefil, lähel, vööjan, Risland. See on väga erinev riikide lõikes saamide maania üle nelja riigi, need on Norra, Rootsi, Soome ja Venemaa Koola poolsaare osa. Ohc Vii intessomonays, värje sommid, sisempil, innuri man, reekviemi, jäätis, väriewichigu chisse saame okkate järgmise three düüse kreem suitsel söörithaag. Meid Rootsis ei ole nii palju kui Norras. Arvestatakse, et saame on Rootsis umbes 20000 ja umbes 3000 on ettevõtteid, kes tegelevad põhjapõdra kasvandusega. Ja põhjapõtrade arvukus sõltub väga sellest, missugune on olnud talv. Kui talv on karm, siis paljud surevad. Viimased andmeid mul küll kahjuks ei ole, aga see arv, kui palju põhjapõtru Rootsi piirkonnas on, võiks olla kuskil 200000 ringis, võib olla 170 kuni 200000 kasum ja soja, häälde, internantseeennaste õpistena, nagu ma ütlesin, need ei ole võib-olla kõige viimased andmed. Kas saami kultuuris on oma koht ka tootem loomadel? Ihar in, nii et ootan teid siin India, OSCE üldse üle meil ei ole, toote meid, see kuulub indiaani kultuuri juurde. Memm komelatviis. Aga ma räägin palju loomadest ja erinevatest asjadest mida loomadest teatakse ja osadest mida kasutusele võetakse, need võivad olla näiteks looma peeniseluu, hambad või mõni muu kehaosa, mida siis hoitakse, alles kasutatakse ja antakse edasi ka oma lastele või kellegile kellele peetakse vajalik. Lõpuks aga, kas saami kultuuris on väeloomad, et tihti käiakse sellistes loodususkumustes, meelerännakutel otsitakse oma isiklikke väeloomasid, et kuidas sellega lood. Vean vendi, intellüüd, rikke men, iha, jõuli, käiverson, Vetšiidena, sõõrian. Me ei kasuta sellist väljendit. Aga loomulikult meil on loome, mida me umbes samasugusel otstarbel kasutame. Moonasem, harfoogile, äärestiiliks, seente. Paljudel näiteks on linnud, kuidas neid kasutatakse, kuidas selle oma nii-öelda linnuga siis Mandhaarinte kontakt, Mifooge, ühtafoogenhometsi, täi. Selle linnuga ei võeta ühendust, vaid seal, lind tuleb sinu juurde. Oki Drenkhan hekke. See lind võib pesitseda sinu elamise juures, ta võib jätta oma sulgi või kui tema aeg on käes, võid ta näiteks. Sattuda sinu kallavõrkudesse, nii et sa saad tema keha asi kasutusele võtta muuks otstarbeks. Kas saami kultuuris on eriline roll ka unenägudel, et paljud põlisrahvad peavad väga oluliseks unenägemiskunsti unes saadud tähenduslikke märke, endeid, et kui palju sellist unenäomaailma jälgida? See nüüd oleneb sellest, kuidas kedagi ana õpetatud. Minul on see õpetus olemas, näiteks mina olen oma isapoolselt vanaemalt läbi unenägude saanud õpetuse, kuidas teatud vööd siduda saami rõivaste juurde. Samamoodi olen ma saanud unenägudes õpetuse oma ämmalt, kes rääkis sellest, et kui koda on puhastatud, siis ei tohi sa lasta ühelgi võõral inimesel seal magada, sest sa ei tea, kes on. See võib olla näiteks kehastunud vaim. Ja minu isa õpetas mulle seda, et kui keegi unes äratab sind, Ta sirutab su poole käe, siis sa ei tohi sellest käest haarata, vaid sa peaksid küsima, mida sa tahad, sest siis saab selgeks, mis tal vaja on, mis ta tahab suvist teha Pütsiidesse. Nii et loomulikult on unenägudel tähendus. Sa õpetad põhjala tervisetarkusi, just sellepärast ta siia Eestisse ka tulid, et inimestele natukene oma kogemusi nii teoorias kui praktikas edasi anda, et mis on sinu arvates üldse tervis ja mida kätkeb endas Põhjala loodusravi? Tervis on A ja O see tähendab ju kõike seda, mida me peaksime jõudma teha nii traditsioonilises mõttes kui moodsas mõttes näiteks reisida. Nii et tervis tähendab vanade teadmiste