Nõnda mängis ringi kuningas peni Kudmen 45 aasta eest. See on siis ajal, millal Swing valitses kogu popmuusika maailma tantsusaale, heliplaatidele ja filmidesse talletatud lööklaule, raadiost kõlavat meelelahutusmuusikat. Järgnevate minutite jooksul võtame vastu nende kõige mõjukamate svingorkestrite paraadi kelle tegevuse kõrgperiood mahtus viitteist aastat hõlmavasse perioodi 30.-te aastate algusest kuni 1946. aastani. Millal kaheksa Sa ülipopulaarse bigbändi laialiminek tähistas uue ajastu algust. Pööratud oli uus lehekülg, kuid see, mis eelmisel kirja pandud polnud veel kaugeltki unustatud. Svingmuusika ei sündinud üleöö, kuigi Benny Goodman 1935. aastal üleöö kuulsaks sai ja lai kuulajaskond tema kaudu uue moe muusika avastas. Juba kahekümnendail aastail tegutses rida andekaid muusikuid, kes eksperimenteeris uute orkestreerimis võtetega otsisid radu, mis viiksid edasi traditsionaalse džässi kindlaks kujunenud tavade juurest. Tänapäeval ollakse üksmeelsed selles, et svingorkestri põhimõtete kõige mõjukam rajaja oli pianist, orkestri juht Fletcher Henderson kes elas aastail 1898 kuni 1952 ja asutas oma esimese bändi juba 1923. aastal. Henderson oli küll hea muusikamees, aga kahjuks äärmiselt vilets majandusmees ja nii juhtus, et saavutanud oma orkestri ja Aranžeeringutega täiesti uue džässikvaliteedi. Müüs seda rahapuuduses oma partituurid, peni kuudmanile ja tema avastused tegi maailmale tuttavaks juba teine orkester. Kuulake Fletcher Hendersoni orkestrit ta oma palaga pakime sisse plaadistatud 12. septembril 1934. aastal. Sarnasus kuudmeni orkestri hilisema kõlaga on ilmne. Mängis viimane Hendersoni arranžeeringuid ja neid ruttasid jäljendama ka teised Aranseerijad. Solistid on Hilton Tseeferson altsaksofon-il Henry Allen trompetil. Lisage veel, et Henderson ise ja tema kollektiiv kuuluvad musta džässisfääri. Niisiis polnud svingi ilmumisel sugugi mitte määravad ainult valged muusikud. Järgmisena ongi sobiv tuua esile Benny Goodmani orkester. Hendersoni ja kuudmine orkestreid on sageli võrreldud, sealjuures rõhutades esimese suuremat emotsionaalset mõju. Teise suuremat elegantsi ja lihvitust. Kriitik Martin Williams väidab, et Goodmani 30.-te aastate orkestris olevat olnud huvitav ilming. Kui ise ning tema vaskpilli ja saksofonimängijad olid eeskujuliku svingitunnetusega, siis orkestri rütmigrupp ei svinginud. Nagu öeldud, sai Kudmen kuulsaks praktiliselt üleöö. Tema orkestri valija hoogne mäng kohutas, alguses leivaisasid ja muusikud said kuulda lausa sõitlemist kuid raadios mängitud heliplaadid tegid kiiresti oma töö ja äkki oli publik svingmuusikast vaimustuses. Muidugi oli ise ideaalne muusik selle uue stiili jaoks äärmiselt teeni interpreet, kelle soolod olid nagu kahekõnet kuulajaga tehniliselt hiilgav flarnatist ja orkestrijuhina äärmiselt nõudlik täiuslikkuse taotleja. Kuulake peni Kudmeni orkestrilt 1937. aastal restorani raadioülekandest salvestatud Fletcher Hendersoni gospelist inspireeritud pala vabaõhupalvus sügaval lõunas. Valisin just nimme mitte stuudio võtte mida on võimalik korduvalt viimistleda vaid avaliku esinemise salvestuse, et demonstreerida kollektiivi löögivalmidust mis tahes tingimustes. Ajaliselt Basib Swing muusikasse Katjucellington kuid ainult ajaliselt taoli muusik, kes kedagi imiteerinud, olles tema ise Ellington ja ega tedagi imiteerida söandatud. Kuula keelingtonia orkestrit, 1941.