Ma ei taha nagu ütelda, et ma olen vägaatorini minema, ela tuu pärast. Võru kiilt edasi kanda või või et eestlasi yks Jakunu või, või midagi muud säänest, et Mayutle, toda ma ütlen, ma elada pärast elu, milles ja. Tamula järve kaldal. Natuke jahe, aga linnud on juba kohal. Ja minu kõrval istub Ojari Triinu. Mina olen Tootsiniaal. Kui kaugele sina tead oma Võrumaa juuri? Kaua sa oled siin oma esivanemate läbi elanud? Ma väga kaugele tegelikult ei Dieki ja naid suguvõsa lattu väga harali mitmele poole, nii et ei tia päris kõkke mõnda Harrodijat parempidi kui teist ja loomulikult parempidi naide kotale, kes oma sulle nagu rohkem nagu lähedase olnud, et oma emapoolse vanaisa, vanaisa, toll, mulgi mees, tegelikult Loorits perekonnanimega Loorits, Tull, Räpina kanti, parlad selle Põlva maakonda vanale Võrumaale, siis hinda nagu tallu tegema. Näete, siis too oli päris ammu juba. Et nii palju kui ma olen kuulnud, siis tegelikult mittevõrukesi nagu mingi suguvõsa, nagu kuulda, ei ole sugugi olla Donoikesema Võrumaalt ärlen või elasse Moyal, aga enamus on kõik Võrumaalt peri Võrumaale minemise ja, ja kaisa suguvõsast, ma ei ole kuulnud, olles nagu mujalt liine sisse Juuskna aga essa suguvõsa madise veidikese halvem pidi too pärast, et lahutiva imega, kummaline, et aastane, nii et ust pääle kasvat linnuime ja põhiliselt siis ima ime esaja ime kes siis omanu Loorits. Kas see mulle tundub, et sina oled ka sellest näide sellest tugevate esiemade mustrist et on olnud kange ja väga tugeva vaimujõuga vanaema ja siis on sündinud ema ja siis sina, sina samuti? Sinu ametinimetus? Büroinstituudis on sekretär ja minu meelest ajab natuke segadusse, sest mina kujutan sekretär ette niimoodi kõrget, pikkade kontsadega kingades sihukeste pikkade punaste küüntega tegelasi, kes pannakse siis selleks ajaks kappi, kui, kui tähtsad koosolekud on. Aga mulle tundub, et vaadates seda seltskonda Võru Instituudi kõige paremas mõttes on kampa või seda kooslust, mis siin on ja vaadates sind sinu selle sekretäri tööga, siis kohati mulle tundub, et sa oled hästi paljude asjade nagu põhiideoloog või selline mootor või süda et seal kõrges kaares üle sellest nende sekretäri nimetusest. Aga see on nüüd seotud sedasama. Ühtepidi selle meestemaailmaga siis on nagu seda powerit on nagu mitme mehe eest. Või olla küll toda nagu tõisil kõrvalt laienenud paremini kui öelda, aga suguvõsa on jah nagu nõrku naisi just sedasama poolse suguvõsa nagu ei ole olnudki jah. Et kõik oma harina esihakkama saama ja saab alati hakkama. Ja et mul on nagu videna häie enemisiga, Möldre. Aga tolle sekretäri ametiga, naljakas lugu, et, et need on jah, vitsakene Katsandal aastal ma tulin tööle Võru instituuti tooti, suht juhuslik asi, kõnel tolle Kärcher, aga et ma kooli Kinkagi käskija enemise käest Võro Instituudi otsites sekretäri nats on mul päris väikene Tõnelazz tänalatsel pooleaastane vast ja, ja ma väga kahelsi, et kas oleks õige aeg tööle minna, aga ometigi noh, mis kõneleja tollest, et me tahame nagu suguvõsal tahate salatit hakkama sai et maiks mõtlejat, aga proovi, eks võita, et äkki nagu võetas tööle ja äkki töö passisse, äkki ma saan hakkama ja niimoodi täitsa hinnast pakk, ma ütlesin tervist jätma kuulijatel tahetes sekretäri tahmale jama kõneldada kõik kilosele eesti keelena tolle peale andsama CV ja ja siis tuleb Mulle saadeti nagu direktori kabinetti direktoralduv taigu Kaido Kama. Ja siis Kaido teks säänse trikijatenakas munga võru keele nagu kõnelema. Ta ütles tingimus nagu vaht inimese tööle võtmisel tuued võru kiilt mõistma ja mul oli siis toda õnne või loomulikus siis nagu akva vastata talle Tuulsaman keelen ja ja nii lihtsale Tulatski, et nii ma tööle sai. Et ma ei tea, kas maailm on, milline isegi võru keele mõistmise pärast tööle ma saan Võru instituudil sisse, et mina ole gimme noh, muidugi meelama teaduri ja spetsialistid tööl, kes ilma võru keelt mõistmata, neid ei ole sinna vajagi. Nii et loomulikult on teisi ka, aga ta oli väga armas ja lahe juhtum ja tollest siin ma sinna tööle jäia jääda, sekretäri nimi kah jäi. Et siis paari aasta jooksul jah, nagu sai mul neid kohustusi hulga rohkem kaskosekretäril, muidu verevid küüdsi ja kõrgeid kontsi ei ole nagu kunagi armastanud. Olles. Kas sa mõtled eesti keeles või võro keeles? Ma arvan, et pooles või Olesidki rohkem võru keelen, too sõltus nagu, eks tollest keskkonnast, kus parasjagu olete, et quics lähed väljamaale ja, ja seal oma suhtled valla moel asi ka siis või tunne kajaneta Umetegi toda vallama