Tere õhtust, lugupeetud raadiokuulajad tänases saates teeme lühidalt juttu džässmuusikast Poolas. Kõnedes, rahva, demokraatiamaade Tšassist nimetatakse ikka esmajoones Poolat ja Tšehhoslovakkialt. Neis maades on rida üldtuntud džässisoliste ansambleid ja orkestreid, ilmub vastavat kirjandust ja eriajakirju ning korraldatakse regulaarselt ka rahvusvahelisi džässmuusikafestivale, mis on võitnud suure populaarsuse. Nii on Poolas ja nimelt Varssavi seal soperdis juba kümmekond aastat peetud džässifestivale ja niinimetatud Chamboreesid neist üritustest osa võtnud palju nimekaid džässmuusikuid. Samuti on neid tihti Poolas kastroleerinud. Nimetagem näiteks New Orleansi klaarnetisti Albert Nikolast, trumbolisti Kiidoorid, trompetisti tonnellist. Tei. Brubeki kvarteti Glenn Milleri orkestri räime kinni juhatusel. Inglise saksofonist Pruustrionärid, Tony kaud ja roni Rossi ja paljusid teisi. 1962. aastal esinesid Varssavi ska Nõukogude džässmuusikud Nikolai kroomin, Vadim Sakun ja teised. Mõne aasta eest viibis Poolas Ameerika tenorsaksofonist Stan Getz, kes koostöös Poola muusikutega valmistas kauamängiva heliplaadi. Kuulake sellelt plaadilt Chiron Kölni pala pere, kes elab mäel. Rütmigrupis on tegevad pianist Andrei Tšaikovski kontrabassist romand, õlad ja trummimängija Andrei Tabrovski. Kuuldud palas klaverit mänginud Andrei Tšaikovski on tuntud ka andeka komponeestina. Kuulake tema reekviemi Scotla Farole nelja aasta eest õnnetult surnud noorele Contra passistile Pille Evansit Riost. Autol mängib seda pala Jugoslaavias pleedis toimunud džässifestivalil. Märkigem mööda minnes äsja kuuldud pala noot oli ühes Poola tehes palade valimikus hiljuti müügil ka meie kaubandusvõrgus. Järgmise pala kaudu tutvume Poola džässmuusikute paremikuga. Siin esinevad koos pianist Woodžehkarolak kontrabassist Tadeos otsik trummimängija Andrei Tabrovski üks Poola, kuid kindlasti ka Euroopa silmapaistvamaid tenorsaksofonist Jan problevski kes juba aastate eest tutvustas end džässifestivalil Newfordis ja lõpuks Andrei kurilevitš pianist, trompetist ja ventiil Tombonist, kes käesolevas palas demonstreerib rahulikku hea maitsega trompetimängu. Muide, kurilevitš on ka Poola raadio džässorkestri üks dirigente. Pala tiitel on veidi vigurlik. Jeno on. Mis ümberpöördes annab inglisekeelse Noomani, see tähendab, pole raha. Poola džässmuusikute nooremat põlvkonda esindab Altsaksofonist Swignie lammushowski oma kvartetiga, kuhu kuuluvad veel pianist, lots, meer, skulkovski, trummimängija, tšeslasparkovski ja kontrabassist Tadeus. Hoyczyk. Namozlovski esines kolme aasta eest edukalt Neupordi džässifestivalil ja on oma kvartetiga konsulteerinud paljudes Euroopa maades. Kuigi kvarteti liikmete keskmine eluiga ei ületa kahtkümmet kolme aastat, on kõigil muusikaline eriharidus ja tubli annus talenti. Mida võitegi hinnata? Kulkovski palas, majahoidja, kõige tähtsam mees. Džässmuusika ei ole Poolas suletud kitsasse asjahuviliste ringi, kuigi ka seal on noorsoo hulgas populaarsuselt esikohal niinimetatud biitmuusika. Koos elektrikitarride ja kõige muuga, mis veel sinna juurde kuulub tegutseb Poolas hästi organiseeritud džässi Föderatsioon ilmub juba kümmekond aastat. Eri ajakiri džäss, mille tiraaž ületab näiteks vastavate inglise ajakirjade oma töötab üle tosina džässiklubi, korraldatakse regulaarselt džässkontserti ja nõnda edasi. Märkigem veel, et suurt huvi džässmuusika vastu osutab Poola filmitööstus. Üle 25 mängufilmi on varustatud džässi, liku taustaga. Üks populaarsemaid Poola filmimuusika loojaid ongi džässpianist Christoph komeda erihariduselt muusik ja arst, praegu muuhulgas ka Varssavi raadio džässorkestri juht. Komeda sulest on pärit muusika näiteks niisugustele filmidele nagu nuga vees. Homme on esietendus kaks meest ja kapp. Ja alles äsja meiegi ekraanidel olnud filmile seaduse rusikas. Väikese näitena komeda muusikast kuulake ballaadi peerutile, filmist nuga vees, mida esitavad autor klaveril romand õlak, kontrabassil Ludoviktuursjak löökriistadel ja Rootsi tenorsaksofonist Bernt Rosen, Green. Lõpetades sedapuhku vestlust Poola džässmuusikast ja minnes üle tänase saate teisele poolele. Kuulake palun nii-öelda sujuvama ülemineku huvides tee Brubekid mängimas pala. Tänan. Mille ta komponeeris oma Poola ringreisi ajal, olles muljete mõju all, mida ta sai külaskäigust Šobeni sünnipaika. Tõenäoliselt ei ole vaja eriti rõhutada, et see on üsna keskpärane. Eklektiline muusika ja pruubeke ei avasta siin midagi, uut huvi pakub ta seetõttu vaid mainitud seoste tõttu Poolaga. Olles kuulanud kaht aeglast ja lüürilist pala üksteise järel on vahest üsna õigeaegne lülituda ümber elavamale rütmile. Niisiis John Williamsi pala all pööningul mängivad, suutsime tenorsaksofon-il poprockmeier ventiil tromboonil Milt, Henton kontrabassil, kas Johnson trummidel ja autor klaveril? Ja nüüd jällegi midagi kodumaalt. Saage tuttavaks moskva Kornetisti Herman Lukjanoviga kes esitab oma trioga pala, millele ta ise kui autor ilmselt suures pealkirjade põuas on andnud nimeks hüppades ühel jalal. Hoolimata sellest, et see pala on juba mitu head aastat tagasi helilindistatud, kohtame siin üsnagi uudseid rütmilisi ja intonatsioonilisi leide. Nüüd aga jäi meil tänaseks üle jällegi vaid head jälle kuulamist soovida. Kahe nädala pärast kohtume uuesti ja siis vestleme eeloleval kevadel Tallinnas toimuvast džässifestivalist.