Tere eetris on portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Vabadust oluliseks hindavate inimeste elust leiab üllatavalt suure osas, et jälgides reegleid tegutseme ise reeglipäraselt, sõlmime omavahel reegleid ja eeldame teistelt käitumist, mis oleks etteaimatav. Aga igal nähtusel on hea ja halb külg niga reeglitega. Küsimus on mõistlikus tasakaalus ja selle äratundmine võib olla raske ning mattuda huvigruppide jõukatsumist alla. Mõnede reeglitega kaasneb loomulikuks peetav ebamäärasus. See tähendab, et üldiselt Peetakse reeglit mõistlikuks, aga siin-seal lubatakse endale erandeid. Võib-olla ollakse nende tõlgendamisel paindlikud. Viimane on omamoodi ventiil kooseluks liiga jäigana kokku lepitud ettekirjutustega. Tehnoloogiline areng teeb sinna ka omamoodi karuteene, kuna inimesi jälgiv infosüsteem Peab vaid programmi arvude ja igas keeles kirja pandud lahendit. Näitena sobib liikluskorraldus GG piketeerinud liiklusreeglite olemasolu vastu, teades, et nende eesmärk on tagada ohutus ja efektiivsus. Ometi on raske uskuda neid, kes väidavad olevat sajaprotsendiliselt reeglite järgijad. Inimene lihtsalt ei nõustu kõikide reeglitega, eriti kui need teda hetkel segavad. Kuus tehnoloogia võimendab reegleid ja asetab inimesed uude olukorda. Eriti huvitav on aga uue läbirääkimisringi sünd, kuna tehnoloogilina võimestumine rikub parem paika loksunud tasakaalureeglitele allujate ja nende rakendajat ehk sisuliselt karistajate vahel. Näiteks kellelegi ei meeldi ju, kui ta ei saa sõiduõigust lubava rohelise tulega edasi liikuda kuna keegi ristisuunas liikleja seisata Taleessest trügis viimasena ristmikule. Ega sa nüüd ise edasi liikuda. Tõenäoliselt kirutakse toda juhti maapõhja ja neatakse talle mingit võimalikult suurt karistust. Hullem Lukond punase tule ajal ristmikule etajatega, kuna siin ületatakse lihtsa ebamugavuse piir ja ohustatakse juba kaasliiklejate elu. Varem pandi ristmikule inimesest Zemaforia. Umbes pool sajandit on maailma eripaigus proovitud rismikutel liiklust valvata nõndanimetatud punase tule kaamerate abil. Neist varasemad lahendused sisaldasid süsteemis inimest, kuna keegi isik pidi lihtsalt pilti analüüsima. Ma otsustama, kas juhtunus on keegi väärt trahvimist. Pärast aga kaameratehnoloogia pildi tarkvaralise analüüsivõimekuse kasvu kadus inimene otsustamise protsessist ja kaamerad hakkasid ise trahve määrama tehes seda armutult ja vabastades ametnikud halastuse võimalusest. Enamgi veel, kaamerate seadistamise poolel tegutsevad ametnikud avastasid paar uudset hüve. Esiteks ei öelda, et neid ei tasu enam süüdistada, kuna masin Lätis ja teiseks sai nüüd liiklusohutuse loosungi all muuta liikluses osalejate vaba voli sisaldavad käitumisilmingud otseselt rahaks. Statistika järgi kogutakse 80 protsenti punase tule trahvirahadest sekundi jooksul, kui kollane tuli muutub punaseks. USA-s avaldas rahvuslik mootoristide liit mõni aeg tagasi ülevaate linnadest kus võimukandjad olevat teadlikult valgusfoori kollase tule lühemaks teinud et linnale trahvidega rohkem raha teenida. Teadupärast rikub aga raha suhteid ja antud juhul õõnestab kahtluseuss liiklejate usaldust, tahtmist olla liikluskorraldajatele ühise huvi nimel partneriks ja kasvatab vimma ning sallimatust. Noh, võib-olla jõudis see signaal USA Chicago linnaametnikeni, kes otsustasid just äsja muuta valvekaamerate ühte aja parameetrit. Tehniliselt suurendati lubatavat punase tule ajal ristmikul viibimise aega null koma ühest sekundist nulle koma kolmele sekundile. Ametnikud põhjendasid muutus sooviga suurendada õiglust samal ajal kahjustamata turvalisust. Ja õigluse kohta, leiab huvitava mõõdikuna sõiduki juhtide taskutesse jäetava raha milleks hinnatakse 17 miljonit USA dollarit. Nimelt selline summa pidi linnal jääma trahvidena koguma. Kui suurendada ristmikul viibimise armuaega sekundi murdosa võrra. Ümberöelduna eelistas linn varem raha ilma turvalisust parandamata. Erimann ongi vaidluse koht, sest uudne ristmikute kaamerakultuur vähendab küll küljelt, sissesõitusid aga suurendab tagant otsasõitude arvu. Ja kas pole naljakas, et inimesel on lihtsam alluda masina dikteeritud reeglitele kui austada omavahelisi kokkuleppeid?