keelist onud aga Ginanguisima mõtle võru keeles ja, ja väga tihti ka eesti keele ja väga tihti ma nagu ei mõtle tolle peale, mis keelel ma mõtle. Kas on midagi, mida ei saa võru keeles väljendada? Kim vähe ei ole, kin vähesa võru keelend lõkke väljendada mõne hinemisema, nagu kes kaduda võru keelde väga emotsionaalsed suhtes, ütles, et võru keel on, ei saa valssi. Mina ütlen küll julgele moorusse väga hästi võltsija tujule mõnegi probleem ütlengi keelel. Et ma nagunii müstilise Eslen samal ajal ma olen nõul ikkagi ka Uku Masingu Sõnnuga manegi meelsust, sellega kaasnes, et Nansen keelel sa mõtled või kõnelejat ja kui nakata mõnestki statistikat tegema, mis asjus, mis keelel ma mõtlen, väga võimalik, et seal tulles huvitavaid asju välja. Aga esinikud, hindaja vast tiiduse objekt ei tahagi äkki olla nii kaua, et mu jalad tuubele, väega täpsele mõttel. Merko on öelnud, et on teatud lugusid, mida ei saa rääkida eesti keeles. Et see lugu kaotab täielikult oma mõtte ja kogu mahl voolab nagu temast välja, kui esitleda teda eesti keeles. Absoluutselt et oma asju, mida ma tunne, et kui ma tahan hääd lukku kõnelda, täpselt, et noh siis ma Tiiduda võru keelel ja samal ajal ma ikkagi tahazi, et oledki asi küll ei ole mulje, et võru keel on nagu naljalugude kõnelemise kiil, et võru keele pluss tõotav mahlakesed ongi kogu Divanigu plussis, Te olete midagi muud seal taga ei olegi. Et mulle ei meeldi selline lahterdamine, mulle ei meeldi, kui üldiselt võrukeelne ei saa võltsida töö, kiil, tuisa, tõsi, olla ka eesti keeles, võtke nii-öelda ja õnne tõtt ja mulle ei meeldi tõuge üteldes, et võru keel on hea nalja kõnelda. Mulle ei meeldinud Doug üteldes, et midagi mahlakaid lugusid asutan, tavaline kiil mind Kansaat nagu kõhke kõneleda, aga tal on too õnn ja õnnetus olnud, olen mõtelnud selle peale, kas on õige nii-ütelda, aga togee lauluga om sääne, et, et tal ei ole olnud viimane 100 aastat nagu täit kasutust igal elualal ja, ja ma olen mõttenam toode ta küll nagu Survanoia nagu maha surunud ja keeled, mine Veidembas jäänu, aga toon teda hoit. Nonii, komaandusestki võru keeles ei ole viil õnnesolema kantseliiti nähtuses. Et ta on seal, siis seda asjustame ta ilmselgelt puhas ja võrram kõkke nagu lihtsalt väljendaja. Näete selles üsna tihti kuma, midagi, instituudid nagu ümber panna pea eesti keelest võru keelde, siis on nagu häda, et et seal on mõnegi pikk ja hirmus kantsalistlik jora. Ja siis ma hakkan mõtlema, et mis nüüd tollega ütelda taheti ja omatatuda ilusale niimodi lihtsale oma mõistusega ja ma saalselt olles pikast jalast viiesõnalise lause, mis on ilmselge võru keelel ja kuratega tedalasse eesti keele nii-öelda, et ta võib-olla siis talle eesti kirjakeele õnnetuseta oma paljude funks joonidega on tasanuga, manus, šansid, ripatsid või asju, mis ei ole seda üldse vajaliku inimese mõnikord ütles asju keerulisem palku, vaia. Mõni aeg tagasi rääkisin meie ühise sõbra lauritsa Peetriga ja meil oli teemaks ei rohkem ega vähem kui elu mõte. Ja siis, kui ma arglikult, kui Peetri käest küsisin, et kas on olemas tema jaoks mingisugune kui pealisülesanne või ülipealisülesanne, miks midagi teha, siis Peeter ütles, et ei, et noh, et see ei ole üldse mingisugune küsimus, et mida peaks kuidagi nagu häbenema või niimoodi moka otsast küsima, et see on üks väheseid küsimusi, mida on üldse mõtet küsida. On sul üldse aega mõtelda selle peale, et miks sa midagi teed? Ojaa iga Hummakva mõtled olla peale ega päimamata talle peale, et kas tuumis Tiia mõttekas ja ma Püvendada nagu mõtestada ja, ja olen ma säänse toreda kasvataja nagu must noorem bana oma latsem õitsema katseaastane tänav 14 aastane. Ja ma sain selle katsega saab nagu väega haarakust väelama, toda küsinud, et mille me elame ja, ja millest su hääl on ja elu on ju mõtet. Ta on mulle vääga palju üteldud ja ma olen siiralt ja rõõmsalt vastajatel jah, absoluutselt elule ei ole mõnestki. Et ei ole mõnestki imest mõtet, mida ma suuda sulle vallatu malegi latsele ütelnud. No ei olegi mõtet, aga nagu nakkame nüüd lähemalt kaemuseks midagi on. Ja mis ta siis on ju arvatel platsiga toda kuul Öödne ilusti olemegi ütles kaisus istuja LED, need on sääne. Noh, et mis tegeloniga ilusas, et elu ongi illas kõigepealt tule nagu Kaiad, ela, millesse siis ta on ka Tomberg Ta juba elamises tuperast tule, kellede Lomilasid sasina ütles. Siis me oleme näitluses lenn toda aetud, aga elame ilusat pärast, et sõpru, minemisi Kinkaga nagu kuul midagi ette ja ja et, et too on väga tähtis asi. Ja me