Eetris on teatri lub, mina olen Keiu Virro ja sedapuhku natukene traditsioonilisest teatrist, kuigi ma ei olnud päris kindel, mis on traditsiooniline teater natuke igatahes sellest eemale etenduskunstide festivalil Nuberformans täna õhtul on nimelt toimumas nii mõndagi, muuhulgas mis võib nimetada peaesinejaks piidžist, kes esineb Telliskivi loomelinnakus punases majas. Igatahes stuudios on sel puhul kaks Nuugreformansi marja kuraator Maria arusoo ja tänaõhtune tiitšeimoria juurde tulemast. Tere, tere. Esiteks võib-olla kuivõrd piitsisest praeguseks räägitud, kui peaesinejast päris palju ja selgeks on saanud, et tegemist on igavesti suure tähtsa tegelasega ka täpselt ei ole aru saanud, et miks ikkagi mina näiteks ei ole isiklikult teda kohanud. Olen Betsyswool, miks ta on nii oluline siiamaani veel hästi tähtsate tuli kahe tuhandete algusel nii-öelda muusikamaailmas pildile oma singliga factebeyneway ja siukse hästi manifisteeriva, jõulise kehalise olekuga, mis oli siis selline nagu kõikidest normidest väljas ja ja hästi poliitiline, hästi aktivistlik. Aga samas muusikamaailmas ka nagu kõiki norme murdev. Ja mulle tundub, see, ta on minu enda kujunemisloos hästi olulisel kohal olnud, et mitte alati aktiivselt, aga iga albumist on teinud, et see on kuidagi alati nagu hästi murranguline, oluline olnud. Ja nüüd peaaegu 15 16 aastat hiljem. Ta on ikkagi nii oluline, et naine, kes saab meil novembri keskel 50 aastaseks ja minu enda jaoks on hästi nagu inspireeriv, mitte ainult loomingut, ta teeb vaid, kuidas ta seda esitab, kuidas ta käitub nagu kõikidel, sest ma ei tea, soo-vanus keha ja ma tea popkultuuri ja ühesõnaga kõikidest nagu normidest väljaspool vä, aga ta ei ole surudes ja ta ei ole muusikat, on läinud praegu ma saan aru, et nüüd on välja tulnud uus plaat, aga tegelikult on vahepeal ka filminduses teatrisse kutsunud. Kui intervjuusid lugesid lugeda või temaga rääkida, siis on see, et, et need muusika formaadid Ta oli tema jaoks nagu kõige lihtsam edastada sõnumit, et see jõuab hästi paljudeni, inimesed tahavad kuulata seda sellepärast tavalisele muusikaformaadi, aga tegelikult ta vahepeal langetanud just hiljuti tegi Black räkkeriga koos ka saksa ooperiga koostööd. Ja see oli tegelikult black rekker, kes ka täna õhtul esineb tema teose piitsis, osales seal. Ta on teinud muusikale, ta on teinud filmi raamatu formaat oli natuke nagu teine, et on läinud hästi eri tüüpi projekte umbes Zürichis, ma nägin teda hoopis mingi väikse komöödia asjaga laval, mis oli selle nii-öelda Volvumen show ja ta naiste Teriformaatidendite vahepeal ta tegigi muusika ja plaatide väljaandmise seksipausi, et nüüd Raab, on üle hulga stuudioalbum, viis aastat talvist pausi. Keeruline pöörduda tahaks, pöördu toimudi marja vol2 poole, mis on natuke imelik öelda ka Marie, mis see sinu jaoks oluline? Sama teema, et kuulatud juba teisme-eas. Mina paigutaks feministliku popmuusika ajaloos kaske sinna Tilda Fajevi madonna ja leediga vahele või kahe tuhandendatel tuli nagu päris peavoolumuusikasse selliseid tegelasi nagu keda varem me võib-olla ei olnudki nähtedeleidikaga neist oli nagu võib-olla kõige silmapaistvam, aga piitses tegi tegelikult koostööd ka selle ema jäiga või Eesti selleks vist Miie, kes on Sri Lankalt pärit Briti räppar ja suur superstaar, tal oli vist sama teenete välismuusika sellepärast et see oli kõige nagu kergem meedium, aga selle kottide edastas väga poliitilisi sõnumeid, et pitsid on kuidagi nagu nende suurte mainstream hoovuste all või ees või ta ei ole nagu Beyonce piss, superstaar, aga ta on Anderson maailmas on tegev juba. Ma ei tea, kui palju aastaid ja sama tema jaoks on see minu