Klassi akna taga langes lund lumivalge kriidiga, kirjutas õpetaja Välba tahvlile klassikirjandi teemad. Hetkeks valitses vaikus, siis kostis mõni kergendusohe ja õige peagi hakkasid suled krabisema. Teema oli lihtne. Teema oli lähedane ja puudutas mingil kombel nende kõikide südameid ja kirjutanud vihikusse pealkirjaks kaks sõna. Minu lemmikartist kandusid tüdrukud mõtetega teatrisaali. Mulle meeldivad paljud baleriinid, kuid minu lemmikbaleriin on Helmi puur, kirjutas Sirje. Mulle sai osaks suur õnn, näha teda Luigena. Enne tema haigestumist olin alles üsna tilluke, ainult kuue aastane etendus polnud peaaegu veel lõppenudki. Kui ma ema käest küsisin, millal me jälle teda vaatama tuleme. Tol ajal olin veel pisike ja olin rohkem võlutud tema ilust kui tantsust. Veel ei mõistnud ma, kuidas seda ilu saavutatakse. Kui alustasin ise oma esimesi balletisamme, alles siis mõistsin, millise tööga seda saavutatakse. Mu lemmikartist on Maya Plyssetskaja kirjutab Merike. Ta tantsib väga hästi, aga ma tean, et see on kõik suure töö vili. Selle töö eest sai ta Lenini preemia. Plyssetskajananud väga tugev tahtejõud, treeningtunnid kestavad kuni viis tundi päevas. Kunagisi säästada ennast. Mulle meeldib ta väga balletist ongi haat, sest see on minu lemmikballett. Ma tahaksin väga selles osas tantsida. Seal on mulle eeskujuks kõik tema väljendustehnika. Eesti keele tund kaheksandas klassis on lõppenud kirjandit, korjatakse kokku. Kell kuulutab vahetundi. Suur maja Toompeal lööb kajama sammudest juttugeminast. Harjutussaalides vaibuvad klaverihelid ja treppidel võib kohata õpilasi, kes ruttavad pesema ja ümber riietuma ja siis jälle klassidesse tusssaalidesse. Ja kui kell uuesti tundi heliseb, alustame oma ringkäiku koolimajas, sealt, kus töötavad kõige vanemad. Need, kes kevadel lõpetavad oma üheksanda tantsuõpingute aasta ja ühtlasi koreograafiakooli. Kui palju kordi on seda kõike pildil nähtud saali seina ääres harjutuspuu juures seisavad tüdrukud mustades trikaades ja balletikingades ja sooritavad harjutusi, üks keerukam kui teine. Praegu juhatab neid õpetaja silla. Hea ja nõudlik üheaegselt. Parandab kord ühel kord teisel poosi, teeb märkusi, nõuab kordamist ikka uuesti ja uuesti. Meest tundides näeb ilu, kuid võib näha ka muret, etteheidet endale isegi meeleheidet. Mis sul nüüd jalgadega on? Lea ma ei saa, saad küll. Kellelgi ei ole siin võimalust viilida, kõik peavad kõik harjutused läbi tegema. Uuesti Astra sai parandanud viga ära. Ja kohe-kohe rohkem, eks ole. Lähtas suunadki. Vaheajal palusime tütarlapsed Ludmilla Kirssi, Astra Tohveri, Kirke Burmani ja Lea Ahero juttu ajama. Meid huvitab heita pilk teie igapäevasesse töösse. Kõneleme tänasest päevast. Esimene tund oli kell kaheksa hommikul. Tants väike pausse klassika. Proovis mis kellani tänane päev siis lähed? Kella kaheksani tantsulist distsipliinid ehk meil on klassika karakter, ajalooline tants. Siis on eesti rahvatants sel paaristants. Paaristants on kõige huvitavam sellepärast, et see on juba päris lavaline tanud. Ja see juba ei ole enam ainult enda isiku, vaid see on juba kollektiivne tööni. Sõnulite nõuab kindlasti niisugust suurt enesedistsipliini ja julgust ka. Julgust näib üldse teie elukutses või töös vaja olevat. Kas on ka vahel niisugust mõne harjutuse või mõne harjutuse või liigutuste sooritamisel, nagu hirm tuleb peale seda väga tihti. Eriti meil on pilet aastõsted väga rasked ja siis tuleb hirm peale. Eks väike vääratus ja võib väga kergesti kukkuda. Ei tea, peab kindlasti yle