mäletame teda väga tihti tegelikult meelde ja juba aastaid olema tased linn, Donsena armas asi, Milteren. Et me peamegi käik meelena, et elu, milles ja tervis on tähtis ja sõbra ja Latsama tähtsaia A ja sisse, mis lätsisse veel muutus, siis meil on vilets väga elu mõttega seotud, nagu naljakas ütlemine tuli sellest, et kulatselei väikse siis yks käivet nagu säänse soisel katusse pääl oma siin Võru linn on kasvõi nagu seal see pargi Tiira ja seal peal on loomulikult pale, vihma tigusid väga palju ja ja mõnikord võtsime endale eesmärgiks tigudele, mitte pääle astu. Ja siis ma mäletan mu käest mõlema, ma küsin nüüd, aga mille ma mõtlesin, et teol on oma elu elada? Et järgmine elu mõte ongi mehed uued, aga meil on kõigil oma elu elada. Nii harva. Kuigi ükski neist vastutust ei ole vist vääga, selge. Et ma ei taha nagu ütelda, et mulle vägaatorini minema elatu pärast, et võru kiilt edasi kanda või või et eestlasiks Jakunu või, või midagi muud sellest, et ma ei ütle toda, ma ütlen, ma ela tuu pärast, et elu on ilus ja ma tahan teda tunda. Mulle, milles väga mõtlesingi ja tolle mõtsa või loodusKäämisega meeste palju ilusaid hetki seotu. Aga Ilosamaga säänse päeva, kus ma lähen maale, kus mul imeles ja naka humagu pääle Sanna kütmisega saada, kus anna valmis ja, ja õdaga tuleva Inemise meil on sanan olla. Neid täie on väga erinevaid. Sa käid tihti ka kütiorus, üheks märksõnaks on ka Tammetsõõri, mis Tammetsõõri sinu jaoks on, et kas ta on lihtsalt üks punkt matka jooksul kuhu minna kohale siis tammede ringe, vana pühapaik, või on ta sulle mingisugune veel erilisema tähendusega koht? Ma ei ole väga dogmaatiline hinemine, tun, mõtlen, et seal Tammessori manna esiti silt väelane noh, et ela ja ei pea sinna käima ja, ja iiekümne pead sinna peale Sanna minema ja väga ilma alkoholi tarvitamata väga puhtana ja mitte et ma tulega nii know ei ole, aga ma mõtlen, mis on nagu vääga palju dogmaatilisust ei mahu, nii et ühest küljest on ta tõdest nagu sihtpunkt matka jooksul kohe alati lae, ma lähen sinna hea meelega ja ma istun seal alati maha ja mõtle elu ja asjade üle perra. Tütesdküljas matka sihtpunkt ühest küljest kodust, kui on alati väga hea olla, eriliselt hea olla. Nii et male alati sinna julgele. Oled sa selline üksinda rändaja või või täitsa kambakesi? Nii ja naa, mõlemad siis väga hea meelega. Ja alati on minuga Ütähkuma keti Orange või siis on meil ometigi olemegi katteceisimale piniga. Timo võitis väga hea kaaslane, nagu märk välja, kohe ma minna tahan, nii et kui Kukkida Juuskumust alatiinbul, siis ta nagu Tiid alati õigekodusse peal seisma jäi, Kaiad kohe poodlema minna, taha tädid, lahmid ja, ja tihtipeale vali esiÕigera. Mis mõtteid sa mõtled siis, kui sa kõnnid seal üksinda või koos Beniga või üldse ei mõtle midagi sel ajal? Tule, aga toda, et käite või, mulle meeldis kämp Juuske nivoode, tuul kõrvus vihises ja siis ei jõua palju midagi mõtelda. Tunne, oledki vaja midagi mõtelda, vaid lihtsalt on hea olla. Nagu, eks, et kui hinemine võtta maha elat kuskile niimoodi kõndima või olema mõni viskas kattun jala seina peale ja sa kah oma asja niimoodi selges siis noh, minu jaoks on ta liikumine ja, ja samalaldu loodus ja ta on nagu oluline ja ma saan seal oma asju hästi mõtelda ja, ja tihtipeale ka van segi nagu lahenduse mõttetuleva Hill Tampa Agan oma seotu ometigi tollega, et ma kävesel mõtsa ja tundsin rõõmudest ilusast taevast. Kunagi nii käbe mingit ei ole sõpru käia ja kõneleme tollest, et mis asi on Eestimaa ja noh, mina ütlen, et absoluutselt, et minu eas ei ole Eestimaa mereviir ega lauge Saaremaa. Et minu eas on Eestimaa kim vähe, see on see nagu Guntligu vinna vormiga maa ja kui ma mõtlen Võrumaa peale, siis gimme hea, tuleb mul meelde mõni sääne kotuskonna nägi häägotoskas alla kaija või vastabite ülles Kaia, aga et ta ei ole gimme, mitte tasane ja ma ei näe kaugele silmapiiri midagi muud. Sa oled elu jooksul ikka näinud erinevaid inimesi, nii eestlasi kui võrokesi. Et mingisugused iseloomustavad omadused, et kuidasmoodi, see põrakene on teistmoodi kui eestlane. Noh, häid ja halbu inimesi on igal pool ja on ka põhjaeesti minemisi, kes oma meelelaadilt väega võrukese moodu. Mulle tundus. Aga minu arust võrukene Kinkaga mina nagu suhtle, keda ma tunne häste Svemlik ja muhe enemine ja just nagu kompleksi ja Stambi vaba. Aga, või olla, et ma lihtsalt tunnen santsi, esinemisi ja nii mõnigi parla Võrumaal elamine minema tegelikult kes mulle meeldis just seal muheda ja kom, Läksin vabana on tegelikult peri