jaoks väga olulised, sellepärast et kuidagi selline nagu lohakas naine või ma ei oska seda nagu kokku võtta lohakesele võib-olla hea sõnaga selline natuke natuke disko, natuke siit natuke sealt esteetika oli, kui sa oled ikkagi 15, siis avaldab väga muljet ja kindlasti siin oli mingi nüanss, nagu minu kujunemisloos. Miks oluliseks sai just see, et ta on nii vana, ma tean, et siin ei tohi niimoodi öelda, aga et 50 aste on lihtne teha midagi natuke, kui oled kahekümnete alguses, aga ikkagi vedada välja terve elu ja just seada küsimuse alla sai nagu naise vananemise teema või et kas viiekümneaastane naine tohib ka veel punk olla, et vastas kindlasti on jah, ja et vanuseteemale või temaga üldse kaob ära, et minnakse vanuse teema on huvitavam kui eksuaalsused. Ütleme nii, et ta lihtsalt nagu on tõestanud ennast kui sellist veterani juba praeguseks. Minu meelest on nagu põhjani hea kunstnik, et kui me räägime eriti muusikamaailmas, tulevad ühe asjaga tavaliselt lavale ja saad sellega kuulsaks ja siis sa hakkad selle peal nagu väga tihti liugu laskma, siis käidi tuuritate kuni 70. eluaastani, mitte naismuusikuna, tavaliselt aga vähemalt mees muusikutena tuuritas mööda, ilma siis piltide puhul on, mulle tundub see, et alati tee, nagu see Araabia ongi, et see on täiesti uus album samas liinis, aga ta tuleb nagu kogu aeg uue loomingulise materjaliga peale, ta jääb kindlaks sellele, mida ta teeb ja mille, mida ta usub, aga mis sõnumit kuulutab, aga ta tuleb alati nagu uue materjaliga peale ja seda on alati huvitav kuulata, et seal on niisugune nagu Ocean juba kuuldud, ka ega polgu puusalt sai mainitud seksuaalsuse teemat, mis temaga kaasas käib, visuaalse identiteedi teema isegi. Kas te saaksite korra selle lahti rääkida? Ma saan aru, et vanuse teema on hetkel huvitavam olnud ikkagi? Ei, ma arvan, see, et meis kõigis on väga palju mees, näitab, et võib-olla oleks aeg nagu nii-öelda Boshender või mitte rääkida nagu mees ja naine, sest tegelikult kui me vaatame tänapäeva maailma ja mitte tänapäeva maailmas sugu, ei ole ainet, kas mees või naine, et seal on väga palju muid eri vorme ja nagu liiga nagu kahes kategoorias olev ja tegelikult sa piirid ei ole alati nagu kani selged või et meis kõigis on nagu väga palju eri pooli, et oleks nagu nii-öelda peale sugu või siis ma ei oska öelda, ma ei, ma ei oska nagu soo külastanud diskursus või aga mulle tundub, et nagu eriti naisena ja naisartistina, seal on nagu väga pikk tee veel minna ja võidelda, et siis ta sihukese naisena tohid röökida viiekümneaastasena laval ja see on ikkagi kuuled, piitsis suudab nagu selle teha jõuliseks ja mitte nii, et kõik läheks. Mine ära koju. Et noh, selles mõttes nagu mulle tundub, et me elame ikkagi veel ühiskonnas meesartistide puhul, see ei ole küsimus, et kas seitsmekümneselt on okei hüpata lava peal olla ülirock, n roll, et no ma arvan, Rolling Stondsime kõik vaatama lahedad tüübid. Aga naiste puhul mulle tundub, et kõik see vanus, sugu noh, et see mõjutab nagu nii palju, et mis ajal see, mida sa tohid teha ja piitsis, ületab seda hästi palju ta murrab seda. Et võib-olla ongi, et mida rohkem on neid teist tüüpi lugusid ja ka teist tüüpi naisi pildis. Et ei ole ainult nii-öelda mudelid, kuhu kõik võib-olla ei sobi sisse, et siis võib-olla ongi veel vaja selliseid kunstnikke ka teistsuguseid poliitikuid, kes jõuliselt ka usuvad ja jäävad endale kindlaks nii-öelda ka mainstreami, noh, mis pildis on ka teinud, et ta on tegelikult surunud mainstreami läbi mingit esteetikat ja sõnumit, mis ei mahu võib-olla mingi näiteks popmuusika alla, aga teda on tegelikult võimalik paigutada ka kohati popmuusika alla. Ei, need edetabeli