Tere õhtust, lugupeetud kuulajad. Täna teeme algust sellega, et vestleme veidi ühest üsna omapärasest kujust džässmuusikas. See on Friedrich kuulda üks kaasaja silmapaistvamaid noorema põlvkonna akadeemilisi pianisti Viini konservatooriumi professor, kes on esinenud paljudel maailma lavadel koos niisuguste kuulsate dirigentidega nagu mitropolos Klemperer, Karajan, doktor Karl Böömi, Clemens Krauss ja teised. Siinkohal võib nii mõnelgi kuulajal tekkida mõte, et see kõik on ju väga kena, aga mis mõtet on sellest kõnelda? Džässmuusika erisaates? On ju peaaegu tavaks kujunenud, et niinimetatud klassikaline muusika ja džäss üksteisest ikka üsna soliidse vaheseinaga eraldatud on. Selle vaheseina on Friedrich kulda oma kunstilises tegevuses kõrvaldanud. Nimelt esineb ta viimase 10 aasta jooksul paralleelselt nii hästi klassikalise kui ka džässrepertuaariga kusjuures ta on hakanud nendele erinevatele boonustele pühendama koguni ühe ja sama kontserdi erinevaid osasid. Kuulake kaht lõiku ühelt niisuguselt Klaagen fordis toimunud kontserdilt. See oli meisterlikult esitatud Hendeli miimi noorne süüt, mille viimast osa me praegu kuulsime. Kontserdi teises osas aga kõlas näiteks Austria helilooja Joseph Savi nuli džässpala jõesäng, mida kulda ise klaveri tagant teadvustas. Kuuldud palas esinesid koos Friedrich kuldaga Ameerika neeger, muusikud Ron kaarter kontrabassil ja Albert hiis trummidel. Esimene neist on samuti nii-öelda akadeemilise päritoluga muusikamees. Ta on varem mänginud kahes silmapaistvas Ameerika sümfooniaorkestris ja on muusika doktori teaduslikku kraadi omanik. Friedrich kulda sündis 16. mail 1930. aastal Viinis ja alustas klaveriõpinguid seitsme aastaselt. 16 aasta vanusena võttis ta osa rahvusvahelisest pianistide konkursist Genfis ja tuli seal esikohale. Sellele järgnes intensiivne kontserttegevus paralleelselt edasiste õpingutega. Tänaseni on kulda esinenud peaaegu kõigis Euroopa maades ja andnud kaheksa kontsertreisi USA-s ning üheksa Lõuna-Ameerika riikides. Eriti silmapaistev on tabahhi endeli Mozarti ja Beethoveni interpredina. Korduvalt on ta esinenud näiteks kaheksast kontserdist koosnevat tsükliga, mille kavas olid kõik Beethoveni klaveri sonaadid. Džässmuusikaga hakkas Friedrich kulda tegelema 1956. aastal, olles juba maailma tuntumate pianistide ridades. Sellest ajast on pärit heliülesvõtte New Yorgi džässiklubist pöörland, kus kulda esitas pöördlandi hällilaulu. Ansamblisse kuulusid veel Philbud altsaksofon-il Sheldon Powell tenorsaksofoni Adris, suliiman trompeti, Jimmy Cleveland tromboonil Aron Bell kontrabassil ja neiks ta Poolas trummidel. Pikemalt vestleme Friedrich Huldast ühes lähemal ajal toimuvas erisaates, kus on siis ka võimalik rohkem tutvuda tema kunstiga nii tõsise muusika kui ka džässivaldkonnas. Täna aga kuulake temalt veel ta enda komponeeritud pala viis teistelt planeetidelt. Kaastegevad on samuti Ron kaartel jahel Perthis. Märkigem veel Friedrich kulda puhul, et ta on ka silmapaistev organisaator džässmuusika valdkonnas. Nii korraldab ta kontserte mitmete maade muusikutest koostatud euro džässorkestriga seitsmeteistkümnendast 24. maini Aga toimub Viinis tema eestvõttel rahvusvaheline džässmuusikute konkurss. Nüüd aga džässijuttu kodumaalt. Meie käesoleva aasta džässfestivalini on jäänud veel vaid veidi üle kahe nädala. Algab see ju 27. mail ja kestab ka 28. ja 29. mail. Festivali organiseerimisega tegeleb Eesti NSV Kultuuriministeeriumi juurde loodud vabariiklik džässmuusikakomisjon, mille koosseisu kuuluvad Uno Naissoo, Aarne Oit, Heinrich Schultz, Raivo Tammik, Peeter Saul ja rida teisi. Seniste andmete kohaselt tuleb festivalile osavõtjaid Moskvast, Leningradist, Riiast, Vilniusest, wowist, Novosibirskis, Jerevanis ja mujalt kokku umbes 60 külalist. Kuuleme jällegi vanu tuttavaid Sakunny, Kunsmani, garanyanni, ansamblit Neeva ja teisi samuti aga ka paljusid neid, kes veel Tallinna publiku ees otse esinenud pole. Näiteks Gennadi koolshteini, Konstantin nossovid, Ivor prilli ja teisi. Ootame ka pianisti Boris Ratškovi oma trioga, kes on meie publikule juba tuttav 1962.-st aastast ja ka läinud kuul toimunud kontsertide kaudu. Möödunud saates kuulasime paari heliülesvõtet TEMA orkestrist täna kuulakem teda esitamas saksa helilooja rivi Sternbergi klaveripluusi, mille saatepartiid mängib Saksa demokraatliku vabariigi džässorkester treescener. Tantsin fooniker. Teiseks kuulete porissotškovi koos tema kvintetti ka esitamast Eloniosmonki pala puhtalt ilma veeta. Kvintetti kuuluvad veel Sergei Mart, Tõnu Kontrabass, Vladilen Kruus, Metsasarv Nikolai Kontšarov trummid ja Anatoli Gerassimovi tenorsaksofon. Üleeile toimus Tallinna noorsoo kultuuripalee juurde loodud jazz klubi avakoosolek. Klubi esmaseks ülesandeks on pakkuda improsatsioonilistele ansamblitele võimalusi esinemiseks ja harjutamiseks. Seoses sellega olid avakoosolekule tulnud peaaegu kõik Tallinna tuntuma džässmuusikud ja palju noori. Meeldivaks uudiseks meie vabariigi džässisõpradele oli rahvaorkestri rütmi edu äsjasel Kaunase estraadi ja džässmuusika kevadel. Nimelt tõi see kollektiiv Ants Meristu juhatusel Kaunasest ära esikoha džässorkestrite valdkonnas ses lauljatest Aga tunnustati parimaks üks selle orkestri soliste. Nimelt Marju Krull. Kuulake temalt praegu Ronelli pala leinapaju, mida saadab ansambel Ivar Krulli juhatusel. Äsjaselt Kaunase laureaadilt orkestrilt trütma Ants Meristu juhatusel. Kuulake veisi pala planki. Nüüd aga jääb üle veel vaid soovida head jälle kuulamist. 24. mail toimuvas järjekordses džässimuusikasõprades.