-st aastast ta oma palaga. Hine melotoon, maheda tooniga. Svingist pole siin puudust. Soleerivad kuuti Williams, trumpeteljad, Johni otsis altsaksofon-il, viimane mängib enda jaoks ebatavaliselt palju noote. Harilikult on ta olnud lakoonilisem. Meenutagem sedagi, et Ellingtoni surmast möödub tuleval kevadel 10 aastat. Ellingtonile kõige lähemal seisis vahest Chimmilans Ford oma orkestriga, kas vaja, ainult sellegipoolest deta hoidis kõrgel svingi musta pooluse lippu. NAGU Ellington alustas Lanspordki orkestrijuhina juba kahekümnendail aastail. Tema tähetund tuli aga hiljem, alles 1934. aastal svingi eelõhtul. Tema orkester koosnes tugevast muusikuist, kuigi nende hulgas polnud nii säravaid tähti kui mujal konkurentide juures. Transpordi on süüdistatud selles, et ta armastas vahel väliste trikkidega orkestratsioone. Swing ja rütm tema orkestris olid aga alati paigas ka siis, kui ta mängis nii-öelda kahe peale rõhuga. Mitte asjata ei nimetatud tema orkestrit jõujaama bändiks. Kuulake tsemilanspordi orkestrit 1939.-st aastast törhami palaga Lanspordi erimark. Solistid on altsaksofonist villis, mis trompetis nukkijanud trumbonist, trammiang ja tenorsaksofonist show Soomas. Ja kuigi trump petist pala lõpus ei saa kätte tõenäoliselt kavatsetud neljanda oktavi tood. Kui rääkida transponeeritud helistikus, siis on ka sinna lähedale jõudmine tolle aja kohta saavutus. Kui minna vahelduseks valgete svingorkestrite juurde, siis äratas nende hulgast 1934. aastal tähelepanuvendade tooside ühine kollektiiv. See lagunes aga peagi, sest vennaarm jäi alla soovile mängida esimest viiulit. Olgu pealegi see metafoor tegelikkusest kaugel. Mängis ju üks vend saksofoni ja klarnetit teine trombooni. Jätame seepärast praegugi nende ühise orkestri kuulamata ja kohtume noorema vennaga. Rohkem au ja kuulsust saavutaski just Tommy torsi. Kuigi esialgu kõlas tema orkester kohati kuudmani täpse koopiana, eriti veel flarnetist Johni vintsi elegantse mängu tõttu pani Tomi torsi end üha rohkem maksma ja jättis oma 51 eluaasta jooksul maha mitu džässiajalukku jäänud pala. Üks neist on Vasmani. Sa teed mind sentimentaalseks, milles torsi demonstreerib oma trombooni lausa uskumatut pehmust ja õrnust. Mitte asjata polnud tema hüüdnimi selle pala tõttu sentimentaalne džentelmen. Ja teine uskumatu asi selles palas lausa nüri klaverisoolo. Tundub, et niimoodi mängima sunniti pianisti küll vitsaga ähvardades. Vendade tooside kõrval oli sving muusikas veel mitu paari kuulsaid vendi, näiteks tiigaardeni diagrospid Bing, Crosby kui laulja ei vaja tutvustamist praegugi, kuus aastat pärast surma. Vähem teatakse tema ligi 10 aastat nooremat venda pop Crosbit kes üritas esialgu ka laulda. Kuna aga kaks kuulsat lauljat ühte perekonda ei mahu, jäi tema lauljakarjäär kahvatu tuumaks. 