edu, ma ei tea, kuidas seda tänapäeval mõõta, aga ta on jah, ikka alati olnud kuidagi nagu kunsti ja siis selle hipster muusika nagu maailma vahepeal väga edukalt ka. Nii, aga kui juhul, kui nüüd kogu see piitsisi teema jäi kõlama, siis ikka mahub veel täna kontserdile ka lihtsalt mida rohkem inimesi, seda ma arvan, parem energia ja võimsam kogemuse kontsert tuleb nii et ja kell pool üheksa on see siis Telliskivi loomelinnak kell pool üheksa ukse tegelikult ongi, et jah, pidin läbi ja loomulikult on ühtepidi nagu tüvi esinejal seal festivali 10. võtab kokku hästi palju teemasid, mis festivalil toimub ju mingit energiat, mida ma tahtsin siia tuua. Aga tegelikult seal kõrval on kõik teised kunstnikud kaedneks black räkker kes on väga-väga huvitav tegelane slämbovetri maailmas tulnud kunstimaailmast liikunud, et luulemaailma ja nüüd jõudnud otsaga muusikasse ja muusikute kunsti ühenda tegelane, kui Berliinist New Yorgist on, enne piitsistasineb ja siis peale mütsist on meil Maria Minerva kestab enne peale sisse ja välja ei vaata. Et poolajaks on uksed ja siis vaikselt hakkab kontsert pihta ja südaööks võib-olla koju. Aga see ei ole mitte ainus asi, mida täna näha võib. Ja 18, null null ansamyra elegantsi film teile lisa Miira, ela, kus on siis Egiptuse Soome päritolu kunstnik, eile oli tema perfomance, täna on siis selle perfomance laiendus. Film kell kuus Kanuti Gildi saalis 19 30 on just Amsterdamis kooli lõpetanud Maria Metsalu performans mida kindlasti tasuks vaatama tulla. Minskis impordib Eestisse totaalselt siukest uut väga noore naise keelt etenduskunstide maailmas, millel on juba väike kogukond kuskil seal Lääne-Euroopas olemas ja tekkinud, aga et siis Maria Metsalu toob sellega Eestisse ja peale seda saabki siis Kanutest liikuda punasesse majja. Kontserdile tuleb selline pikk ja sisukas ja laetud päev. No üks inimene, kellest veel tasub rääkida, võib-olla neljapäeval esineb Vanessa Bliss, kelle kohta teil mõlemal on vist ka rääkida natukene. Ja räägin ja kuna ma teen Vanessaga selle kunstniku vestluse neljapäeval kell 19 30 hakkab see performance pärast seda. Me vestleme, minister oleks, ütleme, et huvitav tegelane. Mina õudselt kartsin teda, kusjuures ta on selline väga lühikeste tumedate juustega ja nagu erinevalt minust ei liialda kohe hakka latrama. Siis ma sain temaga tuttavaks läbi oma sõprade Elleys, kus me mõlemad elame. Ja Ma ei uskunud, et Los Angeleses elab nagu selliseid tüüp, kõige Elleys on kirjandusmaailm, eksisteerib salasemendiks semi tekst, kirjastus ja Vanessa tegutseb seal, aga nagu see kirjandus meil neis kuidagi on, nii tagaplaanil võrreldes kõikide teiste kunstidega ja siis, kui ma temaga tutvusin, ma olin väga üllatunud, sest selgus, et tegu on advokaadi ja luuletajaga ja ta nagu ajanud oma asja siin juba aastaid, aga samamoodi tahaks kogu aeg vanusest rääkida, aga ta on pididega umbes ühevanune, et mulle meeldib see idee nagu kellestki, kes saavutab oma edu tipu, õppis natuke hiljem või ütleme, 40.-te teises pole siin midagi sellist, et nii tihti üldse ei juhtu eriti võib-olla naiste jaoks, mida iganes see ka ei tähendaks. Ja temale päevasel ajal siis tegeleb sellega, et ta kaitseb kohtadest, on riigi poolt määratud tasuta advokaat ja kaitseb väga rasketes kuritegudes süüdi mõistetud inimesi, sealhulgas siis mõrvad ja vägistamised, aga kuna ta on ikka humanitaarsiis, ta kuidagi yhel hetkel avastas, et nende maailmade vahel seaduse ja kunsti vahel ei olegi võib-olla nii suur erinevus, kui võiks arvata ja hakkas nagu oma nendest kohtukihtidest siis varastama mingeid tekstijuppe, piss, oma luule performance ites kasutama, et ta ei ole nagu mingi