Pühapäevakool. Nonii, Bella pühapäevakool on seekord kaunite kunstide territooriumil ja meil on ütlemata hea Meil, et nii tänane kui ka ilmselt järgmine pühapäevakool on pühendatud muusikateooriale ja kui me nüüd väga täpseks läheme, siis joodeldamise enamus eksperte ja vaatlejaid nõustub, et joodeldamine pärineb Euroopast Alpidest, täpsemini selle mäestiku keskosast. Kui seda nüüd geograafilises võtmes väljendada, siis joodeldamise paikkond hõlmab Baierimaad osake Lõuna-Saksamaad ja Austriat. Šveitsi ja minugi pärast võiks joodelda head riikide hulka lugeda ka Lichtensteini. Nüüd esimesed dokumentaalselt tõestused joodeldamisest pärinevad aastast 1545, see on täpselt dateeritud, muide siis oli joodeldamine peaasjalikult täitmas kahte ülesannet. Esiteks, karjused suhtlesid joodeldamise abil oma kariloomadega. Et mida see siis tähendab? Tähendab see seda, et kui karjus hakkas joodeldama tulid loomad karjuse manu. Toome siin paralleele kaasajast ja toome siin paralleele igapäevasest elust, paljudel on kodus koduloomad ja ja ja kui te nüüd oma loomi taate väljas koju kutsuda, õuest koju kutsuda, siis no võite joodeldada ka muidugi. Aga tavaliselt kutsutakse siis loomi nimepidi. Või siis kas näiteks kes, kes ja kus, kus? Nüüd olgu, olgu siinkohal öeldud välja järgmine tõdemus, et ega tegelikult kass tunneb ja koer muide tunneb ära oma peremehe hääle tämbri ja, ja, ja kõla ja kõik muud hääle hääle omadused. Ja noh, nime järgi kutsumine võib küll tunduda väga õilis, aga tegelikult, et on need lood hoopis teistmoodi, et teised helikomponendid mõjuvad loomale, mitte see, tal konkreetne nimi on. Nii et palun väga, karjus läks õue, õhtu õhtune käeaeg oli käes ja siis hakkas joodeldama ja veised ja lambad tulid koju, reeglina olid neil kellad kaelas ja need kellad üldjuhul oli siis häälestatud ka selliselt, et nad annavad juba karjusele märku, et loomad on vahetus läheduses. Nüüd teine joodeldamise eesmärk oli kommunikatiivne mis tähendab seda, et ühed külaelanikud joodeldasid ja naaberelanikud said mingi teatud infokillukese naabritelt siis niimoodi kätte ja nii sai anda edasi informatsiooni ja sellist informatsiooni, mis võib-olla võõrastele kõrvadele ei olnudki nii väga vajalik ja obligatoorne. Sest nagu me esimeses sissejuhatavas palast kuulsime, joodeldamine oma üldises tonaalsuses on siiski selline lustlik ja tujuline tegevus ja niimoodi võib anda edasi ka selliseid informatsioonikilde, mis ei sisalda just eriti positiivset, et informatsiooni ütleme, siukse negatiivsete asjade edasiandmine joodeldamise teel oli tollel ajal täiesti võimalik. Muide, vahemärkusena olgu siinkohal pajatatud laagomera vilekeelest ehk Silbost. Ma olen seal käinud, kunagi teeme ühe pikema saate laagomeera saarest ja Ja ja räägime sellest vilekeeles, seal on siis niimoodi kommunikatsioon inimeste vahel ühe mäekuru ja, ja ühe mäe tippu või parajasti, kus keegi oli, toimub vilekeeles ja see toimub siis niimoodi, et no mitte nii üks vilistaja ütleb või tähendab, vilistab näiteks tere õhtust. Nägemiseni, ja võib-olla ütleb ka oma nime, vaid terved pikad jutud on võimalik vilistamise teel siis edasi anda. Ja on võimalik vilistada ka võõrkeeles, seal oli näiteks võimalus suht mõtlemise käigus mille keele oskaja ka, kui ta suhtlemise käigus