Põhja-Eestist, nii et sinna ei saa midagi parata. Või ei ole, et ei olegi õige lahterdada inimesi eestlasi, Windowsis või bürokkisisveestleja, siis aga on Kimesed üttemuudu mõtlemisega inimesi kogunes, eks kokku. Ja meelde sõitslasele. Hasso Krull, sina oled kirjanik ja ülikooli õppejõud, oled nõmme mõtleja, mõnikord oled ka kütti aru, mõtleja ütle, miks on maailmas nii palju keeli. Tuleb meelde küll üks lugu, et olevat olnud üks niisugune keelte mees, seega keelte jagaja, kes olevat liikunud ida poolt lääne poole, noh, umbes nii nagu päike liigub, ta oli mingi maa looja ka. Ja seal Ameerika LUGU jaotas niimoodi kahel käel neid keele ikka siia ja sinna. Ja rahvad said ja teised. Aga lõpuks ta oli kuskil seal loodes. Mingi Mägi on b3 black mahutin, must mägi ei tea, kuidas ta nimi vanasti oli. Ta jõudis sinna ja siis tal oli nii palju keeli ikka veel üle. Et need kõik asjasse niimoodi laiali, et seal sellepärast rahvad said hästi palju erinevaid keeli ja igavene segadus tekkis. Ja noh, midagi niisugust ilmselt on võib-olla siin ka kunagi olnud, sest neid eesti keele paikkondlike vorm on tohutult palju nagu oleks mitu korda suurema murde Ida kõika näide Jaaguks Saksamaa ja Prantsusmaa peale täitsa ja hulga. Ja siis ongi nii, et tegelikult see kõik ei ole ju ainult ühe keele murded vaid õieti kahe keele murded, on see põhjaeesti, keel oma murretega ja siis lõunaeesti keel kõnelejate hulgalt väiksem. Aga murdeid on vaata et nagu sama palju või neid erinevusi igatahes neid on küllalt. Eks see on ilmselt sellest ajast, kui noh, nagu selles keelte jagaja loos ka oli sellest ajast, kui maa ja taevas olid veel nii lähedal, et eks teisele et sealt taevast sai lihtsalt niisama Käia kui millegi kõrgema peale ronida, ennast natuke upitada võis elal vaatamas käia ja sealt ülevalt sai ka alla tulla enne maja taeva lahti lükkamist, ilmselt siin midagi juba toimus ja puistati just nende keelte siis selle eesti ja võru keele erinevaid variante hästi palju laiali. Aga et kuivõrd üks keel võib mõjutada mõtlemist, et kui on see teooria, et iga kihelkonnaga on ka omaette nagu meelkond, et mis on sinu jaoks see võru keele meel. Nii palju, kui sa oled nüüd käia siis Võrumaal olles Kütiorus puutunud kokku erinevate võrakestega, et mis oleks need jooned, mis läbi selle võru keele välja tulevad? Vot, eks ta on ikka sihuke künklik näoga see mõru maa ise lahmida. Osalt on ka mingit toda paganamaaks nimetatud, seda hästi künkliku Jaaguplelist. Et tal kohe rütm on, niisugune nägu hüppaks nagu kohe. Ojari, Triinu tõlkis mõned sinu luuletused eesti keelest võru keelde. Kas on midagi nendes tekstides, mida saab nüüd tänu sellele võru keelel oled rohkem teada saanud omaenda mõtete kohta? Igas keeles on kõik asjad nii teistmoodi, kui oma tõlkeid lugeda või kuulata tähendab selle teksti tõlkeid, mis mina olen kunagi kirjutanud oma emakeeles. Ja kui ma seda näen või kuulen mõnest teises keeles siis noh, alati on nii, et see väljendab ju hoopis midagi muud. Kahtlust pole, et noh, kui on näiteks saksa või inglisekeelne tõlge, mina kohe ei ole seda üldse niimoodi kavatsenudki. Noh, see keel hakkab väljendama ikkagi seda keelt ennast ja peale selle keele suhet teistesse kultuurides. Kui see suhe on nii nagu ettevaatlik nagu ütleme, väike rahvakultuuriga mingi suure keele vahel ütleme inglise või siis Väga ettevaatlikke niisuguse nööri peal kõndimise moodi, see tõlge. Aga võrukeelsed tõlked pole siuksed, nagu pole peal kõndimine, see on täitsa nagu tantsiks kohe, ma ei ole ise väga suurtantsija. Ma tantsusid tavaliselt väga jupi, muidu mulle meeldib küll karata. Aga vaat, Lumanit inu loetud asju kuulasin, oli küll kohe hästi, sihuke tantsu nagu polka läks vahepeal niimoodi päris hoogsalt ja siis oli midagi muud, et see Võrumaa künklik niisugune natuur, et see ikka Tani selle tekstiga kargama peksja. Keskteleka Mollo vilgutas verre Kõllane ja rohiline telekas kõneles kinemise keelel. Ta kõnelesime Ello ette, kõik hea ja halb Ombiliis. Lugu nakkas telekast, Pääle virits, jõugus peris põrmandu pääle ja latsidetas perismi silmi. Võimitud kõkke näte tuulemärki ei võib. Ei või minna telekale kässiga külge ei võid teda täis kusta kiusatav Vaivad ei valuta, ei või Dima käest raha ära võtta. Ta saata teda uulitsa peale nälginuna, nii võideta üksinda ine Miisiga jummal riik ja telekas oma pühe. Teleka ekraani vilgub punane kollane roheline telekas räägib inimkeeli. Ta ennustab meile meie saatust. Kõik hea ja halb on alles tulemas. Ajalugu algab telekast. Veri