koreograafiaga. Tantsijad ei ole nii plastiline, aga temal on rohkem niisugune nagu mainud Faca. Vabandust, et tuleb kindlasti väga intensiivne õhtu, kuna teema mägistamis naljad. Vanessaga ma saingi tuttavaks läbi Maria ja ühe sõbra Elleys ja tema nagu radikaalses mitte ainult laval, vaid ka nagu oma isiklikus elus nagu lõpuni välja, kui kontrollitud meil on ja kui puhtana ta seda hoiab, et me selles mõttes. Ta on üks sellistest inimestest, kes nagu algul hästi pelutav või et sa ei saa nagu lennata peale sellise väikse Smuul toogiga, aga noh, see, kui intensiivne ta on oma loomingus ja kui intensiivne ta on ka inimesena. Ja tema meeldivaks ongi keel. Et aga see, mida ta teeb, et kuigi Soomes on sõnakeskne, siis see, kuidas ta tegelikult võiks isegi öelda, manipuleerib nagu hääle ja keelega selles ruumis, et see on, saab olema huvitav. Kindlasti tasuks vaatama tulla, et ütleme, et ta ei ole selle kergemate killast. Aga ta kindlasti on väga huvitav, et on noh, mõnes on põhimõttelist kontseptuaalse luule üks huvitavamaid tegijaid praegu, et. Temaga on lihtsalt see, et natuke peab teadma konteksti, et ma ei tea, kui palju siis peab perfomance enda eest kõnelema ka kindlasti tähendab tema pul juurde, kui teada natuke sellest taustast ja seda, et ta on advokaat. Aga siin Maria Juur kirjutas ka eelmises sirbis väga hea intervjuu temaga, et selles mõttes tasub läbi lugeda, et natuke vaadata ette ka, aga no lihtsalt ongi, et kuna on sellele etendusele järgneb kunstnikuga vestlus, siis see on ka tegelikult hea formaat, kus natuke õppida rohkem nagu laiemat konteksti selles sirbi intervjuus muu hulgas tuleb välja, et tal on ka mingisugune päris vastuoluline juhtum minevikust, millega täpselt tegu. See on pikk jutt, aga mis seal toimus, oli see, et kasutades Twitterit kunstimeediumit, esiteks ja siis ta selle Twitteri akandi kaudu levitas raamatu tuulest viidud fragmente, mis noh, mingid asjad nagu ei vanane hästi, eks ole, me ei mõtle selle peale praegu. Nüüd olen ma vist hakkan mõtlema, kui vanasti lugesime Tom Sawyeri, et siis me nagu ei saanud aru, et see on tegelikult sama selle tuulest viidud tekstiga ja ta siis kaeva sülest, mingi tabuteema. USA kultuuris on palju selliseid asju, mis kõik teavad, et enam ei saa tõsiselt võtta, aga ta on olemas ja tuulest viidud on üks samasugune tekst ja siis tema kahjuks kaevas selle nagu välja ja hakkas levitama mingit tekstijuppe, mis olid väga nagu rassistliku alatooniga ja seal tekkis väga huvitav olukord, kus inimesed siis hakkasid teda rassistiks, tembeldame, mis oli natuke üllatav, sest tegu on ikkagi inimesega, kes ütleme ausalt välja, et USA-s nagu kohtusüsteemist läbi käivad enamasti vähemuse. Ehk siis mustaajalised ja latiinod, et siis kuna ta puutub ikkagi selle maailmaga igapäevaselt kokku, siis ma arvan, et juba tema teadvus on täiesti teisel tasandil, vaid ta saab aru nagu kust üldse võrdub kriminaalsesin miks see võrsuke, mis sotsiaalsed tegurid sinna nagu lähevad, ehk siis ma võin täiesti subjektiivselt ja endale objektiivse tähendab, ainetega ei ole rassistiga, aga millegipärast see luulemaailm võttis ja tekkis suur skandaal, et teda nagu hakati kõrvaldama ürituste kavast ja mingisugused loengud, mis rail planeeritud, jäid ära minu jaoks kõige üllatavam see, et 2000 üliõpilast nagu allkirjastasid mingi petitsiooni, tema loend tühistada ja siis USA nagu tsensuuri vastane organisatsioon hakkas tema poolt kõnelema, sest et miks te võtate ette siis Vanessa pesi selle kunstnikuks mitte nagu selle ameerika kultuuri, kus tekst tegelikult pärinud. Et tal tekkis selline huvitav olukord ja tehti nagu siis nagu sajab, paha tegelane. Aga USA-s igasugused