1935. aastal võttis ta üle pen pollaki orkestri ja tegi sellest oma nime all soositud kollektiivi. Kuigi swing oli just moodi plahvatanud, ei läinud ta teiste kopeerimisele, vaid leiutas omaenese patendi, ühendas Dixilen stiili rõõmsa ja lärmaka muusikas. Ringiga pakkus vana veini uuesastias. 1935. aastal sündis Benny Goodmani kõrvale teinegi džässi ajaloolise tähtsusega bigbänd, kaundveisi orkester. Pianist William Peisi asus 20.-te aastate teisel poolel elama Kansas Citysse kus ta töötas Benny muuteni orkestris. Kui viimane 1935. aastal suri, võttis Peisi sellest kollektiivist üheksa parimat muusikut ja formeeris oma bändi. Tal ei läinud kõik nii lepase reega nagu kuudmanil, kuid viimase naise vend, džässikriitik John Hammond, kes oli jalule pannud kuudmeni orkestri aitas laia avalikkuse etega. Kaun Peisi ja menu ei lasknud end kaua oodata. Nagu Wellingtoni ja Kudmine orkester. Nii oli ka teisi bänd täis hiilgavaid soliste. Nimetagem neist esimese hingetõmbega tenorsaksofonist Lester Jangi aga suurepärased tenorsaksofonist. Sid olid ka varasurnud Hoshel Evans ja veel praegu tegev Paditeid. Preisi solistidest oli esiplaanil Kattrombonistikki Wells ja Trumpi dist back kleit on, kes oli USAsse naasnud Shanghaist, kus ta töötas aastail 1934 kuni 36 ja kus temaga tutvusolek Lunstrem, meie džässi, vanameister. Kuulake Peisi varasemast perioodist ta oma pala Evritab iga mees, mida alustab Lester Jang, soleerivad veel back kleit on ja muidugi Peisi ise. Aastanumber on 1938. Kui kaund Peisin Kudmeni kõrval kõige pikema muusiku teega svingorkestri juht, siis üsna lühikeseks jäi see tee Kudmeni peamisele rivaalile andekal klarnetit Ardi sool. Juba 1935. aastal esines ta kontserdil koos keelpillikvartetiga ja moodustas seejärel keelpilligrupiga bigbändi. Nähtavasti tahtes võimalikult palju erineda peni kuudmenist. Peab ütlema, et tulemus polnud eriti rõõmustav. Meenutades mingid odavad Hollywoodi filmimuusikat, kuulake selle kriitika tõestuseks Tomingas pala freneesi, mis hispaania keelest tõlgituna on hullumeelsus. Sobiv nimetus selle muusikataolisele seadele, mille ainsad helged momendid on Ardi soo soolokohad. Artisooli nagu kuud, mängi poiss vaesest perekonnast edu svingmuusikast tõi talle ootamatu üles lennutema mängitud piginde pigiinist sai bestseller, pakkumisi 100. uksest ja aknast. Juba 1939. aastal oli tal esimest korda põhjust põgeneda orkestri juurest ja veeta mõni aeg Mehhikos eemal närvesöövaid sekeldustest korratooliga. Tema eraelu üks lahutus järgnes teisele. Tema kaheksa naise hulgas olid filminäitlejad, lähena treener ja ava Kaarner ning helilooja Cheronkurni tütar peti. Üks tema naistest väitis kohtus, et soo tegeleb kodus marksistliku propagandaga ja seetõttu on võimatu temaga koos elada. 1955. aastal loobus Ardi soo muusikast alatiseks ja elas viis aastat Hispaanias. Ühes hilisemas intervjuus ütles ta, et see oli ainuke võimalus säilitada tervet mõistust, et eelmise pala põhjal tema mängust ja orkestrist siiski õiget muljet ei jäänud. Kuulakem veel tema oma pala liiklusummik, mis on lahendatud ja esitatud traditsioonilise svingmuusika vaimus. Üks eredaim säraga nimesid sving muusikas oli Glenn Miller, kellele edu küll nii kergesti ei tulnud kui mõnele teisele. 