meeldetuletamist kasutamist samuti kuidas süüa, mida ravimiseks kasutada. Näiteks ma räägin ka seda, kuidas asendada suhkrut, sest suhkur on ju tegelikult mürk. Omantiit, hüvi hallievad, hüüa Alijadeneva liit saali ferendas Veldigmiiki vihoriin teha hiilgom. Kui me vaatame, kuidas elati varem ja kuidas elatakse praegu siis me näeme, kui palju on erinevaid terviseprobleeme tekkinud inimestel. Ja samuti tähendab see õpetust, kuidas puhata, võtta aeg maha, et me ei väsitaks ennast ära. Relv Haveldis voostad Konieri väär Jaaviljo pähiladki. See on võib-olla üks raskematest ülesannetest, ma ise. Mulle endale on väga raske aega maha võtta, ma tahan kogu aeg, et teha jah, eesti keeles on ju ütlus lausa, et tee tööd, siis tuleb ka armastus ja tema äri on hästi öeldud. Aga kui sa mainisid, et suhkur on mürki, õpetad, kuidas seda asendada, et äkki jagagi meile palun natuke praktilist nõu, et mida siis teha, sest suhkrusõltuvus on tänapäeval väga-väga suur. Meie traditsioonilisele elulaadile, kus ma lapsepõlves elasin, siis me kasutasime natuke teistsuguseid asju kui tänapäeval võib-olla kättesaadav annet. Me korjasime mustikate õisi kevadel vara, kui nad õitsesid, sest nad on natuke magusad. Siis on olemas üks taim, mille nimi eesti keeles on kivi imaarseniks sõnajalgtaim millest kasutatakse nii lehte kui juurt ja see on maitselt magus ok. Withorfoore Wyoriks saa instrumbiorice zombi reedis sierra viguuka Rihu odavama sokkeresset ning, ja kevadel korjame kasemahla ja see keedetakse läbi, nii et vesi keeb välja ja siis sealt sealt saab magusainet. Ja samuti korjame Me pihlakamarju, kuivatame need ära, jahvatame ära ja kasutame suhkruasendajana. Aga kuidas vabaneda suhkrusõltuvusest? Suhkrusõltuvus asub peas, tuleb ise endale öelda, seda ma ei söö. Me oleme tegelikult oma maitsemeeled ära rikkunud. Nii et me enam ei. Võib võtta üks asi korraga, tänapäeval on näiteks müügil kasesuhkur asendada osa suhkrust sellega vähendada Cruz ujumist üldiselt. Ja siis tasapisi hakkab maitsemeel uuesti tööle. Sämmassaakmi saalist. Sama asi on soolaga. Soola asemel me oleme kasutanud kase mähka mida me oleme siis kuivatanud ja riivinud ja kasutanud nii kala kui liha maitsestamiseks. Aga samuti oleme kasutanud teatud merevetikaid. Kui sa tegeled sellise traditsiooni kandmisega pärimuse edasiandmisega, sa õpetad neid tervisetarka kusi, et kas keegi või miski on sulle andnud ka selleks nii-öelda volija pühitsuse, on mingi inimene või vaim kuidagi edasi andnud, teinud pühenduse imitseerinud et sulle selline kutsumus seda tutvustavat tööd teha on ja et anda edasi neid tarkusi. Hääli. Minu isa perekonnas oli niimoodi, et seal oli neli venda ja kõige vanemale jagati oma teadmisi ja kui mina sündisin, meid oli kolm õde ja mina olin neist vanim, siis oli täiesti loomulik, et mina olin see, kellele hakati õpetama traditsioone. Nii et see kõik tuleb minu perekonnast, minu emalt, minu isalt, minu ema perekonnast, nii et ma olen selle sees üles kasvanud, seda kõike söönud ja see on mulle loomulik sõdeminbaadi aeg, see on minu iga päev. Üks asi, mida sa veel õpetada on taimed ja kõik taimedega seonduv taimeravi ja, ja taimedega ka suhtlemine, et kuidas õpitakse taime tundma ja kasutama ja kuidas saada taimega. Ühendus, kuidas nii-öelda leida taimega ühine keel? Mina olen seda õppinud seeläbi, et olen koos vanematega käinud väljas ja korjanud kõiki neid taimi mulle näidatud. Näed, see siin on selline samblik, mida süüa, kui sa oled liiga palju rasvast toitu söönud või