Unustamatut. Järskude. Naine klaveriga, kelle sõnade hääl lähevad südamesse, see on tori Eeemmos, keda tänasest Kas kuulane? Minge ja vaadake, mis siis neid seemneid, mida mehed on külvanud, ütleb tori eemas. Vaatame, mis aias kasvab. Nad on päris vägevate taimedega maha saanud, kas pole see mind huvitabki? Tori emas on song Wraithe, see tähendab, et ta on kunstnik, kes loob ise oma luuletused, laulud, ameeriklanna, punapäine oma, tsoon, seks, stabiilne, naiselik, isegi naisõiguslik. Intelligentne, veider ja erandlikku muusik. Ringvaate tema 10 aasta pikkusest karjäärist teeb tänases saates Tiia Teder. Saade sisaldab intervjuud, mis on lindistatud EBU projekti eurotsooni liikmetele aastal 2001 ja selles räägib tori eemas oma uuest albumist, kus ta laulab teiste autorite laule. Öeldakse, et iga inimese elus saaks kirjutada raamatu. Neid on vähe, kes oma kirjutavad niimoodi, et teised tahaks seda lugeda. Kust võtab inimene laulud oma helide sõnad sellised, et need teistes inimestes vastu peegeldavad laulud, mida kuulatakse nahk ihul puudutatuna sellepärast et tori emos laulab inimestevahelistest suhetest. Ta laulab armastusest, vägivallast, sellest, mis on maailmas kaunis või mis on valesti. Ta on poeet ja hea näitleja. Te kuulete saates ka tema häält, tema kõneviisi, arutlemise, stiili ja mõtlemise, rütmi. Ma usun muusikasse ja sellesse, et see on omas keeles, ma usun vaimumaailma. Seega need osised eksisteerivad ja selles rohkem osa kui mõnel teisel. Aga tegeledes vormikujundusega, tuleb leppida numbrite jada, järjekord on kasvav tulemus kui keemiline ühenddiaPresoneeruma sellega, kes ma olen või muidu ei suuda ma teda koos hoida. See on pisut hirmutav. Maire Ellen Eeemmos sündis aastal 1963 Põhja-Carolinas. Tan säraki Indiaanlanna ja metodisti kirikuõpetaja tütar. Stahli jutustava vanaema ja vaimne uskuva vanaisa lapselaps. Tema kodus oli ainest, mis kujundas tema fantaasia. Noorukesena, said aru, et isa religioon ei sobi talle kõigi isa ameti juures meeldis talle kaastunne ja abi, mida tuli anda. Isa kasutas teda matustel, mõnikord muusikuna. Ta oli andekas ja uudishimulik laps. Ma tundsin, et olen muusik varem, kui taipasin, et olen tüdruk, meenutab ta lapsepõlve. Pärit on ta mänginud nii kaua, kui mäletab. Ta haaras mänguoskusi õhust, diaklimberdas kuulmise järgi John Lennoni Andoorsi laule. Nädalalõppudel käis stoori pyybody konservatooriumis ja ta oli viie aastasena kõige noorem õpilane, kes sinna kooli kunagi vastu on võetud. Aga toori oli raskesti õpetatav laps, kes mängis pärit omal moel ja õpetajaid ei kuulanud. Isepäine tüdruk üritas kuulsaks saada, ta esines klubides, laulis ja saatis end klaveril. Vanemad toetasid tema ettevõtmisi ja 1980 ilmus 17 aastasel Ellen eemasel esimene singel, vooltimor. Üks esimesi jälgi pressis oli 11. mail 1984 Washington Posti ajakirjanik Roger Bay Antadasi kirjutatud artikkel muljetest kusagil kõrvalises paigas toimunud kontserdist kus esines tundmatu 20 aastane tüdruk lauldes midagi stiili Nixi repertuaarist. Tüdruku nimi oli Ellen eemas, energiatase oli 7,5 Richteri skaala järgi ja ajakirjanike ennustas veidi kahtlevalt noorele lauljale suurt tulevikku. Alates 13.-st eluaastast laulis Ellen Washingtoni ööklubides ja mingi aja pärast lahkus kodunt. 20 aastaselt elas ta üle suure psüühilise trauma tekitanud vägistamise, seejärel tormilise elupõletamise perioodi Los Angeleses. Sõprade pandud hüüdnime toori võttis ta kunstnikunimeks. 80.-te keskpaiku oli tal oma ansambel, vaikhant, toori, riid, millega tehti roki hevimetalli ja millelt ilmus isegi plaat. Väljakutsuva esinemisega toori saates plaadifirma Atlantic huviorbiiti 1987. aastal. Plaanis oli plaadileping, aga laulud, mida ta salvestada tahtis olid plaadiärimees Morrise arvates siiski liiga imelikud ja vähe kaubanduslikud Ameerika kuulaja kõrvade jaoks. Albumi ilmumine lükkus edasi ja lõpuks tari EMOs saadeti firma Atlantic Londoni osakonnale produtseerida. Aga sealne produtsent oli Keit Bushi austaja, kes leidis tori emase lauludes sarnast hoidumit. 