Saunik oli aastakümneid tagasi na kergekaaluline ja väheütlev sõna. Sellega seostati inimesi, kes oma ettevõtmiste, tööde ja tegemistega ei olnud nagu järje peale saanud. Kuigi nende eluase paljudel juhtudel polnud küll seotud saunaga, nimetati ometigi kõhnem kukruga inimesi Saunikuteks. Tänapäeval päev on aga asjad sootuks teiseks kütnud elu Saunik. See kõlab nüüdisajal uhkelt. Sest saun, see on isikliku heaolu ja üleüldise õitsengu tunnusmärk. Nüüd ei öelda enam, et sauna paned ja küla läheb vaid hoopiski, et selles saunas on terve küla näitamaks, et sauna ehitamisel pole rubladega koonerdatud. Ja Saunik kui elukutse pole praegu enam kehvade killast. Praeguse laulusalmgi ütleb. Ants oli aus saunamees, saun oli paksu metsa sees. Hundid karud ei käinud sees, sest Volgat seisid ukse ees. Oleks loomulik ja loogiline arvata, et järjest suureneva saunade arvu tõttu on kasvanud ja arenenud ka inimeste puhtus, meel. Ja nii ta ka on. Musta südametunnistusega inimesi jääb meil järjest vähemaks. Meie tänases saates jagame õpetusi, kuidas sauna shousid korraldada ei anna juhiseid, kui mitu kraadi paadi peab laval ja laual olema. Ei tutvustame ka uusi sauna, riiete moode vaid pakume hoopiski saunamõnusid, sõnas ja muusikas. Alguses varasenskas saun tsüklist seitse ballaadi. On olemas rooma, türgi, vene ja soome saun. Soome sõna, sauna on võetud kasutusele nii saksa kui ka inglise keeles. Ja on praegu juba üldtuntud termin. Esimene samm sellise ülemaailmse tuntuse ja populaarsuse saavutamiseks tehti 1936. aasta Berliini olümpiamängudel mil soomlased ehitasid olümpiakülasse oma esindusele sauna ning mis äratas kohest tähelepanu. Räbu saun on ka uues nalja, Kaunan tikrituules sauna, tulen saunas need looval korral hetki, puurid jo heide prii, viiele kummepaktiku meile, Ärefon, lepp, Meida, seal ei ela. Saunas ained uuema naise parras paika, vaikangimunda muuda verre tootiga. Nutta saab uus au, nad ei käi, eleven kyll. Uuris. Salunud suvama lainel olles loomal oli mis puude alla tagunud, saunas Kariesenalinen oma lainenda sunnil kullad, selg, keemia, sauna. Meeste Barr, haril üle 100 puusaun on õues raiuja Kaunal püksitules sauna tule lähedal. Mihhail lõunas sõnahaaval kohabset kyll. Kuule ju helide ei. Viiele kummemaksigu, veider Ened Quijote Lemmeida. Parun viiele. Saunas aines ujuma, sõbrad paika paika Ongimonda, muuda verre, tutta nutta, sabu saunas. Järven hell. Kerin tosina, uurib. Soome rahvatarkus ütleb, et saunas hääbub viha ja kuivab sapp. Mõnusa sauna pildi maalib Alexis Kivi romaani seitse venda pärast vennakeste taplus tõugalastega. Tuli õhtu nukker mihklikuu õhtu. Eero tõi Rowdiost viina ja Timo teatas, et saun on valmis ning pisut pehmemaks muutus vennaste vihane tuju. Nad läksid sauna ja Timo heitis leili. Paukusid kerise mustunud kivid ning pilvena laius kuum aur mööda saunatuba. Õige jõuga tarvitas nüüd igaüks neiu pehmetmagusat vihta. Nad vihtlesid ja hautasid oma haavu ning kaugele kostis saunast vihtade äge madin. Eid alles avad meie haavad türgi polkat sauna leil, see on siin maailmas tõbise keha ja hingega õige parem Roy. Kuid silm kipitab, kui kurat. Aagipitagi pida seda vihasemalt, annan sulle kuumust kaela. Kuidas on lugu su lõuavärgiga, Aabo? Aavo. Tasahilju ikka sulab. Juhani peldaja Webelda seda nagu harjukas oma hobuse kroonu. Küllap ta siis