Raadiokuulajad head ooperisõbrad praegu, kui kell näitab 12, kolm ja pool minutit, on vikerraadio mikrofonid avatud Tallinna südalinnas, ajaloolisel turuplatsil Estonia teatri suurel turupäeval. Ja kui pisut kirjeldada seda õhkkonda, mis siin valitseb, siis on siin palju ooperis ru paljud teatrisõpru esimesed külastajad tulid siia kohale juba kell veerand 12. Ja praegu on siin teatri Pärnu maantee poolsel platsil nii rohkesti rahvast, teatrisõpru, et kohati on raske neist läbi pääseda. Et kõik on äärmiselt sõbralikus meeleolus ja päevajuhid Estonia teatri poolt on teatripäeva avatuks kuulutanud. Raadio poolt annavad sellest teatripäevast kuni kella üheni ülevaate Neeme kuningas Estonia teatri poolt ja Kaja Kärnerilt. Raadio. Tere ka minu poolt head ja kallid kuulajad on tõesti suurepärane ilm ja teatri- ning muusika muusad on ilmselt selle kohati praegu heitliku ilma võlunud kauniks päikesepaisteliseks. Mul on väga hea, et hea kolleeg Kaja Irjas vikerraadiost eesti raadiost, kes on meie hea partner olnud, on abis siin täna oma professionaalsusega seda, seda küllaltki unikaalset ülekannet tegema tegemas ja need, kes olid meie siin need päevajuhid, Arne Mikk, kes on ka kogusele turupäevade kava kokku pannud, oli siis üks nendest ja kaks meie noort solisti Johannese tšenkoja ja Priit Volmer. Tegemist uudistamist on siin tõepoolest väga palju on üles pandud mitmeid telke, kus saab muuhulgas ka teha annetusi Estonia mälestusmärgile, mis avatakse septembrikuu sees. Toimub selline vanakraamioksjon, kus õigemini mitte oksjon, nüüd ma valetasin, lausa müüakse sellist kraami küll plaate, kostüüme, mitmesuguseid rekvisiite butafooriat ja ma näen seal, et, et seal on uudistamist väga palju. Inimesed valivad endale meelepärast jaa, jaa, tõepoolest, ega ega mingisugust muud olukorda või ei kujutaks ette, kui see, kui on plaat ja turupäev. Et siis saab, ju siis saaks endale sisse osta, peab ka tegema. Konkurentsitult kõige pikem järjekord on aga Estonia teatripiletitelgi juurde, sest nagu Arne Mikk päeva avades just kuulutes pileteid müüakse kogu hooaja kõikidele etendust lastele 20 protsenti tavalisest hinnast soodsamalt ja inimesed varmad seda võimalust ära kasutama. Aga eraldi tahaksin ära märkida siin selle letti, kus müüakse kaunilt raamitud ja klaasitud fotosid Estonia repertuaaris olevatest balletist operettidest. Ka Teatriromanss sisse on sõnalavastus, mida mängiti Estonia teatri kammersaalis. Fotod on väga heal tasemel tehtud ja nad annavad meie lemmiknäit Vjatest lauljates lemmik Paleriinidest hea ülevaate, mida on võimalik siis pildi näol endale seinale riputada. Ja taustal kõlab Eugen Kapi mõõkade tagumine balletist Kalevipoeg ja dirigendipuldis on maestro Eri Klas. Ja üldse on siin täna väga palju esinejaid tulemas, dirigeerivad veel meie muusikajuht ja loominguline juht Arvo Volmer, Jüri Albert ja Erki Pehk. Ning väljas on tegelikult kogu Ronja. Raskekahurvägi võiks öelda kõik solistid ja ja tantsijad ning, ja üllatuskülalised ansambel noorkuu Maarja. Ja on kohal ka. Erik selleks, et läbi viia oksjonit sander kohe Me lülitame, lülitume otsehelis ka siis sellele väljakule, kus tulevad Jüri Ratase, Paul Himma laadalisi turu päevalisi tervitama. Tallinna linnapea härra Jüri Ratas. Armas rahvas. Tere tulemast Estonia tulupäevale. Tallinlased on alati armastanud muusikat ja tantsu jäljed ajaloos, muusikateatrite tegemisest siin Tallinna linnas viivad meid rohkem kui 300 aastat tagasi. Tänane turupäev praegu on eriline, sest 1865. aastal tegutsemist alustanud Estonia seltsi tegemistest kasvaski välja praegune Estonia teater või ehk nii nagu teda tollel ajal nimetati Eesti teater Estonia majas. Ja meil on täna eriline hetk, sellepärast et Estonia teater on jõudnud oma esimese suure juubelinii. Me tähistame 100 aastat tegutsemist kutselise teatrina. Kui 100 aastat tagasi esimesel hooajal oli Estonia teatril vaatajaid külastajaid kuskil pisut üle 25000. Etendusi mängiti kahel korral nädalas, Kallas. Ja, ja seda majagi polnud üldse. Siis nüüd tegelikult koos Tallinna linnaga, tähistamaks seda Estonia teatri alguse paika, me meie õigel sünnipäeval 16-l septembril kell 14, null null Rävala puiestee alguses avame mälestusmärgi tähistamaks Estonia teatri esimest kohta. Kuid nüüd tänane Estonia annab etendusi palju rohkem. Vaatajaid on palju rohkem ja meil on oma korda tehtud majake siin meie ees. Estonia saalid on täis ja