Anttillide suurima saare Kuuba rannajoont uhuvad Kariibi merevood mis valge vahuste murd lainetena langevad rannale. Tänu soojale Golfi hoovus ele valitseb siin alaline suvine viljakas subtroopiline kliima. Anttillide elanike elu ja vabadustahte üheks väljendajaks on loomupärane kalduvus oma rõõmud ja mured südamelt ära ütelda laulu ja tantsukeeles. Bailarigantaar, laulda ja tantsida. See on Kuugalase üheks iseloomu põhiomaduseks. Rit, mode kuuba kuvarit, mis jääb igaveseks meelde igaühele, kes seda maad kunagi külastab, on süntees indiaani päriselanike arhailisest, muusikast, neegerorjade rütmilistest, lauludest ja trummipõrinat, hispaania folkloorist ja Ameerika Tšassist. Vaatamata folkloortantsurikkusele ja mitmekesisusele ning tema pikale ajaloole jõuti Kuubal tantsukunsti kõrgeimale tasemele oma rahvusliku balleti loomiseni alles üsna hilisel ajal. 1931. aastal asutati Havannas esimene balletikool pro arte muusikali nime kandva kunstide edendamise seltsi juures, kus peale selle tegutses ka draamatrupp ja kitarrimängukool. Olles esialgselt mõeldud küll vaid jõukatest perekondadest pärit laste ajaviite harrastuseks, kujunes sellest balletikoolist andeka pedagoogi Nikolai vorski käe all kõrgetasemeline õppeasutus, kus õpilased kindlalt omandasid klassikalise tantsu põhialused ja seega kindla aluspõhjakeel edasisele kunstilisele meisterlikkusele. Selles tagasihoidlikus õppeasutuses sooritasid oma esimesed Paad ka Kuuba rahvusballeti tulevased alussambad Alicia Fernando ja Alberto Alonsot. Alicia Alonso, tookord veel Alicia hernes, Tiina nelja karidaad del kobremartiinestel hoia nime kandev tütarlaps. Havanna Mariano linnaosast kujunes Nikolai vorski hoolitseva juhtimisel pro arte muusikali balletikooli parimaks õpilaseks. Nagu kõigil Havanna lastel, olid tants ja laul ka tema lapsepõlve igapäevasteks kaaslasteks. Kui oli see oli kaheksaaastane, reisis ta koos vanematega Hispaaniasse, kuhu perekond jäi terveks aastaks. Vanaisa tonnelizardo pühendas siin tütarlapse vanade Hispaania tantsude oota Malageemia, Seviljana ja flamenko saladustesse. Siit pärineb Alicia vana hispaania tantsustiilitunnetus, temperament ja kirglikkus, mis hiljem iseloomustab tema tantsu balletilaval. 1932. aasta sügisel pärast esinemist Tšaikovski balletis uinuv kaunitar märgitakse alisemartiinesid kui pro arte muusikalid paljutõotavad õpilast ka ajakirjanduse veergudel. Oma esimese tõelise triumfi saavutate aga 1935. aasta märtsis tantsides liivi balletis kopeelia. Saatuslikuks kujuneb Alyssa Martinezi isiklikule elule ja kunstiteele 22. juuni 1936 mil ta koos balletikooli teise silmapaistva õpilase Fernando Alonso ka tantsib. Beethoveni kuupaistesonaati. Ja nüüdsest peale liituvad kahe lootustandvad balletitähe, elu ja kunstiteed. 1937. aastal jõua palis, seal on soo oma senise kunstnikutee kõrgeima tipuni Odeti osatäitmisega, Luikede järves. See kõikide Paleriinide unistuste roll omad tema tõlgenduses lüürilis õrna tagasihoidlikkuse koos usuga inimlikud ruudusesse, headuse võidusse. Triumf Luikede järves tegi ka selgeks, et Havanna tantsukooli võimalused on Alicia Alonso jaoks ammendatud ja edasise arengu võimaldamiseks on vältimatu siirdumine välismaa suurtesse kunstikeskustesse. Järgneval is ja Fernando Alonso balletikarjääri Ameerika periood. Ühendriikides tantsivad nad paljudes ansamblites ja väga mitmekesistest lavastustes. Neil tuleb tantsida kõike klassikalisest balletist stepini. See annab professionaalse kindluse. Hea tantsija pead oskama tantsida, kõike ütlebki Alicia Alonso, hiljem. Tants muutus mulle loomupäraseks seisundiks, milles ma armastasin. Unistasin, lootsin. 