pehmeneb. Kuid uut leili Timo, sest sinu kohus on täna õhtul meid teenida. Vaat nii, pojookene lasega olla. Lase tulla, all seal kuumust, on seal kuumust. Traasisine, Harrennikene Lauri. Juba küüntesse hakkab, Juhani, saagu küüned ka oma osa. Abu, jäta juba järele, poiss, muidu peame siit kõik välja jooksma. Ero tänage teda veel pisut ja siis oleme peagi kõrbenud. Juhani saab juba küllalt imo, ära viska enam ära põrgu paralt enam viska. Mis lõrin seal on? Lauri, ta puhub teisele selga, Aabu korralikult ERA, Juhani Assar raudkiisk. Simeooni. Kas siis leili kõrvetav kuumuski sulle põrgutuld meelde ei tuleta? Mõtlehemmola juba mõtlehemmola Joho peale. Juhani Ta nägi tõve voodil seda tulist järve, kus ta seekord veel päästeti ja sellepärast, nagu talle öeldi, et ta saunalaval ikka põrgu peale oli mõelnud. Kuid kas päevavalgus sealt läbi nurga paistab? Lauri ei le päevavalgus Juhani oos apagan, saun laulab viimast salmi. Sellepärast olgu meie esimene peremehe hool, uus saun, Aabu lapsiinu, uut vajatakse Juhani uut uut ilma vastu rääkimata. Saunata talu ei lähe nii vehklemise kui ka perenaise ja poksi Moorde laste saamise pärast ja tossav saun, haukuv peni, kirev Kikas ja nõuguv, kas need on korralikud talutundemärgid? Ei sobi kokku. Valusad nagu teoga tehtud sedamaid ja sauna, mis seal enam mõelda v? Saunas WC sauna, saun on loo saunast tulles oled terve ja noor aura aia aia. Ja jaesaunast tulles oled Veenre ja no. 100 ja kolm korda 10 kraadi harras põrgupütt. Jõe poole silgatses mehe voodi taha jääb aurujutt. Äkki Neingilia järgnedes ette kaldale. Tulla võib jama, kardad vet see üks tuliseks kütta vees ja, ja saab näha, mis seal enam ta veesaunas saunas seinast terveks tee sauna sauna, nimiloo saunast tulles oled herr voor sauna ai ai, ai, ai, ai. Ai, ai, ai, ai, ai. Ai, ai, ai, ai, ai saunast tulles oled terve ja noor sovhoos pooleli Soome saun, soome rektor, soome saun, jõe või järve kaldal, soome saun ja, ja kodus. Seitsmeteistkümnenda sajandi esimesel poolel elas mõnda aega Venemaal saksa õpetlane ja diplomaat Adamo reaarius. Reisikirjas, mis avaldati 1647. aastal, kirjeldab ta ka vene sauna. Venelased ehitavad endale väikese hüti, mida kutsutakse saunaks. Teevad sellesse lihtsatest kividest ahju ja kütavad seda seni, kuni kivid hõõguvad nagu tuli. Nendele kividele valavad nad vett, kuni hütt täitub põletava ning lämmatav auruga roninud lae alla ehitatud lavatsile, kus kuumus on nagu põrgutuli, peksavad nad end kaseokstega kuni nõrkemiseni ja nähtavasti ebainimlikke piinu tundes oigavad meeleheitest ägivad, teevad metsikuid hääli ja hädakisa. Lõpetanud esimese piinamise, hüppavad nad Hüdist välja nagu hullumeelsed, viskuvad päris alasti lumme, püherdavad selles, kuni keha muutub siniseks ja tekivad külmavärinad. Siis jooksevad nad saunad tagasi, uhuvad oma keha veega ja lähevad tara punetava näoga, millele on kirjutatud suurim õndsus. Järgnev katkend viib meid türgi sauna vahendaja Eduard Vilde, kes 1903. aastal Konstantinoopolis sellist asutust külastas. Muhamedi usku hommikumaalane harrastab ihuliku puudust. Seepärast on saunal tema elus suur tähtsus suurem veel kui venelase elus sest hommikuma palav kliima tekitab alatist, higistamist ning prügitamata uulitsetega. Linnad seisavad hommikust õhtuni tolmupilvedes. Ka mina tundsin Konstantinoopolis varsti igatsust