Lugupeetud džässmuusikasõbrad, nagu paljud teist teavad, toimus möödunud nädalavahetusel Tallinna vineeri ja mööblivabriku kultuuriklubis Tallinna 1966. aasta džässfestivali eelvoor. Kahel päeval toimunud džässkontsertidel esines 10 ansamblit ja üks suursesse orkester tutvustades oma kunsti seekord peaaegu eranditult nõukogude autorite loomingu pinnal. Sellest üritusest võttis osa kokku umbes 75 instrumentalistina lauljat, kusjuures esinenud kollektiivides oli üheksa pärit Tallinnast, üks Viljandist ja üks Leningradist. Viimane oli meie vana hea tuttav Dixilanud ansambel Neeva tänase džässmuusika sõpradele reserveeritud kolmveerand tunni pühendamegi Tallinna 1966. aasta džässifestivali eelvoorul esinenud kollektiividele. Kuna meil on helilindile jäädvustatud vaid eelvooru teine ja sisult huvitavam ning mitmekesisem kontsert siis enne muusika kuulamisele asumist meenutagem ansambleid, kes esinesid esimesel kontserdil ja kelle mäng seekord lindile jäädvustatud ei ole. Need olid ansambel Kevad Ahto Veermäe juhatusel, džäss oktet Aarne Vahuri juhatusel, Enn Vaino Trio Tallinna heakorratrusti Chessokkidet Ants müüri juhatusel ja ansambel Reinsammeti juhatusel. Peale nende esines esimesel päeval ka Leningradi ansambel Neeva, keda me aga täna kuuleme teisel kontserdil valmistatud ülesvõtte kaudu. Nad esinesid nimelt mõlemal päeval. Nüüd aga on juba küllalt räägitud, kuulame siis, mida pakkusid teisel kontserdil esinenud kollektiivid. Kontserdi avaakordi lõi kogu seekordse ürituse üllatusmees värske rahvaorkester rütm Jaan Tombi nimelise kultuuripalee juurest Ants Meristu juhatusel. Kuigi meie heliülesvõtted sündisid sel kontserdil kaunis improviseeritud olukorras raadioreportaaž vahendusel ja ei vasta kõigiti päris sellele muusikale, mis kõlas saalitäie džässisõprade ees. Loodame, et mõningat saalis valitsenud heast tujust ja loomingulisest õhkkonnast nad siiski edasi annavad. Esimesena kuulake džässorkestrilt rütm, Evald Vainu pala optimist mille seade on pärit orkestrijuhilt Ants Meristolt, nagu seda on ka teised, järgnevad sama orkestripalad. Tromboonisoolot esitab Jüri keskküla. Teiseks, kuulake palun laulusolisti Marju Kuut Krulli, kes koos džässorkestriga rütmi esitas žeeringi pala pöörlandi hällilaul. Marju Kuut on üks meie tublimaid džässlauljatari ja jääb vaid loota, et varsti kadeda algupärase repertuaariga abistatakse. Ja nüüd veel Uno Naissoo pala saapapuhastaja, milles soleerivad Vello Jõesaar, trompeti Herman Pekareski tromboonil ja orkestrijuht Ants Meristo tenorsaksofon-il. Viljandi soliste ja ansambleid pole meie džässiüritustel mitte just tihti kuuldud. Seda rõõmustavam oli seekord kuulata Viljandi kultuurimaja džässansamblit Aadu pirn pommi juhatusel esinemas tõepoolest hea maitse ja mängukultuuriga, tutvustades enda näol arenemisvõimelist kollektiivi, keda on hea meel tulevikuski kohata. Ansamblisse kuuluvad Aadu Pirn Baum tenorsaksofon, Tõnu Kallaste klaver, Vahur Oja vibrafon, Aleksei kanistik kontrabass ja Paul kubu trummid. Nende esituses kuulake Aado pirn, pommipala. Viljandi sildid. Järgmisena tuli lavale ansambel alfa Paul Reimetsa juhatusel, kes ise mängis kollektiivis klaverit. Temaga koos kuulsime Hillar Ristmetsa kitarril, Anatoli drivoruupovid tenorsaksofoni Jaak pihlakad trummidel Kalju Poljakov kontrabassil ning Aavo Joalat sopran ja baritonsaksofon-il. Nende tublimaks saavutuseks oli Uno Naissoo uue pala Mixof rüüdja ettekanne, mida järgnevalt kuuletegi. Meie vabariigi džässisõpradele on hästi tuntud trio koosseisus Raivo Tammik klaver, Jüri Plisnik kontrabass ja Aivo Prätz trummid. Seekord kuulsime neilt Jüri Plisniku sügavamõttelise tiitliga Pala dialoog Foomerusega. Raivo Tammiku trioga koos esines ka Els Himma, kellelt kuulsime Uno Naissoo laulu meditatsioon. Toimunud kontsertide raames esile kerkinud üllatuste hulka võib kahtlemata lugeda ka Tiit Vartsu esinemist seekord mitte altsaksofoni nagu tavaliselt vaid Moldaavia rahvapillil Flueražil koos, kus ta kikerpuuga klaveril Elmo löövega kontrabassil ja Aivo präätsiga. Trummidel esitas ta Uno Naissoo kapriisi, mis mõjus väga värskelt ja originaalselt. Tallinna 1966. aasta džässifestivali eelvooru viimasele kontserdile pani tujuküllase punkti Leningradi Dixilanud ansambel Neeva koosseisus Ševolot, korralioff, trompet, kenaadi, lahman, klarnet Aleksandr Morozov, tromboon Borissi show, Panso, Valentin kolbašnikov trummid ja ansambli heasüdamlik vigurivänt ja laulja Aleksander kolbašnikov kontrabass ja suusafon. Temalt kuulemegi praegu traditsionaalse džässpala. Mul oli õigus, kui kõik eksisid. Ja tänase saate lõpuks kuulake veel üht pala ansamblilt Neeva seon, traditsionaalne džässpala piripill, Willi. Nii palju siis Tallinna 1966. aasta džässfestivali eelvoorust. Eelvooru lõpul tehtud kokkuvõttes tõstis žürii esile 16 parimat solisti, Aranseerijat, ansamblijuhti ja heliloojat. Samuti valiti välja kollektiivid, kes mais esindavad meie džässmuusikuid. Kohtume teiega jälle, lugupeetud raadiokuulajad, tuleval teisipäeval. Nagu juba teatasime, on meil siis kavas väike viktoriin, head õnne nuputamisel ja head jälle kuulamist.