Nõukogude üritused on nagu su leib, et Eestis on avalik raha USA-s ei ole, et sa pead seal ikkagi kõigiga väga hästi läbi saama, et sul rahastus säiliks, seda natuke kaevas endale augu ja kukkus sinna sisse ka, et see on nagu väga huvitav juhtum. Aga mulle tundub ka see, ta ei tee lõpuni kompromissi, et kui me vaatame ka uut Soomes, et siis ta ei nooguta kaalsete teeb vägistamis nalju vägistaja perspektiivist, mitte ohvri perspektiivist, et kui me eile nägime, siis kes nägid, kes ei näinud, aga sa elagu perfomance, kus ta räägib nagu noore naisena vägistamisohvri positsioonist siis Vanessa võtab nagu siis valge naisena kehastab ennast sinna vägistaja positsiooni, aga mitte siis nagu naisvägistajaid võtabki selle nii-öelda reipkaltšerisse vägistamiskultuurist need naljad, mis on üldkasutuses ja toob need lavale läbi enda suu ja ta ei mängi ennast sinna nii-öelda meeldiva karakteri rolli, kellega sa saad kaasa noogutada. Ja vaadake, näete, ongi paha, et nendega tekitab siis hästi palju selliseid vastakaid emotsioone, lahtisi otsi väga palju otseses, mis sa pead oma peas vastavalt nagu teeme nagu siukest väga rasket. Et sissejuhatus sellele, ma olen, sellega, ma arvan, et kellel on Soomes väga mitme teise perfomance võlu, selle festivali ongi, et osad on sellised nagu juubeldavad või noh, kui see tänaõhtune kontsert ongi, tal on poliitiline aktivistlik sõnum, aga tegelikult lõpukute saad ennast nagu välja elada või ma ei tea, tühjaks hüpata seal kontserdil ja kogu selle nagu visuaalesteetikaga siis mõned teised perfomance on seal sellised sajad oma üksi, oma mõtterägastikku ka sinna või võib-olla laudades mükseikuna festival, sa saad nagu teistega rääkida sellest tagant märg Veneetsia perfomance on küll selline, et seal tasub kohal olla, sest et ma ei usu, et seda tüüpi keelt ja ta ise sea lähiajal tuleks, pluss on ka see, et sellises mõttes Oleks isegi natuke raske mõista, et ta nagu Peab natuke vahendama ja, ja USA-s. Tsensuuri teema on natuke teistsugune ka, et selline kuna inimesed selleks, et ülikoolis maksavad umbes täpselt 50 60 dollarit aastas, siis neil on nagu selline klienditeenindaja mentaliteet nagu loengupidajad professor suhtes ja seal on tekkinud nagu mentaliteet, kus üliõpilased võivad dikteerida seda, mida neile õpetatakse, mis ei ole tegelikult ju akadeemias seisukohast üldse hea või nagu edasiviiv kultuuri jaoks, vähemasti et ja et Eestis nagu seda on veel natuke vähem, aga eks siin on selle ilminguid ka, et nagu et ebameeldivatest asjadest ei tohi õpilastele rääkida ja siis metsa kuidagi murdis seda tabu, et selle teemaga ma arvan, meil võib, Eestis on rohkem tegemist tulla, kuna siin ka haridus natuke rohkem ambrivetiseerum asjad on seda, nagu teenindusmentaliteet on akadeemia rohke. Nii saateaega enam väga palju pole, küll aga õnneks on aega siis Hormansitel vaadata kõike seda, milles põgus sissejuhatus sai tehtud ühesõnaga väga palju vastuolulisi kunstnikke veel esinemas Nurformanssil, etenduskunstide festival, rohkem infot saab Kanuti Gildi saali koduleheküljelt, näiteks saajee. Festival kestab viienda novembrini, viienda novembri viimane päev majandus on meil juba välja müüdud, aga näiteks neljas november, kus on hästi palju nooremaid kunstnikke, kohal Islandilt, Eestist ja see saab olema selline kergem, natuke lõbusam päev. Reedel Siuke lõbusalt Ahjah, vajutage skulptuuri eest rääkida, siis lõpetame siis kerge kultuurijuttudega. Aga mis siis muud, kui kellele liiga vastuoluline ei tundunud, siis tuleks ikka. Eelkõige tuleks ikka tulla siis kohale ja vaadata üle, millega tegemist on. Suur aitäh stuudiosse tulemast, Maria Juure ja Maria arusoo. Mina olen Keiu Virro.