Unustamatut. Järskude. Mina olen Olavi pihlamägi ja viin teid järgnevaks tunniks jalutuskäigule unustamatut meloodiate radadele. Särab üks 60.-te aastate eredamaid tähti ansambel, kelle starti muusikataevasse on peetud seni ületamatuks. Nende kolm esimest singlit tõusid kohe edetabelite tippu ja see oli fenomenaalne. Kuigi nende edukusest saab rääkida vaid kuldsete 60.-te lõpuni, leiame veel tänagi soliidses eas pillimehed aeg-ajalt koos esinemas. Meie tänase saate kangelasteks on keri Antotteismecars. Enne kui hakkame ansambli teket harutama, nimetame linna, kus kuuekümnendail sündisid bändid, kelle muusika tõi linnale kuulsust terves maailmas. See linn on Liverpool sadamalinn oma avatusega mis võttis vastu üle ookeani tulnud muusikatuuled ja muutis selle arusaadavaks. Gabriti udustel, saartel ja mandri-Euroopas. Nimetan vaid mõned nimed, müssibid söörghers, Swinging, Jeans, Cheri tähendab Peismeikers ja loomulikult biitlid. Kõik bändid, keda mainisid, olid kõvad kuuekümnete aastate tegijad. Neist sajandi legendiks sai paraku vaid üks lõbitlus. Kuid start anti kõigile vaata et üheaegselt, aga kõige kiirem kiirendus oli alguses just meie tänastel kangelastel. Olgu kohe öeldud, et teis Makersite ja piltide võrdlemine tänases saates on igati paslik kuna muusikute vanus on sama ja algusaastate käekäik kulges samuti lähestikku. 1959. aastal kutsusid kaks venda Cheri ja Fredi Masten oma kampa veel kaks muusikut, et üks korralik bänd teha. Enne seda olin Cherry juba 14 aastasena esinevates kihvil bändis red maanteeni ja nüüd panid nad uuele bändile nime kuulsa magusatootja järgi Marss pars, kuna lootsid magusameistritelt rahalist toetust. Nii läbinähtav mäng, pahandas suurfirmad. Ja just nemad sundisid poisse nime muutma. Pehme kõrs oli siis alternatiiv endisele nimele ja hääldatakse just PS meikers ning tõlkes tähendab sammuandjat tempodikteerijat keda nad ju mõnda aega Liverpooli ja hiljem Euroopa muusikaelus ka olid. Samal 1959. aastal toimus nende esimene avalik esinemine. Kuid hoopis tähtsam oli kontsert kuuendal juunil 1960. aastal. Minnad esinesid esmakordselt koos ansambliga Silver piidus. Juba detsembris sai theory, tähendab peitsmekers soodsa tööpakkumise Hamburgis, kus biitlid juba ees olid. Saamaks aru, miks just Hamburg Briti muusikuid endasse imes. Tsiteerin Marco koski biitlite raamatut. Kuigi ka Liverpool ei olnud mingi vooruslikkuse etalon, näis Hamburg temaga võrreldes suure Bordellina, mida kattis subkultuuride sassis ämblikuvõrk. Räpane Reberpaan oli nagu sõjaeelne otsekui viimaseid päevi elava Weimari vabariigi laostunud jätk. Ennekõike hämmastasid biitleid klubides ja baarides kommenteerivat rasse stiidid. Kelletaolisi kodulinnas näha ei olnud, sest Liverpool oli selles suhtes siiski traditsiooniliselt maskuliinne paik, mis lubas ehk nurgataguseid kõrvalekaldeid, aga mitte avalikku esinemist. Esimesest hirmust üle saanud sõbrannasid poisid transvestiit, ide stripparit ja prostituutidega. Liiati nähti neis kõrvalteedel, kulgejates, kogejates ja nägijates niisugust ausust ning erksat iseenese ja ümbruskonna teadvustamist mida Liverpoolis ei kohanud. Naiseks riietunud, ennast üles mukinud mehed olid just see suurlinna sürrealism, mis oli bändiliikmeid alati huvitanud. Kuigi kuuldud katkend oli biitlite raamatust, kulges Cherry ja tema poiste rada Hamburgist täpselt samas kvartalis. Ning ilmselt kogesid ka nemad just äsja kirjeldatud selles suures ja kurikuulsas Saksa linnas, kuhu leping Neid neljaks kuuks tööle tõi. Olgu öeldud, et just Hamburgi leping tegi ansamblist elukutselised pillimehed. Enne seda olid nad pillimehed vaid vabast ajast. Nii näiteks töötas ansambli liider terrimaalsen varem plekist tee purkide tegijana. Pärast Hamburgist koju jõudmist toimus ansamblis ka esimene vahetus. Lahkunud pianisti asemel tuli gruppi Läsmäguair, kes lisaks klaverile oskas mängida ka saksofoni. Just tema oli suuresti repertuaari kujundaja ja tema tulekuga juhtis ansambel end rokki ja rütmibluusijoonele. 