Head tervist vikerraadio stuudios on Andres Oja. Tänase muusikasaate teemaks on hääl inimhääl ja iga inimese hääl teadagi on ainulaadne ja isikupärane, aga mõnedel inimestel on see hääl tunduvalt isikupärasem ja äratuntavam kui teistel. No selleks, et hääl, räägin siin just nimelt laulu häälest. Kuna laule Medena kuulame Äratuntavaks muutub hääl ju lauluhääl alles siis, kui on ikka teda mitu korda kuuldud, esimese korraga ei tea ju keegi, kelle kahtlane tegemist on ka Eesti tuntud lauljad. Näiteks Jaak Joala alustas ju ka kusagilt, laulis oma esimesed laulud ja pärast hiljem muutus alles tuntuks ja ära tundma näiteks. Aga isikupärast rääkides on nii mõnelgi inimesel tekkinud küsimus, et miks on nii palju isiku päratuid, lauljaid, eks neid isikupäraseid lauljaid, kelle hääl ei eristu teiste seast on kindlasti palju. Ja on neid olnud läbi aegade palju. Lihtsalt need isikupärasemad on aeg välja sõelunud ja kui praegusel ajal kindlasti lauljaid ka tunduvalt rohkem kui näiteks kuuekümnendatel, seitsmekümnendatel, viiekümnendatel, neljakümnendatel, siis on ka neid isiku päratuid lihtsalt rohkem. On räägitud sellest, et inimeste hääl laulja hääl võib muutuda pisiku päratuks siis, kui teda õpetatakse laulma. Et siis isikupära kaob kuhugi. Sellele võib ka täiesti vabalt vastu vaielda. Georg Ots, kes on õppinud laulja ja tema isikupära ometigi kadunud kuhugi, nii et kui sihiku pära ikka on, siis ta kuhugi ei kao. Siin teisigi õppinud lauljaid, et nii, et ka see ei vasta tõele, aga nii ta on, et neid isikupäraseid lauljaid ikka on ja kindlasti rohkem, kui need ühte 50 viieminutilisest muusikasaatesse mahub. Kuulame alustuseks testi lauljatari Marju Kuut, kelle suhtes on ikka olnud sellised kahtepidi. Arvamused on muidugi selliseid, kes Marju kuuti suhtuvad täiesti ükskõikselt ja ehitavad õlgu. Ei puuduta üldse, aga need, keda puudutab osadele meeldib väga ja teistele ei meeldi kohe üldse mitte. Aga ühes peab kindlasti ühel meelel olema, see on see, et marsruudil on ikkagi vägagi pisikuga varane hääl. Hoolimata sellest, et ta põhimõtteliselt on laulmisest loobunud, elab jälle Rootsimaal, kus ta vahepealgi elas, aga siiski ei ole lõplikult öelnud, et tal laulmisest loobunud. Mine tea, ühel heal päeval, kui tahad olla head. Uno Naissoo laulja Heldur Karmo tekst ja esitajaks isikupärase häälega Marju Kuut. L üks. Marju Kuut, laul, mis kõlas ka filmis, varastati vana Toomas. Ja varastati vana Toomas 1970 ja sellest aastast pärineb ka järgmine laul, mida me kuulame. Ian Gillani on selle inglise lauljatari nimi, kes on juba pikki aastaid olnud vahepeal ka ära tulnud ansamblist tyyp. Ja lõpuks ometi pika pinnimise peale ja pika virelemise peale võeti vastu kuulsasse Ameerika Ühendriikide rock n rolli kuulsuste halli. Huvitaval kombel ei ole tyypeplil Ameerika Ühendriikides ette näidata ühtegi number üks edetabeli number üks plaati, ometigi selleväärseid, plaate neil tehtud on aegade jooksul eriti just muidugi seitsmekümnendatel. Kuhu jääb see tyyp Bly kuldaeg ja see kuldaeg võiks öelda, algas just nimelt uute meeste tulekuga Jan kyllan, vokalist Richard Lower, basskitarrist varasemad laulja Rod leivars ja Evans ja bassimees Nick Simper. Sel ajal veel tipp, mul oli üks ansambel, teiste seas, aga sealt kõik muutusi. Aastal 1970 