1939. aasta sai tema aastaks. Enne seda oli ta aga juba kolm aastat hoogu võtnud, temal õnnestus tulla esile täiesti uue saundiga. Pannud saksofonirühmas esimest häält mängima klarnetisti, saavutas ta kristalselt kõlava orkestri värvingu, mida kõikjal kohe imiteerima hakati. Saavutamata jäi aga Glenn Milleri orkestri ideaalne koosmäng. Ühtne svingitunnetus, solistide väljendusrikkus. Saatus kinkis millerile vaid viis aastat tipus püsimist. Sõja ajal juhatas ta majorina armee džässorkestrit ja jäi 1944. aasta detsembrikuus Inglismaalt Pariisi lennates kadunuks. Märtsikuus oli ta saanud neljakümneaastaseks. Ma ei taha siinkohal esitada midagi väga tuntud Milleri repertuaarist, seda enam, et paljusid tema mängitud palu tuntakse džässiringkondades ka nooremate hulgast tõepoolest viimase noodini kuna ta mängis tegelikult kaheorkestriga kuni 1942. aasta septembrini oma nime kandva bändiga seejärel aga USA õhujõudude orkestriga kuulakem mõlemaid. Kõigepealt viimane salvestusega 1943.-st aastast Grey päikeseoru trump Kaasakiskuva rütmiga pala, milles soleerivad trompetistid. Privin diaklarnatistanc friiman. Glenn Miller polnud trumbonistina nii esiplaanil kui näiteks teine bänd, liider Tomi toorsi. Ometi oli ta väga võimekas suure praktikaga trumbonist, keda mõnelgi plaadil sooloosades kuuleme. Toon siinkohal vaid ühe näite Milleri tromboonimängust palast mu sinitaevas mängitud 1940. aasta juunikuus. Nüüd aga sõjaeelne Milleri orkester, Khr Mikeli palaga tähetolm, solistid tenorsaksofonist, eks Peneke Tombedist, Klaid, Orly ja klarnet-ist Wilbur Schwartz. Lisage met Glenn Milleri orkester püsib koos muidugi ammu mitu korda muutunud koosseisus ja vahetunud dirigentidega kuni tänapäevani. Mullu esines ta Praha džässifestivalil dirigendiks kremdel roosa. Seni kuulatud orkestrite eesotsas oli pianist deklarnetist, trumboniste veel mitte, aga trump petiste. Muidugi oli svingorkestrite hulgas ka niisuguseid rohkesti, kus tooni andis trompetimängija. Oma orkestrid olid Charlis pyyvakil, Roy Eldridžil, sigi elmanil vanni päriganil, rei Anthanil ja veel mõnel teiselgi trompetistil. Populaarseim oli neist kahtlemata hävitseems, kes ütles 1939. aastal peni Kudminile hüvasti ja asutas oma orkestri. Winston isegi õigem öelda, et hüvasti ütles talle peni Kudmen kes taipas, et nii särava solisti kõrval on pisut pingutav ise särada. Nagu saate alguses märgitud, kestis Swing bändide õitseaeg 1946. aastani, siis said jämeda otsa enda kätte väikesed piibop, ansamblid. Vanas ving läks moest, jätkas aga eksistentsi džässi põhivooluna mainstream-ina, minnes ajaga kaasa, võttes midagi üle igast uuest voolust. Tänase lõpetuseks mängib Berkley kolledžis džässorkester fill Wilsoni juhatusel John Williamsi pala swing swing swing. Juba selle pealkiri tuletab meelde Loui priimapala Sing Sing Sing mille Benny Goodman 1938. aastal tuntuks mängis. Ka muusikaliselt on järgnev pala oma 45 aastat vanemat eelkäijat meenutav parafraas ühtlasi aga ka džässmuusikute kõige noorema põlvkonna kummardus ringile ja selle vanameistritele.