siis tõestas, et ta võib tere öelda väga mitmetes keeltes, noh. Tere selles mõttes Buenest Jas, no see on nagu nende nende emakeel või pooleldi emakeel või siis bonjour pongi ja siis võib öelda samuti seal juut ja, ja kud ja kõike on võimalik teha vile vilekeeles. Joodeldamisega nüüd natukene teistmoodi, et õiged meistrid joodeldavad siis vastavalt vastavalt vajadusele ja vastavalt info infokillusisaldusele või tähendab niisugust infot, see kild sisaldab ilmselt erinevas tonaalsuses, tavaline inimene kuulab teda ikkagi kui joodeldamist. Nüüd tänane joodeldamise saade on peaasjalikult keskendunud nendele artistidele esinejatele, kes võtavad nagu huumorisoonega seda joodeldamist. Järgmine pühapäev on siis meil nagu natukene tõsisem saade. Kuulajaid on vaja ette häälestada. Joodeldamine aga kujunes muusikaliseks väljendusviisiks tunduvalt hiljem, kui see oli siis 16. sajandi keskel. Ja vahemärkusena olgu öeldud, et joodeldamisele sarnast laulu õigemini sarnast laulutehnikat on kasutatud ja kasutavad ka teised rahvad. Kuid meie vaatleme siis kahes järgnevas pühapäevakooli saates vaid Alpidest pärinevad joodeldamist. Kauboi palades kantse muusika, Sa joodeldamist gruusia rahvamuusikas on sihukest juureldamise taolist laulutehnikat, aga see jääb meie huviorbiidis seekord kõrvale. Püüame ainult lahti seletada joodeldamise kui mõiste ja õigupoolest on lugupeetud head kuulajad inimhäälel vähemalt kaks iseloomulikku vokaalset registriosa. Üks on niinimetatud peahääl. Tinglikult võime siis öelda, et olgu see falsetti ja teine osa on siis rinnahääl ja joodeldaja kasutab laulu sarnase ütlemise ning tekstita laulmise puhul suuri intervalli päid ja muidugi ka sagedasi üleminekuid rinna häälelt ja rinnahääled pea häälele. Seega on joodeldamine laulmistehnika, kus interpreet on suud peline loetud sekundite jooksul mängeldes ühelt registrile, et teisele üle minema ning tehes seda siis pidevalt korduvalt. Nüüd tulemuseks on iseloomulik heli ja eriline helikõla ja tänane muusikaline osa ongi meil siis sajaprotsendiliselt koostatud säärasel teed suuremal või vähemal määral on olemas selles joodeldamise elemente. Ma mainisin, et ajaloo ürikutes on esimesed märgid joodeldamisest 1545.-st aastast. Nüüd see paikkond, kus on siis esimesed märgid, joodeldamisestateerid tasuvad siis praeguse Šveitsi territooriumil ja kui nüüd hästi täpseks minna, siis see kohanimi on appenud sell see on ülitähtis asi, seda peaasjalikult tänase saate konteksti arvestades ja muide, appenud seller jälle üks väike vahepala siia appenud seller on üks kanatõug mis on aretatud Šveitsis ja tõuaretajatele ja kanade Bradele siis olgu, olgu siis järgmine informatsioon, et. Need Apenselleri kanad on valge, mustatäpilised linnud. Neid kanu peetakse tänapäeval küll rohkem nagu öelda dekoratiivse matel eesmärkidel kuid nad on suutelised munemaga arvestatava koguse mune. Ja Apensellerid on hea isuga kanad, nad on aktiivsed linnud, kes vajavad avarat noh, pidamiskohta ning väidetavalt võivad nad veeta puhkeasendid ka puu otsas. Kuidas see välja näeb, eks ma ei oska teile lahti seletada, ka kanapuu otsas on müstik. Nüüd joodeldamine, tuleme tagasi teemade teemade juurde. Nüüd joodeldamine on ülioluline komponent, nii Šveitsi, Austria kui ka Baierimaa rahvuslikes