tegelikult sellest tahaks veel ka eelkõige teile kõigile. Tänu selle eest, et teie armastus Estonia teatri vastu ei ole selle 100 aasta jooksul mitte kahanenud vaid kasvanud. Suur tänu teile selle eest ja läheme koos edasi Estonia teise teatri sajandisse, aitäh teile ja tere tulemast Estonia teatrisse. Austatud, daamid ja härrad head Est Laanlased. Mul on siiralt hea meel, et just nimelt Tallinna linnas asub Rahvusooper Estonia. Siin majas. Siin minu selja taga on nii meie linnale kui ka kogu riigile kultuurimagnetiks. Teisalt aga rahvuse ja kogu riikluse edasikandjaks. Olgem ausad, Estonia on olnud läbi aegade kultuuri tuletorniks kaugele üle Eesti raja. Ronja, majas on tegutsenud rahvusringhääling. Siin on valitud presidenti ja allkirjastatud ühiskondlik lepe. Kuid kõige olulisem Estonias on 100 aastat 100 hooaega järjest õhtust õhtusse sõlmitud veel ühte lepet. See lepe on sündinud saali ja lava vahel igal etendusel uuesti. Tavaliselt sünnib see erutusest hinge kinni hoides ja tugeva aplausi saatel, kus pitseriks on ühelt poolt teisele tänuga kingitud lilled. See lepe on kirjutatud sisse ka meie põhiseadusesse, mis õieti Aldaki ülesandega hoida Eesti kultuuri. Siin majas on loodud ja lavastatud meie kultuurilugu ning hoitakse, lavastatakse meie kultuuri tänapäeva. Olulisem leppe eesti rahva jaoks. Mul on hea meel, et olen linnapeana saanud toetada Estonia vana maja ausamba rajamist. See on Tallinna linnale väärikas ja suur au olla toetajaks Estoniale tema 100. juubelil. Me oleme uhked, et oleme saanud teid aidata. Mitte vähem uhked kui omal ajal luuletaja Juhan Liiv, kes annetas oma pintsaku Estonia teatri ehitamiseks. Linn rõõmustab koos teiega. Teie ees on täna traditsiooniline turupäev, siis juubelinädal edasi juba 100 väljakutseid pakkuvat 101. hooaeg. Hea on näha, et tänaseks on korrastatud ka plats, kus tulupäev toimub ehk teatrimaja ümbrus. On ülev tõdeda, et hoolimata Estonia väga soliidsetest heast õhkubsid väärikuse kõrval ka nooruslikku hindu ja särsakust. Ma usun, no et ainult nii, ja seda meeleldi meeleldi hoides jääb Estonia sama võimsana püsima. Kogemustele toetudes üha innukamalt sinilindu püüdes. Ma soovin kõigile 540-le Estonia sele ja publikule ilusat uut hooaega. Ja nüüd suur tänu, kui linnapea Jüri Ratas on öelnud oma head sõnumit instownlastele. Esin Neeme kuningas sinu käest. Mida siis uus hooaeg Estoniale tõotab, et missugused väljakutsed esitab uus sajand kutselistele Estoniale. 1001-lt poolt on hooaeg nagu hooaeg ikka, et toimuvad meie etendused, toimuvad esietendused, aga, aga see hooaeg algab tõepoolest eriti pidulikult ja suurejooneliselt. Seesama turupäev siin siis anane juubelifestival septembris ja, ja kõik, kui see kulmineerub siis 16. septembril ühe suure etendusega, kus siis ilmselt tullakse meid õnnitlema ning kus me näitame siis nii televisiooni vahendusel kui ka raadioülekandes kõike seda, mida Estonia laval hetkel näha on, aga põnevaid, selliseid loomingulisi välja põhjuseid on mitmeid. Ooperi poole poolt mainita cum siis Rossini ooperit Tuhkatriinu, mis esietendub juba oktoobrikuu sees. Ja ballettidest klassikaline sulfiid ooperi juurde veel tagasi tulles. Erkki-Sven Tüüri. Rosenberg on see, mis meie hooaja. Lõpetab nii, et jälgige meie tegemisi, sest et. Oleme oleme töised, oleme loomu loomingulised, usun, et oleme ka sellel hooajal nooruslikumad, sest et ka selline vastav kampaania on käivitunud, et lapsed on meie majja juba oma tee leidnud, nüüd ootame noori siia ja meie enda truu publik on kindlasti meiega harjunud. Ja meie peadirektor Paul Himma on ka jõudnud lavalt siia meie raadiobussi juurde, nii et ma annan jutujärje nüüd omakorda teile üle, sellepärast et sinul ajakirjanikuna kõlbab teda paremini info intervjueerida. Minule alluvana. Nii et olge head aega, kui laval kena dueti Evald Aava ooperist Vikerlase, on mul võimalik Paulus ilmale soovida. Palju õnne teatri 100. juubeli puhul. Aitäh, ja ma usun, et mul on võimalus anda need õnnitlused kõigele taanlastele edasi. Estonia teater ei ole mitte kunagi olnud ainult teater, vaid ta on olnud meile. Rahvuslik sümbol alates sellest, kui Estonia ja esitamise jaoks raha koguti. Kuidas sellega, kui Estonia teatri taastamine oli kogu Eesti rahva südameasi ja praegugi on teatri väga hea käekäik ikkagi meiega südamemure. Kuidas teatrirahvas ise seda? Ballett koormatki tajub, ma usun, et see on täitsa õige, Testonlased