ilmus tipp kleepplaat deep in rock ja pärast seda plaati hakati neid võrdlema juba Led Zeppelini endaga. Retseebeeellin küll praegusel ajal enam ei tegutse. Tipp mul on endiselt seal laval esinevad, on ka mitu korda Eestis käinud. Aga jaa, Gillani puhul muidugi peab ütlema seda, et tema hääl just need kõrged noodid ei ole muidugi enam need, mis nad olid seitsmekümnendatel väga Palpolex ka tahta. Seda, et 40 aastat, 40 aastat hiljem ja juba üle 70 aasta vanusena, mida iija kyllanon sündinud 1945 laulaks veel sama sama kõrgeid noote, et kui 25 aastaselt näiteks nagu ta seda või 24 aastaselt, nagu ta seda tiibeti rocki tehes oli aga seesama dipli in rock plaat ja eriti selle selline hümni laade lugu Chaldinud taim põhjustas ka seda, et yyan kylland kutsuti bändi Lloyd Weberi rokkooperis Jesus Christ superstaar Jeesuse rolli laulma ja ta salvestas selle plaadi kõigest kolme tunniga. Kõik need laulud, et noh, ta ei laula kõikides nendes lauludes, aga ikkagi kolm tundi ja see on muidugi ka täielik ajalugu, mismoodi ta seal laulis juba sellegi eest võiks ta üle kullata, rääkimata tyyp tõelist. Aga kuulame tyyplil rokkplaadil, et mitte seda kõige pikema Challinud taim, lugu, mida kõik ilmselt väga hästi teavad, vaid plaadi teist lugu, mis kannab nime plaatsaker. Siin võtab kellan uskumatult kõrgeid noote. Vaatasin just Youtube'ist on nad teinud seda kontserti kontsertidel ka hiljem ja praeguselgi ajal. Muidugi neid noote läheb välja ei laula, aga kuidagi väga osavalt libiseb nendest ülejäänud tehes seal mingisugust mingisugust päris huvitavat häält, igaüks võib ise selle järele vaadata. Ei mäletagi, kas Tallinna kontserditel kontsertidel Jaan Killandi võib-olla seda lugu on esitatud või mitte päris mitu korda mannat siin käinud. Aga Plazzaker vereimeja ei räägi mingisugusest vampiirist vereimejast, vaid pigem ikka selle sõna ülekantud tähenduses. Selles loos on ka väga põnev selline duell või vastastikku kitarristi Ritchie pläkmoria orelimängija, Charloordi, kes kahjuks meie seast lahkunud vastastikku soolade mängimine ja pärast seda siis iialgi. Kuulda, milline hääl oli tal aastal 1970 tipul ja ind rokkplaadil tugu plaat. Deebeepol Mark kaks, nagu nad ise neid koosseise jaotavad, esimene koosseis sai juba eelpool ära nimetatud, see oli siis nii-öelda teine koosseis, jahiaid minema nimetamata veel põhitegijad, trummar püüan pais, kes on olnud läbi kõigi koosseisude ja Richiblekvaarie Tollordajat. Me said ära nimetatud Nemad, kumbki enam tipp ei ole. Jon Lord on liitunud pahatajat taevase orkestriga, Ian Gillani Royal klaver on endiselt veel üpris ja mõnel heal päeval ehk tulevad veel jaapanevad Eestis kontserti alati merede esinemistele, pika hulk rahvast koguneb aga järgmisel Eesti lugu, Agu Tammeorg. Jälle väga suurepärase häälega laulja väga äratuntava. Paraku tema häält väga tihti tähendab, viimasel ajal ei kuule. Ja pärast seda, kui karavan see karavani põhikoosseis, mida me teame 80.