Tartu kunstimuuseumis on avatud Karin Lutsu teoste näitus. Üle mitme aja on meie kunstihuvilistel jälle võimalus tutvuda põhjalikumalt Pallase kasvandliku loominguga. Välja pandud tööd on pärit Tartu kunstimuuseumi hoiuruumidest. Osa on hangitud Tallinna muuseumidelt ja suur osa, nagu me kuulsime erakogudest muide, millal viimati võis näha nendes ruumides siin Tartus Vallikraavi tänaval Kaarin Lutsu töid näitusel muuseumi direktor Vaike Tiik. Mõtlesime eelmisel suvel väga menuka näitusel Eesti kunst kahekümnendatel aastatel, muuseas ka Karin Lutsu 20.-te aastate töid. Kas rasked sõja-aastad on olnud helded Karin Lutsu teoste suhtes? Küsimus on esitatud Jaan Koorti tütrele Tõi koortile, kes on ühtlasi Karin Lutsu näituse koostaja. Kuidas ma ütlen, on olnud helde osaliselt ja osaliselt mitte on küllaltki palju, näiteks õlimaal on meil järel üle 60 joonistusi on meil väga rikkalikult järele säilunud, üle 350 graafilised lehed on peaaegu kõik säilinud, teadaolevalt samuti on, eks liibliseid siis kostüümikavandeid väga rikkalikult säilunud. Jaga raamatuillustratsioone, originaal jooniseid muidugi puuduvad niuksed tipptööd, nagu ma ütleksin, võib-olla Visnapuu portree, son, Henrik Visnapuu abikaasa portree, siis puudub kolm tüdrukut, mis oli 43. aasta töö, siis üks karjane millestki oli jälgi järel. Ja veel mõningad teised niisugust tööd, mida oleks tahtnud väga neid näha. Kes erakoguja-ist loovutasid käesoleva näituse jaoks karjalasse? Kõige rohkem ja kõige tänulikud me oleme Karin Lutsu õele Lonni Huldile sätme, saime just õpilasaegseid jooniseid ja maale ka viimase aegseid töid. Muidugi Tallinna kunstimuuseumis saime, saime kirjandusmuuseumis muuseumi nimetada ja üksikute ära kogujate juurest näituseks ruude kogust me saime väga ilusaid asju, brid joonistusid, ilusad, siis kadunud, rõhudes kogust kadunud Rõudega, kust ja proua Raud-Ants meile neid. Ja siis saime veel Eliise Aaroni käsk. Siis saime veel Ferdis, anna mehe abikaasa käest väga ilusaid töid, siis oli Aurora Semper, idas tuli väga ilusaid töid ja veel mõningatest Näitus võtab enda alla kunstimuuseumi terve ühe korruse seansi. Viis saali on siin veel tööd üldarv. Kui me nüüd arvestame joonised, ülimaalid ja graafilised lehed kokku, siis me saame 147 seal peaaegu 150 ja nendele lisanduvad vaat siis veel kostüümikavandid, eksliblesid ja raamatu illustratsioonid esimeses toas on meil õpinguperiood, see tähendab kuni 1929, see tähendab Pariisi stipendiaat ja ikka veel juures. Ja kas kõige suuremat ruumi on siis 30 kuni 40 ja, ja kostüümikavandid viiendas ruumis on siis meil õlimaalid 1941 kuni kunstlikku lahkumist kodumaalt ja viimases ruumis on graafikat Estanc graafikat enamuses valminud 66 kuni 67 Stockholmis ja enamus neist teist on siis lüürilist konfliktide sarjast. Siin on terve, mida selliseid töid, mis on juba täiesti kindlalt läinud, meie eesti kunstiajalukku, Tartu kunstimuuseum on oma kogudes olevatele sellistele töödele nagu leerilapsed ja Veneetsia motiiv siis Tallinna kunstimuuseumi kogu uhkuseks on maal ja, ja loosis. Ja kindlasti on ärata pildis tähelepanuga kunstniku autoportree õli, mida te näete seal maal ja kõrval, see kuulub õele. Ja siis on ju ka siin seinas, nagu te näete, kas või see väike maal koridoris ja seal kõrval olev kompositsioon roomapäevadest. Kuidas oli rahvast näitusele saamisel? Näituse avamisel oli väga arvukalt rahvast ja Meid rõõmustas just see taha minul ikka kokku toonud hästi palju noori. Me nägime just üliõpilasnoorust väga palju üldse. Näitus on väga elavalt külastatud. Väga arvukalt on näituse muljete kasti laekunud muljete ja märkmete lehekesid. Kui te lubate, siis me loeksime siit mõned mõned arvamused ette kirja pandud, 15. märtsil minnes Kaarin Lutsu loominguga kaasa, tabasin end mõttelt, et tema elu on selline. Algul esimese saali katsetused, süüta laste tapmine, natüürmort, kannuga edasi asjade ja pealiskaudsete nägemismuljete fikseerimine. Siis tuleb aga edasi alates 1930.