ka tajuvad, et Estonia olnud läbi aegade midagi rohkemat kui ainult teater, see, et etendused ja kontserdid ja kogu see tegevus, kas see peab olema kõrgel professionaalsel tasemel, see on selge, aga, aga need juured tegelikult ei või, millest see võis alguses, on just see, et tegelikult Estonia teatri sünnilugu on üsna unikaalne siin regioonis. Kui tavaliselt ooperimaju ooperimaju ehitatakse kuningate käsul või kuberneri korraldusel ja ja, ja nad on seotud nagu, ütleme, ülevalt poolt alla loomisega, siis Estonia teater on tekkinud täiesti vastupidi, see oli esimest korda Tallinna ajaloost sai eestlane linnapeaks ja, ja samad inimesed olid Estonia seltsi juhtimas ja siis leiti, et on vaja ehitada eesti kultuurile üks tempel. Ja ilmselt see, see algatus oli nii, sellel oli nii tugev vaimsus ja vaimne energiat, see on kestnud esimese sajandi ja loodame, et kestab ka teisel sajandil. On äärmiselt meeldiv, et Estonia teater teeb ilusa kummarduse. Teatri alustajad. Pesuga järgsel ajal ma usun, et meil on raske, tähendab, mitte raske on võimalik minna tulevikuga ilma minevikku mäletamata. Aga ma usun, et ma usun, et see on väga oluline. Noh, ja me siiski soomlased arvavad, et me oleme mingis mõttes ka järjepidevuse kandjad ja ja selles mõttes oleks kuritegu, kui me seda ajalugu ei jäädvustaks uutele noortele põlvedele ja kuna me näeme, et meie saalis on väga palju ka noori ja kõiki-kõiki nii-öelda sotsiaalseid rühmi, ealisi gruppe, siis, siis neil on õigus saada teada, kuidas, kuidas see asi algas ja mismoodi algas ja selles mõttes on väga head koos Tallinna linnaga nüüd meie sünnipäeva 16-l septembril selle mälestusmärgi peris esimesel täpselt ta on, ütleme, üks 40 50 meetrit sellest kohast eemal, sest sinna lihtsalt ei saanud mälestusmärki teha. Aga revolvusest algusesse Ta on ja see on Estonia esimene paik. Ja üks väga suur töö, mis nüüd ka juubeliks valmis sai, oli CD-plaatide kogumik lausa 11-st plaadist kokku. Kui raske oli leida neid helisalvestisi ja kaugele minevikku? Kuulaja viiakse nende nende ooperi operetiaariat ega nendega Estonia teatri kuulsamate häältega. Jah, see see on, ma arvan, et seda kõike ei oleks sündinud, kui ei oleks sellist Estoniast kui Jüri Kruus, kes noh, nagu mina ütlen, heas mõttes hulluna on, on aastaid oma elust sellele pühendanud ja jah, eks ta ole, Estonia saab sajaaastaseks, kuid helijälg ju nii kaugele ei ulatu, pildijälg parem ja, ja kõike tegelikult ei salvestatudki omal ajal ja, ja väga paljud ka sellest, mis on salvestatud, ei ole säilinud, nii et tegelikult oli see üks väga suur. Tulin ülesanne panna panna kokku see kogumik ja võib öelda, et sellel 11-l CD-l nüüd jäädvustatud Estonia ajalugu ta on just selline, nagu teda jäädvustada oli võimalik, võib-olla ehk pisut kirju, seal on erinevaid erinevaid esinejaid erinevates žanrites, see ulatub tagasi 30.-te aastatesse, nii et tal on 236 head ja lugu, nii et see on, see on minu arvates üks väärikas, väärikas. Noh, ütleme mälestusmärk nendele soomlastele, kes Estonia lavalaudadel on ja, ja vaatajaid on rõõmustanud läbi aastate. Tänan intervjuu eest Estonia peadirektor Paul Himma ja kuulame siinkohal sellel CD kogumikult. Hendrik Rummi sõjajärgse Estonia kõige säravamat tenorit laulmas aariat, operetist naeratus, tema, Heliplaadil heliplaadil laulis meile Hendrik Krumm ja me jätkame ülekannet Estonia teatriturupäevalt. Me oleme turuliste hulgast palunud kõrvale teatri peaballettmeistri Tiit Härmi. Palju õnne teilegi teatri 100. sünniaastapäeva puhul. Suur Tõnu. Kui teatril on selja taga 100 aastane juubel 100 aastat tegevust, siis kui pikale ajaloole võib tagasi vaadata Estonia ballett. No palett on ikka alati veidi. Ja kui me oleme nüüd võime laias laastus öelda, et kogu selle taastades Estonia tegevuses on balletikolmapäev üks lahutamatu osa sellest meie muusikateatri tegevusest. Aga juba 13. aastal olid esimesed ballett pantomiimi etendused ja 18. aastal võetakse balleti sünniaastaks ja see tähendab seda, et me alustame seal oma 80 üheksandat balletihooaega. Ja ma usun, et, Aasta on võib-olla selles mõttes olnud eriline ja me teeme kõik kindlasti sügava kummarduse kõigi nende isiksuste ees, kes alates Holdreist anna ekstonist Ensuvest Mai Murdmaast, kes on kujundanud sellega aasta jooksul meie balleti ja mille le toetudes me suudame edasi minna. Ja, ja ma usun, et noh, tänane päev on juba teine pilt ja, ja püüame seda