Ennustamatunud. Järskude. Tänane saade on islandi lauljatari Bergist. Ülevaate tema loomingust teeb Tiia Teder. Postmodernistlik aeg üheksakümnendad, mil ilmus Berk, võluv ja erandlik, ligitõmbav ta tuli kaugelt põhjast, väike ja müstiline, väga ebatavaline. Monoliitsed näojooned, isevärki maskotid, kummalised märgid. Temast sai Elf, kes tõi oma trendi läbinisti originaalse imidži kaugel menstreimist. Tema muusika ühendab looduslikku loomulikku ja uue tehnoloogia võimalused liidab kokku klassika ja tantsumuusika. Kohe saate alguses peaks rõhutama, Türki juures on kõige suurem ime see, et vaatamata oma muusika keerukusele ja eksperimentaalse sele jõudis ta väga laia auditooriumini. Tema isevärki häälel on palju mõõtmeid võrreldes nende kaua treenitud, aga igavate koolitatud häältega või nende jõuetud ja õrnakestega, mis domineerivad popmuusikas. Tavaliselt ta nurrub, mahe, aga siis plahvatab ja ulub samas armas ja kena, aga rohkem on ta tõrges nagu ja kus ta on pärit ja kus ütleb, ta, elab temas. See on suurte vastandite maa, kus kõrvuti keeplaani jäetab liustik, lahvatavad virmalised ja kestavad pimedad ilme. Päikeseta päevat hulk ajakirjanikke on käinud Reykjavikis reportaaži tegemas Percy pärast ja järgnenud turistid otsima sealt nõiduslikumitaloogiat, mida kehastab Birk? Otsima seda üksindust, külmust, seesmist olemist ja jalutama seal, kus jalutab Birk kes vastab intervjuus ajakirja Q oktoobrinumbris tänavu küsimusele, kas ta mediteerib niimoodi. Muusika on meditatsioon. Ma jalutan kaugele, laulan esialgu tasa, siis julgemalt omaette ja proovides ja peale kahetunnist jalutuskäiku võib-olla on sellest saanud laul tema lauludes on kauge Islandi elu, kus kohtab nagu Berg kütab oma laulutekstides maksime reaalset emotsiooni ja vägivaldselt õnnelik olemist. Ma olen veidrik, kes endise laulma ütleb, kerkis, ta kasvas üles hipikommuuni õhkkonnas vabameelsete vanemate lapsena. Tal on kolm õde ja kolm venda. Nendele hulga peale kolm ema ja isa. Teisalt on ta ainus laps. Viie aastasest peale olen oli ta võimeline enda eest seisma. Kui lai maailm tunneb Erkki 1993.-st aastast loost Jomangi Seive siis Islandil on ta pikka aega kuulus olnud. Kui ta käis muusikaga koolis tehti koolist kord dokumentaalfilmi 11 aastane Percy esines seal esitades lapsikul ja nihestatud tol ajal populaarset diskohitti I lahti olla. Ja sellest sündis kohe plaat. 1977 ilmus nimeks lühidalt järk ja sellest kujunes Islandil väga erandlik hittalbumi kaanel on pilt kummalisest 11 aastasest tüdrukust kentsakates idamaistest, raad riietes ja buduaari moodi ümbruses. Kõik see oli väga kaugel tavalises tiineidžeri sensatsioonist. Plaat sai plaatinanormi Islandil, mis on 7000 müüdud albumit. Praegusel ajal on Percy nimi album suur haruldus, väga kallis kollektsionääridele muretseda. Kolmeteistaastaselt teenis Pirkama plaadiga hoopis rohkem kui tema vanemad. Aga siis värvis kuulus tüdruk juuksed oranžiks ja alustas punkari ohtliku vaba elu. 70.-te lõpp kaheksa Nende algus oli Islandil radikaalse eksperimenteerimisaeg rokkmuusikas. 