sauna järele. Seda enam, et mul oli pikk higi ja tolmurikas raudteesõit selja taga. Saunadest pole Konstantinoopolis puudust. Neid on seal loendamatul arvul veel rohkem kui mošeesid ja muid palvekodasid. Härra man võttis sedamaid lahkesti enda huulde viia mind ehk türgi sauna ja tõotas mulle sellest palju huvitavat lõbu. Mida öeldes ta huulte ümber mängles kummaline muie, millele ma ei teadnud mingit tähendust anda. Me võtsime ainult puhta ihupesu kaasa, sest rätid ja linad pidi antama saunas. Käik ei olnud kauge, üsna saksa saatkonna lähedal leidus üks paremat liiki rahvuslik saun kel võis olla seitse hommikul. Türgi saun on nimelt igal ajal lahti öösel ja päeval. Me jõudsime ühe hallist marmorist suure kupliga hoone juurde, mida ma pidasin mõneks kabeliks väikeseks kirikuks pannes seepärast imeks, et härra haaman astus sisse end minu kaaslane seletas, et see olevat saun. Eeskojas võtsid meid pruuni nahaga ümmardajad kirjud rätid niuete ümber tumma tõsise kummardusega vastu. Meie pesupakid kaenlasse võtnud, viisid nad meid marmortrepist üles ühte ruumi, mida kõige õigemini võis võrrelda triiphoonega. Sel nelja nurgelisel kupliga kaetud ruumil oli seintes ja laes nii palju aknaid. Eta näis olevat nagu klaasist maja. Kust küljest päike sisse paistis, sinna tõmmati eesriie ette. Me viibisime sauna riietumistoas türgikeelse nimega Chamegan klaasitud. Selle klaaskoja kõrval asetses väiksem ruum vilude keelekastet ja puuviljaga kus aga nagu naiska sooja türgi kohviklaasidesse kallati. Kõikjal katsid põrandaid pehmed puhtad vaibad ning seinte ääres seisid madalad heljuvad diivanid. Ümmaldajate abil võtsime endid Jomeganis riidest lahti. Rõivad seoti räti ja viidi kuhugi hoiule. Meie taskukellad, sõrmused ja muud väärtasjad, võttis Stella sauna ülem oma vastutusele. Ruttu seoti meile kirjud rätid keha ümber ja juhatati meid siit vilust ruumist teise soojemasse Souck Luki kus algab esimene higistamine. Kui olime siin umbes 10 minutit õõtsuvailistmeil pikutanud, kuivatati meil higi karedate käterättidega hult ja pandi meie jalgade ette paar riistapuud, millest ma ei teadnud, mis nendega teha. Need olid umbes viie tollipikkuste puujalgade peal seisvad lauakesed, mille esimeste osade üle kummus nahk. Äraman seletas mulle need olevat sauna tuhvlid. Fixinzonostooplitega peab käima. Seda on türgi saunas tingimata tarvis. Pistkümnendaga jalga, ütles tema targemana. Tegingi siis seda. Pidin aga juba esimestel sammudel seintelt tuge otsima, muidu oleksin maha prantsatanud. Mine kõnni niisuguste kõrgete tellingute otsas. Pealegi pitsites teise kinno nahk valusasti Mukonna silma. Meid viidi nüüd trepist alla päris saunaruumi, mille nimi on halvet. Nähes Mohelist käiku, toetas mind pruun ümmardaja kaenla alt. Me jõudsime suurde ümmargusse kuplist, valgustatud marmorsaali, kus meile tuline aur ja leitsak niisuguse jõuga vastu paiskusid. Et ma esimesel hetkel midagi ei näinud. Viimaks hakkas aga silm seletama ja ma leidsin paiga üsna mõnusa olevat. Ülalt kupli võlvilt langes valgus sisse loendamatu hulga pisikeste pikerkuste aknakest kaudu. Keset ruumi põrandal asetses suur madalhallist marmorist ümarik platvorm nagu määratu veskikivi, mille küljed ja pealne olid libedaks lihvitud. Tema otstarvet õppisin paar silmapilku hiljem tundma nagu ruumi seinad, kuppel ja see platvorm. Nii