saama, ikka sellepärast ilma selleta ei saa meie elukutses. Ja muidugi pedagoogid julgustavad ja on kõrval. Võib olla jutustatakse natukene ajaloolise tantsu tunnist. Seal on meil ajaloolised tantsud mitmesugused. Täna õppisime 16. sajandi pirueti. Falls väiksena väga ilus tants. Siiski alati meeleldi tantsitakse, missugune on näiteks muusikast teie lemmikvalss? Mulle meeldivad väga Straussi valsid pähe nüansid. No missuguseid õppeained siin koolis siis pealegi tantsuainete, nüüd siis veel on teoreetilised ained näiteks teatriajalugu balletilugu esteetika sest muusikaliteratuuri kujutav klaver, see on ju meil niimoodi, et kas Krimmi tunnid toimuvad siin või näiteks teatris kusagil mil toimusid teatris, aga praegu on siin. Ja missugune nendest teoreetilistest ainetest teil lemmikaine on? Ei tea vist balleti ajalugu, sealt siis saate nii oma eriala suurte nimede kohta teada, kui pikad teie tunnis tavaliselt on, ma mõtlen eriala toite tantsutundi. Eriala tunnid on tavaliselt 50 minutit, son kaks. Nii, ja niisugust tõsist ja rasket tööd teete järjest nii kaua aega, väsimus küll pärast ja ma tahtsin öelda, et meil täna kääne klassikat, trefele, käkk, Stingi karakterit, see on ka väga pingutan ja me olime nii väsinud. Ma usun küll, kuidas on, kas vahel tuleb niisugune mõte, et, et kui nüüd pääseks ja enam ei peaks tegema? Ei, siiski ise tean lemmikala ja meeldib. Aga nii et niisugust meelega tulla lasta ei tohi. Kas te mäletate, kuidas teil see mõte tuli, et hakata õppima balletti? No mina ennem käisin balletiringis. Seal väga meeldis tantsida õpetajaga soolites, tule siia, kooli ta, nii, ma sattusingi siia kooli mäletagi ennustus arakiga nelja viie aastaselt käisin Tartus ja siis ema juba Viismil ringi, aga kas keegi teist liiga tulijaid enne ei olnud üldsegi kokku puutunud balletiga? Kui kooli sisse saite, kas oli nii, mõnesid Hepiga, kus tuli nagu pettumus ja mõtlesite, et päris nii seda asja ette ei kujutanud? Seda ei mäletagi täpselt, mis tunded siis oli jälle. Kuid laskem kõnelda veel ühel kirjandil. Alguses olin muidugi täiesti pettunud, kui siia tulin, mitte mingisuguseid tantse, ainult seisa tugipuu ääres iga päev poolteist tundi ning keeraja vääna oma ihuliikmeid, mis kuidagi sõna ei kuule. Jah, eesmärk liuelda vabalt ja kaunilt muusika saatel valgustatud teatrilaval näib algul nii kauge. Kuid kui vanalt algab teatripraktika osavõtt balletilavastustest? See on juba päris esimesest klassist. Nojah, juba etendused ja mis sa seal ikka poliitides väikest saad seal. Missugune oli teie esimene ballett, kus te kaasa tegite? Esimene paniteni, lühikide, järg näride tantse, tantsisime seal. No kui esimene etendus oli, kas siis isa ema või mõned sõbrannad istusid saalis ka kõik vahetasid siis oli küll niisugune tunne, et mitte seal prints ei ole kõige tähtsam või kodet Faid, see üks väikene narr seal hästi ja siis tulid järgmised etendused, ballett lootusest, rand oli, siis oli põhjanoolele kunismidega uinuv kaunitar oli, sorry. Tantsisime neljakesi. Ka päris niisugune. Ja missugune on teie lemmikballett? Mine lemmik, palitan. Sydelli luikede järv, samuti Luikede järv, Romeo ja Julia, muidugi, luikede järv, kõige parem ballett igale ühele tee Luigeni on pikk ja vaatame korraks selle algust. Piilume neljandasse klassi. Need on kooli noorimad õpilased siin esimest aastat ja praegu käib emakeele tund õpetaja Kübarsepa juhtimisel. Tehke Kehri eepose Kalevipoeg. Käed tõusevad, selged hääled kõlavad juba siit emakeele tunnist sõlmuvad sidemed, mis ühendavad