pritsib lausa põrandale ja lapsi tehakse lausa mäe silme all. Me võime seda kõike näha, aga ei tohi sellest mõtelda. Ei tohi minna telekale kätega kallale, ei tohi teda täis kusta, piinata ega põletada. Ei tohi temalt raha ära võtta ja saata tänavale nälgima. Nii tohib teha ainult inimestega. Jumal, riik ja telekas on pühad. Tegelikult buda eksis. Ta keskendus. Ainult ühele printsiibile inimeste päästmisele ja kõigi olendite aitamisele. Kuid niimoodi jõutakse kahetsusväärsesse ühe külgsusesse. Meid ümbritsev elu, Ani ammeldamatult rikas ja pakub palju enamat. Nii palju linde, lilli, liblikaid, tõuke, mida kuulata ja vaadata ja süüa. Nii palju on müüa inimesi ja kaupu. Tegelikult buda Es Cayen õnne ütle põhimõte pääle inemisi päästmise pääle ja eleva hävitamise pääle. Aniimude jõutas hallo jälle üttemuudu olemise monoElomi ümbraami põhjad oma rikas ja taht palju hinnangu anda, nii palju on Chirke häiermit, liblikid, Faclumida, kulleldaja, kaija ja süve. Nii palju inimesi ja kaupa, et hullis võid minna. Kui päike sirutab selga ja kuumus tahab, et me võtaks ta omaks seisan, kirsid ja pihlakad, juba õitsenud ja veri Horma rohi valgustab varikatust. Tuul käibele selja kumera mäe ja poeb varvaste vahelt läbi. Me püüame moniakaalselt rahuneda, kuni see õnnestubki. Ja kõik muutub. Vaata, kuidas autod sõidavad mööda teed otsekui juhiks neid keegi. Kuid see, mis juhib, on vaid Me püsiv pilk ja ümmargused mündid silmades. Iga kivi. On paradiisist toodud. Sellepärast ongi ta nii kuum. Heida pikali, sõber kui sul on aega. Aga kui pole, seisa püsti ja uinub. Kui päi, mida selles järves ja Lämmi tahted teda omas pidajana sõsama, Visnapuu ja pihla ju ära õitsenud ja vere Horma Hain, teie katus, salutse valges, tuul üleval Kumari gomäe ja põimhinnast Farbide vaikselt läbi. Libedame pööratselt rahulises saia, koonisoletkina, kõrda kõik saatuses kaekus massina sõitva mööda Tiid, nagu juhtlemaidki jääki anatoomia. Neid juht on mütsindamis Aizahtunu kaevus. Et sõõriga silmin ega kivi on paradiisist peri tuu pärast Ongina ta nii Lämmihiide hinnast igale sõber Kusula maigu Agoloyd Saisab pist ja jää Agale. Vesi liigub kivide vahel tasase erootilise kõlaga. Väikesed kivid saadavad teda ja liiguvad ainult natuke. Kui puuoksad kõigutavad päikest siis on vee all palju vett ja veeliigutusi. Selleks ei ole palju tarbid. Ainult kaht kallast, vett ja natuke kive. Vesi Juusk, jube Vaichel tasa, litses erootilise Hellüüga väiku kivi saatva teda ja liigusse õnne leidub. Kui puuosa hallutas päiva ses Vii all on palju vett ja vii liigahhisi. Tuuskolai Pallo, vaia, õnnekate perve, vett ja veidukiv. Nii palju, kui mina olen maal ringi rännanud võib-olla selts ei sõltu, see ei ole nagunii väga Võrumaaga seotud, aga seesama asi võib-olla kuskil Kihnus või väikestes maakohtades. Et naised on need nagu, et kes seda elu veavad, et mehed on kuskil põõsa taga ja ajavad mingisuguseid oma asju poe taga, aga naised künnavad, külvavad, laulavad ja löövad trummi. Et kuidasmoodi see sinu silme läbi on. Kui jällegi nakata Tiiduslikult lähenema ja protsenti võtma, siis juuda nii, homme sansid toime tulevaid naisi ja, ja pere-ist hoolitsevad ja põllu ja majapidamise eest hoolitsevad naisi millegipärast rohkem kui mehi. Tal on põhjust, selle ma nüüd nii väga õige enemine või olete aru andma ei ole. Aga ikkagi pärast Nimudom jah? Sul on üsnagi suur majapidamine, kas on mingisuguseid asju, mis jäävad tegemata? Sellepärast, et sa oled naine, sa oled kõigega kõigega hakkama saanud, alati. No või öelda, et ole, ole saanu, kama, Kuki, Kim, vähe teistmoodi, kui oleks kõik, nagu ma nägi meesterahvas kõrval olnu, aga talumis Milam imega katedraale ima, seal elas, mina olen nagu mõnikord käiks Liinan või rohkem kliinan. Aga tule toimetuleku nagu näidetes või olla tuuethumen oma meil maal talgukommi, lammutame sissid ümber sadanud lauda kraamile ja ja inimesed tulevad meil häälega ja külmi nalja, kaapilemini, et asjad peavadki niimoodi toimuma noorsoo. Ja, ja samal ajal hulga töid, mida, nagu lahterdada Smiši või naisi täies minu arust on ta jällegi tarvest asjatundmatu. Et on nagu vahetegemine, et, et ma olen hea meelega teinud töid, mida nimetades meeste tõi-s ei ole väga hästi hakkama saanud, nii et oma suitsu son ahju parandi esi, nii nagu nagu tahtis, nii kui hääl sai kullel, sinev, tark minemisi nõuandjat ja sai väga hästi hakkama. Ja, ja kui vaia katuseid parandada ja harjalaudu panda ja harjaplekke, siis ma said olla ka üli hakkama. Et ma ei tea, et sinna oleks