olid ka sauna põrand vannid kõrval olevas pesemisruumis ja kõik muu ilusast halli kirjust marmorist. Türgi saunakingade tähtsus selgus mulle varsti, kui olin siia ruumi sisse astunud ja ümmaldaja läks minust eemale. Maläppasin hea õnne peale, paar sammu edasi. Siis viskasin kingad jalast, sest nad olid mulle suureks ristiks. Aga vaevalt olin paljajalu mõne aste teinud, kui maa mu jalgade alt kadus. Jama, pilguke hiljemini sauna põrandale appi, hüüdes kõik neli haru üles. Kupli poole sirutasin. Leebe marmorpõrand saab nimelt Tseebiseevee läbi veelgi libedamaks. Paljajalu seal põrandal käia on võimatu. Seepärast ongi tarvitusel need pikkade karedate taldadega puu tuhvlid, mis hoiavad libisemist. Varase tunni pärast, oli saunalise alles vähe. Aga ma märkasin väga hästi, kuidas need vähesed nende seas ka härra, haaman mind salgemata lõbuga põrandal nägid Seplevat kuni saunamees tulija monoomival pomisemisel taas jalule aitas. Teadagi, et ma oma kingadest ei lahkunud. Nüüd algasid alles türgi sauna, päris imed ja iseärasused. Keriseahju, lava vihta, leili viskamist neis ei ole. Kõiki kohuseid täidab see suur ümmargune hiigelkivil keset põrandat. Kivi on põranda alt kuumaks köetud. Sellele marmorist lavale sirutab saunaline enese higistamisega maha. Lamab selili, lamab kõhuli ja küljeli Kivion tuline, aga ta ei põleta, sest ta on üleni märg. Paari minutiga nõretad higist ja lõbus väsimus ning nõrkus täidab su liikmeid. Säherdune higitsemine on palju mõnusam kui meie saunades sest et õhk pea ümber on jahedam kui kehal ja vaba vingust, mis häirib pead. Varsti järgnes aga midagi, mis oli lõbust kaugel eemal. Vähemalt minu meelest ja esimesel veerandtunnil. Minu ümmardaja küsis minu käest midagi. Jäid, mina, temal ei mõistnud vastata, siis tegi seda minu asemel härra. Aamen. Viimane seletas mulle, et saunamees pärinud järele, kas ma tahtvat ennast lasta triikida. Et härra man seda tervise kosutuseks mulle väga soovitas. Siis olingi nõus ennast riikide laskma. Kuna minu kaasaline siirdust tuli ise kivi pealt kohe pesemisruumi. Aarma ase eesti vend ja kaastundlik inimene, sae ja Eimagi, mis minuga nüüd ette võeti. Ma ei sooviks säherduste sauna oma kõige julmemal arvustajalegi. Hiigla tuge suur kondine saunamees kiskus kõigepealt märja lina mu ümbert, nii et jäin palja ihuga kuumale kivile. Siis lõid oma kotkaküüned mulle. Eifo tõstis Ühes nagu keekoti ja surus mu esmalt maha ühe, siis teise külje peale, viimaks kõhuli ja siis selili. Seda kordas ta mõne minuti ja hakkas mind siis kivil veeretama nagu käki. Ta ühelt küljelt teisele ringiratast, nii et mu suu Musutas kord kivi korda ägase üles taeva poole. Viiel esimesel minutil olin ma sähedusest vägivallast nii üllatatud ja ehmunud, et ei saanud sõnagi hammaste alt. Mu lähen, tee oli, et olen türklast kuidagi vihastanud aga mind selle eest kuuma kivi peal külmaks teha. Ja kui viimaks arvasin, võivat rääkida, appi hüüda oli see liiga hilja, sest türklane kargas mulle täiel raskusel põlvili selga ja rõhus mu suur rusikatega nii tugevasti vastu kivi, et unustasin emakeele ja issameie. Hüüd algasta selja, pihtede ristluude kallal käte ja põlvede abil tegevust, mis masendas ja nõrgendas mu ihu ja hingejõu nii ära, et ma enam protesteerida ega appi karjuda ei jaksanud. Kui ma seda oleksin tahtnud, tan näpistestas, õtlus, tapintsitas