siis kui see on siin selline samblik, mida kasutada, kui sul on palavik või et see puukoor siin seda saab jahvatada, segada leiva küpsetamisel taina siis või need juured seal samuti seened, millest tehakse jahu ja ka kasutatakse küpsetamisel või siis näiteks männikasvud, et neist saab teha nii suppi kui jahvatatud jahu, segada jahudesse. Et tänapäeval on mul väga palju vabatahtlikke, kes tulevad minu juurde õppima. Nad aitavad mul kõike seda korjata. Suviti jääb süüde linde jaguma õppuva, meie on tähe sovhoolitsee väärik lihtma, kutsun sind samuti kaasa sinna, seda läbi elama ja kaasa tegema, siis sa näed, mis tegelikkus on. Ma töötan ka ühes koolis, milles õpetatakse loodusmeditsiini ja kus ma siis näitan, kuidas teha salve ja muud asju. Sa mainisid siin samblikud ja puukoored, et päris huvitav, millised siis on kõige sellised võib-olla enim kasutatumad, väekad, ravimtaimed või taimeravivahendid, mida saamid kasutavad traditsioonilised. Me oleme kasutanud ainult seda, mis on kas tugeva ravim toimega toitaineterikas või mis on olnud kättesaadav teatud aastaaegadel. Ok uuli Garrett, fron, Ruussen, Ruut, Angeelika lendama, Pindiumi leht Olübagemambrianditoodi in lehvust Hallenzofiinsed, Jewish paarike nääras Tammen. Näiteks on mänd männilt Me kasutame välimist paksu koort, mida saab korjata aastaringselt. Seda kuivatatakse, sellest tehakse jahu ja, ja praegusel ajal võib selle jahu segada tavalise jahuga, kui midagi küpsetatakse ka vanasti. Kui tavalist jahu ei kasutatud, siis segatise jahuga, mis oli tehtud vetikatest, võib-olla seentest, mingisugustest juurtest sest see männikoorejahu on nagu sidusaine, ta hoiab küpsetise koos. Ja siis on männi mähk või sisemine koorealune sihukene. Mähk. Meil. Võib-olla selle männikoore juurde, siis kuna me sööme väga palju liha, siis selle männikoorejahust me saame palju mineraalained, see puhastab keha ja see hoiab seedimise korras, nii et see on väga oluline. Ja siis koorealune mähk mida kasutati, seda korjati kevadel, see kuivatati ära. See röstiti vanasti ristiti boost nõudes, aga tänapäeval võib seda teha ka elektriahjus. Ja sellest võid keeta siis põtru, küpsetada, leiba. Ja üks hea omadus on sellel veel, et ta alandab kolesterooli taset kehas. Niimoodi hakata seda soomes kasutama, aga mingil ajal taheti ära keelata, sest justkui see oleks arsti. Kui need männistadasi räägime, siis männi peal kasvab üks pruunikasmust rippuv samblik. Sellest ma tahan veel rääkida. Ja seda sambliku Sis korjatakse, kuivatatakse ära ja kupatatakse Modenkondlikuga sopa ja sellest võib keeta suppi. Tügandiore huss neli siin sellest võib teha köharohtu. Türklane, pädenzeret, lind, kat hääl. Seda võib süüa, et leevendada kõhukatarri. Sellepärast, et selles sambliku sam palju lima ja see lima on raviv olükanuksothorka omaala Okjoerami elab ja, ja seda võib samuti kuivatada, jahvatada ja teha sellest jahu oksenavit Hallenson haakhotar. Ja siis on meil männil veel ämbri, siis on männil veel käbid, ohkeden, Dombrügavip, lohk, Okt, Horka, otsavaara, Freeennas, iidne, hooli kuude oll, juur ja neid me kuivatame ja kasutame sealt neid seemneid, sest seemnetes on palju häid rasvu. Neid võib samuti kasutada leivas Ovi plokka, Ghotaars ind, Tehors, loogid, tüüd. Me korjame neid käbisid, mis ei ole lahti läinud. Vodoi wind, Ricedo ja nendest me teeme jooki. Piiremformida, ferment heerin, tekib teatud hapnemine või fermenteerumine Ode kohtana in hoolina tüüligiest. Sest käbide On looduslik pärm, Odoandendima, Iiemm omana uuliga