1961. aasta sügisel võis kuulda näha kahte ansamblid. Viitus jäädiorjenda, teismeikka igal pool vennalikult kõrvuti esinemas. Ka kuulsas kavernid klubis esinesid nad teineteisel päeval ja kui liverpooli muusikaleht müssibiit avaldas 1962. aastal oma esimese ansamblite aasta tabeli siis olidki Cherry oma kaaslastega pildita järel teisel kohal. 1962. aasta juunis toimus esimene mänedžeri lepingu allakirjutamine ning Thierry meikersi. Mänedžeriks sai Brian Epstein mees, kes oli juba samasuguse lepingu sõlminud peeglitega. Detsembris 1962 jõudis ansambli juurde kuulus produtsent ja helirežissöör George maatin kes lisaks pilditele ka teisi bände plaadistada soovis. Kuna edu polnud neist veel kedagi muusikataevasse tõstnud. George Martin soovitas poisse Kalambia plaadifirmale ning nende esimene lugu, mis plaadiks sai, oli algselt hoopis biitlitele mõeldud. Kuid John Lennon ajas vastu, kuna tahtis vaid oma loomingut plaadistada. Nii jõudiski Mich Marri kirjutatud laul How do it. Theory tähendab Esmekesse repertuaari. Kuu aega hiljem plaadistati Londonis ja jäädi ootama plaadi ilmumist. Ootust tühjana tundunud, sest lisaks esinemistele karistas kohus Charliet ka Hamburgist ostetud kitarri tollideklaratsiooni mittekandmise eest 60 naelase trahviga. Ja 13. aprillil 1963 tõusiski laul juhtima Briti edetabelit. Cheri teismee, kes oli esimene liverpooli ansamblites, kes tabelijuhiks tõusis. Kolm nädalat oli Cherie peesmekers Briti edetabelijuhid ning alustasid sel ajal koos biitlite ja roioobissoniga 21 päevast tuuri mööda Inglismaad. Saatuse irooniana mõjub vahest teadmine, et Thierry tõukast tabeli tipust Just biitlite esimene number üks laul trummituju. Kui vaadata 1963. aastal Briti edetabelit, siis liidrisärki kandis ta viitas kes olid esikohal 18 nädalat kolme lauluga seejärel 11 nädalat tipus Jerry koos kaaslastega ja kolme lauluga ning nende järel Clif Richard koos ansambliga Shadus, kes säärase tipus kaheksa nädalat nelja looga. Kui aasta alguses oli tegijaks Clif siis alates aprillist võitlesid esikohtade pärast kaks liverpooli punti. Ikka lükkas üksteise tabelist allapoole. 22. juunil 1963 tõusis teine Mich kirjutatud laul Likid briti tabelit juhtima ja esitajaks ikka Peismecors. See laul hoidis endaga seitse kohta koguni neli nädalat. Ansambli igapäevaelu sisustasid tuuritamised koos erinevate ansamblitega mööda Briti saari. Muide veel sellel aastal olid alati Cheri, tähendab teismee Kersite lahutamatuks kaaslasteks nende kontsertesinemistel biitlid. Üldse olid kuuekümnendatel sellised suured mitmete ansamblite ja solistide tuurid väga populaarsed mitte ainult Inglismaal, vaid kogu maailmas. Muusikud meenutasid, et summad, mida nad selliste esinemiste eest said, olid naeruväärselt väikesed kuid just mitmete esinejate kooslus Tõi tuuridele enneolematult mõnusa õhkkonna. Ning valdavalt noored pillimehed nautisid neid ühiskontserte. Ja harvad polnud juhused, kui esinemiste järelpeod varajase hommikuni kestsid. Tuletan meelde, et Cherry koos oma kaaslastega oli juba kaks singlit edetabeli tippu tõstnud ja nii kiiret starti polnud varem nähtud ja seepärast oodati sportlikust huvist, kas ka kolmanda lauluga sama edukalt läheb. Kui kaks esimest olid sellised hea tuju laulud, siis kolmas pidi olema hoopis teisest ooperist. Täpsemalt muusikalist sõja järel. 