1982 käisid isevärki enesekeskset rokkmuusikut killunud jõukja eas kuulmen Islandil ja mõjutasid sealseid muusikuid. Õhkkond oli vabadusest tiine. Piirkond meenutanud oma kahte mõnusamat klubi, näiteks paare nimega n üks ja Reykjaviki sadamat baari, kus möllasid meremehed ja joodikud ja noored. Ja kui tiitšeile välja teha, lubastajakotistama plaadid lagedale tuua ja hakata diskot tegema. Kuueteistaastase kerki lühiajalised ansamblid, olid punk ühendust tapiticares mille pealkiri on üsna ropu sisuga. Järgmine ansambel, kukk ehk nõidus. Hospirk tutvus Einar Errn Benedict soniga, kes edasi rajas ansamblis Sugar kiups, millest sai Põhjamaade tähtsamaid indi bände. Niimoodi siste faasiga ansambel Sugar kiuups ansamblis on kaheksas juuni 1986. See on nii täpselt, vaata sellepärast, õigemini kokku lepitud, et sellel päeval sündis 19 aastasel Bergil poeg. Sindriansambli koosseis oli Berg, kodund, stati vokaal ja klahvpillid, pragi alasson, Tass. Einer areng. Benedict on vokaaltrompet, Margrat maga ornal stati klahvpillid. Hiljem vahetas tema välja Einar melaks. Sigi Valdur peres on trummid ja toorEldangita narrid. Nagu väikesele Islandile kohane, olid ansambli liikmed omavahel väga tugevasti seotud. Pazine staar oli Pirkki abikaasa lühikest aega ja poja isa. Islandil abiellutakse noorelt, kuna abiellumisega saab kätte pearaha, mida valitsuse toetus ette näeb. Vallalisena tuleb oodata seda 25. eluaastani. Islandi riik toetab laste sündi ka korralikku rahasummaga. Ja üsna lõbus fakt on see, et sindri sünni pealt saadud pettuse kulutas lapse isa oma kontaktläätsede peale. Ei tea, kas pärast, aga abielu lõppes ühe aasta möödudes. Ansambel läks edasi. Oli teine naine, maga ühines ansambliga. Ansambel oli üldse nagu suur perega, teistel muusikutel olid isiklikus elus sidemed. Sigi Paldurssen ja pragi Olovson. Ansambli rütmipillimehed on kasuvennad ja nende naised on omakorda kaksikud ja Gardneri, Einari ja pragi lugu. Need mehed sõlmisid Taanis 1989 esimese avaliku geiabielu popmuusika ajaloos. Samal aastal esines ansambel ka Tallinnas. Sugar kiustegi üsna sarnast muusikat, nagu Berkisem teeb edasi debüütsingel pööstei album Lifist You kuud äratasid briti ajakirjanduse tähelepanu ja enim Pirkki emotsionaalne intensiivne vokaal ja Einer orni laulmine, mis kriitik cute meelest kahandas ansamblilt muljet. Bergiga tegi Sugar kiuks neli albumit, väikese sõltumatu plaadifirma kauanlid. Lindian. Albumid olid Inglismaal ja mujal üllatavalt edukad. Erki debüütplaadi edu Euroopas oli ootamatu nii lauljatele kui väljaandjale, sest tiraažid müüdi kohe läbi. Jõuliselt ilmneb Pirkki võrrata anne kombineerida erineva muusikajõude. Kaks ulatamatut poolust on koos tantsu, muusika ja täismõõtu, ballaadid õppinud muusikakoolis flööti ja klaverit, omandanud messeani Stackhouse, nii nagu ta ütleb, vaimsed eksperimendid suutis ta ühendada ja ületada muusikalisi keeli. Tema plaatidel kõlavat tehnorit meediahulk popmuusikas ebatavalisi pille koos keelpillikvarteti harfi, torupillid, Symblid, sümfooniaorkester, mängib, puhkpillid, mängivad, debüütalbum andis talle tuntuse ja hooterve hulga preemiaid ja ettepanekuid ja algas ka nii-öelda Percy maania. Ise ütlesid tema kontsertidel peas Erki matkivad mügar patsid teleseoses biting, imidž. Tähtsate poliitikute ja staaride nukkude hulka. Pirkinuk, tema uturistlikud kostüümid on inspireeritud ulmest mütoloogiast ja jaapani multifilmidest. Ma lihtsalt riietunud laulude moodi, ütleb ta ise. 1993 britti avaldasite kätteandmisel laulis kuulus uustulnukas duetti piitseehaaviga ja aasta hiljem tegi koostööd Madonnaga peedeeaaemms tooris nimiloo loomisel. Percy kõrval muusikas olnud väga tugevad produtsendid. Albumi debüüt jääb, post on ilmunud koostöös produtsent Nelly ooperiga kelle suurim