pääs ja selle joogi sisse kasutatakse veel kadakamarju, teisi marju, muidugi mõnia sokke ja siis ei ole sinna suhkrut vaja. Kes vihkab oma venda väga palju on mul rääkida sellest, mida me saame kasutada. Kas saami loodus ravisa mõniga selline eriti ekstravagantne ravim, et mis tehakse, ma ei tea kulli, küüntest ja pulli munandist ja kellelegi silmamunast ja, ja noh, sellised mis koosneb sellistest ebatavalistest, koostisosadest. Ei selliseid eksootilisi asju ei ole. Me kasutame küll kõike ja näiteks karusapi sapipõit, Udendrilt maandud Horka Ille sadamale käindeni Spriit ja seda kuivatatakse või siis pannakse alkoholi sisse. Ohc liivi sisse ei plaanemaneetriaaldes mingid maod. Ja teinekord, kui oled söönud liiga palju rasvast toitu, muumia Fobeldistes sfäär on mõnel inimesel sellest suured vaevused. Ja siis võib kuivatatud sapi lahustada vees, juua seda või võtta siis seda, mis on piirituselahusesse. Ja loomulik ju, et sapp aitab rasval lahustuda ja kehal selle läbitööd, seda ei oska yoriathillegi käänewituaalerant, Hallem. Ma tahaksin männi juures veel ühe lisaasja öelda Jabloko Vellid, Mikke kvooda instrunthale. Ma korjan männivaiku väga palju vendi ja salvav ja sellest ma teen, sall või ohtu. Manhaberent Hallentofomandža ära ja kui mänd ära põletatakse, siis saab tõrva, too lamba ja teen. Ja ma segan selle kokku. Ohc joothaar, even get orieisron koos. Ja ma kasutan ka hane rasva on koos kehte Vellid, leekkanne ja hanerasv on väga raviva toimega, väldis graaf sooriga lepa väga hea kuivade huulte peale. Ta taastab rasvanäärmed. Ja ma lisan sellesse vaigusalviga natuke teisi ravimtaimi. Ja kui ma nüüd lõhnan siin tõrva või vaigu järgi, siis see on sellepärast, et ma olen oma käed selle salviga kokku määrinud, sest mul on natukene vaevusi. Aga Ta ei lõhna küll nagu parfüüm, aga aitab väga hästi. Everalt. Ma ei saa seda igale poole määrida. Sa summaren, Edemperi uud Tomascapsu. Taimi töödeldakse siis edasi juba sügise poole, sõnas klienti hinna Mialtki. Muidu ei jõuaks kõik ära teha. Kas oskad anda äkki mõne hea loodusravi või taimeravi nipi, mida teha, kui talvel või ütleme, siin kaamos ajal pimesi külme, immuunsüsteem langeb, inimesed jäävad hädiseks, jäävad haigeks, et kuidas siis millega siis tervist turgutada, millega immuunsust tõsta? Ja mis siis töö, Umboogandee, lükanuid suu või nii, et siis ma teen omale teed Kikad putkest või roosi lõhnalisest kuldjuurest ja seda maaga närin, aga näiteks minu õde ei julge seda närida, sest siis ta ei saa magada. Ohc ideeaasotsiil, Chenemaid hilja, sõidothilverkamandhab lehter. Oh, kes elli Tiirat, hein. Inimväärika. Ja tänapäeval ju teatakse seda taime juba sellest valmistatakse tablette. Neid võib osta kalli raha eest, aga tihti ei ole neil mõju. Aga kui maale laskub kaamos, siis tihti läheb mustaks ka meeli. Inimestel on kurvameelsus meelemasendus, depressioon. Mida siis teha? Loomulikult on inimesi, kellega nii juhtub, aga nad pöörduvad siis arsti juurde. Aga mina, kes ma olen niimoodi üles kasvanud, minu jaoks on see väga tundmatu teema. Milline on helitähtsus saami kultuuris, mis on joig? Helil on väga suur tähtsus. Kasutatakse erinevat hääletämbrit, kui pöördutakse loomade poole, eelkõige kui käsutatakse koeri või kutsutakse. Söör Juulia hüüda, Kramnefelgi joig on meie viis laule laulda, kasutatakse oma häälepaelu, sest et instrumente ei ole meil olnud väga palju, välja arvatud siis mõned vilepillid, mida tehti kikkaputke varrest ohk fänne, leitajana, nõme säädimis