1991. aastal ilmus album lill Gweiks, mis tänu heale reklaamikampaaniale tegi talle hea nime. Album sisenes tabelisse ja palju arutelu, kriitikat ja vaimustust kerkis selle ümber. Tsitaat pildi Neinilt. Just nagu progerokiartistid Emerson Lake ja Palmer Genesis jäi ees. Seitsmekümnendatel aastatel meelitab kuulajaid tori emase keeruline rikaste kujutluspiltidega muusika. Peamine erinevus nendest on see metory eemas on peale kõige veel ilus ja seksikas. Leil kõiks väikesed maavärinad on albumi nimilugu vapustustest inimese sees, mis tekitavad hingehaavu ja purustusi. Tori eemale. Laulude magnet on lihtne inimlik draama. Erutavate sõnadega intiimsed laulud läksid paljudele hinge. Naised otsisid temaga kontakti ja tahtsid talle jutustada oma lugusid. Tundelised mehed tundsid külgetõmmet, sellepärast tori eemase laulud väljendavad erutavat naise keerulist hingeelu. Järg kolm aastat hiljem 1994 ilmunud Andrese pink koost Ühes produtsendi ja tollase boyfriend Eerik rasega kerkis hoobilt briti edetabelite tippu. Press pani tähele, teda võrreldi biorkiyabiyhhaaviga ja neid nimetati uus laine intelligentseid kirjandusliku andega song Vraithereid. Legendaarsed Joni Mitchelli jälgi pidi. Aasta 1996 tori Eeemmose amatsooni imidži kinnitas album Boys For pele mis on seksuaalsusega laetud. Plaadivihikus on sümbolistlikult pildid. Ühel neist nimetab toori seapõrsast, teistel vingerdavad ussid, lahvavad tuleleegid ja muud märgid. Luuletustes on jõuline kombi reaktsioon kunstilisest ja erootilised vabanemisest. Süütud sosinad ja ohjeldamatu Eirged poeetiliselt palved ja kärsitud deklamatsioonid. Armand Van heldeni loo Professional video Pirkelik töötlus tõusis Briti edetabelis esikohale. See on tori emase läbi aegade edukaim singel Professional video, mis oli 1997 Briti tabelis esikohal aasta alguses. Ta oli seal keset lihtsameelset tiini popi vasakule paremale ansamblid pois Õunjas, paisk öös sähvatas siis vahele selline alternatiivne Paul. Nägemused teated teistest maailmadest, kontaktid kummaliste olevustega, retked alateadvuse pimedusse, krüptilised märgid. Need ei ole episoodid filmistiks failis, vaid need on tori eemase laulude maailm. Niimoodi kirjutab Bilde Mein Ameerika angerjas, Pifooming, songranter. Ta küsib tori emase lemmikraamatuid ja need on Robert Johnsoni talencing Heaven and Niilgeimani raamat Ameerika jumalatest. Vaatlused mõtisklused, teravad seisukohavõtud, näpuga näitamised, suhted meeste ja maailm, aga see on lihtsalt unikaalne. Hüüab ajakirja Q arvustaja. Kohati ilus, paiguti meditatiivne, lõiguti karistavat, närvidele mängiv ja samas tükkivalt otsekohene. Imetlevad austajad ja ajakirjanikud ütlevad tori emase kohta. Ta on haldja liikmeistik. Samas on ta fooria. Ta kehastab sõltumatut mõtlevat naist, kelle armastuse looming jõulisi visioone loob. Klaveriga see väike naine, helijõudu, mis võib olla kui terve sümfooniaorkestri oma. Klaver on talle kõik ja ta mängib seda nagu iseennast. Ei, pigem mängivad klaver teda, väidab ta. Ennast värgiks pidav daam eelistab klaverit suhtlemisele inimestega. 1998 tori EMOs abiellus samal ajal aastal ilmunud album From nõsaquaie Köl. Õutel kannab raseduse katkemise valusa üleelamise jälgi. Tšakis Frank on laul, mida me kuulame sellelt plaadilt. 