-st kuni 41. aastani inimene. Olgu see naine või laps, poseerides istuv kurnatuna tühi, tark naine imelise arvukusega silmis või välja naerdud naised ja inimesed, aga see on inimene, kelle kunstnik manad meie ette suurepäraselt. Ja peale 1941. aasta tuleb jälle asjade maailm, tuleb uus tehnika millele viitab üks natüürmort idest kus muuhulgas on ka raamatut pealkirjaks tega. Kunstnik suleb enda asjade maailma, sest ilmselt ei anna muu maailm tagasi endist loome sära. Tahtsin öelda, et minu arvates on Kaarin luts midagi olulist kaotanud alates 1941.-st aastast. See on muidugi eelkõige vastama traagika. Aga minule, kellele enne 1940 esimest aastat. Karin Luts aitas avada veel üht tahukest maailmast sedavõrd-kuivõrd teise inimese sisemaailma üldiselt teine antud juhul vaataja seal mina täielikult tunnetada mõista suudab. Nii hästi lühike hinnang, erakordselt tugev elamusterohke maalinäitus. Järgmine, milline anne? Kas te saate aru, mis? Milline anne veel vanalt Pallase aluspõhjalt ja kui kahju, et mitte kodumaal. Siin on veel mineraaltänu näitusekorraldajat. Näitus oli üldiselt tore, kuid pliidi üksluine graafikat ei osanud mõista. No ma kõik kaemise pildi Põldma pensionär, kolhoosnik ja näitusekorraldajateks on Tartu riiklik kunstimuuseum ja. Välismaaga kultuurisidemete arendamise Eesti ühing Kas te olete näinud siin näitusesaalides ka kunstnik? Õpingukaaslasi Tartu kunstnikud on väga aktiivselt külastanud näitust õpingukaaslastest liikus ju tänagi siin ringi Viljandist kunstnik Johann uks, siis oleme me kohanud siin professor Vardid. Avamisel oli juba muuhulgas ka Alfred Kongo teiste seas ja terve rida Tatu kunstnik on pidevalt eriti aktiivsed, meie külastajad on olnud Tartu kunstikooli õpilased. Tõi kord, kas teil oli võimalus hiljutisel Rootsi reisil külastada kaaringlazzo ateljeed. Jah, käisin tema juures kodus ja ateljees ateljees, see on suur ja väga kõrge ruum, vaidleksin veidi Aiacenonees Karin Lutsu, selles ümbruses näha oli lihtsalt rõõm. Ta õiendas tookord just oma suure pressiga värvilist graafikat. Tegi mind, rõõmustas see sellepärast, et mustvalge graafika on nagu kahju, et kaarinud ei tee värve, sest tema minu arvates ta on ikka suurepärane maalija ja oleks kahju, kui need värvid, mis temas peituvad, läheksid kaotsi. Kas oleks väga raske ülesanne vastata küsimusele missuguse koha hõlmab Kaarel Luts eesti kunstis? Kari Lutsu kohta eesti kunstis ei tohiks olla raske määrata, kui ta oleks sama küsimuse esitanud võib-olla Endel Kõksi kohta, siis oleks olnud sedavõrd raske määrata Endel kõks. Läksid ära ju noore alles kujune kunstnikuna. Karin Luts oli väljakujunenud isiksus ja eesti kunstis on Karin Lutsul. Et väga oluline koht, kui harukordsel peenetundelise maali all just suure koloriidimeistril. Muidugi mind väga üllatavad ka demograafilised lehed, mida käesoleval näitusel esmakordselt nägin. Ja minu jaoks oli suureks üllatuseks ka Edgari Lutsu isikus tegemist harukordse virtuoosliku joonistega. Ta seisab minu arvates joonistajana Eduard Wiiralti kõrval.