bee, Landetsuskaalama, Osootmanud ja kikkaputkast tehtud vilepilli pärast mängimist, tavaliselt söödi see ära. Ookmäe kirest. Roonzoman saate melatoniini räme Obloostes Somandjööri veralt ja, ja kasutatakse ka sedaviisi, et pannakse rohulible. Peopessa käte vahele, puhutakse viled sellest läbi, nii nagu mujalgi maailmas on tuntud osalema. Siis kasutati veel luid, mida löödi üksteise vastu või vastu kivi ja, ja samuti põhjapõtrade sõrad, mis koguti kokku ja mida siis klõbistati. Lapsed armastasid sellega mängida. Joycenhaarinte altid uud ja joigil ei ole tihtipeale sõnu üteldes Chens, Lunama Joikadeeemmuuliga tsoon, leegion vaid ja need on tunded, mida siis erinevate hääletoonidega edasi antakse. Ovi Hoiend tehast, skrist soo vooran ist uurija oman Okso Fungi ele. Joikad. Meil ei ole ju kirjakeelt väga kaua olnud, nii et kogu ajalugu on lauldud. Joy kudes ohkeman Käämphjuden, Joitidenma, Chictiveldid, Mihkeum. Mõnikord tehti JOIK sellele, kellest peeti väga lugu, keda armastati. Tokrooni manas. Ja võidi joigu ta ka maast, ajaloolistest sündmustest, kellestki isikust, kust üürieksemplaris ja loomadest näiteks oli vaiet Haag, tärjevaarefervi hüüded. Joika oli aeg, kus joigumine oli keelatud, sõitširkan, tšikk, tähte vassinud, sest kirik arvas, et Zampat lilt ketraamas kriides Külhabliivist omandioikale folkidad fun üle omasse viiendale meil nii suureks on ja mis küll juhtub, kui keelatakse kõikidel inimestel laulmine nende Vaide häärat, Maninte Su stuudios, Ivaril Miinoritsejat oma vile Chicanieros, aga asi oli ju sellest, et meist ei saadud aru. Me olime vähemusrahvus ja meid taheti alla suruda. Altid Joikat, aga minu isa on alati joigunud vahend Joikkali näha. Arbi trükkisi, Ellen lihthalimi Reeennane one viiva kiriiniga, vot ta ja ta ju õigus siis kui ta töötas mägedes või kui ta rändas koos põtradega või siis, kui lapsed olid virilad, ohan läe teosat, Plevi äärija JOIK käistele, tee pehtre ja ta õpetas ka meile, et kuid vihastata millegi peale siis parem joiguge. Seal on palju parem, teevad seda küünalt džiigile, ens tsensuur. See oli üks viis, kuidas oma tundeid juhtida Udiva Mihkli büroo ja väga hea. Ta õpetas. Kas joig, võib-olla ka maagiline, nagu loits tega vaara voolsem heldust. Ta võib olla ükskõik mida te optidenzo, Joika, see sõltub sellest, kes ja oigab. Kui ma olin väike, siis aeg-ajalt oli kuulda, kuidas vanemad inimesed joigasid. Teinekord oli seda kuulda, teinekord kadus heli ära ja teinekord kuulis sõnu, teinekord ei kuulnud. Aga see oli tavaliselt väga vaikselt. Sagemangu mainid Spizeldiits toonud kui joiguda õigel viisil, siis võib saavutada teatud seisundi. Kas sa võiksid meile äkki palun õiguda ringhäälingu uudioika? Ma ei ole kuigi hea joigu, jah, aga meie ei oska üldse. Nad söövad end uudles, ma võtan ühes ilma sõnadeta fennofiil toa ja mõned helid ainult. Olla Lilia Lila K-d ta. Väga ilus aitäh. Kas joigumisel ja näiteks eesti regilaulul on ka mingi kokkupuude või sarnasus? Kui ma ütlen niimoodi, et kõigil meil on ju häälepaelad ja kuidagiviisi neid kasutatakse ja pore rohkem erilisi vahendeid häälega laul Ta nii et ilmselgelt peab olema ühiseid jooni. Püütškaabee ohc sätte Nathilid viis fillis liitegi sõnum ja viis loomulikult erineb Dickens Miki Meyer Jemjaska, Milanos, mensumlikem, Flinti privaataru. Meil on kindlasti rohkem ühiseid jooni, kui me oskame sellest rääkida. Ole hea, räägi palun natukene ka saami trummist, et proovi kirjeldada raadio kuule, et milline ta välja näeb, mis on see sümboolika seal peal, mida see