küll kedagi appi vaia olnu või et ma isaga ütelda, et keegi täna alles parempidi hakkama saan, nagu ma. Mul oli kunagi sõbrannaga eks, mitmeid aastaid tagasi oma kui väljamaalt välja igasuguseid toredaid inemisi, harivaid projekte, imesis osalisi nagu naisinimõiguste projekti. Ja siis kõik jumala haikuda sel projektil osalesi tal seal valegi koordinaator Esizaiga tollest harjud, oli nii võrra naljakas. Kullakene. Kas sa mõistad mulle kõnelda mingist? Noh, nagu noh, kas lase olegi hinemised pead kõneleb naisinimõigustest Narva, et teil on inimõiguste alane projekt. Mõru naljakas Downiga külanud primitiivne kogu maailm nagu lihtsalt katest jagada naase ja mehe, et nagu hulga teisi lahterdamisi võimalusi küll ja küll, et ma küll nagu oma tutid tolle perra ei vali, et kas laane või miis tiks ikkagi muu perre. Too pärast, nagu ma näen, mõtlen, et ma olen nagu ütles küljest olema täpselt sama tugev Eesti või keskmine eesti Laanegija. Saa kõgegi kasutades omalats Südsindaja. Aga ma nagu ei viitsi tuubele oma haigu raisata tuule nagu nuriseda või või, või süüdistada tollen olukorral kedagi, et ma oleks nagu male ja hulka siis. Ja ma lahterda hine 15 moodu. Sa näed välja nagu, ütleme üks keskkooli tüdruk või noh, paar aastat peale täiesti üllatas see, et, et sul on ju üks laps on üle 10 aasta juba 17 aastat vana. Ja poiss noorem jah, katseaastane. Et sinu suhe oma lastega on ju ka natuke teistmoodi, kui ütleme vanemate vanemate suhe oma lastega, et nad on sul rohkem nagu sellised sõbrad või mõttekaaslased. Jah, aga jällegi, kui ma saa kunagi vanem past pääst kah lats, siis tegelikult ma tahtsin ainult sama moodu kasvatada nii kui panna, et võtta neid kui Võrtsiti või võtta neid. Mitte nii, et mina kasutan aind, vaid ka nimekasvatuse minnuyanimama, võimelisem mulle midagi oma, et niimoodi me elame nagu kõrvu isi. Päris hea välja. Et tiine mul kõrval taren seal oma. Mis nemad veel sulle on õpetanud ja mida sina neile oled õpetanud? Ma usun, et tegelikult me opa metsa, seal on neid samu asju teda Eloningu illo nägema ja kõike siiralt kaema ja ausale suhtuma asjasse, et mingi erineval hetkel on nagu ühel või teisel Vaiatada talle meelde tuletades arvama. Jah, ta imelik, aga me väga tihti kõneleme tollest, et mis elu noh, oluline. Mis on oluline. Vidzitluse hoitmine, sõbra oma olulisem. Tohutu sain, käimine on oluline. Sul selliseid hetki on ka olnud, et kus sa tunned, et sa oled nagu täiesti läbi, et jõud on otsas, uskonna otsas kõik kõike, et kus sa siis selle jõu saada. Kuule, väga nagu ei olegi, et ma ei jõua nii, kui saan selle Saise kunagi Minnetu pärast, et hinnang nagu hinneb nagu võta midagi ette talle vasta. Et mis ta eksavides ongi, et too, mida ma just kõnely sõbra ja, ja lähedasem, olulised nime avitase ja kuskile välja kõndima minemine hävitas, nii et ma väega nagu põhja ei olegi jõudnud Tomrassid hetki olnud küll ja ja rassid haigu, mõnikord on, kui tervis on kehva, pikemat haigu või midagi säänest, aga siis nagu kui mõistad kõike nagu rahulikult, Kaia, siis ei tundu asi üldse nii hull, et mis siin üldse nagu hull on siin ilman ole ei midagi. Mida vanemaks sa saad, kas siis läheb lihtsamaks või raskemaks? Ma arvan, et kergem Paslet või kus võtta, et kui mul niigi palju kergem, kui palju ta siis veel kergem kassa minna, aga ma usun, et kõik haig või hääl et tunniga panna, sest palju ei sõltu, kui, et nii kui elu jooksul mõnda ühteteist nagu manu Apit ja mõistad nagu kergemalt võtta või tule sellest Artundmistes, et oi jah, et, et noh, et viskas mul juba hall sanerasse asi ja, ja väega hull midagi, et noh, nüüd ma ei põe nii kaua, näete, siis mul tuli meelde tollega, et kunagi just mu käest Hilda ju küsiti, et, et no et mis sa siis nagu elu on tõesti enne kui sa nagu saanud tagasi kerida. Ja siis ma nagu poolnaljaga ütlegi, et ega enne midagi teiste või olla, kui saanu, siis teen mõne asja peale, kulutan lihtsalt veider paigu. Aga ärriti jätne küll mitte midagi. Mul on mõnikord selline tunne, et on olemas nagu kahte sorti vanu inimesi, mõtlen päris vanu inimesi, selliseid 80 90 aastaseid. Et osad on sellised, et kurjad, kibestunud torssis, sihuksed pahurad, kes iga asja peale nagu vinguvad ja siis on on terve hulk selliseid helgeid küpseid soojalt kumavaid vaime, kes on ennast elu jooksul väga selgeks mõelnud. Piir nende vahelt on väga terav, et ma sellist vahepealset varianti nagu väga ei olegi kohanud ongi nii, et kas nad on niuksed, pahurad, kurjad elu peale või need on siis hästi rõõmsad ja armsad. Et