Tere õhtust, lugupeetud raadiokuulajad on jäänud veel vaid kolm päeva meie tänavuse suurima džässialase ürituseni Tallinna 1966. aasta džässifestivalini. See algab kontserdiga reedel kell 19 laevastiku ohvitseride majas. Samal kellaajal ja samas kohas on kontsert ka laupäeval. Kolmas ja viimane kontsertAga toimub pühapäeval kell 14 Estonia kontserdisaalis. Sellest on juba korduvalt kõneldud, et eelolev džässifestival tõotab kujuneda tunduvalt laiahaardelise maks varem siin toimunuist. Festivali ettevalmistamisega tegeleb vabariigi kultuuriministeeriumi juures asuv alaline džässmuusikakomisjon Uno Naissoo juhtimisel Tallinna linna täitevkomitee kultuuriosakond eesotsas juhataja Heinrich Schultz-iga ja äsja ellu kutsutud noorsoo kultuuripalee juures tegutsev Tallinna džässklubi kohalikud festivalist osavõtjad. Tallinna džässmuusikute paremik selgitati välja märtsis toimunud eelvoorul. Külalistena on aga oodata silmapaistvamaid Nõukogude ansambleid ja soliste Moskvast, Leningradist, Riiast, Kaunasest, Vilniusest, Kloovist ja ka kaugemalt, Novosibirskid, Tbilisist ja mujalt. Üldse on osavõtuks registreerunud üle 20 orkestri ja ansambli. Festivali vastu tuntakse väga suurt huvi, millest kõneleb ka asjaolu, et interpreetide kõrval sõidab selleks puhuks teistest linnadest Tallinnasse ka palju kuulajaid, ajakirjanduse esindajaid ja raadiotöötajaid. Tänases saates meenutagem kõigepealt põgusalt mõningaid varem meie vabariigis toimunud džässmuusikute kohtumisi ja kuulakem heliülesvõtteid neilt, keda eeloleval festivalil esinemas kuuleme. Kindlasti mäletab enamus džässisõpru möödunud aastast Roman Kunsmani esinemist. See noor tugeva isikupäraga ja avara fantaasialennuga Leningradi altsaksofonist tõotab kujuneda ka eelolevate kontsertide üheks tähelepanuväärsemaks solistiks. Kuulake tema esituses möödunud kevadel Moskvas koos Nikolai kroomini kvartetiga mängitud Erik dolfi pala 245. Nagu teame, on džässmuusikute regulaarsed kohtumised Tallinnas saanud traditsiooniks, millel on üsna kaugele minevikku ulatuvad juured. Umbes kuue aasta eest toimunud kohtumiselt on pärit järgnev heliülesvõte, millel kuuleme moskvaansamblit, kuhu kuulusid trompetis Andrei, Toomas, Jan pianist Vadim Sakun, saksofonist Aleksei Kozlov ja teised. Kuulake neilt pala edasi minnes. Muide, peaaegu samas koosseisus esindas see ansambel Nõukogude jazzmuusikuid 1962. aastal Varssavi Džhamborel. Kuulake katkendit ühelt sel puhul välja antud heliplaadilt. Pala on Nikolai kroomini, Nikolai pluus. Eelolevale kontsertidele Tallinna džässifestivalil ootame ka Moskva tenorsaksofonist Vladimir Sermakashevid. Meil on käepärast üks tema aastate eest tehtud heliülesvõtte ta enda palast. Kurb motiiv. Kuna kõik äsja kuuldud heliülesvõtted olid juba nii-öelda ajaloolise väärtusega tehtud üsna mitmete aastate eest, peegeldasid nad mõistagi ka kuuldud muusikute minevikku taset, mis vahepeal üsna tublisti tõusnud on. Seda kuulemegi eeloleval Tallinna džässifestivalil juba igaüks ise. Praegu aga pühendage mõned hetked läinud kuul Leningradis toimunud džässifestivalile millest me saime äsja mõned heliülesvõtted. Olgu märgitud, et see üritus oli üks seni paremini organiseeritud ja toimus Leningradi komsomoli linnakomitee kunstilise isetegevuse maja Leningradi heliloojate liidu osakonna ja linna džässiklubi ühisel korraldusel kandes nimetust Leningradi teine džässmuusikafestival esines 22 orkestrit ja ansamblit, nende hulgas näiteks suure džässorkestrit Igor Weinsteini ja Anatoli Galvarski juhatusel. Gennadi Holsteini ja Roman Kunsmani ansamblid ja palju teisi. Kuulake niisiis Leningradi džässifestivalilt. Gennadi Holsteini kvarteti esinemist koosseisus on Goldstein altsaksofon, Konstantin Nozov trompet, Smirnov kontrabass ja strieltsov löökriistad. Pala on pärit Holsteini enda sulest ja kannab pealkirja kuumuski. Vaderid. Teiseks, kuulake veel veidi Leningradi teisel džässifestivalil esinenud kondakovi triot Moskvast. Pala on vana tuntud džässteema, mis on see, mida nimetatakse armastuseks. Märkisin enne, et ootame Tallinna thers festivalile külalisi ka Novosibirskis kaugest Siberi kultuurikeskusest. Hiljuti toimus ka sealses festival, mis oma tasemelt kujunes üsnagi arvestatavaks. Praegu on meil võimalus kuulata üht sealset ansamblit, kes esineb ka meie festivalil. Nad mängivad Vitichi sonaadi esimese osa ja tutvustavad endise Ja lõpuks veel väike meeleolu killuke hiljutisel Tallinna džässklubi avamiselt. Nimelt kirjutas helilooja Uno Naissoo koha peal ühe teema, mida ilma eelneva proovita momendi improvisatsiooni korras mängis kvartett koosseisus tiitwards Kustas kikerpuu, Elmo lööve ja Eino tandre. See on põgus pilk džässmuusikute köögipoolele. Kuulete peale muusika ka veel mängijate autori repliike, mis aitavad üht või teist momendi jooksvalt selgitada. Nüüd veel tähelepanu pillimeestele me teeme siin nüüd otsa lahti selle Uno Naissoo loaga, mille ta kirjutas meie seast lubi avamiseks. Ja palun siis igat sorti pillimehi ligi astuda julgelt kui me siin oleme teatud mõttes ära mänginud, siis võtke järjekord siia sisse, kes tahab klaverit mängida, kes passi ja nii edasi. Sellega oleme meile varutud aja jällegi ammendanud. Kohtumiseni siis nüüd juba Tallinna 1966. aasta džässifestivalil reedel-laupäeval ja pühapäeval raadio lainel, aga järgmisel teisipäeval, millal siis muidugi kuulame seda, mida festival pakkus. Tead jälle kuulamist?