kõik kooliajal kogutu ja õpitu üheks mõisteks haridus. Kalevipoeg ja Eesti rahvaluule, see on ju meie rahvalooming, seda on vaja tunda. Hiljem astuvad nad ju ka rahvatantsuloomingu juurde. Ilumeelt on vaja endas arendada ja hoida. Ja tulevase näitlejameisterlikkuse kujundamiseks aitab ehk kaasa praegu käiv näärinäidendi õppiminegi. Nagu kuulsite, katkestas Kell näidendiproovi ja minu ümber on nüüd koreograafiakooli neljas klass. Õieti siin koolis, kus koridoris võõraid tervitatakse, järeveransiga nimetatakse ka klasse teisiti kahe numbriga üks näitab, mitmendat aastat õpitakse balleti, teine tavalist, üldharidusliku kooli klassi. Nii et üks murdnely. Kas tänaseks on tunnid läbi? Jah, on, kui pikad teie koolipäevad tavaliselt on? Meie koolipeol tavalised kella neljani. Nii et päris pikk kask on neid teil siis ka mõnesid niisuguseid õppeaineid tunniplaanis, mida tavalise koolilastel ei ole. Meil on klaver, tavaliselt seda teistes koolides ei ole, neil on laulmine, aga meil ei ole laulmist, jälle, ma olin, vanasti oli, siin-seal oli tööõpetus, siin tööõpetust ka ei ole. Muidu oleks koolipäev liiga pikk, aga mis siis selle asemele tuleb? Meil on kaks tundi päevas klassikat, seleta natukene pikemalt, kaks tundi päevas, on teil siis tants ja mis te seal klassikatunnis siis teete? Klassika tõhust, tavaliselt teleharjutusi ja et omme ja me teeme käte partebraasid. Need on niisuguseid balletiliigutusi. Aga nende nimed on prantsuse keeles. Kas teie koolis hiljem hakata prantsuse keelt õppima? Võib-olla hakkame, me pidime alguses hakkama, aga selle asemel pandi inglise keel, kõik on ju alles uus ja loomise järgus, esimest aastat õppivad lapsed siin koolis ka kõiki üldaineid, nii et saavad täieliku kaheksa klassilise hariduse. Kui varem tuli joosta kahe kooli üldhariduslikku oma kooli ja kitsukestesse ruumidesse surutud balletikooli vahet, siis nüüd on kõik see ühes suures mitmekeelses sõbralikus ja töökas majas koos Teie kool asub väga ilusas kohas, kes kirjeldaks oma kooliteed. Mina elan Tallinn-Väikse jaama juures, alguses sõidan trammiga ja siis lähen võidu väljakul trammi pealt maha, siis tulen läbi selle kohvik Moskva Eestisse väljaku ja läen treppidest ülesse Toompeale ja täna nii tore ilm, väljas sajab lund ja kõik see Toompea nii. Nii väga ilus, kohe vaatasite. Hommikul ärkasime, me käisime täna söögivahetunnil seda lumesõda mängimas. Nii õpetaja lubas. Ei, meil on üks tund niimodi vaba, terve tund on vaba Eestis. Nii me teha, mis me tahame, aga ulakas küll ei tohi. No kas te olete siin oma kooli lähemat ümbrust tundma õppinud, ka? Hina mõned kaugelt tulnud, siis nad oled? Õpin siin, kuidas siin tuleb Tallinnas käia, kes on teil kaugemalt? Siis see tüdruk, mina olen Viljandis, teie linnas, niisugust tantsu õppimise kool ei ole ja sellepärast tulite Tallinna testin, vanad tallinlased on, kas teie olete ka oma uutele sõpradele näidanud, siin neid vanu maju ja kirikuid ja tornevid siin Toompeal nii lähedal on vahel oleme ikka käinud siin üleval Toompeal ringi. Kas olete tähele pannud, mis ilus suur puu siin teie kooli juures? Mitu paju, vana paju, eks ole seal tagaukse juures, kus te sisse tulete? Täna oli ta väga ilusa luminekas, olete harjunud juba uue kooliga? Jah, esialgu oli küll natuke raske, aga nüüd juba saab jagu kõigist. Ma igatsen ikka veel vanasse kooli tagasi, oma sõbrad jäid maha siin. Aga siin leiate uued sõbrad. Ja tähendab oli ikka üks põhjus, miks tahtsite siia kooli tulla. Ja sellepärast tuleb siis saada elukud kehtistis tulevikus