Tere eetris portaal tehnoloogiakommentaaris etapp Kristjan Port. Öeldakse, et enne koidikut taevas kõige pimedam. Kuigi see väide ei pea looduses esinevate haruldaste atmosfäärinähtuste tõttu alati paika on allegooria tegemist siiski absoluudiga sest inimene ihkab ja ilmselt vajab Lohtu, eriti kui tal on raske. Raske on näiteks tänu liiklusõnnetustele. Vaadakem siin suurt ja autorikast riiki, milles mure signaal paistab paremini välja. Esialgu tundub piltilus uuest, seal on viimase poole sajandi jooksul surmaga lõppenud liiklusõnnetuste arv süstemaatiliselt ja kordades vähenenud. Optimismist jutuna avaldas sealne liiklusohutuse eest vastutav ametkond isegi liiklussurmade lõpliku elimineerimine tegevuskava. Ohutuma liikluse mõeldud tehtud pingutused muuhulgas paremate teede, ohutamate autode ja põhjalikuma sõidukoolituse näol jätsid mulje kordaminekute jätkumisest kuni viimaste aastateni. Eelmisena tal leidis aga aset ootamatu tagasilöök. Surmajuhtumite arv liikluses sooritas üllatusliku hüppe. Purunenud autodest surnukuuri toimetatud de arvu tõus oli viimase 50 aasta rekord. Juhtunu polnud erand, vaid uus trend, sest käesoleva aasta esimeses pooles trumbati seegi näitaja juba enam kui 10 protsendiga. Huvitav, mis jõud suudab seista vastu ja vähemalt osaliselt põrmustada senised liiklusohutuse nimel tehtud pingutused. New York Timesist leiab Ühed taolise juhtumi kirjelduse. Viie hukkunuga õnnetus leidis aset oktoobri lõpus. Traagilise olukorra rullumise kohta on olemas üks moderne tõend Snapchati video roolis olnud jaoks oli tegemist teise ja samas viimase taolise tõendusmaterjaliga. Eelmine pärineb siis aasta tagant, kui oma sõitu filminu kihutas otsa ooperis taksole ja põhjustas selle juhile raskeks. Kehalise trauma, kas süüdi on siin juht või mõni modernne äpp. Juhtunus ei tasu vähesida ühe indiviidi ega konkreetse rakenduse kallal sest taustal hargneb mõlemast suurem nähtus. Kusjuures keegi ei otsi halva tegemiseks võimalusi. Juhtum lihtsalt tuletab meelde, et tehnoloogia ei hooli millestki. Ka mitte sellest, kui sünnib midagi head. Idanev, hea või halb on seotud ikka vaid inimese ja tema valikutega. Autode valmistaja Nad otsivad jätkuvalt uusi mooduseid kliendi vajaduste rahuldamiseks. Iga kaasaegsem sõiduk omab telefoniga ühendavat tarkvara. Mõnes autos on isegi internet. Ja mida edasi, seda rohkem pingutab auto, olla juhi abiline, tema meedia- ja sidevajaduste rahuldamisel. Roolis saab rääkida telefoniga, küsida infot ja sõidujuhiseid. Teenida sõnumeid, lasta neid endale ette lugeda, paluda laulja laulukest ja nii edasi. Sõites saab teha tööd või hoolitseda oma kohast sotsiaalvõrgustikus. Sealhulgas laadida üles juhtumeid oma elust nagu näiteks spidomeetri näitu. Enamus sellest tundub olulisele osale turust hea ning vajalikuna. Mõnedele isegi veel liiga vähesena. Õnnetuseks on igal hüvelaga oma hind ja USA kindlustusseltside hinnangul on need head asjad liiklussurmajuhtumite tõusu peamiseks teguriks. Kas selles olukorras saab mõistus appi võtta, näiteks kokku leppida reeglites, kuidas autojuht tohib uusi tehnilisi võimalusi ohutult kasutada? Vastuse küsimusele leiab juba olemasolevatest liiklusreeglitest kinnipidamisest sest inimene tahab olla vaba ja ta lubab endale teatud vabadust igasuguste kitsendavate reeglite tõlgendamisel. Eriti siis, kui tal on vastav tuju ja mõistuse kainem ning aeglasem osakond on näiteks väsinud. Viimasele antakse siis ülesandeid. Peamised kriisi. Olukorras juhul kui pea on veel alles. Suures pildis tähendab see aga olukorra halvenemist piirini. Milles kahju ületab kasu ja nii siis kaobki enne koidikut ka kuu kesis ollakse suures pimeduses. Vajame kannatust ja mõningast enesedistsipliini nägemaks. Kas selles loos on uue alguseks autonoomsed, sõidukid? Aga kahjuks ei piisa sellest garantiiks sest keegi vist ei saa mõjutada neid teistes autodes enda pildistajaid.