töö on mässivatek. GMS-i produtseeris näiteks Pirkki kuulsa loo Kamyoffmy raadiotöös on kergi kuulsad partnerid veelt Feki trip-hopi suurkuju, briti jõue, tantsumuusika looja ja Goldi priiti Tammenteisi džungli tähtsamaid tüüpe, kes sooritas kunagi alternatiivselt muusika läbimurde kommertseduni. Mõlemad mehed on mustanahalised, Goldi kaanberkil ka nii-öelda muusikavälised suhted. Vainio kuulsamaid Soome popmuusikuid, mida väljaspool kodumaad, kellel on plaadifirma sähke ansambel Pansoonik kes osaleb ka nüüdismuusikafestivalidel kõrvuti avangard, heliloojatega või siis hovi piin, kelle muusika praegu taustal mängib mustanahaline miksija produtsent uue tantsumuusika mikserda ja meisterdada ja või siis mustanahaline saksofonist Oliver Lake, kelle saksofon on laulus ankur song. Mõni minut tagasi oli kuulda. Või Eestis käinud kuulsused pilli virtuoos Evelin Glenni ja nüüdismuusika veidrikke avangardist hall see, kes osales kord nüüd festivalil edasi Spirki partnerid. Con Islandi kuulsamaid inimesi oma rahvasaadik või Nokia, nagu meil tahetakse öelda selliste võrd sõnade kohta. Meelsasti räägib ta intervjuudes kodumaast aga klantspildid olla tema alatihti jutustab ta šokeerivaid asju. Skandinaaviasse iseloomustab ta kui inimesi, kellel on külm süda, aga väga selge ettekujutus elust. Expyrki räägitud islandi anekdoot on selline. Kui islandlane jääb ilma jalast, siis ta ütleb, et väga hea kurivaim jäigi teisele jalale ette. Eks Islandil Scud Mundoremilson jutustas mulle kord loo, kuidas tema sai kõige selgemini aru, mida tähendab Islandi rahvas. Ja kui väike ja haavatav see on. Kord sügisel, hilissügisel läksid koolide võistkonnad Fääri saartele, võistlustele või spartakiaadil, nagu neid sõpruskoolide vahel peetakse. Kui islandlased olid koduteel, tõusis merel torm ja laev sattus merehätta. Komandörid oli laeval kaks poega ja naine, kes oli õpetajana lastega kaasas. Ärev öö, aga kõik läks õnnelikult, laev jõudis koju. Sellel laeval, hädaohus olid õpilased aga praktiliselt kõik Islandi poisid vanuses 12 kuni 15. Terve põlvkond väikese rahva järeltulijaid. Isad islandlased on kõigil aladel tublid nii spordis, kunstis, muusikas, Islan laste hulgast on tõusnud näiteks kolm Nobeli preemia laureaati. Nimetluse sarnase polegi nagu võimalik, et veerandist miljonist inimesest jätkub igale alale. Siinkohal väike kõrvalepõige Islandi muusika ajalukku islandi klassik selles lääne kultuuri mõttes Sealne Sibeliuse või näiteks kriigi moodi mees oli Jon Leis omapärase saatusega mees kelle rahvas möödunud sajandi keskel ära põlgas ja siis jälle ausse tõstis. Jon Leisseli Islandi esimene sümfoonia, kes oma sümfooniat komponeeris seal kaugel põhjamaal, kus polnud sümfooniaorkestrit Ki. Ta tegi nimetama teoseid teiste heliloojate partituuri järgi. Armastus, viision, Leisi kokku sakslanna, aga kes siis isandase ära Saksamaale. Seal nägi onla Eesti esmakordselt puid ja kuulis sümfooniaorkestrit ja oli sellest kõigest väga vaimustuses. Tema tähelepanust jäi tõenäoliselt täiesti kõrvale üha süvenev fašism millega oli seotud tema naine ja millega seostati hiljem ka heliloojat. Nüüd, aastaid peale surma on Jon Leif taas au sisse tõstetud, kui Islandi suurim klassik. Percy lapsepõlve eeskujude hulgas on Keith Bushi kõrval Karl-Heinz stock hausen nüüdiskomponist, kes teeb väga keerulist intellekti reaalset helikunsti. Berg hindab teda kui elektromuusika, keele, pioneeri, avangard, klassikat