Tere eetris on portaal, tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Milline ettevõte võiks olla maailma väärtuslikum? Sellele küsimusele oleks lihtne vastata, avades väärtpaberiturgudel ülevaate. Seetõttu täpsustage küsimust, millise ettevõtte väärtus saavutas esimesena triljoni dollari piiri. Järelikult saab selles iludusvõistluses hääletada ainult rahaga. See tähendab vabal turul kaubeldavad vaid aktsiaid võimalikult kõrge hinnaga ostes peaks selguma ettevõte, mille osanik, kuna sobib vähemalt hetkekski olla nii palju osalisi et selle aktsiate koguväärtus purustab triljoni USA dollari piiri. Üldjoontes peaks tarnima siis midagi igapäevaselt vajaliku ja suma kõige suuremate tarbijatega turgude läheduses. Just äsja kõlas uudis, et andmed on muutunud naftast väärtuslikumaks. Järelikult peaks otsima andmetega tegelevate ettevõtete seast. Kuid õpetliku loona tasub esmalt vaadata ühtegi ettevõtet, mis oli kindel, et jõuab kõigist enne triljoni USA dollari piirini. Venemaa Gazprom omab maailma suurimaid maagaasivarusid ja usub maailma suurima turu Euroopa ja teise väga suure turu Hiinana. Muuseas, 2008. aastal paistis elu lill. Firma väärtuseks hinnati 376 miljardit USA dollarit. Juhtkond kinnitas maailma, Lätti jõuab lähima 10 aastaga esimesena triljoni klubisse. Paraku kuulub natukene üle poole ettevõttest riigile, milles eakas iseloom muutis ärimasina poliitiliseks sõjamasinaks. Omale ja aktsionäridele raha teenimise asemel sundis Kremli seda tegelema ajaloo kalleimad olümpiamängude toetamisega vaba meedia ülesostmisega, et sellele päitseid pähe panna. Ja siis Ukraina kiusamisega. Tänu viimasele kaotas ettevõte suure turu ja on sunnitud poliitilistel põhjustel rajama uusi ja olemasolevatega võrreldes oluliselt kallimaid trasse. Te ei peaks vennasrahva ja naabrikad tulusid jagama. Tänaseks on Gazpromi väärtusest alles jäänud vaid 53 miljardit USA dollarit. Sel moel äri tehes triljoni klubisse ei pääse. Aga kuidas siis pääseks? Tõenäoliseid kandidaate võib lugeda ühe käe sõrmedel, aga neist inimene räägitakse kahest, kumbki ei tegelenud gaasi, jaga naftaga. Mõlemad keskenduvad vaid ärile, mitte poliitikale. Ükson Amazon, teine äppel. Neist viimase aktsia väärtus on mõne kuuga kasvanud 50 protsenti. Sedavõrd usutakse firma edu jätkumisse. Isegi kõige viimase telefonimudeli müük on põhjustanud pettumust, jätkub inimestes usku näha Apple'il rolli tehnoloogia tulevikus. Eriti usutakse, et sügisel valmib ei fond kaheksa midagi imedavast. Seni võiks endaga mängida mängu, mille sisuks ongi kirja panna võimalikud omadused. Teeks uue telefoni teistest erilisemaks. Apple'i edu usus võib tegemist olla ka võrguefektiga, milles kõik liikmed vaatavad teineteise käitumist, mis omakorda toidab siis positiivse tagasisidena edu uskumise tugevnemist. Ja sellises olukorras oma olulist efekti maailma nutikamaks investoriks peetava vorm puhveti hilise talve paiku tehtud samm kahekordistada oma varades Apple'i aktsiate osakaalu. Sest kui ise ei saa aru, mida Appleis erilist on, siis. Ta on midagi välja nuputanud. Igal juhul. USA dollari piiri Hannes hoogunud mängule, milles püütakse ära arvata esimene triljoni klubi liige. Teise võistlejana antud mängus on siis Amazon maailma suurima onlain-kaubamaja ja pilveraali teenuste tarnija. Hetkeväärtus on Apple'ist umbes poole väiksem kusagil 460 miljardi USA dollarini. Samas on sellegi ettevõtte aktsia hind aastaga peaaegu kahekordistunud ja nii suurte kui väikeste investorite usk firma edusse aina kasvab. Amazoni eeliseks Apple'i ees. Pidada tema teenuste kasutamise kasvu pelgalt interneti kasutamise suurenemise tulemusel. Järelikult ei sõltu firma edukust. Pidisest innovatsioonist nagu Apple'i puhul peaks juhtuma järgmise telefoni või siis mõne muu toote revolutsiooni kaudu. Seetõttu ei kahelda Amazoni puhul, kas selle väärtus jõuab triljoni piirini. Küsitakse lihtsalt, et millal see juhtub. Hetkel arvatakse, et kulub kaks aastat Apple'i puhul aga võib endiselt küsida ka kas-küsimust. Mainitud võistluses osalejaid. Mainitakse veel Google'i emafirmad, Palphapeti, Microsofti ning Facebooki ja musta hobusena pakutakse Teslat. Neist viimase väärtus on hetkel kõigest 45 miljardit dollarit. Facebook ja Microsoft tasuvad kuskil 410 420 miljardi vahel ja Aedhapeti hetkeseis on kusagil 581 miljardit. Mäng ise pole seega suurt midagi väärt, kui ise rahaga ei hääleta. Aga ülejäänutele võiks siiski pakkuda põnevust, mõtelda välja, mis peab neis ettevõtetes juhtuma, et nad maailma ja sinu enda silmis hüppeliselt. Väärtuslikumaks muutuksid.