saavad? Ma ei tea, aga siia kooli astute ikka selle mõttega, et teid huvitas balleriniks. Kas vastuvõtueksamid olid ka? Jah, mina olin järeleksamil selle jaoks, et ma jäin vastuvõtueksamile hiljaks. Liik, kas sina mäletad oma eksamit? Mäletan küll alguses nagu häbenesin. Siin koolis tuleb vist paljugi teha, mis vahel nõuab natukene julgust ja pealehakkamist, on nii? Jah. Aga kõikidel unistuse tahtmine on suur. No kas te olete kõik suured teatrisõbrad ka ja sageli käite teatris ja Glasgeni, mida te olete vaadanud neid viimasel ajal, Roomeo ja Juulia olen tuhkatriinud, vaatan pureja niiet väga ballett, te vaatate ja teil on kindlasti omad lemmikud lemmiktantsijad. Ja kes need on? Tamara Soone, siin on Aime Leis, siin on Anni Liis. Teil Laane Jürile, Tamara Soone ja Aime Leis, kui ma ei eksi, on vist teie kooli õpetajad ka ja meie klesitsee rühma õpetaja selle pärast kõik nii meeldibki, meeldibki tellida, vaadata teatrilaval ka. No mispoolest, ta on tore õpetaja selline südamlik ja nagu hea tore lihtma ei oska ütelda. Ja tema on see, kes õpetab käsitseda kõige lemmikumad ainet teile, mille pärast siia kooli olete tulnud ja kas ta on range nõudlika? Ei just väga ei ole, aga ta ikka nii kurvastab, kui me ei püüa, tonnisse tunneb muret meie pärast. Nii et püüda tuleb kõvasti ja no kas on vahel niisugune tunne ka just tantsutunnis, ma mõtlen, et on raske ja ei tule nagu välja? On ikka küll vahel ja mis sellest üle aitab siis. Väitlejad Lätti kingu, tuleb pingutada, teie päev on küllalt pikk, kes jutustaks, kuidas üks tema päev umbes möödub. No mis kell sa tõused? Hädas on kell pool seitse nii ja siis lase liitesse meeldida, kaheksa ikka tunnid ja lahti saad koolist siis umbes kella nelja paiku. Ja veel teisipäeviti, Me saame hiljem lahti kella kuue pai, Eesti tuled siis 16 15 tantsutunnid, mitu tundide nädalast siis umbes tantsite neli neliteisttunniga. Ma olen kuulnud, et sina oled juba mõnes lavastuses päris teatris kaasa teinud, missugustes Me tegin ka mani kreeka poiss ja siis minu ema oli ise me tea, kas sulle selle tüki õppimise ajal veeretati ka pikemalt seda näidendit ja seda ajaloost, seda osa nii et ei seletatud, aga pärast me isegi siis me ja siis meil hakati seletama. Nüüd, kui te hakkate koolis vanematesse klassidesse jõuate, siis tulevad Belju niisugused ained, kus te võite kõigest sellest teada saada, millest sisus räägitakse. Kunstiajalugu teatriajalugu, eks ole. Tegin täna rääkisite kalevipojast eesti keele tunnis, kas te olete kuulnud või teatega, et on olemas niisugune ballett? Näinud ka keegi on, seda ei ole praegu perele past vaatama Minnakuse tulla, kui see tuleb, siis lähete vaatama, te näete nagu, et iga aine, mida te siin koolis õpite, nagu aitab teie elukutse rega kaasa hakata õppima ajalugu, siis saavad selgemaks balletid, mida te seal vaatate laval? Ütleme, kui suuremaks kasvate lähete seda teadka vaatama õpite muusikat, siis hakkate mõistma kõike seda ballettide ilusat muusikat, mille saatel tantsitakse. No kas see muusikasõbrad olete kõik ja kas teil on ka mõni Lemmik balletimuusika või mõni lihtsalt? Ütelge? Ei, minul on kellapoisid. Innu kaunitar, mida ma ise klaveril olla me teatel on, ma ei tea, et selline põnev muusika, kogu aeg midagi järsku tuleb. Keela poisid on vist sellepärast, et ise tantsinud, kuidas klaveri õppimine läheb? Esialgu oli raske, aga nüüd, kui laadid on juba enam-vähem selge, siis läheb kiiresti, klassis on teil kasin klaver, jahtisid järjekorrad ja üks hetk jälle minul tuleb ennem tund kui