mütoloogilised tähendab ja milleks teda kasutatakse. Trummid on olnud meie Tööriistad vanadest aegadest kuni 19. sajandi lõpuni 20. sajandi all. Aga trummide kasutamine oli vahepeal keelatud, nii et paljud meie šamaanid vangistati ja põletati tuleriidal. Visse auts rõõmuna, trend on tema ja osad trummid põletati samuti meie kärjen koos oma omanikuga käendajat rõõmul sambla dema olemm, repulik hõljas, lutti Stocon ja teised trummid, koguti kokku ja viidi Stockholmi kuningalossi Odega Manson, Koovur, ühtsilsuste hüüs. Erupa Need viidi kingitusena. Ooke värjesof, Einstein, nats rõõmulbiva orjade. Nii et Rootsis tänapäeval ei ole väga palju trumme säilinud meiega ühti, Rupa oman pütšillid flir. Aga üle Euroopa on need oluliselt rohkem, kui tugev on see ja või lihtsalt. Ma olen ka puhtam ühti Erupa ennad Brennado. Nii et mingil viisil me võime öelda, et võib-olla meil vedas, et neid trumme kingiti Euroopa tähtsamates kuningakodades kingitusena. Sest siis nad säilisid. Nemen haar, fondi müsseer nuudiskamisi, õieti Stockholmi orjan eelteel. Osa trumme on ka muuseumites näiteks Põhjamaade muuseum Rootsis, seal on kollektsioon Okmindumisseeris, sfääri will Haado mendum, foolpaare luua Nalun ja Rootsi, väiksemad muuseumid tahaks neid omada, aga neil on ainult võimalus laenata. Ok rõõmuna kujundisse. Juuli ikka. Trummid võisid erinevad välja näha. Raamrõõmul, nad võisid olla raami peale. Ma üks viis on veel, et oli nagu puust anum, milles dioodi, kohvi või muid jooke. Ka nii ja selle puunõu trumminahk peideti väiksesse nahkkotikesse ja pandi kohvi juurde, kus kohvi säilitati. Nii et siis sai seda trummi niimoodi salaja kasutada. See on nii, nagu minu isa ütles. Tänapäeval muutuvad kõik asjad väga kiiresti. Häälde vanasti need märgid, mis trumminaha peal olid, olid märgid selle piirkonna loodusest, kus trummiomanik elas ohtum, hädhitznen, pütšiin, tüdu, puuliike ja need märgid tähendasid siis talle erinevaid asju. Keedeeknenkoni, vara, uuliika, Peruu vaarisa Homeland, puude ja märgid olid erinevad ka sõltuvalt sellest, et kus saamimaapiirkonnas elati In Jend lööma, see liikad on nüüd ja mitte ükski trumme ei ole teisega sarnane. Haadot, Heike Swing, hüüde Osküüde offerruuliga Memire ja märke oli nii tuulejumalamärk kui äikse jumalamärk ja erinevad märgid erinevatele loomadele. Ja sinna lõigati sälgud puu sisse erinevate loomade kohta, mida oli jahitud ohkeman Hääde Ulikat, Hende kasutati erinevaid hambaid luul, küüniseid, ohc, Mik jääma ja palju muid asju. Ohc teevad ju rinnet, Manhade teevad haagetronen huul, Ryan. Nahk, mida kasutati, oli alati võetud emasloomalt põhjaboderalt udents lähtama inspeseltsiid. See loom veristati teatud kindlal ajal. Ozensiin demandaimsast foorome ja nahk õmmeldi raami külge kinni. Ohk. Moon, ühto määr, rähkere, reetsko, bene, IFRS tööda mendis siinses moona ühtinothüürinene. Kahjuks paljud neist kaunitest tööriistadest on tänapäevaks ära lõhutud või kaduma läinud, aga looduses on midagi veel alles. Mina sain oma isalt sellise kingituse, et ma sain mõned trummid, mis olid ära peidetud mägedesse, assid aatomit heitiste minev. Meie teen Omythool, opositsioon, stel, soonte tahtned Uraaži transjäljes, Doora Toom ja minu ülesanne oli siis valvata, et need trummidel oleks korralikult kinni kaetud kasetohu ja turbaga, nii et vihm ei saaks ligi ja varingut ei teeks trummidele liiga. Põhjamaade muuseumi üks juhtidest sai sellest teada son viil Chaos küljes, seal jäädi sildu ja tahtis, et ma müüksin, et temal ära udufrooge