tegevust jätkata, rikastada ja ennast arendada ja pakkuda loomulikult publikule erinevaid võimalusi rahuldada oma elamusi teatris. Mis on praegu Estonia teatri balletitrupi kõige tugevamad küljed, kõige atrak, viivsemad tantsijad ja missugust repertuaari see kõik võimaldab? Vaadake, meie üks põhieesmärk on olla avad, avatus kui ma oma esteetilised, nagu öelda, märksõnadeks on õige suunitlus, esteetiline suunitlus on tugiinimest nagu öelda klassikalisele tantsule, aga samas me rikastame pidevalt uute avangard, like modernsed etendustega oma Taarja, teine põhisuunitlus on meil balletiteater ja me oleme jõudnud tänasel päeval selleni, et meil on näiteks sellel hooajal kavas 11 erinevat nimetust ja esindame ühte teist erinevat koreograafi käekiri ja vaat see on see kõige tugevam külg, et me oleme suutnud nõnda laiali haardeliselt tähendab eelkõige andes just meie enda arenguks võimaluse tunda erinevaid stiile, erinevaid nähtusi balletimaailmas ja sellega muidugi avardada kaba publiku ettekujutust balletimaailmast üldse. Ja muidugi ei hetkekski ei unusta meie seda, et tänasel päeval tantsija kohustatud valdama väga tugevat tehnikat, mis võimaldaks tal neid erinevaid stiile siis teostada. Ja on esile kerkinud väga palju noori. Meie uued priimabaleriinid juhtivad Marina Chicu, Volga, Reabi kalluana, Georg Marika muiste, kes tulid suurepäraselt eelmisel aastal hiilgerollid Windowsis välja. Need on kõik väga rõõmustavad nähtused ja samuti noorte meeste progress. Te tegite möödunud aastal suurepärase koreograafia Camelia daami loole narratiivile, mis teil nüüd on loomingulises portfellis? Vaadake, see aasta meil on suhteliselt eelnevad kaks aastat olime seotud väga selle renoveerimise protsessiga ja see teatud mõttes vähendas meil võimalusi tuua välja uusi etendusi, aga eelmisel aastal kogu maailma kultuuriüldsus tähistas kuulsa taani kurje krahvi August Burna milli kaheksandaks vastlapäeva ja meil oli kavasse juba aastal välja, siis see ebaõnnestus selle remondi tõttu. Jeme nüüd me tõime selle aasta esietenduseni kuulsaks ja esimese maailmas romantilise balleti. See on siis sulfiid. Kevadel on meil ka teine esietendus, kus me siis teeme tantsupäevale pühendatud noorte projekt eesti heliloojatele heliloojate muusikale, kus siis on meie noored koreograafid Marina Kesler ja Oksana Titova teostamas oma esimest suuremat tööd. Nii et see hooaeg piirdub nende kahe esietendusega, meil on küllalt palju välisgastrollinud, alustame sügisel juba luikede järvega Tamperes, nii et ma usun, et see tuleb küllaltki rikas hooaeg ja, ja eelkõige uute koosseisu nagu eelmisel aastal, nagu ma ütlesin, Marika muiste väga edukas väljatulek ja paljude teiste nagu öelda arenguteel ja see on kutsunud esile väga suure huvi publikus ja ma pean ütlema, et meil juba viimasel neljal aastat on publiku tunduv kasv ja me oleme peaaegu nagu öelda, 90 protsendi juures läbi keskmiselt, nii et see on väga-väga meeldiv. Ballett on niivõrd ilus etendus, et, et sinna ei ole raske. Ma arvan, publikut leida. No vaadake kunagi 3830. aastal Dostojevski kuulus vene kirjanik hüüatas ühte fanielslerit, kuulsat baleriini, näed, et ilu päästab maailma, ma ei teadnud, kuidas selle ilupääsemisega on. Aga Ma olen veendunud, et ja usun inimest lõhutavasse ilusse. Ja vist meie siin kõrval pargis istuv klassik Tammsaare on öelnud väga tabavalt, et kui keegi on ilu näinud ilu nähes ilu tundnud, saab ta ise seeläbi rikkamaks, sest ta võtab selle tuntud ja mass maitstud ilu endasse. Ja nõnda ilu jääb. Nii et, et me püüame teda, muusika ja tantsu ilu külvata ka edaspidi. Ma tänan teid intervjuu eest, Tiit Härm ja soovin teile väga palju jõudu. Ja me jätkame siit. Ikkagi sellelt kogumikult, Miss Estonia teatri juubeliks on nüüd välja tulnud ja kuulame laulmas Margarita Voites, kes esitab aaria Leode liibi operetist neiu Haabises. Meeldiv. Estonia teatri juubeliks ilmunud suurelt CD-plaatide kogumikule valisime laulma Margarita Voites ja olgu lisatud, et oktoobris tähistatakse suure piduliku kontserdiga Margarita Voites lähenevat juubelit. Nüüd aga me jätkame ülekannet siit Estonia teatriturupäevalt laval, praegu on katkenud peatselt esietenduvas draamalavastusest Anton Hansen Tammsaare Juudit. Et pisut anda aimu, mis siin teatripoolsel Pärnu maantee poolsel küljel rahva hulgas toimub, siis teine saatejuht Neeme kuningas peaks olema saatjaga mikrofoniga rahva hulgas. Neeme. Kuidas