Tere õhtust, lugupeetud džässmuusikasõbrad. Tallinna 1966. aasta džässifestival on lõppenud. Pühapäeva õhtul kõlasid Estonia kontserdisaalis viimased hoogsad palad Dixilenud ansamblilt Neeva ja osavõtjad siirdusid ühisele õhtusöögile, kus tehti kokkuvõtteid toimunud kontsertidest ja musitseerid kohapeal moodustatud ansamblites. Möödunud muusikalisest suur kohtumisest jäid aga järele magneti lindile jäädvustatud helid, mis võivad ikka ja jälle kõlada meenutades kõiki neid, kes kevadise Tallinna tõid kaasa head tuju ja rütmimuusikat, meie kodumaa paljudest linnadest ja raja taganudki. Need helilintidel olemegi valinud tänasesse saatesse muusikat väikeseks läbilõikeks neil džässmuusikute pidupäevadelt, mis oma ulatuselt osavõtjate arvult ja kunstiliselt tasemelt ületasid kõik varasemad džässialased üritused Tallinnas ja võib-olla ka Nõukogude liidus. Meeldiv oli kogeda, et enamus festivalist osa võtnud ansamblites demonstreeris hoolikalt viimistletud muusikat kat, millest kaalukas protsent kuulus kodumaistele autoritele. Nii oli üheks esimeseks rõõmustavaks üllatuseks Bakuust pärineva Rafic Babajevi ansambli esinemine peale pianistist. Ansambli juhi kuulusid kvartetti veel kitarrist sardarov, kontrabassist, hoidžaba Kirov ja trummimängija Dadašan. Nad esitasid muuhulgas aserbaidžaani helilooja kuliievi pala surey kahanum ja paistsid silma peene nüansseerimise oskusega. Kõigist festivalil kuuldud paladest oli vahest kõige huvitavama ülesehitusega Aleksei Kozlovi kvartetile kuuldud mailis Davise, mis siis sellest. See oli omapärane miniatuurne rapsoodia, milles oli erinevates tempodes väga vabalt esitatud lõike mida üheks tervikuks sidus ansambli hingestatud ja hea sisemise arengujoonega tõlgitsus. Peale ansambli juhi ant saksofonist Aleksei Kozlovi kuulus sellesse kollektiivi veel kolm Moskva muusikut. Silmapaistva andega pianist Igor prill trummimängija Vladimir suravski ja kontrabassist Anatoli Sobolev. Paljude džässisõprade jaoks avastas möödunud festival ühe uue andeka muusiku kellelt ka edaspidi mõndagi head võib loota. See oli kontrabassist Sergei Mardonov, keda alles hiljuti kohtusime Tallinnas koos gruusia estraadiorkestriga Changi. Selle orkestri juht, pianist Boriss Putškov oli tulnud festivalile oma rütmi trioga, kuhu kuulus ka trummimängija Nikolai Kontšarov. Nende pakutud muusikast jäi hästi meelde Sergei Mardonovi pala, mis kandis lihtsat nimetust laul. Ja lauluga ta algas ning lõppeski. Nimelt esitas autor pala alguses ja lõpus kõlanud vene folklooriilmega teemat, lauldes kontrabassil teiste häält juurde mängides. Suuri orkestreid oli festivalil vaid kaks ja oodatult koondus publiku peamine huvi Leningradist tulnud Jossif Einsteini orkestrile kuhu kuulusid niisugused tugevad ja omapärased solistid nagu trump petist Konstantin nossov altsaksofonist Gennadi Goldstein kontrabassist, Smirnov ja teised. Kahju vaid, et saalis kuuldav muusika oli eriti esimesel kontserdil tublisti üle võimendatud mistõttu orkestri kõla oli nagu ülearu robustne. Kenaadi korsten, kes on kollektiivi peamiseks arranžeerija aks oli seadnud orkestrile ärelei pala kotitäis muret. Kuna festivalil oli vähe vokaalmuusikat, siis olid eeldused Leningradi