vooris tammuunius ja Gregistas mind, nii et mul palavad pisarad silmist voolasid. Eriline osavus oli seal metsalisel liha luude pealt lahti kiskuda. Kuhugi keset lagedat selga lõi ta oma raudsed näpud sisse, rebis luude vahelt liha üles ja petsitas ning hõõrus seda nagu tuliste peetide vahel. Ja eriline osavus oli tal leida just neid kohti, mis olid haiged ja hellad. Nimelt piinab mind taoti jooksva haigus. Vägivalla tipp, aga ei olnud tal veel ammugi mitte saavutatud, see tuli alles veerand tunni pärast. Kui ta mind kätega juba küllalt oli tapnud, hakkas ta mu seljas põlvili, pikkamisi edasi-tagasi jalutama EKA ÖÖ üles ja alla oma hiigla keha täiel raskused. Korraga hüppas ta püsti mu selga, püsti mõlemale jalale ja nüüd ta patseerib nõnda, minul süütut ihu mööda nagu promenaadil ründi veel enam. Ta tarvitas mind liumäeks ja laskis ennast paar korda mu külge mööda pekk maha libiseda. Lugeja ei tohi arvata, et liialdan. Ei, ma räägin sulatõtt ja lisan, et tõele au anda meeleldi juurde, et kogu see piinarikas vägistamine, mida kauemini kestab kuhu tõusis, ikka enam, kaotab, ja saab ohvril lõpu poole talutavaks, jesid hubaseks. Inimene hakkab aima tajuma siis tundma, et see vintsutamine on tema tervisele hea. SC täidab tema kallal euroopaliku massaažiülesannet. Haigete pihtede näpistamine teeb esmalt ka valu, aga igaüks teab kui mõnusaks. Seepärast läheb, kui veri kiiremalt jooksma hakanud ja muskli Tseetkenenud. Etenduse lõppvaatus tegi mulle siiski jälle veidi hirmu. Saunakoll tõmbas enesele mingisugused paradu, suured okaskindad kätte ja hakkas nende karedate elukatega mind nii armu heitmatult küürima. Et mul nahk irdusi u pealt ta nülgida sõna õiges mõttes. Suurte Latakate kaupa vallandus mul pealmine nahakord või midagi, mida ma selleks pidasin ihu küljest tulisele kivile. Siis hääles järgnes pesemine seebiveega ja kümblus vaheldumisi sooja ja külma veega. Te võite uskuda. Ma jäin pikemaks ajaks pool elutult kivi lavale maha, kui saunamees oma töö oli lõpetanud. Kui ma oma roidunud silmad viimaks lahti lõin, kummardus härra Aamanni irviitav nägu mu peale maa, kuidas oli? Vastuse asemel pigistasin silmad uuesti kinni. Jõuetult roidunult tuikusin viimaks teise ruumi marmorist vannide juurde kus võeti ette pea ja jalgade pesemine ja saunamehe toetusel. Klõbistasin seepeale tuikumisi oma puukingadega saunast välja ja trepist üles jahedasse puhkeruumi. Siin äratas minu imestust see linade ja käterättide hulk, mille ümmardaja mu ihu kuivatamiseks hõõrumiseks ära tarvitas. Vaevalt oli ta mu keha ning jäsemed hulga kõige kaunimate tee linade rattide sisse mässinud kui ta neid ikka ja jälle ärakeskus ja uued mulle ümber mähkis. Nii vahetasite neid pikka aega, kuni higistamine vähenes ja viimati lakas. Nii et võisime riietuda. Idamaa kommunaalsaunast hüppame tänapäevasesse kommunaalsauna. Enne seda aga üks pisike faktika vanast Roomast. Neljandal sajandil meie aja järgi elas Roomas ligikaudu miljon inimest. Nende tarvis oli linnas 856 riikliku ning ühiskondliku kuum õhusauna ja kümblusasutust. Aga selle eest ei olnud neil jälle nii palju vanniga kortereid. Ülo Vinter laul linna saunast Kui sooned Vestma saateid. Või on? Meil. Vedas. Kuul kosutab kanapoja vihaleht lapse noore Kes suudab sauna minna, see seda ka talub. Suitsulõhnas peitub saunavaim. Kirp