Laulukuulsuste kohta räägitakse tavaliselt, et juba varases lapsepõlves oli muusika neile kogu elu sisuks. Tea osa ooperis ning sellega kaasnenud üldine tähelepanu ja kuulsus tuli tada õnneliku juhuse tõttu. Näiteks haigestunud laulja asendamisel. Matti ja tatist liini puhul ei sobi kumbki nendest tüüp vormelitest. Ta sündis 1857. aastal riieti lähedal nimeka ja lugupeetud arsti perekonnas. Poiss sai hea hariduse ja muuhulgas õppis laulmist, sest häält ja huvi asja vastu tal oli. Aga see oli just nimelt muuhulgas, sest oma tulevikukavatsused sidus Mati ja patistini meditsiiniga. Pärast Rooma Ülikooli arstiteaduskonna lõpetamist ei olnud kuulsa doktor Patty Steini pojal praksise leidmisega raskusi. Siis aga tegi ta ootamatult otsuse, olles Itaalialt ühe, võib-olla väga andeka meediku, andis aga maailmale laulja, keda kriitikud üksmeelselt austasid paritonide kuninga tiitliga. Meie käsutuses olevat heliplaati kuulates tekib kellelgi kahtlusi. Siis palume mitte süüdistada Tiia Pattis teenit, vaid sajandi esimese veerandi helisalvestustehnikat. Firenze ooperiteatris läks Meyeri ooper aafriklanna. Saal oli tulvil, kõik olid tulnud kuulama üldist lemmikut, tenor Francisco ta maniakk. Juhtus aga midagi kõigi asjaosaliste jaoks ootamatut noorele paritonile mad Tiia Pattis tiinile sai osaks niisugune vaimustus, torm, mille varju kuulus tenor kadus sootuks ära. See etendus ei olnud tatistenile kaugeltki esimene. Ta oli juba kolm aastat laulnud mitmetel Itaalia lavadel. Jaga Argentiinas, Brasiilias, Londonis ja Madridis. See oli tulnud üks paljudest. Nüüd sai temast aastakümneteks lava valitseja. Miks see nõnda tänu võlgu kõigepealt iseendale. Kuulus 18. sajandi esimese poole Naapoli laulupedagoog. Nikola Torpora olevat oma õpilastel lasknud kolm aastat järjest ikka ühe ja selle sama noodilehe järgi laulda aine neid samu harjutusi, drillereide pikki noote. Keegi kärsitu õpilane tõstis lõbuks mässu. Mis see siis olgu, millal ma sel kombel ükskord lauljaks saan, kui laulude juurde ei jõuagi? Portura vastanud talle. Kulla noormees, sellega, mida sa selle lehe järgi oled õppinud. Võid nüüd sõita läbi kogu maailma ja laulda kõike, mida soovid. Patty Steini lauluõpingud maestrot Orsiini Jebersid kini juures lõppesid debüüdiga ooperilaval. Kuid ta leidis, et hea kool ei ole talisman, mis omanikule eluaeg püsivalt õnne toob. See on ainult vundament, millele toetudes laulja Igapäevase visa tööga õpib tundma oma hääleaparaadi võimeid, lihvib neid igakülgselt ja saavutab lõpuks laulu kunstiti puu. Patisteni lavatee kestis pool sajandit iga päev 50 aastat järjest kulutuste vähemalt poolteist tundi hingamisharjutustele registrite arendamisele, poolihääli vokalisidele. Alles seejärel asus ta ooperipartiide juurde. Niisugune pidev treening hoidis ta hääle kuni lõpuni värske, paindliku ja väljenduslikkust. Patistini hääleulatus oli suur, eriti kaunilt kõlasid tema esituses keskmised ja kõrgemad registrid. Teda on nimetatud tenoraalseks paritoniks. Kriitikud märkisid, et tema pianissima on selgem, kuid tenoril drillerid ja stacato noodid aga vabamad kui Supranil. Patistini hääles olid tugevust ja pehmust Se lubastel võrdse eduga laulda heroilisi ja lüürilisi traagilisi ja koomilisi partiisid. Mateeria patistiini repertuaari kuulus 80 ooperit. Erilised lemmikud olid talle Don Juan Mozarti samanimelisest ooperist Figaro Rossini, Sevilla habemeaiast. Eskamilia, mis ei karminist. Hoopis erilisel kohal oli aga Verdi looming. Patistimi laulis kõigist tol ajal mängitud Verdi ooperites. Nendes osades saavutas taga suurima menu. Teater oli mati takis stiinile tõeliseks kutsumiseks. Mitte üksnes suurepärane laulja, vaid näitleja. Ta ei pidanud mängulist külge ooperis sugugi vähetähtsaks. Laval tuleb osata vabalt liikuda, ka kostüümi peab oskama kanda. Muidu kisuvad pisiasjad tähelepanu kõrvale kõige tähtsamast Rolli sisemise nina igakülgsest avamisest. Tatis teeni tutvus omaaegsete suurimate draamanäitlejate osa tõlgendustega, õppis neilt rastuma ooperi Hamlet esietendust, kus patistini kehastas nimiosa endas kuulus traagik Tommaso salvini teda laval ja lausus. Sa röövid minult mu kunsti. Uuele osale eelnes tohutu töö et saada võimalikult täielikumalt pilti kujutatavast ajastust, külastas patistini muuseume ja pildigaleriisid, jälgis tähelepanelikult teda huvitava ajajärgu inimeste poose ja ilmeid, kostüüme, olustikulisi pisidetaile. Neid kõiki võis osa kujundamisel vaja minna. Palju huvitavat pakkusid ka raamatud. Lisame veel, et nad teie patistini oli impos antse välimusega. Mitmel pool on mainitud võluvat naeratust, mis oleks nagu Andreadel rokio käega tema vehisele näole pandud. Kõik need omadused kokku tegid kipatis teenist. Lavavalitseja. Arto. Korduvalt avaldati imestust selle üle, et Patty stiini hääle noorus, värskus, paindlikkus ja jõud säilisid tema elu lõpuni. Veel 70 aastaselt, aasta enne oma surma andis patistini õhtut täitva kontserdi. Ta ei läinud paljude vananevate lauljate teed, kes püüavad häält hoida ei vaevu enam uut repertuaari omandama, vaid katsuvad veel mõnda aega oma endiste hiilgeosadega loorbereid lõigata. Patistini väitis, et hääled eined Simite sagedustest, esinemistest ja püsivast harjutamisest vaid ettevalmistamata esinemistest ja ebaõigest harjutamisest. Reegli järgi käies võitis ta vanaduse ajakirjanikele, aga kes püüdsid visalt tema nooruse ja värskuse saladust teada saada. Vastaste naljatoonis? Seisan vabadus on palju lihtsam, kui te arvata oskate. Olen 21 talve järjest käinud Venemaal. Te ju teate, et jää vahepeal võib säilitada kõike, mida iganes soovite. Selgemast selgem, et ainult 21 paka sellist vene talve võisid selle imetoime panna. Eks ole tõsi?