lauludes tuleb siinkohal siis rõhutada. Mainitud piirkondades elavad inimesed armastavad siiralt joodeldamis ning mainitud laulutehnikat viljelevad art testid on väga kõvad tegijad ja seda, seda ma tahan rõhutada peaasjalikult ikkagi saksakeelses keskkonnas. Nüüd saksakeelse keskkonna üks olulisi meelelahutusi on vaieldamatult omakeelse rahvaliku muusika nautimine saksa keeles on olemas ka definitsioon Volksmul riik. Ja on alust märkida, et seda ennekõike just Baierimaa, Austria Šveitsi kontekstis on Volksmusic hinnatud hinnatud meelelahutus. Ja no ma olen, ma olen käinud Austrias, Šveitsis, ma ei ole käinud Austrias hotellis. No vaatasin telekat ja sealsed telesaated võimaldavad päris päris palju triaega Volksmusidkile pühendatud meelelahutusele. Olgu siis ka mainitud, et väga sageli on VolksMoziik orgaaniliselt seotud ka joodeldamisega. Nii. Võiks minna vahetunnile ja kuulata artisti, kelle nime ma hoian praegu väga-väga kiivalt saladuses end päris pikalt seda saladust hoida pole võimalik. Pühapäevakool. On ilmne, et selle laulutehnik Aga no ma pean silmas joodeldamist, voodeldamist, viljelevat inimeste hulgas on, omab meistreid ja virtuoosid ilma igasuguste reservatsioonidega. Ta on muusikateoreetikud saatejuhist, targemad, eksperdid ja vaatlejad nimetanud konsensuse prisma läbi vaadatuna 20. sajandi ehk kõige andekamaks Al Pi joodeldajaks Franz langi. See Baierimaal Münchenis sündinud härrasmees elas 80 nelja-aastaseks. Ta suri aastal 2015 ning teda nimetati D ja nimetatakse siiani joodler Köönikuks, mis tähendab siis tõlkes loodeldamise kuningas. Selle epiteedi on lang auga välja teeninud. Ja kui Ta esineja kvaliteedi peegelduseks müüdud helikandjate hulk, siis Frans langi plaate on siiani müüdud enam kui 10 miljonit koopiat ning ta on õigemini ta oli 20 kuldplaadi ja üheplaat tinaplaadis sertifikatsiooni oma eluajal välja teeninud. Frans lanki sooritusi kahjuks me tänases saates kes ei mängi, küll aga peatuks ühe joodeldaja, keda võib nimetada üheks frantsel langi õpilaseks, repertuaari. Selle mehe nimi on ta Keeoo, issi. Nüüd siinkohal tulebki remargi korras lisada, et aku Eioissi vaatame nüüd kalendrisse, sai sel reedel 70 aastaseks ja ja soovime siis talle tagantjärele õnne. Võib-olla ta kee, issi, sünnipäevapidu käib siiamaani ma ei oska öelda. Loomulikult padu joodeldamise võtmes ja korraliku nii-öelda Lõuna-Saksamaa Austria peo võtmes. Nüüd ta Keijo issi ja sündi ta Keiu issi sündis ja kasvas tähelepanu tähelepanu Tokyos. Noorena oli siis tacey ÕS-i üsnagi endasse tõmbunud mees. Ilmselt tuli ka see asjaolu, kui issi kord kuulis raadiost joodeldamist tema elus määravaks ja pöördeliseks. Vahemärkusena tuleb lisada, et okei, issil on muide inseneri kõrgharidus veel üks verstapost, mis viis Stacey issi lähemale muusikamaailma. Sügavustes, oli hetk, mil ta soetas endale kandle ja Tultsineeri. Mõlemad on muusikainstrumendid, lugupeetud raadiokuulajad. Nüüd ta kee oli autodi takt, mis tähendas seda, et pisi ise iseseisvalt neid instrumente mängima, ilma õpetajat kasutamata. Nüüd kasutades samal ajal frantsusel langi plaate, mis issi autodi taktivõtmes, siis selgeks ka joodeldamise joodeldamise tehnika ning ei läinudki palju aega, kui teda võis Jaapani televisioonis näha ja kuulda joodeldamas. Takeiu