Kuula kuula tähelepanelikult, hinge kinni pidades. Kuuled, kui vaikselt vestlevad tähe. Kogu maailm kujutab endast suurt sümfooniat. Inimesed on nagu noodi. Charlie joonise imepärane kunstimaailm püüdis kinni nii tähtede sõnatud sosinad kui inimtunnete saladuslikult keerdkäigud. Neist said maalid helides ja helid maalides. Selle väga omapärase leedu kunstniku elutee mahub aastaarvude 1000 875911 vahele. Loodus ei olnud Surli joonisele Mitmekülgsete annete jagamisel kitsi. Organisti pojana avastas ta muusika kauniduse isa mängu kuulates. Teda valdas hämmeldus, kui kitsaks võivad jääda katedraalis seinad ja kui madalaks kõrged võlvid võimsatele akordidele. Emaga oskas lastele jutustada toredaid rahva muinasjutte ning legende. Õpetades niimoodi armastama inimesi. Seda armastust kandis ta endaga kaasas kogu elu. Ma olin alati unistanud, et inimene oleks niisugune, nagu mina seda ette kujutan, kirjutas ta kordama vennale et inimene oleks kõike tunnetav, mõistev ikka püüdlev, tõe, headuse ja ilu poole. Kui see kõik on olemas, siis oled sa inimene. Ent tegelikkus ei pakkunud kõike, millist Surlionis unistas. Oma ideaalidest leidis ta vaid materjali kunstiloominguks. Unistused helgest ja kaunist elust. Igatsused, need said vormi ja värvib helides ning lõuenditeks. Varssavi ja Leipzigi konservatooriumis kujundasid Surli joonisest uusromantilise suuna esindaja kallakuga sümboolsesse fantastikasse ning dramatismi. Need jooned näitasid ennast ka varasemates ulatuslikeks muusikateostes. Sümfooniline poeem metsas on kirjutatud selle sajandi esimestel aastatel. Esimese suure töö pühendas Chur Leonis oma sõbrale Poola heliloojale moraavskile. Sümfoonilise teoste konkursil sai teos esimese auhinna. Niisiis sõna esimene ümbritseb sümfoonilise poeemi igakülgselt sest see oli ka esimene suur tunnustus heliloojale. Poeeme algat vaiksete laiade akordidega. See on nagu meie leedu mändide kohin, kirjutas Surlionis oma sõbrale. Temaatiline materjal aga ei arene siin mitte kontrastide printsiibil, vaid hoopis lähenemise aluses. Üks teema kasvab otsekui teisest välja. Juba õpingupäevil hakkasid surioonise huvisid köitma joonistamine ja maalimine. Ühes leitsegist saadetud kirjas tunnistas ta sõbrale. Ostsin mõne tuubi värvi ja tüki lõuendit. Siin sina ütleksid tõenäoliselt, et seda lõuendit saaks paremini ära kasutada millekski muuks. Ma tunnen ka ise südametunnistuse piinu paari marga raiskamise pärast. Aga inimesel peab ju mingisugune meelelahutus ka olema. Ent meelelahutusest tekkis igapäevane vajadus. Charlie joonis sai peagi tuntuks oma hämmastavate maali ning graafikateostega täis fantastikat, poeesiat ja muusikat. Ta loominguliste otsimiste periood sattus aega, mis oli kirju arvukate kunstivoolude pealetungist ja rahu revolutsiooniliste ning rahvuslike liikumiste poolest. Ta laskis ennast haarata paljudest uutest ideedest ning segunenud kunstliku varasemate tõekspidamistega. Süvendasid need unistuste maailma, mida maisele reaalsusele lähendas vaid Surli joonise suur loodusearmastust. Ent loodusestki otsis ta hinge. Selle olemust väljendab kunstnik värvigammas, mis annab lausa muusikalisi harmooniaid. Kunstiteadlane Umbrassas Anssurli joonise loomingu iseloomustamiseks öelnud tema imepärased maalid, need on päikeses helkivad lossid ja tornid kõrgele puude ning pilvede kohale kerkinud sillad, trepid, ohvri altarid, mere smaraatsesse sügavusse vajunud tuled ja linnad. Imemetsades kõndivad kuningad, ääretud kosmilised, avarused, terendavat püramiidid. Hinges lööb Pärelima rahutus, südamesse valguvad sügavad tundevood, virguvad unistused, igatsused ja tabamatu soov millegi ääretult kauni ülla järele. Tahaksin luua sümfooniat lainete lihast saja-aastase metsa, salapärasest sosinast, tähtede särast, meie lauludest ja minu ääritust igatsusest. Ajavahemikus 1904 kuni 1907 valmiski sümfooniline poeem meri. Helilooja püüdis Sanastada meres tihjet inimese tundeeluga. Mõtisklused ja nukrus, aga rahutud hetked leiavad väljenduse heliliste merepiltide kaudu. Mere sonaat, see on meremuusika lõuendil karida teisi maalitseb kleit kannab muusikalisi nimetusi Kevadsonaat, suvesonaat, päikesesonaat ning peale nende veel prelüüdi Diafuugad. Tsüklit sonaadivormis lähtuvad ühe teema arendamisest kus üksteisele järgnevates piltides kasutatakse nagu eridünaamikat ja tempot. Kunstnik pidas just sonaadivormi universaalseks, mis on kasutatav kõigis kunstiliikides. Üheks huvitavamaks maalikunsti ja muusikasünteesiks oleks kaheldamatult kujunenud Sorlioonise poolt kavandatud rahvusooper juurate merekuninganna aluseks leedu folkloori ja rahvaviisid. Dekoratsiooni eskiisid aga pidid valmima autoril koos muusikaga. Ja siingi teemaks meri, õigemini Kalvee muinasjutulik. Ent süvenev haigus tõmbas kavatsustele kriipsu. Ooperist on säilinud vaid mõned muusikalised lisandid ja dekoratsioonikavandid. Rahvalaulud on justkui suur kõige väärtuslikuma marmori ras. Nad ootavat vaid geeniust, kes suudab sellest luua surematu teose. Meie rahvalaulud on nii ilusad, kirjutas Tšul joonis. Ta kogus suure hulga leedu rahvaviise rahvaviisi seaded klaverile moodustavad söörlioonise loomingus kõige mahukama osa. Neile lisanduvad arvukad koorilaulud Leedu folklooris. Charlie joonis pälvis oma harrastuse maalikunstiga suurema tähelepanu kui professionaalse muusikuna. Liiga suure individuaalsuse tõttu ei võinud ta olla alusepanijaks mingile kindlale koolkonnale. Ta kujutlusmaailm oli liiga tihedalt oma ajas. Ent leedu professionaalne muusika algab temast. Leedu sümfoonilise loomingus oli Charlie joonis teedrajavad pioneeriks ning rahvaloomingu usina otsijana selle ilu tõeliseks näitajaks.