Tere eetris on portaal, tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Vene kirjanik Anton Tšehhov pidas oluliseks, et inimestel oleks neli kena tahku tema nägu, tema riided, tema hing ja tema mõtted. Psühholoogia on inimestes huvitanud nähtus nimega barritoolia, mille sisuks on meie võime ja kalduvus näha asjades ja mustrites inimese nägu. Näiteks paistab mõne auto eestvaade naeratava näona nägusid võib leida pilvedest, puu võradest kividelt ja keegi avastas röstisaia, süües selle kõrbenud pinnalt naise näo pidades seda mingil põhjusel jumala emaks. Ja leidus teisigi samamoodi mõtlejaid, kuna see ampsu võrra kergem saiapill müüdi oksjonil 28000 USA dollari eest uuele omanikule. Näod on seega meile paljudes tegevustes olulised ja muuhulgas rajanes kogu Facebooki idee algupäraselt nägude hindamisele. Järelikult peab näos peituma kasulikku ja väärtuslikku informatsiooni. Reaalse kontakti puhul oskavad inimesed seda lugeda, kes rohkem, kes vähem. Aga küsitavaks jääb, kas sama õnnestub ka pildi põhjal. Sest lisaks Facebookile tehakse iga päev tõenäoliselt miljoneid otsuseid kellegi nägu kujutava pildi põhjal. Taolistest piltidest on selfid, mõned otsused on siis tühisemad nagu näiteks, kas vaadata või mitte kas lugeda kellegi kommentaari või mitte ja nii edasi. Teisalt tehakse aga näopildi põhjal. Elu muutvaid otsuseid näiteks üksindusest, põgenejatele loodud suhete edendamisel, teenuste kandidaate põgusalt takseerides mille järel kantakse pildil olev inimene Tšehhovlikku üldistusena kas heade või halbade hulka. Suhtlemisteenus Tinderis lendavad kehvikud vasakule ja alles hoitavad paremale. Tšehhov ei arvanud, nagu piisaks otsustamiseks Belgiast hoolitsetud välimusest. Samas aga olgu kõrvalepõikena lisatud kirjanikust soovitus üksildust kartvatele kogu abiellumisel värki vältida. Ajad on muutunud, pilt on palju, aega vähe, järelikult peab olemasolevaga hakkama saama Sloveenias Maribori Ülikoolis uuritigi. Kas selfi põhjal on võimalik anda hinnang inimeste iseloomuomadust? Esmalt uuriti sadat kahtekümmend kaheksat isikut psühholoogiliste testidega, kuidas nad paigutuvad viie peamise isikuomaduse skaalal. Need on siis neurootilisus, ekstra virtsus, sotsiaalsus ja meelekindlus. Lisaks sooriti enesearmastust ja eneseimetlust kajastavat nardissismi ning ka seda, kuidas isik paigutus mehelikkust, kui see on naiselikkuse teljel. Seejärel paluti uuritavat teha endast Tinderis, sobib selfi. Seda kaasaegset enese porteriteerimist käsitletakse psühholoogide poolt kui pildi tegija soovi näidata teistele, kuidas ta end neile esitleb. Selfi pole lihtsalt pilt, vaid aktiivne enese publik. Tseerimise akt, pildi tegijal on soov midagi öelda. Antud juhul on siis sõnum. Nii piltnikust endast kui Cap pildi tegemise olukorrast. Ja arusaadavalt jutustab taoline põgus autobiograafia nii treenitud psühholoogidele kui nägudega. Põhjal otsuseid tegevatele, tavavaatajatele, midagi sellest isikust. Seega oli teada, mida psühholoogilised testid inimese kohta olid välja uurinud ja siis uuriti ka, mida saab piltidelt välja lugeda ning kuidas ja kas need kaks maailma langevad kokku. Muuhulgas hinnati, kas uuritav kallutas pead ka samas kaameraga silmakontakti kassetist näopildi keskele? Milline oli valgustus ja meeleolu, sotsiaalne distants ja nii edasi. Kõik need tegurid olid piltniku kujundada kui mitte pildistamise olukorrast, siis vähemalt Hetkel, kui nad valisid välja kohustusliku ühe pildi, mille pidite interisse saatma. Näiteks kajastab pea kallutamine alistumist. Naeratus soovi luua kontaktil vahetu ja intensiivne, kaamerasse vaatab silmakontakt, korreleerub nardissismiga ja nii edasi. Samuti võrreldi erinevate tunnuste põhjal meeste ja naiste kalduvusi, ent piltidel kajastada. Kindlasti ei piisa antud uuringust põhjapanevaks järelduseks, sest valimis oli vähe inimesi ja nende kohta oli kasutusel vaid üks pilt. Kuid. Uuringust selgus, et selfie piltidelt ei leitud ühtegi statistiliselt usaldusväärset tunnust, mis oleks toetanud psühholoog. Sellistes isikuomaduste testides leitud käesoleva uuringu põhjal võib siis oletada, et pildivaated teevad tõenäoliselt vea, kui otsustavad selle olija olemise põhjal midagi tema isikuomaduste kohta. Ja lõpetamiseks võib veel korra meenutada tsehhid, kes tõdes, et otsustamaks kellelgi headuse või halbuse edu või edutuse üle eeldab jumala silmavaadet. Seega võiksid piltide põhjal võtame selle suhtes olla natukene kartliku.