issi siirdus edasi pooleks aastaks Saksamaale täiendõppele. See ei olnud sugugi seotud joodeldamisega, vaid tema inseneri. Teadmiste täiendamisega ja ta kasutas selle võimaluse ära ja külastas sama, kui ta Saksamaal õppis. Šveitsi ja Süürichi õllekas des leidsid muide aset Kasi Stacey ÕS-i esimesed avalikud esinemised avalikud esinemised just Euroopas ja õige pea muutus joodeldamine issile tegevuseks, mis hakkas siis ka leivale või tähendab lauale leiba tooma ja, ja inseneriamet jäeti siis ka kõrvale. Nüüd olgu siinkohal öeldud, et kui ta nüüd seal Šveitsis oli, siis tacey vissil täitus ka isiklik soov ule vabandust, isiklik soovunelm. Nimelt. Tal õnnestus joodeldada vanameistri Franz Lankjees ja langile see sooritus meeldis ning ta nõustus issile andma ka nii-öelda meistriklassi. Pärast esinemist ühes telesaates issi populaarsus Saksamaal kasvas aga loomulikult. Ta kogus ka siis kurioosum pöördeid ning peatselt tunti teda saksakeelses keskkonnas kui joodeldavat jaapanlast. Nüüd ta issi leidis muuhulgas 1981. aastal tüdruksõbrast ja tüdruksõbra nimi oli heni reete. Kolm aastat hiljem tegi ta oma saksa keelt kõnelevale armastatule abieluettepaneku ühes jaapani kuumavee allikas. Parajastiise kümmeldes koos tulevasega. Ja abieluettepaneku esitas Stacey issi oma tulevasele abikaasale loomulikult joodeldades. Ja tacey issi on praegu viie lapse isa, kõneleb vabalt saksa keelt, loomulikult ka jaapani keelt, ilmselt ka mõnda teist keelt ja, ja on üllitanud mõned helikandjat, millest ühte importhitt aus ja pannpealt me siis ka lugusid täna siiamaani oleme mänginud ja palun nüüd kui te head kuulajad, arvate, et kõik see jutt oli üks suur jama. Take ju, issi esitab oma kõige tuntuma hiti ja tutvustab ka õigemini laseb ennast tseremooniameistril tutvustada, kes ta selline on. Sooritusi nimetada pühaduse heligioodeldamise lörtsimiseks. Muide joodeldajate katusorganisatsioon on olemas ka Šveitsis. Sellest ehk räägime järgmine kord. Täname lubasimegi olla natuke lustlikumalt ja lustlikumad ja, ja, ja, ja meeleoluka mantsest. Pöörake tähelepanu. Head muusikaentusiastid ja potentsiaalsed joodeldamise entusiastid. Joodeldamine on olla oma olemuselt selline hea tuju muusika. Praegu on kevad kätte jõudmas, päike on juba natuke kõrgemal paistmas ja miks Te minna välja värske õhu kätte joodeldada. Tunda kevadet, et südames ja kui me juba pühaduse joodeldamise lörtsimise juurde oleme jõudnud, võiks sel teemal ka teemat edasi arendada. See on nüüd küll Pikema eellooga lugu ja katsume ennast positsioneerida aastasse 1988. Nimelt 1988. aastal tuli kolmel austerlasel Mart Tin Kletšer Maieril, Matias. Šveikeri jälle ma ei oska saksa keelt ma ei hakka. Nonii, kolm austerlas, ma ei hakka oma keelt väänama siin ja Valter Verzoval So that's right idee luua projekt nimega Edelevaiks ja eelnevalt oli see reemiksijate ja, ja produtsentide ja Kisgorite kolmik lugenud läbi ühe kirjandusteose nimel nimega manuaal mille autoriteks on pill, trumm on, ja siin kauti muusika- ja meelelahutusmaailm teab seda siis duo GLS nime all, muide sellest keeellephi saamisloost ja, ja, ja nende sukeldumisest muusika business, siis on meil ka plaan üks muusikateooria saade teha, aga aga ärme, ärme siis asjast nagu kiirusta. Lühidalt see kirjanduslik üllitis on