kas sul on mõni vanem sõber ka, kes on sulle abiks teejuhiks mingitel hetkedel? No sa kõnelesid peris vanust hinemisest, et ütle, mida su tähelepanek on jumalast õige, ma arvan samamoodi, et sellest et täitsa katseri jällegi siin võid vabalt ütelda, et inimesi kate sorti jaotada vanainimese ja üldse ei ole võlts. Tiide tikkus olemata kell minema 2005. aasta lõpu poole ma kunagi ilves saapaga otsustasime, teatas Hansa Law, nagu humalalehele reportaaži siis küla Bootest ja, ja siis kriipsu pealevõtmisest putendu tähendab siis võlgu võtmisest. Todame systeemi terve päeva ja muuhulgas kävemiga Aapo vanaema pool küsima, et kus vanast. Ja see nüüd suvel vanaema ütlesi täpselt sääne eesta nurise millegi üle Essoledal tervis halb. Ta ütles küll, et ai, ei vaikses hoovi peal kõnd, maru haiglaselt. Abu pärast ütelda, et aga kui mõtsa poole saa, siis nii kentsakas. Ja ütelge, et ei, ega ma muidu ei elasse, aga mõtlesin pead käima. Et see oli üks ütlemata armas kohtumine, et ma nagu ei olegi nüüd teda, aga ta jäi meelde, näete siis. Ja no muidugi on mul minu isiklik vanaisa, kes on minu latsile siis vanavanaisa, kes on minu arust aastatega aina parandas, tema on nagu hästi palju minu häälest ennujat males isane nagu male ta hoidse minu väega ja ta kui selgusid vale kehva tervisega minu turgutada ja mul on vaja Hest varropata Suklemine selges siis timaal do, kes minu kursustele, või siis kui on selge, et on vaja uisutama opatalatsetu maru kasulik kõigile lihasgruppidele siis Dima tekk vajavale liuvälja kus kõik ümbruskonna latsekene uisutama on, aga mina oli siis nii kodueelisseisundi seal, et ta ennemini seal neid asju, mis oma mõtled perre, siis ei ole nii palju, ei ole nii õnnelikke inimesi, kes nähes nii palju olles nagu šansid, ilusaid asju teete. Ja imelik küll, et vanaisa letti aastate kõne paremas, et nüüd on ta siis minu pojaga, armastas väga kuun olla ja mängib malet, kuunia ja kõneles elu asjust ja see müts ütlemata armas ja tuhkadust vanusest, et mul on tõesti sõpru igast vanusest ja it's minu armsa ambid, sõbrannasid, amm. Temaga ma sain tutvas, kui mina olin neliteistpidi maal, siis ligi 30 vanusevahe seal on nagu säilinud. Et ei ole nagu tõsest ja verel Tõnn, et me hakkasime minema vete lollatsi saama time siis võib-olla veidikese Hildambeku, mõned Tõse ja mina veidikese varrambaga, mõned tõsi. Ja me oleme alati nii kui aega kokku hoidnud. Ta on hästi armas. Mulle meeldis, et mul on sõpru, kes omandasama nussin, kui ma nii palju, kui ta üldse oluline veidikeseks. Need asjad, mis on räägitud kunagi lapsepõlves, on, mis on kuuldud lapsepõlves et need jäävad kogu eluks meelde nendest samadest lauleldustest või ütlemistest, mängudest või lugudest, et mida sina mäletad oma lapsepõlvest, et mis on ema rääkinud või mis vanaema on rääkinud? Meil ei ole perekond, eriti nagu laulurahvas on vääga, aga meil on päris ühesõnaga Inemise oma kodunt ja ma mäletan siit väga häid ja rahvalikeses mõnusaid ütlemisi ja no tuleb mõnikord väega nagu äkki esile ja, ja nagu ei mäletagi, et kus ma seda kuulnud ja siis tuli meelde, et issand, minu ime jana ta ütles, no nii ägedaid asju, et kus mu yhe joostagi sääne suuvärk olla. Ja, ja siis tuleb alati omakorda kuulsa kellegagi taselt minule üteldi, et süünälg ja mina rammu ja see sulle üldse solvav seal vaja ega vahva. Või siis et no kui siis sa kisa saama pealt ja siis vastati todasama küsimuses järele. Et kui, kui ei saa, siis kuigi eksa kes jäiva nagu võru keelt kõnelema seal olu garan kui eesti keelel kool hinna ja, ja kui Sänne avaliku suhtlemise keel oli eesti keel jäiga kõnelema säänse, väga toreda Inemise. No hea küll, või ütelda küll, et mõni asotsiaal mõnel joodik aga vastab mitte suurem osa tegelikult linemisi, kes oli hästi seal, see sirge sellega ja seal sääste ausa ja, ja niisuguse mõnusa. No täpselt sama muhe Võrumaa inimene, säänse suhtumisega inimesi kõnelema, jäive kõnelema Tomalatsiga tüts veresaalis, ütelnud nakkamano teist keelt, kõnelema, platsiga kuma suurenemisega kõnelejat, no mõtelge ometi, kustunud, kas teil muidu on pääl ja tollesama lihtsa, sealse humoorika, muheda ütlemisega ta väljendas täpselt odamis ongi tõsi. No mille kuradi pärast pead lapsega teist keelt kõnelema? Aga sa ise, kuidas sa räägid oma lasteaialapsed räägivad sinuga eesti võru keeles. Ladza kõnelase munka, enamuste eesti keeleni ja, ja laadse kõnele see kuma vahel eesti keeles, aga nailon Amodellega harina juba pikemat haigu, et mina põhimõtteliselt enam-vähem kõik kaid, kõnelonidega, võru