on meeleolud, kuidas rahvas kõike seda vastu võtab, mida lavalt turupäeval pakutakse? No ma usun, et täna On see helivõimendust suurepärane siin ka nendele inimestele, kes on siia kogunenud, aga, aga mul oli küllaltki raske sinna lava ette sellesse kõige suuremasse rahva hulka tungida. Ja sellepärast olen siin pisut külje peal ja vaata, seal on kaks kena noort neidu ja küsiksin, et kes te olete, olete õppurid, olete perekonnainimesed. Kes te olete ja mis teid siia täna tõi? Tere, mina olen Kadi, ma just lõpetasin saue Gümnaasiumi. Hõbemedaliga ma olen Andra ja ma lõpetasin gümnaasiumi. Aga mis teid siis kaunil päeval lihtsalt ilusat ilma nautima või tunnetega pisut huvi selle vastu, mis toimub siin täna õhtul ja majas selle lava taga? No töösuhtes, nemad oli, see pilet ei tasu lootagi praegu oma ema ja me siin kuulame muusikat. See on selline hea vaheldus, et kogu aeg, kui sihuksed tähtsate üritused on. Et seda nagu kuulama muusika igal pool. Kas Estonia teater on teile selline tuttav teater, olete käinud? Ja mitmel korral näiteks balletid ja kontserdid ja sellised asjad on väga hästi taseme. Ühesõnaga. Eriti öeldakse Estonias kunagi käisin kuulamas-vaatamas, õigemini seda Mai Murdmaa seatud balleti kratt sai nagu hästi vinge, nagu tõesti meediasse. Te olete balletti näinud ka viimasel ajal Estonia laval, et kuidas te hindate meie meie tantsijate tugevust ja meie repertuaarivalikut? Kahjuks ei oska niimoodi öelda väga täpselt. Sonya. Selline nii harva nagu juhtub, piletid on kallid ja endal on aega üsna vähe, et rohkem sellised lasteta üritused kui vähegi võimalik, siis käin. Ja kui on odapudelid ja niisugune hooaja aeg, siis käin ka. Mis te arvate, kas noorte hulgas üldse muusika, teater, nii ballett kui ooper on seal midagi sellist väga arhailist ja ära elanud või mis te arvate, on sellel asjal tulevikku võiks olla, ütleme, kui teiega saate juba pisut vanemaks küpsemaks. Et kas selline kunstiliik omab eluõigust ja sealhulgas ka siin meil Eestis. Ei ütleks, et hailiseks peetaks, aga lihtsalt tuleb leida uued, huvitavad vaatenurgad. Neil asjale Jah, see on noorte seas tegelikult nagu üsna popule, Aarne, ma olen aru saanud, et paljud noored käivad tegelikult vaatamas ja lihtsalt selle sõnumi kohalejõudmine, see on nagu raske. Ja võib-olla sellepärast ei käida nii massiliselt kohal. No meil on praegu just käivitanud kampaania, mis kestab terve septembrikuu ja see on just seotud noortele või see on suunatud noortele, nii et olge head ja kasutage see asi ära mingi oma emale kampasena piletisappa ja vaadake, ehk leiate ka endale meelepärast midagi. Ja me leidsime Tuhkatriinu ooperi näiteks midagi huvitavat olla. Väga tore, ilusat päeva jätku teile ja tere tulemast Estoniasse. Siin mul väikseid ajalehepoisid, me meie rahvusooper Estonia poistekoorist, noh, poisid, teil on täna teistsugune töö kätte antud. Aga teete seda meelsasti. Kas suvine läbi, kuidas poistekoori suvi möödus? Tegutsevalt, et käisime igal pool ja laulsime. Kuuldavasti teiega kuskil võitsite midagi? Ungaris konteemuse festivalil saime kuldmedali. Millistes etendustes Estonias kaasa teete? Üpriski mitmese, umbes neljas pojad siis talupoja aus. Garmin. Karmen-is ja oskas ja nii edasi. Kas kui mõned teieealised poisid praegu, ma kujutan ette siin kaheksa kuni 12 aastased kuulevad teid, et kas on tore töö Estonias olla poistekooris? Ja ikka. Saab igal poolreisidel käia ja huvitav on etenduses mängida. Aga sina, Kevin, oled juba teinud meil suuri peaosasid, et kes sinust saab siis tulevikus, äkki söövad oma teatri ka oma eluga teatriga? No see oli Gemini selline muigel vastus, aga turupäev läheb edasi ja Kaja, loodan, et oled kuuldel ning oled enda haardeulatusse saanud meie järgmise intervjueeritava. Nii see on minu kõrval seisab lavastaja Katri Aaslav-Tepandi. Kas teie olete nüüd see julge naine, kes toob uuesti sõnalavastustüki draama Estonia teatri lavale üle 60 aasta taas? Julgus on see kindlasti, aga samas on ta ka paratamatus. See, et Estonia saab sajaaastaseks, on meie kultuurile tähtis sündmus ja Juudit. Tammsaare Juudit on eesti teatri tänasega päevani üks kõige kaunimaid ja sügavamaid näitemänge, mis ületab minu arust rahvusliku dramaturgia piirid. Ja, ja, ja kui Estonia juhid mulle selle ettepaneku tegi. See oli mul sekundi peale Juudit. Seda ma tahan. Üldse on vähe dramaturgia, vähe neid näitemänge, kus, nagu naine on peategelane ja mul on