siis õigupoolest instruktsioon nendele muusikamaailma pürgijatele, kes pole eriti andekad ja edelvassi kui bändi. No ma julgen teda isegi bändiks nimetada, jah, edelvassi siis, kui bändi esimene Hitlu kooli pringmi edelvassi. See oli siis segu joodeldamisest, õigemini joodeldamise element intidest. Austria suusakuurordid, Arhket tüübist abapalas SOS ja Ameerika bändi in tiib palast laast naityydsee seid My Life, mis tähendab tõlkes siis, et eile öösel diskor päästis mu elu. Tundub teile küll raadiokuulajad, naljakas, ega mina ei ole seda pala pealkirjastanud nüüd Volkaalse partii ja minu teada ka joodeldamise kasutamisel tõi tulest kastaneid välja Austria folkmuusik ja interpreet Maria. Kes, ja ma? Ma pean ütlema, et tegemist on väga kena daamiga ka nüüd aastaid hiljem on marjaaastat, ennem oli ka marja okei, aga ja nüüd on, praegu on ka ikka okei. Vaadake, vaadake ise kiuubist järele ja muide Maria matis esitas seda lugu ka avalikel ülesastumistel, kui siis kollektiiv nimega Eedel Vaiss lavasooritusi tegi ning pring nii edelvassi sai üleöö. Üleeuroopaline, aga ka muus maailmas tuntud, et hittlugu ja isegi Inglismaal, kus siis muu Euroopa muusikat alati väikese reservatsiooniga võetakse, pääses prindmi edel vais ka edetabeli kõrgematele positsioonidele. Nüüd neli aastat hiljem elik aastal 1992 tuli bänd teedel võis välja juba oma esimese, aga Barakuga viimase Stuudioalbumiga vande full öelda veedelways suurepärane imepärane edelvassi maailm tõlkes. Albumi kvaliteet lööklugude prisma läbi vaadatuna on no julgen öelda kontroversiaalne sest suur osa muusikalisest materjalis sellel albumil on kõige ehedam täitematerjal ja kits, muide kitšist me räägime läbi joodeldamise prisma, täna veel ja veel. Siiski siiski marjamatis oli 10 11 aastat hiljem üks liikumapanevaid jõudusid, kes soojendas vana hea projekti üles loomulikult apteeditud versioonis ja projekt sai ka uue nime Maria M väga sarnane, nagu poniemm on see kirjapilt. Ja, ja tuldi siis lagedalasele uue versiooniga räägiks marjast ka natukene mõningaid eluloolised andmed, enne, kui siis dub tema. Uus tähendab vana uus lugu, too mulle kallikene eelelvass. Maria on sündinud 13. detsembril 1967. aastal, nii et kui me nüüd teeme jälle arvutused, siis võime öelda, et mari iialgi on tänavu juubeliaasta. Sünnikoht on Austrias saksakeelses keskkonnas teatakse teda rohkem aga tuua Inge und Maria ühe liikmena ja samuti teavades laagri ja Volksmuusiku jutusiastid teda kui nimetet žanritele suunatud mulle selle raadiojaama nimi meelde, seal ta töötab, raadio diskorina on triksistraksis ja igati igati söl. Igati sööndaan. Ning olgu siinkohal öeldud, et mõned inimesed, kes nüüd tahaksid nagu Marja Matisse'i loominguga sügavuti tutvuda ja mõtlevad selle peale teeks sügavama ekskursi hinge und Marii ja diskograafiasse, siis. Tuleb tõdeda ja mis siin salata, saanri määratuselt on selle duo oh, kategoriseeritud, rohkem laagri muusika alla, nii et need inimesed, kes loodavad hinge und marjasalvestustel kuulata laus joodeldamiste, peavad paraku pettuma. Küll on aga meil head raadiokuulajad võimalus ja, ja see, see võimalus on minu arust unikaalne kuulata, mismoodi siis marja mattis 1999. aastal ehk siis milleeniumi vahetus läheduses võttis ette uuesti pala pealkirjaga