-test laiali läks siis pärast seda on olnud jah rohkem selline aku jaoks vaiksem periood, aga vaikselt ongi lugu, mida me kuulame, vagu enda kirjutatud lugu ja misega laulab seda ott tarderi tekstile. Suurepärane kitarrist väga hea häälega lauljaga. Kuulame lugu räägib ise enda eest. Nonii. Nonii, veidi. Seisa Trovotseevee ideel. Karavan muidugi tegutseb edasi ja parimatel aegadel oli neil kogunisti kolm solisti, lisaks Agu Tammearule praegugi veel solistina Karl Madis, jaga basskitarrist Meelis pundar, laulis ja muidugi Jaan Karp trummar oma suurepärase kõrge häälega ja seda mitmehäälsust oli selleski laulus kuulda. Läheb edasi Ameerika lauljatari Joa, kes praegu on Šveitsi kodanik. Anna Mei Bullock on tema kodanikunimi, aga muidugi teavad seda hästi Tiina tööneri nime all. Ameerika päritolu lauljatar elab juba hea mitu aastat Šveitsis ja aastast 2013 on hoopistükkis Šveitsi kodanik. Loobus Ameerika Ühendriikide kodakondsusest ja elab kusagil Süüriki lähedal. Jap näe, naudib pigem pensionipõlve sest ei ole temagi enam aastaid laulnud. Viimase tuurid lõpetas aastal 2009 aga Eestis jõudis ta ikkagi ära käia ja Tallinna lauluväljakul. Tiina treener andis kontserdi 12. augustil aastal 2000. Aga tema karjäär on olnud muidugi väga pikk või muusikani teekond, kui seda karjääriks töö mõttes nimetada aastal 1958 ja nii oligi tema viimase tuuri nimi 50. aastapäeva tuurja algselt koos paiks treeneriga ja 70.-te lõpust juba sooloesinejana. Aga tuletame meelde seda, kuidas Tiina tööner kontserdil laulis mida tahate, enam ei tee, kuigi ta otseselt ei ole loobunud, aga ikkagi oma viimase tuuri ta ilmselt teinud on 76 aastane praegu Tikstitu lambalaul, mida teatakse inglise laulja ja laulukirjutaja Robert Palmeri esituses, aga Tiina tööner laulis seda Rikova kontserditel ja ka Tallinnas lauluväljakul vähemalt nimekirjas. See lugu oli juba aastast 1986, samal aastal, kui see laul kirjutati, Tiina tööna riba seda laulma hakkas. See on küll nüüd natuke varasemast ajast, kui aastast 2000 kontserti. Tiina tööner, lauljatar, kelle hääle tunneb ära tuhandete miljonite seast nii nagu esimese noodi laulab ja kohe selge, kellega tegemist on. Aga võttis temalgi paega need tuntuks saada. Nii on ka järgmine laulja, kes samuti polnud loobunud laulmisest esimesest noodist ära tuntav, tema nimi on Peeter tooma. Ja hiljuti, kolmandal novembril sai ta 70 aastaseks. Palju õnne. Siitpooltki Peeter Tooma on muidugi pend ajalukku laulnud just nimelt nende Viimse reliikvia filmilauludega. Arvestades sellega, kui vähe aega neid lauljaid teha isal ja pojal Uno ja Tõnu Naissoo või õigemini laulu tal Uno Naissoo filmimuusika Tõnu Naissoo selline jaotus oli ja lindistada, siis tulemus on ju täiesti täiesti erakordne, võiks öelda Peeter Tooma lauldud laulud, neid on ju veel tehtud erinevaid versioone, aga ikkagi originaalist paremaks võta või jäta, kuidagi neid ei tee. Valisin täna Viimse reliikvia lauludest Peeter Toomat niinimetatud prostituudi laulu sest mäletan juba seda, et ka esimesest vaatamisest selle filmi puhul oli just see, et see laul kuidagi selle pildiga nüüd niivõrd hästi, mis sealt kino linnalt tuli kokku läks ja kuidagi mõjus. Väga-väga igal juhul emotsioonirikkalt. See on jah, vahel on niimoodi, et ei pane tähelegi mõnda laulu või muusikat Filmis rohkemal ta taustaks, aga selle puhul ei saa küll mingisugusest taustast rääkida. Peeter Tooma siiski otsustas, et ta enam ei laula juba seitsmekümnendatel aastatel folkmuusikat. Ta tahtis teha estraadimuusikat, mida ta pakuti. Estraadilaulja tegevust ta ei soovinud ja oli selline aeg, kui Beriti just loomeinimesed