tunne, et juuditi lugu. Seda mõistan ma üdini ja et julgus ja teistpidi paratamatus. See juubiti lugu, kui ma õigesti mäletan, hästi skemaatiliselt ja ühe lausega lahti öeldes on see, et Juudit reedab oma armastuse Ta ta tapab oma ilu ainsa suure armastuse, selleks et päästa oma kodumaa. Ma arvan, et tänases Eestis see mõte võib üsna võõras olla. Kuidas, kuidas teil õnnestub see see narratiiv tänapäeva tuua või te jätategi sellesse aega, kus ta ajalooliselt on? Tansari uuditi alglugu on ju piibli apogrühvide lugu, Juudit ja Tammsaare on oma näitemängus ääretult piiblitruu, ta tegelased räägivad kõik piibli keelt, see on sügav inimkonna üks suurimaid lugusid. Nii et see seos tänase päevaga ei ole esimeses pealmises kihis, vaid allkihis ja teemadeks on inimese igavesed küsimused, et mis on armastus, miks armastus ja surm on nii lähedased ja kus on jumala? Ta laseb sellel kõigel sündida. Et see seos ei ole esmapilgul jah ja ka ühiskondlik-poliitiline, aga see seos on igaühega seotud meist, sest me kõik armastame me kõik vihkame ja me kõik ühel hetkel küsime, kus on jumal, me küsime, et miks mu armastus on nii vihkamisele lähedal, me oleme needsamad inimesed ju käis 2000 aastat tagasi juuditi aegadel elasid. Nii et juutide kohta võib öelda ka, et Tammsaare on ühe tõestisündinud loo, mis ma arvan, et see oli olemas lugu juudid, kui naine oli olemas, piiblilood on kõik ühed nad on ikkagi ühtepidi küll müüdid, aga teistpidi nad ajaloo pruunikad. Et on ühe loo Tammsaare-poolne lahti kirjutus ja, ja inimese uurimine Tammsaare Juudit ei ole Estonia laval üldse esimest korda. Kuidas seekord valisite peaosatäitjad jätkama seda väga kuulsate näitlejate jaga, kes on ennast selles draamas realiseerinud? Juuditan, Garmen, Tabor ja, ja kui ma nüüd juuditi trupi hakkasin kokku kutsuma ja Rooma ja mõtlesin läbi kõigi Eesti tänase päeva noored naisnäitlejaid ja jõudsin, kuidas ma ei vaadanud, jõudsin tagasi Carmeni juurde. Et temas on nüüd seda sügavust ja jõudu ja seda tarkust küll, et seda naist kehastada. Ja muidugi Karmeliga seob mind väga pikaaegne koostöö, nii et ma usaldan teda jäägitult. Ja Tõnu Tepandi verre rollis. No võiks öelda, et see roll on temale loodud, Tamsar talle kirjutanud ja õnneliku, juhuse või tegelikult paratamatusega seotud on see Renee Soomest Ronja solist kui artist on kolmas suur tegelane, nimetu roll. Ja, ja nii kui ma nägin laval, ma teadsin ma nägin teda küll ühes laulu osas, ma teadsin, et see on see inimene, kes suudab selle nimetu maailma luua. Nii et need on sellised noh tunnetuse ja intuitiivse sega seotud valikud. Juudit esietendus Estonia laval on juba septembris Sydneyst Estonia teatrimaja kõrval on Anton Hansen Tammsaare mälestusmärk. Ausammas kui Südamega, Katri, te kutsuksite Tammsaare vaimus esietendusele esimesse. Rita Tammsaarega on mul täiesti oma suhe ja kui ma lugesin Lauteri mälestusi, sain aru Tammsaare käitumisest ja, ja mõistan seda. Nad olid siinsamas üle tee kohtunud. 24. aastal, kui Lauter lavastas hernovilmeriga peaosas juuditite küsis, küsis juutide kohta, siis laudtee Tammsaare käest ütles noh, mis ma oskan öelda, naine nagu ikka naine. Ja ette ja siis oli küsinud lauta, kas me võime muuta või kas me võime kärpida, tehke mis tahate, mina olen oma töö teinud ja mina mõtlen, et kui tal autoril niimoodi ütles, et ta oleks rublalist mulle samamoodi öelnud. Ja muide, mis puudutab Tamsar variety tema isiksust, siis ta pea Osa Ma ei mänginud mitte iial oma näidendite esietendustel. Ta istus kolmanda rõdu viimases reas, hiilis tagant ukse stiilis välja, nii et esiritta, isegi kui males kutsun, ma arvan, ta ei oleks tulnud. Igal juhul peame pöialt, et esietendus ja ka järgmised etendused õnnestuks. Aitäh intervjuu eest. Ja nüüd on meil kavas tollija, Oscari toiti Boris Kõrver operetist ainult unistus ja lauljad on Helgi Sallo ja Väino Aren. Kui ei saa, siis ma pildist ei hooli. Keegi ei taha tulla jätanegi. Aitäh moka otsast, on see tänu, olete torgata koogi? Teada pole öelnud seda iialgi, nii ja nii ja valet öelda iial öelda ei saa. Rolli muud tuju nüüd rõõmsaks. Tiina Tiina, meil on ka nina nina minu teeni. Heliplaadilt kuulsime laulmas Helgi Sallo Väino varemeid ja just hetk tagasi lõppes siin Estonia turuplats turupäeva vabaõhulaval Pipi laul, mida esitasid neli Pipit. Nendest üks oli Helgi seal, aga hetkel on meil mikrofoni ees Väino Aren, sel põhjusel, et teie olete hetkel