1999 ilmub kaksikalbumit Joweenosem takk. Esimene pool jutustavaid laule, mis räägivad vägivallast, ülekohtust, koladusest ja ilust. Tori viitab inspiratsioonile kaugetest maadest, kus naiste elu on hull ja lauludes on tal seal orientaalseid värve. Albumi teine ketas on kontserdilindistus. Heliekskursioon tori eemase lavalisse ruumi. Teda kontserdilaval kas või kordki näinud kas või televiisorist. On võimatu teda unustada. Tema erilist aurat, kuidas ta süttib ja kiirgab ümberringi intensiivset, mõnikord ka brutaalselt artistlikust. Tori Amos kümmet aastat muusikaareenil tähistab kuus albumit, mida on tänaseks müüdud 12 miljonit koopiat neist Ameerikas viis ja pool miljonit. Tema plaate on palju kordi nomineeritud Grammyle. Ajakirja Q detsembrinumbris 2001 valiti ta 100 maailma raputanud naise nimekirja neljandale kohale ja temast ees poole jäid vaid madonna Keit Push ja piitšei Haavi internet on tulvil tema fännide Torifiilide lehekülgi. Tori emase juurde kuulub lahutamatult ka see, et ta annab sisukaid, inspireerivaid, mõistatuslikke intervjuusid. Tema uusima albumi toimub elav arutelu, millega nüüd natuke jätkame. Tori eemas laulab laule teistmoodi kui laulude autoreid ta toob näiteks tom, võitsid aim. See, mis võttis mul käest ega lasknud lahti, oli suur lumi. Ja kui surm ütleb, et sule silmad, poeg ei tee haiget on öeldu tähendus hoopis teistsugune kui muidu. Otsekui Stanislavski teatrist on tema 13 naistegelast albumil streinzlil Köl mis ilmus aastal 2001. Siin esitab tori eemas teiste loojate laule ja need on meestelaulud armastusest. Tärjemas laulab neid niimoodi nagu naise kõrv neid kuuleb. Nad, müstilised tämbrid, viiulid, palju õhku ja palju atmosfääri. Laulude tõlgenduse lähtekoht on vägivald. Viimasel ajal on meessoo vägivald ja agressioon saavutanud ühiskonnas uue tasandi ütleb laulevamat tsoon. Eksisteerib järjest kasvav vabaduse vaenulik liikumine. Ja te valetate enesele, kui ei märka seda. See võib olla peidetud tätoveeringutesse ja rõngastamisse, näida väljakutsuv. Aga kui sa sellise lahti riietad, näed, et võim Ameerikas tähendab sageli võimu kellegi teise, mitte enese üle. Kuidas mehed asju ütlevad ja kuidas naised seda kuulevad? See on plaadinurgakivi sõnadega kui tulirelvad, nad võivad haavata ja tappa ning sinu vaatepunkti muutus sõltub kohast, kus sa vaatad. Selle asemel, et neid hääli vaigistada, peab eemas oluliseks neid hääli kuulata ja reageerida. Laulu sisse oli raske minna, ütleb ta. Teised, nagu näiteks Eminemi Moniend Klaid otse haaras käest ja ütles, sa pead seda kohe kuulama, nii nagu mina seda kuulen. Naine seal kõnetas mind ja tema sosinad olid jäised. Seal verd tarretav lugu sellest, kuidas mees tappis oma naise ja viib nende ühise tütre autosõidule, et heita surnukehajärve salvestust ette, valmistades lonistori eemas ühe suure karbi sisse ja üritas saavutada seda tunnet, kuidas on olla pagasnikusse topitud surnukeha. Muusika on alati selle peegeldus, mis toimub kultuuri südames ja meeltes nagu osuti, mis näitab teile, mis leiab tegelikult aset paljude inimeste psüühikas. Tari emos, arutleb oma lauludes palju vägivallast, mis toimub Ameerikas, see on relvade ja vägivalla kuld, näitus, mis on nagu vähk, kasvanud inimestesse ja ohtlikum kui Lähis-Ida terroristid. Sellest räägib näiteks Robert Keldofi laul I don't Ligmandis tüdrukust, kes tuli koolietapis, öeldes, et lihtsalt sellepärast, et ta ei salli esmaspäevi. Tori Amos laulab ja räägib Ameerika vägivallakultusest ja naiste näilisest vabadusest, kes vabatahtlikult valivad alanduse tee. Ta arutleb sellest, kus asub tegelik ürgjõu juur, mis maailma muudab. Aastal 2000 sai tori EMOs ja tema helirežissöörist mees maak hoovli ammuigatsetud tütre Natasha loriani. Saanud emaks tunnistab tori eemas hakkas ta maailma nägema hoopis teisiti. Pange tähelepisaraid hääles, kui ta tütrest räägib. Meie põlvkond, kes me oleme, meil on võimalus midagi tõeliselt muuta, sest meie väikesed tass läheb ookeani kaldale, ta läheb ja ta tahab kallistada ookeani. Ta ei mõista, et ookeani saa emmata, et ookean võtaks ta ja ta upuks. Ta ei mõista seda mitte üks põrm. Ta lihtsalt tahab ookeani emmata. Meie peaksime mõtlema selle peale, mida me neile lapsukestele kaasa anname. Kas me ei peaks ennast vaatama, kas me peaks mõtlema, mida me neile endast anname ja mida teadlikumaks me saame seda rohkem see ongi jõud. Saates laulis tori Eeemmos ja saate koostas Tiia Teder. Helioperaator oli maris Tomba.