ei olnud oma otsustabistes ja tegemistes väga vabad ja aga Peeter Toomale oli vabadus otsustada, et ta ei laula, aga sellest hoolimata on ta muidugi jäänud ajalukku. Võib täiesti suurepärane laulja prostituudi laul Viimse reliikvia filmist ja Peeter Tooma. Üks mees nägi unes taevalikku õiglust mis ühendab kõik, kes tema eest võitlevad. Üks mees nägi unes taevalikku õiglust ja hakkas seda kuulutama sellest päevast peale. Lõpuks on ainult kõik, ainult enesemüümine turul, me oleme vennad ja tükkhaaval jupphaaval päevhaaval tundhaaval üksteisel müüme oma Toursudjad. Üks mees nägi unes taevalikku õiglust mis ühendab kõik, kes tema eest võitlevad. Üks naine nägi unes taevalikku armastust ja hakkas sõda kuulutama sellest päevast peale. Üks naine nägi unes taevalikku armastust ja hakkas seda kuulutama sellest päevast peale. Kas ta kuulutama sellest? Madalamees hääle järel sobiks hästi kuulata kõrgemat naishäält ja inglise lauljatar Keit Push. Just sellist päeva omapärast ja erilist kõrget häält omab Keit Pušeep. Kontserdile sattumine on võrdväärne loterii miljoni võiduga. Seda on saanud teha väga-väga vähesed inimesed. Aastal 1978 Bushi esimene plaat, kick Insaid ilmus sellele ka see aspekt tema kõige tuntum lugu Fadreink haids ehk siis vihurimäe ja novembris 1978 ilmuste vaatleja, teine plaat laiul, haad, pärast mida geid purske oma ainsat tuuri tegi teisest aprillist kuni kolme 13. maini aastal 1979 esinedes Inglismaal ja Mandri-Euroopas ka Rootsis, Taanis, Norras, Saksamaal, Prantsusmaal ja veel mõnes kohas ühtekokku 24 esinemist. Ja pärast seda ei ole ta mitte ühtegi tuuri teinud, kuigi ta on kontserte. Ei, vabandust heliplaate välja andnud brasel algul esines sellistel üksikutel kontsertidel kus oli ka palju teisi esinejaid klappidel Key palliga vaatame koos ja 2014. aasta augustist kuni esimese oktoobrini kaadi staapi üllatavalt 22 kontserti Londoni hämmers apollos, mis olid muidugi kõik viimseni välja müüdud ja need ongi seni tema viimased esinemised polnud ja needki olid väga haruldased just nimelt selles mõttes ükskõik kus väga-väga harva kontserte annab ka seal hämmesmit apollos, kus ta vahetas küll laule oma kavas ei saanud publik meelehärmiks kuulda just nimelt seda vihurimäe laulab ka meie ei kuula, tänab vihurimäe laulu, kuulame hoopis tema teiselt heliplaadilt laiali haat laulub nimega Vau. Ja seegi on üks tema väga tuntud laulja siingi geid, musi, täiesti iive pärani ja pajulaadne hääl kõlab. Ja geid, buss on laulu autori sega. Bush ja tema laul aastast 1978 vau. Teiselt heliplaadilt Lion haard, tõeline vokaalne meisterlikkus, geid Bush ise jätta on öelnud selle laulu kohta, et kui ta hakkas kirjutama pink Floydi laulu, siis sündistajate lugu ja selle laulu tekst meelelahutustööstusest või meelelahutusärist, mille osaline geid pus kuidagimoodi olla ei taha ja ei ole ka seda olnud ja oma lubadust pidanud. Miks ta kontserte ei taha anda, sellele puudub seletust. Ei ole ise seda seletanud, räägitud, et sellest, et esimesel tuuril sai surma üks lavatööline, et see võistleja šokeerida, on räägitud ka tema lennuhirmust, siis ta võiks ometigi Inglismaal kontserte anda, oma kodumaal ta ka seda ta ju ei tee ja kõigest muust, aga need on kõik poletused, võib-olla ta lihtsalt ei taha kontserte anda. Väga