1945. aastal esietendus New Yorgis Richard Rogersi muusikal karussell mille filmiversioon vallutas maailma 1956.. Just sellest filmist hakkas produtsendile kõrva üks kaunis laul mis pidi sobima Cherry puhta ja kõrge häälega ning pidi tooma muidu rõõmsa moolisse repertuaari senti mentaalseid värve. Laul Jul never voog lõun tõusis edetabelit juhtima koguni neljaks nädalaks ja on ansambli kõigi aegade kõige edukam. Lisaks tabeli edule müüs laul ka enneolematult hästi. 776000 plaati oli ansambli rekord ja enamikule dollastest konkurentidest kättesaamatu suurus. Kuuekümnendate Cherry teismeikka seda poolt püstitatud rekord, mil kolm esimest singlit tõusid kõik edetabelite tippu, püsis löömata tervelt 21 aastat, mil ansambel Frankiga juustu Hollywood muide samuti Liverpooli bänd selle üle lõi. Mitte, et nemad oleks neli singi tippu viinud vaid tabeli tipus säratud ajaga kuid Jerry oli 63. aastal oma kolme lauluga tipus 11 nädalat. Siis Hollywoodi suunduvad ränkid suutsid 804. vastu pidada neli nädalat kauem. Aga äsja kuuldud südantliigutav laul muutus hümniks liverpooli jalgpallimeeskonnale ja on seda tänaseni. Muide, Cherry ise olid tohutu jalgpalli fänn ja teda selline laulu saatus lausa liigutas ning polnud harvad juhused, kus enne jalgpallilahinguid artist ise seda laulu jalgpallimurul esitamas käis. Aastasse 1963 mahuka aastani, kui laululooja debüüt Vitsur Rait on küll kahtlaselt sarnane biitlite loomingule kuid ikkagi omatehtud. Seda Jerry kirjutatud laulu tabeli edu veel ei saatnud kuid juba järgmine omaloomingukatsetust tõusis ta palitesse ja oleks nipid napilt taas esimeseks tõusnud. Aga teine koht polnud samuti mitte halb. Laul Aimar van rõõmustas muusikasõpru veebruaris 64 ning koos laulu eduga algas taas üks kolmenädalane kontserttuur mööda Inglismaad. Sedakorda küll juba ilmapildite kaasa löömiseta. Järgne tipule sündis juba terve ansambli koostööna ja valmis 1964. aasta suve alguseks mil bänd oli lõpetanud oma esimese välisturnee Austraalias ja valmistas ette Põhja-Ameerika vallutusretke, mida alustati Kanadast. Kuritabeli edult senisest nõrgem jõudes vaid kuuendale kohale. Hoopis õnnelikumad olid aga noored autorid selle üle, et suutsid vältida autorikaitsealast protsessi kuulsa Ray Charlesiga, kellel samuti samanimeline laul olemas oli. Õnneks kattusid vaid pealkirjad ja pime muusik ei pidanud seda väga oluliseks. Pöörake tähelepanu, et selles laulus annab värvi juba suur orkester. 1964. aasta maikuus toimusid Jery andab ess Makersid debüüt USA-s kõigepealt Salibani shows, mis oli lausa kohustuslik enne kontserte. Ka oli äsjakuuldud laul esimene edukaim pala USA edetabelites, tõustes koguni neljandale kohale. USA-s räägiti juba briti inversioonist ja ärgem unustagem, et kaks tugevat tegijat olid Liverpoolist. Ameeriklaste meeleheaks pidin Jerry repertuaari lisaks karusselli muusikaliloole võtma kabala kössoni folkooperist poogia pess. Kaunis samalt taim kõlas Cherie teismeikka esituses. Korraliku ansambli taseme näitajaks pidi olema film. Jerry hakkas tasapisi muusikat koguma just filmi jaoks. Paraku polema kuidagi jälile jõudnud, kas sellest filmist ka asja sai, kuid üks on kindel, et selle filmi avalooks planeeritud Inskonnad Rait oli 1964. aasta septembris valmis. Jõudis plaadi kujul ka kuulajateni. Selle lauluga otsiti uut ja pöörati selg mürghibiidile. Publik polnud sellega veel harjunud ja tagasihoidlik. 