pring, nii edelvassi üks oluline komponent, millele veel tuleks tähelepanu juhtida, on nimelt, et ka alpisarvemäng paar lauset. Ma räägin alpisarvest ka, aga kõigepealt lugu peale muusikapala loomulikult. Teeme siis alpisarve jutuga ära. Pühapäevakool. Aitäh Maria matissile suurepärase soorituse eest ja pring meedel. Vaiss elab loodetavasti meie raadiokuulajate südametes malt järgmise nädala kohe päris kindlasti ja ja selles sektoris, kus siis on kõige positiivsemad emotsioonid, ma lubasin rääkida teile alpisarvest ja seda p sarve, me õigupoolest kuulsime ka selle Spring meedelvassis, tõsi ta on, siin on sämp lärdatud versioonis ja mis asi on siis alpisarv? See oli niisugune puhkpill väga sarnane antatiidžere, tuule ahhaa ja nüüd te ütlete, et ma ei tea, ei tea, mis asi on Thatcher toosis kitse rõdu. Lähisugulane on. Karjuste sarv ja kes ei oska ette kujutada mihuke karjuste sarv, siis minge palun viinapoodi ja küsige müüjalt Viru valge pudelit vaadata, teeb osta. Ja seal te näete, kui talupoeg hoiab käes sarve see on instrument ja alpisarv on nüüd võrreldes selle Eesti talupoja või, või Eesti talupojasarvega olulisel määral pikem ja huvitav, huvitav seal sihuke pikki instrumente, ta peab toetuma koguni ühele alusele. See instrument on lahtikäiv ja selle võib siis vajadusel kokku monteerida, kui tuleb alpisarve mängimise tuju. Minu uurimuste kohaselt. Ta on hetkel Šveitsis üks julgen öelda alpisarvevirtuoos selle jälle vägagi enam. No väga kena daam on ta, selle daami nimi on Liisa Stoll ja tema tema instrument muide Liisas toll on esinenud koos koos väga mitmete kuulsate Šveitsi joodeldajatega. Nendest joodeldajatest aga saame pajatada järgmises saates nüüd tagasi tulla selle pringvee edelvassi juurde, mis isenesest oli 1988. aastal kultushitt, et tema apteditud versioon nüüd nii suureks hitiks ei saanud, sest puudus juba selline nii-öelda üllatus-üllatusmoment. Ja tahan siinkohal öelda, et säärane eeskuju võtmine või täpsemini siis ahvimine on üheksakümnendatel aastatel, siis kui sämplerdatud diskomuusika oli vaata et prioriteet number üks, austerlastel jälle nii-öelda hingel ja, ja südamed ja ma tahtsin teile, lugupeetud raadiokuulajad, öelda, et meie saates ei pruugi sugugi mängida kõige kaunimaid ja kõige väärtuslikumaid muusikapalasid, vaid vastupidi, ma saatejuhil Igor maastikul on unikaalne ja suurepärane võimalus. Ta üles ajaloo prügikastidest kõige paremad jutumärkides pärlid ja selline projekt nimega kaad Sway hakkab meie eetrit peatselt täitma pala, mis on ilmeksimatu tult. Pring needel waysia, kogu Eedelevassiku loomingulise kollektiivi, nii-öelda vaese mehe Eedelways on kollektiivi nime, mõtlesin kaad, Sway, see oli projekt, mis tuli, nägi ja võitis siis paraku küll suhteliselt vähe. Ent ometigi näitab, kui suureks võib paisuda see kitsi kogus, mida üks või või teine muusikapala enda sees väljendada suudab. Mäe on selle pala pealkiri ja need inimesed, kes siis tahavad seda joodeldamise kui laulutehnika nii-öelda kõige hullemat pahupoolt kuulata. Ta saavad oma osa kohe päris kindlasti kätte, aitäh. Uute kohtumisteni ja muide, kuna nüüd on üsna saksakeelne Repertuaar meil täna olnud, siis tuleb. Rudolf ini. Kellelegi. Jäigi see au ei. Lasele vastate sellele. Roki roki. Roki. Roki, roki. Roki roki.