vokaal-instrumentaalansambli esinemiseks kõigiti soodsad. Ansambel Heinrich Sarchy juhatusel oleks aga tähelepanu köitnud ka läbinisti vokaalses ümbruses sest nii head džässitunnetusega ansamblilaulu oleme meil üsna harva kuulnud. Tõsi küll, ansambel on veel alles üsna noor ja selle tõttu võis viimastes numbrites märgata väsimust ja ebakindlust kuid ansambli ilmse andekuse juures on see kaduv nähtus. Kuulake neilt uut stiilemani valssi. Esmakordselt oli meie džässifestivalile saabunud ka külalisi välismaalt. Nii esines kahel kontserdil Helsingi džässkvartett koosseisus teovo suve Järvi klaver, Seppo ranniko tenorsaksofon, Heiki Annala kontrabass ja Mati hooling trummid. Pühapäevasel kontserdil esines nendega koos Leningradi altsaksofonist Roman Kunzmann soome muusikut. Sellest ansamblist harrastavad peamiselt tugevad oli ka niinimetatud haard popi valdkonda kuuluva džässistiili ja on kõik võimekad improvisaator id. Erilist tähelepanu pälvis Mati, olingi vaba, elastne ja leidlik trummide käsitlus. Kuulake sellelt ansamblilt koos Roman Kunsmaniga Parkeri jahedat bluusi. Kui küsida neilt ligi neljalt 1000-lt kuulajalt, kes kolmel päeval täitsid festivali kontsertide saale, missugune ansambli jättis neile sügavaima mulje, siis on kindel, et kaaluv enamus nimetab Jan Johanssoni trio Stockholmist. Sellesse ansamblisse kuuluvad muusikud, pianist Jan Johanson, kitarrist Rune Gustabson ja kontrabassist Georg riidel esindavad Euroopa tippklassi ja valmistasid ka meie kuulajaile kahel kontserdil harvaesineva elamuse. Meie korrespondent esitas Rootsi külalistele küsimuse, kas on rahvusvahelist huvi Nõukogude džässi vastu ja kas Tallinn võiks kujuneda selle ala keskuseks Nõukogude Liidus. Jan Johanson, Grüne Gustabson ja Georg riidel vastasid sellele küsimusele jaatavalt. Säärast nüansside rikkust siirast lihtsalt loomuliku musitseerimist, mida pakkus Jaan Johansoni Trio ei kuule just sageli. Kui sellele lisada veel tugev kiindumus oma rahvamuusikatraditsioonidesse ja tehniline meisterlikkus, mis ei jäta midagi soovida siis on selge, miks kõiki selle trio esitatud palu saatsid tulised aplausi. Kuulsite Jan Johansoni triolt Rootsi rahvaviisi. Žürii, mille eesotsas oli helilooja Uno Naissoo, andis välja neli eriauhinda, mis läksid Jan Johanssoni Triiule, Jossif Einsteini orkestrile kontrabassistile Sergei Mardonovile ja Leningradi vokaal-instrumentaalansambli juhile Heinrich arhile. Mälestusmedalid määrati pianistidel Igor prillile, Jaan Johansonile kitarristide rünnakustabsonile ja Nikolai kroominile Contra passistidele, Sergei Mardonovile ja Georg redelile arranžeerija Gennadi Holsteinile altsaksofonist yle Aleksei Kozlovile trummimängijale mati oilingile ja trumpi distile Konstantin ossovile, kes mängis silmapaistva meisterlikkuse. Kas lüügerhorni. Peale selle tõsteti esile veel 15 muusikut, nende seas Aarne Vahuri, tiitwards Ants Meristo, Raivo Tammik ja Els Himma kes esinesid kohalikest muusikutest kõige edukamalt kassis interpreetide ansamblijuhtide või arranžeerija ate kategoorias. Kõiki jazzfestivalil tehtud heliülesvõtteid kuulete meie järgnevates saadetes džässmuusika sõpradele. Nüüd aga on jällegi aeg soovida head jälle kuulamist.