on Birk lausa kontserdilavale esitanud, näiteks Schönbergi kuubierood, seda kuulsatest lehest Timme stiili. Lemmikheliloojaks nimetab Birk Arvo Pärti kelle muusikale väga sarnased harmooniat ja vaimne õhkkond on Percy lauludes tihti. Pärdi kantus tundub just olevat sümfoonilise Terkki eeskuju. Kergväidab, et 20. sajandi lõpus hakkas muusika raskuskese jälle nihkuma peast südamesse, näideteks Pärdi ja Coretski muusika spirituaalsus ja liigub Pirkki kaudu seesama mõte tantsumuusikasse uus moodne spirituaalsus. Erki kuulsamaid ballaade Isabel on metsas sündinud tüdrukust, kes ei oska elada linnas ja teeb linnadžunglis igasugu lollusi, armub valedesse inimestesse. See on nihkega lugu Islandi mütoloogilise põhjal Islandi kultuuriga väga seotud köök annab intervjuusid, laulab inglise keeles tenor islandikeelsed laulud jäid noorde ikka esimestena ansamblit etappi Tikares kukul repertuaari, Sugar kiuksi päevil oli juba sihikule Euroopa ja keeleks inglise keel. Kuulda temalt praegu islandi keelt on haruldus. Üks näide on hektar suuplaadil Songs From the Ground, siis see on Islandi traditsionaalne viisurvad. Roosu Ma leinan sind rohkem kui teisi albumil külma merelaulud. Percy austajad on enamalt jaolt targad ja rahulikud, viimased 1996 leidis aga aset kaks vahejuhtumit järjest. Isiklikku popstaari elu üsna lahus hoidvat lauljatari ootas Bangkoki lennuväljal televisioonigrupp. Lennukist maha tulnud lauljale ja tema üheksa-aastasele pojale torkas mikrofoni nina alla televisioon reporter, teatades, et lihtsalt toimub otsesaade ja miljonid inimesed tahavad lemmiklauljat näha ja kuulda. Birk kaotas värvid ja lükkas naisreporterid pikali. Ta kommenteeris hiljem, et kaitses oma last tema privaatsust nagu ematiiger. Vaid viis päeva hiljem saatis ameeriklasest fänn Berkile kirjapommi. Juhuse tahtel ei saanud Bergse ta kätte. Ta ei olnud Londonis ja vähe sellest, fanaadilise Hänni stsenaarium nägi ette hukkumist koos oma iidoli ka üheksandal detsembril, mis oli omakorda Lennoni mõrvaaastapäev fanaatik. Ricardo Lopez lasi endale kuuli pähe videokaamera ees olles eelnevalt üksikasjalikult üles filminud ka pommi valmistamise episoodi. Taustaks Pirkki laul I, mis ju samal õhtul oli Berg samuti Ameerikas Floridas ja veetis aega täies teadmatusest kõigest paar kvartalit eemal. See Berke siis Islandi rahva maailmakaardile on praegu kolmekümnendates aastates ja enam ei ole ta jäätüdruk kui veider, väljakutsuv Pipi, nagu teda on kutsutud vaid küps kunstnik Lars von Trieri Filmis. Taanserimise taak kehastab Pirk nägemispuudega naist, kes rügab tööd teha, et koguda raha sama haiguse käesolevale pojale. Muusikutele pakutakse rolle tihti. Miskipärast arvatakse, et nad on head näitlejad. Ometi on laulmine laval üks kõige intra Verdsemaid näitlemisi, mis on üldse võimalik teha, räägib Pirkuma filmirollist tööst, mida ta kutsub vaimseks prostitutsiooniks. Aga teatud inimesed on sündinud näitlejaks. Kätrindenjuv Björgen. Filmis küsis, kas sa ei tahaks vahest olla keegi teine. Ma tahan ainult mina ise, ütleb Birk ja seda võib uskuda. Bergi sõnul on tema parim osa filmis muusika, mis on ilmunud albumil Selma songs. See on näide Pirkud Munstoteri sümfoonilise muusikast. Saateaeg saab otsa, ülevaate koostas Tiia Teder, elamine on nägemine, laulab Pirk albumil Selma song, selle lõpus elamine, see on kuulmine, võib mõtet laiendada, sest Tergist kuuleme veel palju.