keelel mänsidki nagu situatsioone, konda tundus ülearu nagu üle pinguta, et kuna kõik ülejäänu seltskond, kellega tihedalt suheldes on eestikeelne et siis või juhtuda, et ma nagu ütle lapsele, et tähenda süsteemi, teist moodulats äärest lähtunud ma ka eesti keelt mõista. Aga üldiselt kõneleme võru keeli ja et nad ei osanud nagu tavaline. Ja mul on hea meel, et mul on olnud nagu jõudu ja julgust nagu sääne asi ette võtta ja ja ma arvan, et latses avani kodust üte nagu midagi, mida nad muidu ei saanud, et nad saavad olla Võru keele nagu säänse nüansirikkuse ja, ja kuulda teda nii võrra, erinev olukord saanu võru keelel sõimata ja nalja on tolekesel lautu ja nendega kõneldu argiasjust ja rõivile pandmisest ja kõneldu neile muinasjuttu lama saanud, olete komplekti naidega, nalja, vabatuga, matemaatikat ja inglise keelt võru keeli. Nii et asujate asjava kunagi hääd keele mõistja Kukina praegu nagu väegade ta kõnelda ei taha või ei julge. Ja tui oledki nagu eesmärk, et ma yld haigu kõnelite iiri prouaga ja ütel, et oh, et ostjale midagi, et kui mina malatsiga lakkas iiri keelt kõnelema, lasevad sõjalises nakasse vaimuga vastu kõnelema, et ma usun, et kui sa tiitada nagu söemest, siis ta ei ole nagu eemale okka või latsios või imelik, vaid harine see tollega ja ja kui sul on vääne keegi normaalne põhjendus talle ja siis siis nagu latsev võtvad olla omas ja normaalne, põhjendas tuum on muide ei ole materiaalne kõiki siis või, või Yogistsum tegi, et noh, mis nad USA omab või mille vastuhääl, et kasvurahaga sisse tuua. Aga Ühest küljest latsemad materiaalsus peale mõtleja gimme häält, et mis ma tuis saaja, mis kas kommiga saaja. Aga teisest küljest on latsen idealisti rohkem kui suurenemisel. Ütled, kuule, aga et kumma sulle nüüd Duda kiiltedes ei anna siis ta kooles veel siis toom, latseeaa siks viku lugu küll ja ta mõistuda, ta saab sellest aru, et on nii tähtis asi, et ta, ta peab tegema. Aga võru keele tulevik võru keel teaduskeeleks on sürreaalne. Ja võru keel on seal kõigest kõnelda, mille mitte kas need nagu hädavajalik teisest küljest noh, Kubarla vaieldes tullagi üle, kas eesti keel piasse ole modiidis kiile, et noh, muidugi pead ja mõne lugeva ega asja mandada rahaväega. Kas nüüd peaasi nii väga raha lugema, toda ma ei tia samal ajal ikkagi noh, et kas konkreetselt võru keel on, ülikool peab olema Tarvada, mitte. Aga muidugi mina, jalad, olen kambang ja ütles, et kulu peab olema eriti otstarbeka, et. Nahomsane nagu kaitseasja, mida talle nagu võru keele nagu arendamise vasta, male kuulne ütelda, täitsa häste rumalam tuuet taaga siis nakase Tõseka tahtma, naasis mõteldes külvinlasi külmulke. Ja siis Tene uljusanud uued üteldes, et vaata vot nii palju raha, et eesti keelelegi aku. Mispeale ma ei saa kõiki mööda oma armsa vanaisa vahvast ütlemisest. Ta kunagi kuma nagu tymarust, jumalast võltskatuste pealt tahtsin nagu kokku hoita. Esion kah kõlanud nagu kokkuhoidlik elemine, muidu üteldi mulle, et oota, võta või kallis, kallis tahate totavolesi, tule. Nii et ma ei taha asja, et ei taha olla, olengi hambang ja ütles, et võru keelt on nii kallis ülembitajat, las kooles. Ma arvan küll, tuhest tuleb midagi ette ja tuled etega nagu tegelikult globaalselt või nagu üle ilmaliselt mõteldanud, mõtlen, et maailm on ilus siis, kui ta on kirev ja üts osa maailma kirjusest oma erineva keele ja kultuuri. Ja, ja maailm on siis ka vastupidavam, nii nagu loodus on kõik Tiidva toda, et liigirikkas mõttes parempidi haigusele vasta. Aga harvem mõtlemi tolle peale, et liigirikas ja saime mitmekesine kultuur panud parempidi nagu halvale vasta aga nii tamm. Nii et maailma Cyrivuse maailma tervise nimel peavõru keelt hoidma küll. Võru keel tegelikult kaitseb eesti keelt ja kultuuri. Absoluutselt võrukese kohalik identiteet ja saarlase kohalikesse katusse pealne identiteete kihtlas oma no moodustasid kokku suure eesti identity liteedi, nii et sellest eesti suurest identiteedist ehk india tiitmisestes jäänud tegelikult midagi perre guess olnud võrukesi, kihlasi, saarlasi, kes hinda asjast hoolvaja hoidva näid mõistad sa mulle öelda, mis on Eesti identiteet ilma Kihnu ja Setooja võruta. Väga kahtlane. Et suitsupääsukeste sinimustvalgest kõnelda vist kaugele ei jõua. Midagi nagu sügavam, palavam. Kõnelesid Võru Instituudi sekretär Triinu Ojari ja kirjanik Hasso Krull. Muusika plaadilt Jon palke ja Mägneetik okestra. Täname riikliku programmi Lõuna-Eesti keel ja kultuur. Saate valmistasid ette Külli tüli, Jaan Tootsen. Head aega.