Tere eetris portaale tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Loomade seast ainukesena on inimesele oluline nutika tegelase mulje tema uskuma ratsionaalsusesse on samaaegselt veetlev. Hämmastav. Heitumust võib kogeda suurte otsuste ajal kui ratsionaalsust, toitvaid, tõiku, trumpaat, tundeid ja spekulatsioonid. Ajas tagantpoolt vaadates hääletas ju iga viies prantslane äsja viha ja isolatsiooni poolt. Uuel mandril meeldis rahvale valelembene boss. Pooled britid toitusid kriitikavabalt kalamehejuttudest, kuna nii oli võimalik unistada impeeriumi vaimu ülesäratamisest ja nii edasi. Kõigi mainitud protsesside tagant leiab tehnoloogia mõju majandamisele ja ühiskonnakorraldusele. Tehnoloogia jagab ümber, rikkusid, muudab sotsiaalse struktuuri, lükates osa keskklassist vaesusesse loovutab soliidset ettevõtete senise turu mingitele startup idele ja nii edasi. Järelikult võiks tehnoloogilist protsessi kuidagi juhtida. Aga kuidas saab nutikuse asemel vihast ja hirmudest otsustamise energiat, lammutavalt publikut usaldada Õigete valikute tegemises rääkimata suutlikkusest kokkulepetest kinni pidada? Väljakutseid? Kindlasti palju värsked uudised pakuvad välja just sobiva uue testi ülesande. Vabadust hindab oma mõistust armastav inimene on seni pidanud teatud tegevusi vaid tema käte usaldatavatena. Nagu näiteks autojuhtimist. Sõiduki juhtimises kombineeruvad tajuprotsessid riskianalüüs eeldatavalt parimat jahutumat. Tulemusteta otsustamine kusjuures protsess toimub pidevalt muutuvates tingimustes muutuvad nii füüsiline keskkond kui teiste sõitjate tegevused. Kuna teisteks sõidetakse inimesed, sobibki roolivaid inimene. Uuem aeg, see on juba olukorda ümber hindama, sest robotid on esialgu mõnes olukorras saavutanud inimesest paremad juhi oskused. Esimesed sammud juhtusid ammu ja märkamatult, kui autodesse ilmus külglibisemist, kontrollib automaatika. Selliste inimeste juhtimisoskuste hulka ei kuulunud libedal teel sõitmine. Natukene aega hiljem ongi robot antud reaalsus ja mõnes linnas juba korrapärane nähe. Autosõbrad, kes kavatsevad ise rooli jäädes sõidurõõmu kogeda, pangu aga nüüd valmis vestluste baasiks, kui arutluse all on küsimus, kas inimesi saabki enam pruuli lubada, kuna nende käitumine ei sobi robotite korraldatud ontliku liiklusega. Sest millist inimest huvitab reeglitest kinnipidamine ja ta peetakse ikkagi kinni võib-olla juba enne sõidu alustamist? Seda juhul, kui tal ei õnnestu telk põgeneda paremale ega vasakule pagemisele ei tasu loota, vaja oleks pöörata ülesse. Paljudes ettevõtetes on olnud julgust tegeleda isejuhtivate autode ajastu koidikul. Lendava versiooni arendamisega. Ajaloos on. Sama proovitud kurioosumitena, aga sellel aastal saavutavad sõidu ja lennuvõime mitmete projektide viljad. Hinnatakse, et auto õhku tõstmise kallal töötab tosin gruppi, sealhulgas eurooplaste, Airbus. Taks varimurdja uubel autom lendama panemise tehnoloogia on olemas, küsimus on selle küpsuse saavutamiseks. Mõned neist lendavad lennuki moodi kahe tiiva vahel. Mõned on helikopterilaadsed ja sügisel lubab vähemalt üks USA ettevõtte müüki paisata troonide seas populaarse mitme rootoriga väikese auto suuruse kopteril põhineva lend. Sõiduki. Selle projekti taga on Google'i asutaja Larry Page'i raha. Jaga innustus. Innustusest rääkides sõltub lennuautode saatus. Teenustamisest enne seda aga peab veenma seaduste kujundajaid, kes omakorda küsivad luba avalikkuselt kelle suhtlemise osas pole aga põhjust. Ratsionaalsusele apelleerida eitavate hoiakute kütmiseks piisab viitest traditsioonidele ja allakukkumise jubedusi kirjeldustes toituvale lennuhirmule. Pooldajate tunned resoneeruvad vabaduse, modernsuse ja arvatavalt ka elitaarsusega sest. Autod on kallimad ja eeldavad lennuki juhik litsentsi mis jätab juhist keskmisest nutikama tegelase mulje.