läheb ennemini Riiga kui sauna. Kui viin, kasetõrv või saun ei aita siis on surmatõbi. Sauna soe on enam kui kõhu täis süüa. Raimo Rajaste Soome saunas Dima haaran soome saunad õegattail, nagu Aunatuuridab, seal saslõkki ka vahest pillimäng polnud. Soome saun on suurim lõbu. Nõnda ütles minule proviisorit kallal mõni tõbi, siis saad ikka saunast abi. Nõnda ütles minule puu. Lähme sinna Risto vabal kanget viina jooma, lekkab pakkummutavas auna vorsti hammustavad kuumast ülim või nulli, sealt pole enam sõnu, ärijuhti lööb jutu lahti, koju panema. Nutta, ütles minule. Sauna. Vihad punetavad, kõigil pivad, kuni täitsa vabad põrandad võis sauna taga esmaspäeval silmad krillis sauna jutuskeenriidis värvin Pärdil silla taha tööle minna, narrida. Ta ütles minule Ööd ja kodus mehede lausa arust ära. Seda enne nähtud saunast joovad Bunker tehtud statid õlut, viina hoopis rotijoogiks, olgu leivakali tarkus. Mõni nali, see on. Omad vitsad peksavad, öeldakse elulöökide kohta. Saunas neppeldab igaüks endise enesekriidiga korras ning määrav pole mitte pattude suurus, vaid sisemine tunne. Boris Kõrver maasaunas. Unustad ars ood, nii rinny. On? Me sauna koos rõõmu Burri öö tuiskab. Ja kui siin ei hakka siis ka ju kallata ka ja. Bla külge oodavad rest. Iga. Nii. Enni Airi. Robee neurraedest. Uus. Nii. Rapsimine. Hektar. Juhan Sütiste saunas kosta taat, kes tegi sauna Pi, nõid või vana kurivihad kuuma vette, viskas tule tuhale, kohendas taevasi, see sauna saatis. Pilv tõi palgid põhjametsast. Vee tõi järve vihmasagar suvi, kased kokku sidus käsi keri segu mendas. Nüüd võib lüüa lepa leili, nii et lavaostul loksub, nii et kivid kihisevat ümisema tamme tõrred udisevad juuksejuured, kõrvalestad, Ki krõbisevad. Lööge mehed pekske, poisid turjalt kesa künnivaeva kätelt rehe raputusi, randmeid Gigulaste kupli vihalt päikesepõletust. Löögem sirgeks, seljasooned löögem kergeks, rasked raied, lava luudki lahedamaks pehmeks, tinased, tuharad. Ai Ta aitab Aabemele küllalt juba pihta vibutatud kapo kaela kummutatud. Aitäh leili viskajale. Kiitus kuumale kivile. Kass käib kojas, karvad püsti. Nüüd võib tulla vana kuri kerisele kükitama kõhnu koibi kõigutama orjavitsaga vihtlema. Selleks korraks on meie saunaseanss lõppenud. Ühe õige sauna tarvis jäise küll ajaliselt lühikeseks ent seest polnud tarvis kerist kütta, vihta leotada, leili visata, vorsti, grillida, sõbra selga, küürida järjekorras, seista, õllejanu käes, vaevelda. Tänane saade oli mängult tõelised saunamõnud jäägu igaühe isikliku kohustuse sisse. Hüva leili. Ei ole sarnast terve suure Eesti saun sauna ees. Arvamus oleks oluline, kuid hea eesti saun mul ei ole sarnasteks. Ja kaasuvaid särtsu tuleene näitlejanna ja küll aga oma saunas peaksin lugu tema mõnus kõrget käiviisoreettkeesid karrade võido, vastaliste elu, logo, saidi saunas paavsti. Ta uuris ka. Eesti saun sarnastega rõve suure Elva ja Eesti sammule Saule Saaremaa sots art struktuurile, kui pea ja Eesti ei saa, ei ole sarnastel rõive suure HVA Saured kodune jagarmas oleks halliks. Ja ka soome sauna ei saa lai. Kreeka. Linnahallide pass, kõva mees. Dubai. Ei tule. Maa peale. Olevale module jah, olemasolev Tartu hästi ja Eestis ei ole. Armas oled särtsu peal ja sina Kihnus, Ruhnus saab muusikat ja viru uus võõruus. Korpoitsile ema, suid, suusasamad vead ja aju mul ei ole.