1948. aastal asutavad Alicia ja Fernando Alonso oma balletitrupi, milles esialgu astub ka Ameerika balletiartiste ballett Alice. Seal on soo ja hiljem ballete Kuuba nimetuse all saadab seda ansamblit menu kogu maailma balletilavadel. Tähena särab priimabaleriin Alicia Alonso. Buenos Aireses kingitakse talle Tantsukingad, millest siin kunagi oli tantsinud Anna pavlova. Kaasmaalaste poolt kingitakse talle austuse väljenduseks briljantidega ilustatud kuldsõrmus. Ka Nõukogude liidus klassikalise balleti Kodumaal võidab Kuuba ballett ja priima ballerinassaluuta Alicia Alonso publiku südamed. Leningradis antakse tema käsutusse kunagine Anna pavlova garderoob. Alicia enda tantsukingadega leiavad koha balletimuuseumis. Uus ajajärk Kuuba balleti ajaloos saabub revolutsiooni võiduga 1959. aastal. Sellest aastast alates kannab alis ja Fernando Alonso rajatud ansambel Kuubal rahvusballeti balletnassionaalte Kuuba nimetust, mis kujuneb üheks omapärasemaks tantsu kollektiiviks maailmas. Suuri teeneid selles on Fernando Alonso all kui ansambli juhil ja tema vennal Alberto alansol samuti kunagise arte muusikali Tantsukooli kasvandikud, kes oma õlgadele võttis rahvusballeti koreograafia raske koorma. Ansambli repertuaaris püsivad pidevalt klassikalised balletid Luikede järv, shell pähklipureja triini Karmen ja teised. Atiivsuse annavad repertuaarile moodsad balletilavastused, mida iseloomustab eksperimendi julgus, kuube, balleti on nimetatud kirgede talletiks. Tan tantsija meisterlikkuse ekspressiivsuse traditsiooni. Jaa uuenduslikkuse süntees. Priimabaleriini assaluuta alis, seal on su kõrvale, kes täidab kollektiivi kunstilise juhi kohuseid. On astunud võimekas järelkasv. Maailmakuulsuse saavutavad neli kuuba tantsijanna graatsiline, õrn ja naeratav Mertabla eksootiline ja mitmekülgne LoyParronio oma musitseerivate kätega prilliansse tehnikaga hiilgav Aurora poolses ning romantilise varjundiga väärika ilmega Hosephina Mendez. Nendel tantsijatel pole väljapaistvaid saavutusi mitte ainult oma rollides, vaid nad on saanud kõrgeid autasusid oma balletikonkurssidel Pariisis, varnas Moskvas. Priimabaleriinid kuulsasse seltskonda on astunud ka Alicia ja Fernando Alonso tütar Laura. Meile sekundeerivat mees, tantsijad, elegantne jõuline Assari, Plyssetski, Hugo kuphanti, Robert Rodriguez ja teised. Väljapaistvaks mees. Tantsijaks kujuneb Horhe Esskviivel ja ta iseloomustab virtuaalsus, graatsia, distsipliin ja stiilne kindlus. Pole peaaegu maad maailmas, kus Kuuba rahvusballett poleks esinenud. Tants saanud Kuuba rahvuskultuuri esindajaks kogu maailmas, selle lahutamatuks osaks, selle hiilgava arengutee alguseks. Selle lähtepunktiks oli aga ühe Havanna agulitüdruku Alissa hernes Tiinat ela karidaatel. Kobremartiinestel hoiab kirglik soov saada Paleriiniks ja tantsu kaudu anda oma rahvale tagasi see, mis ta temalt päris. Alyssa Alonsot teavad ja tunnevad kõik kuubalased. Teda saadavad ovatsioonid mitte ainult teatrilaval, vaid kõikjal, kuhu ta ilmub. Oma kauni lõunamaise kodusaarerahvale on ta lihtsalt Alissija Meie Alicia.