hoone, Vassaamifartsi täi ja siis ma küsisin temalt, aga mis minu isa sulle ütleb ju asjas küll, if roogam loov üsna tee. Ja mu isa ütles, et ma küsiksin sinu käest luba, kuidas ahandiscafoobiraabitaalt. Ta ütles, sa saad hästi makstud Oidioostide järelejooksu ja ma uurisin ka seda asja, kuidas aeti, on ja ma ütlesin talle, Jaaghaninud selliaminassõõghedes, fuajeeeller, Impapasfeel heegens veel, ma ei saa oma esivanemate hinge sees ja oma isa hinge ja iseenda, hingemüüja viimuste haavu, Raplasse. Meil peavad olema meie kohad som hallispetšiidesse, Fereos, millel on meie jaoks mingi tähendus olevik, Hankootil, kuhu me saame alati minna Ofokunud medi, vii info kontaktne ja saada kontakti sellega, millega meil on vaja. Räägi mitte kunagi, kus nad asuvad ja ma ei müü neid mitte kunagi ja ma usun, et see, kes jääb nende trummide valva näiteks pärast mind samuti ei tee seda Vodhitamand but rõõmuna son Finsbon uudiskamisi, Tomlikke Jenday sellare. Ja kui vaadata trumme, mis Põhjamaade muuseumis on, siis nad on keldrisse ära peidetud. Felvasson, hjendame toom ja saaled, joon ütles siis sellele juhatajale, saad, tead ise, mis nendega juhtub. Jahvat lääreme ühtomifaar ümar juurde. Nii et ma olen oma isalt saanud teada, kuidas käituda haar en teel saab, kes on chill out, Rooma. Ja mul on mõned asjad, mis kuuluvad trummi juurde. Okei, aha juht, noogia ja ma olen isegi mõned teinud menud vääre saajasse luurajat, voo aga kahjuks kaks tükki on kaduma läinud, meelsus smooni, kommi nunnu tibake. Aga kindla peale tulevad nad kunagi mõjutu tagasi. Tonkomiriin teonas töölegi lee tüüdo. Sest teistel ei ole nendest suuremat rõõmu. Okide Aasohali pliivitfellid, pupilähtackilverkade silla massomeetrist rõõmul tänapäeval moodne trumme valmistada, näiteks Soomes tehakse massiliselt trumme turistidele nende ääremand tippu Expluat, hiired, soomis ka keldi ja seal, eks pluateeritakse tublilt saami kultuurisõja Evellidžist näriel tähe. Nii et ma hoian ennast vaid, et selle koha pealt ja direct tänatüülit viis Astynte alt. Ma loomulikult räägin sellest, aga mitte kõigest hoia direktoraadi poolskafo respekt ja ma räägin seda sellepärast, et rahval tekiks aukartus. Joorintent rõõma pojendaag võinud puitu teda flir Uurti uuliik Atrussesse. Sest trummi ei saa, on valmis teha ühe päevaga ja ka mitte ühe aastaga sest erinevad protsessid võtavad väga palju aega nende veel lennanud. Aga see on väga huvitav. On trumm, mille kaudu tulevad sõnumid. Ja trumm, mille kaudu sa saad teada kõigest natuke? Kui vanades loodusrahvaste kultuurides on kasutatud erinevaid meetodeid ette Muuta teadvuse seisundeid, et on olnud trummimised inimesed või šamaanid või teadjad tervendajad lähevad siis trummi, mis abil näiteks muutunud teadvuse seisundisse, et vahel ka transsi. Ja, ja teised meetodid on olnud siis mingid väetaimed või mingid muud sellised abilised, et põhjalas on tihtipeale kasvatatud seeni. Et kas sina tead ka saami kogemustest sellist psühho aktiivsete taimede või seente kasutamise kohta? Meil ei ole olnud vaja midagi süüa ega midagi juua, aga on olnud ühendus esivanematega, kui ma nii võin öelda. Aga kuidas saada ühendust oma esivanemate hingede või vaimudega? Nad tulevad sinu juurde ise, kui sa oled teatud seisundis, kui sa vaigistada oma meele või lähed teatud kohta ja sul on mõistus ja mõttejõud on väga suur. Iga saate lõpus on selline rubriik nagu ankeet, kus ma küsin kõikidelt saatekülalistelt alati needsamad viis küsimust. Nii ka sinult ja esimene küsimus on, mis on