võimalik, et inimesed kuulaksid, teevad plaati, plaati on ta välja andnud päris palju seal ainuld haard ka täis otsast otsani suurepärast muusikat, nii nagu ka esimene plaat ja sealt edasi. Aga läheme edasi Eesti lauljaga Vello Toomemets, keda samuti väga tihti laulmas ei kuule oli ta kuldses trios fiksis ja veel teisteski ansamblites laulnud, isegi ansamblis apelsin olnud mõnda aega aga laulmastada just väga tihti paraku ei kuule kuigi ka väga, väga omapärase, isikupärase ja ainulaadse häälega, aga õnneks on ta salvestanud piisavalt palju laule. Ansambliga Fix, et vähemalt masina vahendusel saab tema erakordset häält kuulata. Lugu varblane, kus on muidugi vokaal. Vello Toomemets üks ja ainus Selles varblaseloos oli iseenesest päris hästi ära seletatud, kõik need lasevad asjad. Varblased on ikka rohkem kui ööbikuid ja keegi võib gabarblaseid laululinnuks pidada. Kuulame järgmisena, aga lauljat, kes küll Raatne siiamaani veel vokaalesitusi teeb Krist Farlow on selle inglise laulja nimi. Temake suurem kuulsuse aeg jääb 60.-tesse 70.-tesse aastal 1966 juba kogunisti 50 aastat tagasi hoida Briti edetabeli Lippus lauluga autov taim. Rolling Stonesi lugu. Ta on ka teisi Rolling Stonesi lugusid, et me salvestanud. Aga kui senini kitarrist Jimmy Page oma ainsa sooloplaadid, kui jätta välja filmimuusika plaadid ja koostööplaadid tegi aastal 1988, siis üks lauljatest, kelle ta sinna kutsus, oli just nimetada Chris Barlow, kes laulis sellel paadil kogunisti kolm laulu. Chibation ise, mees muidugi, keda lavalaudadele pikisilmi tagasi oodatakse. 10. detsembril aastal 2007 Led Zeppelin oma tagasituleku kontserti tegija oodatud tuuri sellele ei järgnenud. 16000 piletid sinna, Londoni O2 Arenale loositi välja pea 20 miljoni inimese seast ja see on ka kinessi rekordite raamatus kirjas kui suurima nõudlusega kontsert. Läbi aegade. On küll lubanud lavale tagasi tulla jaatriatuurilegi minna. Viimane lubada, et ta teeb seda kindlasti aastal 2017 peame ootama ja kuulame pos Krisbaar lõuga. Fantastiline laulja. Lugu nimega bluus, Äntsem trumme mängib muuseas Led Zeppelini trummari poeg seisund on, kes seal oma saval legendaarsel Led Zeppelini 2007. aasta kontserdil samuti trumme mängis. Kivibatja, Chris Barlow bluusantenn. Crystal Tarlovokaaliad, Jimmy Page kitarr, mõlemad kaatne loop autorid miskipärast on ikka niimoodi, et need isikupärase ja häälega ja Perilised 1000 lauljat kipuvad millegipärast juht areenilt tagasi tõmbuma ja mitte laulma enam. Seda sama on ka teinud eesti lauljatar Leila Miller. Eespool räägitud garamoniski laulis aga pärast seda, kui ta Rootsimaalt tagasi tuli. Seal on ta meil laulnud või isegi laulis natukene, aga looboloterne sellest ja pallinud hoopis teistsuguse elu. Eks see on tema valik ja ega keegi ei saa inimestele ette kirjutada seda, mida nad peavad tegema, kas nad peavad laulma või nad peavad põldu harima. Kolove Leila millerilt laulub kodu plätte. Me vaikselt kooli Oota ta kade olla. Ja. Kui sa kooreke seen ei saa Nii teeme vaikselt huuli. Peetris. Leila Miller selline sai tänane muusikasaade ja hapne saadet lõpetama jääb imekauni sametise häälega võiks öelda näts king Kaulja. Lugu smil, Charlie Chaplini kirjutatud lauljat. Tänan kuulamast. Kõike head. Vikerraadio stuudios oli Andres Oja. Meili.