kõige staažikam Esztownlane, millal te astusite üle Estonia teatrimaja läve? See on tõsi, jah. Mina tulin Estoniasse 50. aastal ja noh, nii. Ka need eriklassi väljendit kui Estonia teater saab sajaaastaseks. Ma olen selle majaga abielus olnud kohe sügise 56 aastat. Ja noh, kolm aastat võib-olla võtan maha, et ma ei ole kolm aastat töötasu ja palka kõik 53 aastat, ma olen saanud, need kolm aastat lähevad vene sõjaväearvele, sel sel ajal mulle palka ei maksta. Mis ametisse te tulite 50. aastal, mis ametit praegu peate? Teadsin, ma tulin, ma tulin vanemisest, ületoomise korral olin balletitantsija. Ja praegu ma olen inspitsient või etenduse juht, kes, kes on niisugune tähtis persoon, teadis, kelle seal on eesriie kinni kokku ja publik saali kutsuda, näitlejad lavale kutsuda ja ja selle ametiga ma olen ka nüüd juba pikka aega olnud ametis. Estonia teater on niisugune koht, kuhu kui inimene tuleb, siis tõenäoliselt ta jääb väga pikkadeks aastakümneteks. Ja nüüd, kui ta intsipi intsipit, sisendina, inspitsiendina olete tuttav ka selle teatripoolega, kes ise lavale ei käi, aga kelle tööd me laval näeme grimeerijalt, kostümmeerijad, õmblejad, kingsepad, siis nemadki on ju Estonia teatris tööl olnud väga pikki aastakümneid. Mis selles Estonias on niisugust, et kui korra tuleb, siis siia jääd. No ju see mingisugune aura, selle maja ta ikka on ja, ja kollektiiv on niisugune sõbralik, et inimesed siiamaani kõik näiteks ja need kõik need 56 aastat ei ole mul ühtegi pahandust ega tüli olnud ja kolleegidega kõikidega väga hästi läbi saanud ja minusse on hästi suhtutud ja ju siis mingisugune aurasel meie maja on, et nii kaua siin vastu peame ja meid peetakse. Mis tundega vaatate neid noori inimesi, kes tulevad, kas noorte balletitantsijate ooperilauljatena, ooperikooriliikmetena, Estonia teatrisse? Noh, praegu ikka suurem jagu tulevad ikka haritud nii balletitantsijad, kes on lõpetanud balletikooli kui lauljad, kes on Muusikaakadeemia lõpetanud ja ja võib-olla lavapraktikat jääb võib-olla vahel vähevõitu, aga eks vanemad kolleegid aitavad ja te töö käigus muidugi õpitakse ja kõik saab korda. Mida soovite Estonia teatrile järgmiseks 100-ks aastaks? Et ikka kollektiiv oleks selline sõbralik ja, ja selle maja aura püsiks. Ja, ja kõik inimesed oleks sõbralikkuse, elaksime koos sõbralikult. Et oleks repertuaari paari huvitavat publik, meid armastaks. Missugune on huvitav repertuaar, mis on see, mida, mida balletitantsija ooperilaulja, ooperikoori liige kõige meelsamini laval tahaks kehastada või on, või on igal igal artistil oma soov ja omad unistused. No mina oma seisukohalt ütlen, ütlen, et mina olen vana koolitegija, mind ikka võlub rohkem klassika, klassikaline ballett ja klassikalised ooperid ja kaasaega muidugi ka vaatan ja, ja aga jah, põhiliselt olen mina ikka vana klassika pooldaja. Ma arvan, et, et seda hindab ka väga suur osa Estonia teatripublikust, ma tänan teid intervjuu eest, Väino Aren ja, ja soovin teilegi väga palju õnne teatri suure juubeli puhul. Aitäh, Väino Aren ja nüüd Ma lehvitan sulle nii. Neeme kuningas on leidnud endale uue intervjueeritavat platsiks. Jah, ma ei ole veel hetkel leidnud, aga ma seisan siin ühe sellise laua taga, kus on müügil mitmesuguseid esemeid, mis siis täna maha müüakse ja vaatan, et siin uudistajaid on väga palju. Härra, kas tohib teid hetkeks tülitada? Te uuritasin ühte plaati? Me oleme praegu vikerraadio otse-eetris. Mis teile siin selle leti juures huvi pakub? Vaatame siin veel natukene edasi. Proua, tere päevast, Me oleme vikerraadio otse-eetris, te olete siin üsna uudishimulikult vaatamas neid neid asju, mis siin müügil on, mille vastu huvi tunnete? No ma vaatasin, et kas siin on ta otsaga või Veera neelusega või meta kodaniburgiga pilti. Kas teil on olnud au ja õnne neid daam Estonia laval näha? Ja kuulda küll ja mulle nad väga meeldisid ja noh, suur elamus on olnud alati nende etendustel käia. Praeguses Estonias. Väga harva. Ja mul ei ole. Ei ole võimalik nii käia, kaugelt mitte väga kaugel ei ole aga lihtsalt. Liiga yli-yli õhtu, Hiiname, julgen hilja õhtu käia vabalt nagu vanasti. Aga siin on siis ka vihje Estonia teatrile, et kui etendusi oleks rohkem päevaseid, neid mis on mõeldud inimestele, kes ei ole kes ei ole Tallinnast tingimata ja võib-olla ka demokraatlik ma piletihinnaga, kas siis oleksite ustavam Estonias käia? Jah, väga Malex, küll see selle poolt, kui oleks