elu. Elu mõte, see on diskussioon, mida paljud peavad aga minu meelest on see igasühes endas kinni, mida ta teeb, mida ta õpib ja mida ta tahab endast maha jätta. Mida ootad homselt, kuhu ja kuidas edasi? Tulevikus tahaks soovida ju ainult paremat, aga seda ei saa tasuta. Paljud on seotud sellega ja peaksid koos töötama eesmärgi suunas. Aga ikkagi oleneb, mis siis maailmast saab. Deshooldajad, see ja raske öelda käes. Visservas on hea. Kui me näeme, mis siin toimub sutsu Manindades saanud, siis ei tahaks seda hästi uskuda. Udugema nõnda nemansseer Vasson Henderi uulike lende, lende imel hüürkamadhillustasu ja siis tahaks öelda. Ma arvan, et vaja oleks head juhti, sest hea juhi all võiks rahvas töötada koos, vältida neid rumalusi, mida tehakse looduse, inimese ja maailma vastu ja toimetada targemalt. Mida peaks inimene teadma või tegema, et olla õnnelik, mis on õnne valem? AK Ljeva pro õnn on see, mida sa ise õnneks pead elada ise õnnelikult. Ja seda saab siis saavutada läbi selle töötatakse rahu nimel ja selle abil, et meil on juhid, kes juhivad meid hästi. Kui sulle antakse ülesanne tervitada inimkonna nimel tegelasi kosmosest, mida sa neile ütleksid? Ära? Läheksid iga inimese hinge sisse Obee dont Heincadhiil ja paluksid neil järgima, mõelda füüsirvede nüüd, kuidas maailm välja näeb? Füüscamiina, Paan minusse veel hoia olijeva Kudramsiide, kuidas minu lapsed, minu vanemad ja mina ise elan tulevikus. Ja kuidas me kõik, inimesed siin maa peal võiksime elada koos udus külje ka TV-s, pöörija, empsussezmi, väärie, männifaszonkranke, Petra, alti ja siis ma sooviksin, et need olendid alustaksid protsessi. Et inimesed hakkaksid mõtlema oblika paakot, yhist uurija ja vaataksid tagasi ajalukku Tosso klienti riigistitsu Illa üldse. Siis ei näinud asi veel nii hull välja, kui praegu aldis seent adju ära puutub ehtri ei ole hilja alustada parandamist fomandorjamiseks Välbuks. Ja siis ma tahaksin, et ma alustaksin iseendast. Viimane küsimus, mida soovitad inimesel veel lisaks uurida? Üks variant kui ei ole võimalust reisida või kui on näiteks mõni puue siis lugeda. Ja otsida vaadata, kas on neid inimesi, kes on ennast väljendanud televisioonis või raadios Heljazogame skaapa kontakt viia või võtta ühendust emaili teel. Twitter opereerib või kirja kaudu Ossenkhanssvee ookeanid ja siis võib-olla sõita kohale omintide liigeralduse loom. Kui see just ei ole liiga kaugel. Tavaliselt kui mõelda, siis ikka leiab midagi mingi hea abinõu. Suur tänu Lailas pik, et ka täna maailmavaadet ja saami kultuuri traditsioone ja pärandit jagasid ja aitäh, Reet Arang, et meile täna naljajutte tõlkisid, suur tänu teile, riistu siis sutsu kistu on saami keeles aitäh, aitäh, aitäh, kist, liistu ja Kiistu, ehk aitäh muidugi ka teile, kallid raadio, kahe kuulajad. Suur tänu, et täna meiega kaasa kulgesite. Ja kui midagi vajab korda, mis tahate üle kuulata, siis leiate nagu ikka kõik varasemad saated raadio kahe kodulehel asuvast arhiivist, kuhu siis kõige lihtsamini leiate teie aadressi hallo kosmos, punkt ee kaudu, mis viib teid kõikidesse kosmilistesse Cyber pesadesse. Portaalis alk keemia Facebookis, Twitteris, Instagrammis. Ning muidugi on hea mõte tõmmata endale nutiseadmesse raadio kahe äpp, kus saate lihtsal viisil kõiki saateid kuulata. Nii otse kui järgi ja alla laadida. Kohtumiseni taas nädala pärast, samal ajal samal sagedusel neljapäeval kell kaheksa õhtul ja pühapäeval kell kaks ja raadio kaks. Seniks aga hoidke loodust ja tunnetage ise end terviku osana.