sinule, mina pean harjutama, nüüd vaidlen. Aga no kas niisugust nimekirja ei saa teha? Ei ta Sonics järgi kongelava vaba ja siis nimekirja järgi Zinaida mängida ei saa mängida. Õige, aga kuidas siis ikkagi hakkama peab saama, teab omavahel kokku leppima jäljasti. Me teeme ikka niimoodi, et üks harjutab ära, mängib omale ükskord paladeks, mängib teine järgi mööda, nii. Kas keegi ei taha selliste väikest pala mängida? Kogub mässuritas Ingrid ikk mängima. Ingrid ise on tagasihoidlik, ei arva sugugi, et tema oleks klassis klaverimängus parim. Kohe, kui ta klaveri juurest tõuseb, hüüab ta. Ma tahtsin, Nelega mängiks, nele mängib ta jällegi tema väga yhika kooli. Õpib neljandat aastat. Kuidas sa siis jõuad ja hakkama saad, kui ta muusikakoolis ka veel käib? Mul on kaks korda seal nädalas klaveritunnid ja siis on meil seal üldaine on seal seitse, mis siin ei võeta, niipalju kui kavas on, sellepärast et õpetaja märgib, need teised muusikakooliasjad, kassid tublisid lapsi on selles klassis palju ja küllap igas klassis. Ega siin tubliduse ta saakski, arvan, et kuulajad on sellega kõik nõus. Aga võib-olla olgem ausad, mõtleb mõniteist praegu nii. Ah, balletikool räägitakse nagu oleks, ei tea mis, muuseas, küsisime oma jutuajamises ka niimoodi. Kas olete märganud, et mõned teised lapsed nagu kadestaksid teid teie kooli pärast, Nad käivad ikka meil ja küsivad, et kuidas sinna koolikes räige, siis kui mina seal nendega kokku, siis ei taha üldse juttu teha sellest koolis, aga mis sa mõtled, kas see on nüüd õige, et näiteks sind kadestada, sellepärast et siin koolis oled iidesuga kadentsi. Et igal lapsel on nagu mingi oma huviala oma ees, mõni, eks ole, käib muusikakoolis, spordikoolides muusikakooli spordikoolid, mõni käib nii salaja uisutamine uisutama, ujuma näiteringis mõni, eks ole. Nende listide jaamast saab käia nii, et iga laps, kelle nagu mingi huvi on ühe harrastuse või ühe tegevuse vastu leiab tõesti meil võimalust seda asja. Ja muidugi paljud, kes tahtsid, võib-olla tantsukooli saada, ei saanud sisse nagu sellepärast, et et oli nagu tublimaid ja tugevamaid sellel alal, aga nemad võivad edasi püüda ja võivad võib-olla mõnel teisel huvitaval alal õppima hakata, eks ole. Aga mis te arvate, kas niisugune kadedustunne või nagu, et ei taha hästi läbi käia selle lapsega, kas ei või tulla sellest, et võib-olla mõni laps tõesti on nagu liiga uhke selle peale, et tema siin koolis käib alla ajab nagu öeldakse, liiga nina püsti. Kasarniliste. Aga teie hulgas vist ei ole niisuguseid lapsi, teame, pole näinud neid, kuidas nad kodus jää, aga eks igaüks oma südames ikka püüab nii teha, et jääda ikka endiseks lahkeks, lõbusaks tüdrukuks ja heaks sõbraks, teistele mitte uhkeks minna, eks ole, selle jutuajamisega lõpetamegi oma ringkäigu koreograafiakoolis. Oh, kui palju me nägime, oh kui vähe me jõudsime ära vaadata. Oh kui paljust jäi, rääkimata, sest sellest koolist Toompeal headest nõudlikest õpetajatest läbi kulutatud balletikingadest raskest füüsika kontrolltööst, lumesõjast, tuhkatriinuproovidest, ühisest kooli vaja puhastamisest ja akende pesemisest. Kõigest sellest missuguseks kujuneb maja, kui ta lõplikult remonditud saab, võiks kõnelda väga palju. Kuid kuulajad, ehk vaatate nüüd balletietendusel, istudes pisut teise pilguga neid väikesi rühma tantsijaid, kelle osaks on olla kella poisid, tuhkatriinud hiired, pähklipureja, väikesed narrid luikede järves. Nad on teie eakaaslased, keda armastust tantsu vastu on viinud raske ja väga huvitava koolitöö juurde.