24. koht edetabelis oli pöörde tunnistajaks. Läks ikka 1964. aastal kah filmimiseks. Tony kirjutas stsenaariumi muusika filmile Ferliku SMS-i, kus peaosas olidki ansambli liikmed, kes mängisid iseennast. Naisliini tõi filmi poiste kaaslinlane sila Black, kes sel ajal oli just 64. aasta kuuendal detsembril toimus Londonis filmi esilinastus. Jääb mulje, et filmist nagu kultuse objekti saanud, kui nimi laulust küll suure orkestriga salvestatud laul oli edukas, mõlemal pool suurt vett. USA-s jõuti kuuendale kodumaal kaheksandale kohale. Kuid selle looga on seotud ka traagiline sündmus briti jalgpalli ajaloos. Kui 1989. aastal sai 95 fänni surma rahva rahustustes, mis saatsid poolfinaalkohtumist siis koguti hukkunud fännide perekondadele selle lauluga toetust ning lisaks Cherile teismekersile ehitas seda lauluga poolne kaatni. Oleme siiski esialgu veel aastas 65 mil filmi nimilaul oma loorbereid lõikab. 1965. aasta möödus ansamblil mõlemal pool ookeani esinedes ja kohati olid just USA-s nad edukamad kui kodumaal kuigi sellist fenomenaalset edu nagu biitlid nad ei saavutanud. 1965. aasta oktoobris abiellus ansambli hing terrimaastan bändi fännklubi kauaaegse sekretäri poliiniga. Nii oli bändi viimane poissmees pereellu suundunud. Detsembris 65 külastas grupp nostalgiahoos Hamburgi staar klubi, kus nende tee suurde muusikasse viis aastat tagasi alguse sai. Alpi väär pole küll meenutus nendest aegadest, kuid ometi kantud nostalgiast. Laul jõudis Cherry ja tema kaaslaste repertuaari Bobidarini sulest. Küllap imestate, miks ma ansambli liikmetest nii vähe olen rääkinud? Põhjus ainult selles, et nad olid oma tagasihoidlikkuse ka showbusinessis lausa erandlikud, ei mingeid skandaale, ei midagi, mis oleks nende korralike poiste mainet kahjustanud alati urinat valmis osalema ühisprojektides ning seepärast räägiti Neist headest sõpradest. Välimuselt olid nad mitte iluduse klassi kuuluvad korralikud tumedates ülikondades esinevad noored mehed kelle moraalset palet kaunistasid vaid abielu suhted. 1966. aasta lõpuks oli selge, et Jerry tähendab peesmeikers on jõudnud finišisirgele. Kuna uut hingamist ei tulnud, oli langus ilmne. 1967. aasta mais teatas ansambel oma tegevuse lõpetamisest. Heatheri maastan asus soolokarjääri tegema. Ta ei olnud enam mitte nii edukas vokaalsolistina kui tele ja šõumehena, kes tihti kuulsades kabaree des esines ka teatrilavale. Muusikalidesse jätkus teda. Kuulame nüüd seri andeebeesmekers esituses tantsulaule aastast 65 mis oli nende tippaeg. Šeik kui tants tuleb keskealisele kuulajale kindlasti tuttav ette. Hakates lõpetama jutustust ühest säravast kuldsete 60.-te ansamblist keri tähendab Makers peaks tähtsustama nende kohta muusikaloos. Olles kvartett, mis esitas peamiselt vokaalsolistile Jerry maastane orienteeritud laule olid nad ometi mõneti erinevad selle perioodi kitarribändidest. Lisaks soolokitarrile, mida mängisid Cherryse, olid trummid, mille taga istus Tšerrist kaks aastat vanem vend Fredi. Basskitarri mängis selles Chadvik ning klahvpillide saksofon olid lesti Mco Airi hoole all. Viimane tegi ka palju seadeid ja hoolitses repertuaari eest. Ja nii nagu meie saates tutvustavatest bändidest paljudega on juhtunud, juhtus sega Cherry ja tema sõpradega. Et 1009 seitsme kolmandal aastal tuldi taas kokku. Jätkatakse vahelduva eduga nõndanimetatud nostalgia kontserdite andmist tänaseni. Näiteks möödunud aastal olid nad ligi kaks kuud kuldsete 60.-te tuuril mööda Inglismaad. Tänavustest plaanidest pole veel pilti, kuid seni, kuni jätkub meestel tahtmist omaaegseid hitte lauda, seni jätkub ka neile publikut keskealist. Loomulikult kui liverpooli muusikaleht müssi said, pani kokku kõigi aegade edetabeli siis olid esikümnes teisel ja neljandal kohal. Just Cherry tähendab meikers oma lauludega. Saadet jääb lõpetama nende viimane edetabelitesse tõusnud laul oktoobrist 1965. Ja siin nutab nii koor kui orkester koos Charliega käsikäes jalutuskäiku meenutades. Ka tunnete ära poolam ka mõjutusi, ilusad meloodiad kuldsetest aastatest, Olavi Pihlamägi tänatidega kuulamast.