niimoodi päevaseid etendusi käiks muidugi ikkagi kindlasti kas või kuus korra. Suur aitäh teile ja tere tulemast Estoniasse, loodame, et leiame ka teile meelepärased vormid Estoniat edasi arendada, aitäh teile kaja. Meil oli kokku lepitud, et saame ka Jassi Zahharovi ka mõne sõna vahetada, aga, aga tundub, et ta vist on valmistumaks etteasteks ja meie need ajakavas on läinud niimoodi risti, et see turupäev siin Estonia tagusel platsil jätkub ja, ja jazzi on kindlasti juba kostüümis ja grimmis ning valmistub oma etteasteks, nii et seekord jääb meil tema sõnum kuulmata. Aga küll on huvitavad need kostüümid, mida siin praegu müüakse, mida inimesed on uudistamas, ma küll ei ole näinud, et keegi oleks ostnud, aga ma ei ole saanud ka seda kogu aeg jälgida seda letti, kus müüakse teatrikostüüme, kingi rekvisiite. Ma käisin enne talgust küsimas, et mis oli siis kõige esimene rekvisiit. Osteti olevat olnud üks idamaine lehvik ühest balletist ja ise nägin, kui soomlased ostsid ühe suure butafooria mõõga. Tõenäoliselt võis see ollagi kapi balletist Kalevipoeg, nii et kõikvõimalike rekvisiite teatrikostüüme, niisugust ooperliku teaterlik operetliku võib endale siit koju kaasa viia ja ma näen, et inimesed käivad kohvitassid, mis siin müüakse. Kohvi võib natukene keha kinnitada, võib vaadata uusi ja vanu heliplaate. Siit paistab, et inimesed lappavad, vanub plaate, ostavad kaasa. Oleks ainult neid masinaid, millega vanu vinüülplaate kuulata. Aga ma olen kuulnud, et see olla pidevalt jälle moodi tulema, nii et, et vist isegi müüakse ka kauplustes juba vinüülplaadimängijaid, nii et ilmselt need inimesed, kes siin praegu meie sellisest vägagi rariteetseid plaadikogust endale plaadi valivad, võib-olla valesti ei teegi. Kusjuures kõik see tulu, mis siin täna hangitakse, läheb siis ikkagi Estonia esimese maja mälestusmärgi heaks. Nii see on ja kindlasti on tähtis ka siin tänasel turupäeval ja miks mitte kogu järgneva hooaja jooksul ja meie juubeliperioodil nagu meenutada seda, mis, mis tähtsus ja tähendus ikkagi Estonial on, et ise siin igapäevaselt töötades on võib-olla ka teinekord selline noh, rutiinitunne, aga kui olla pisut eemal ka siitsamast Tallinnast või, või üldse Eestist ja tulla siia tagasi, siis tegelikult ma tajun alati nagu seda vaat et millist väärtust ja millist väärikust see maja, see hoone, see paik, siin need inimesed noh, eesti rahva jaoks kannab ja ja esitan endale ja usun, et ka paljud reeglid alati noh, seda küsimust, et kas me oleme need, kas me sama väärikalt seda kõike nagu edasi kanname, mis on olnud enne meid ja mida me vaieldamatult soovime, et ka jätkuks pärast meid. Meil on veel poolteist minutit aega Neeme, et rääkida sinu saatesarjast ooperigurmaanid, mis jätkub septembris vikerraadios, nii et kõikidel ooperisõpradel on põhjust ka järgmistel laupäevadel kella 12-st üheni vikerraadiot kuulata. Jah, vikerraadio ja rahvusooperi koostöös on siis juba hakkab juba kolmas hoo aeg, nii et, et mul on väga, väga hea meel ja suured tänud selle usalduse eest ja mul on endal olnud väga põnev neid saateid teha ja, ja septembrikuu on Estonia teatrikuu siis ka kogu Eesti Eesti teater selle ürituse raames ja, ja on kohe lausa neljal järjestikusel laupäeval siis ooperigurmaane võimalik kuulata ta seekord siis viimseid kordi siis selles formaadis nagu oleme harjunud nägema, kutsun oma saatesse Stonlasi ja, ja me kuulame üheskoos muusikat just nimelt sellesama kogumiku pealt, mida sai ka täna siin põgusalt tutvustatud ja, ja usun, et kui tulevad stuudiosse noored lauljad, et siis ka nendele on oma oma väga vanade kolleegide laulu esitustest palju üllatusi ja, ja, ja siis on omakorda tore kuulda neid kommentaare. Nii et see on selle septembri kuu saate formaat. Ja sealt edasi tulevad võib-olla juba nagu uued üllatused, Ooperigurmaanid jäävad kavasse, kuid pisut teises Kuues Me oleme sunnitud lõpetama tänase otseülekande Estonia turupäevalt. Siin on hästi meeldiv olla, siin on palju kultuuri üritused. Jätkuva sündmused jätkuvad laval platsil kuni kella kolmeni. Täna aga ütleme, et tänase ülekandetehnilise poole eest hoolitsesid Maidomaadik Rein Palo, Priit Karin ja saatejuhid olid Neeme kuningas ja Kaja Kärner. Ja meil siis jääbki seda saadet lõpetama, eks sümboolne lugu son Johan Straussi operetist Nahkhiir kus laulavad Hendrik Rummanugaal. Margarita Ta võitis Urve Tauts, Teo Maiste, Arvo Lai. Kohtumiseni eetris.