Järsku unustamatu. Et paaremann Unustamatud. Tere kuulama vikerraadiosarja unustamatud mina olen Alaverleja teemaks usutavasti pikima ajalooga rokkbänd rokkmuusika alustala ralliks. Tihtipeale on nimetatud äsja kuuldud lugu Rolling Stonesi kuulsaimaks tegelegu numbrite ja tabelikohtadega statistikud, meie üritame aru saada, kuidas algas ja kestab Rollingute nimeline muusikaline organism. Ja sedapuhku ei ole Me kronoloogilised, proovime toimunust selgust saada, kõneldes Rolling Stonesi muusikuist. Esmalt Johns bändi liige algusaegadest peale. Tema nime pole küll ühegi loa autorite hulgas, ka ei ole ta solistina suud avanud, kuid ometigi väidavad Rolling Stonesi uurijad just teda olema. 60.-te aastate Rollingute värskuse ja loomingulisuse võtmeisikuks. Sündis 28. veebruaril 1942 lennundusinseneri ja klaveriõpetaja peres paistis silma äärmise intelligentsuse ja sama võrdse vastutustundetu sega. Õppis kiiresti selgeks, noodid sai lisaks kodus õpitud klaverimängule kiiresti kooli orkestri esimeseks klaarnetics. Teda kui imelast olevat näidatud ka Charlie paarkerile, kelle soovitusel õppis siis kiirelt selgeks saksofonimängu ja kelle innustusel vaimustus Tšassist. Briem tegi koolieksamid alati parimatele hinnetele i q olevat olnud tal 135, aga koolis ei viitsinud käia ja sai juba seitsmeteistkümne aastaselt isaks. Lapse emal oli aastaid tollal 14. Pärast suvepikkust pagendust Skandinaaviasse, kus Jaanus elatas end tänavatel saksofoni ja kitarrimänguga, tuli ta tagasi kodusesse Charlton Hämi. Aga rahulikku aega oli vähe. Sedapuhku jäi last ootama 23 aastane abielunaine ja nii oligi Brian Johnsoni juba seitsmeteistkümneselt kaks järeltulijad ja põhjust siis kahe perekonna viha eest varjuda. 27.-ks eluaastaks, mil Brien Johns suri, oli ametlikult fikseeritud lapsi viis. Ja palju neid üldse kokku sai, ei tea vist keegi. Samuti kui naistega oli Johnsil pillidega lapsepõlvest klaveri klarnet, siis saksofon. Ta omandas kõik kiiresti, aga tüdines ka kiiresti ja vajas ikka ja jälle uut ja huvitavat. Vajas põnevust. Päris mitmest tollasest töökohast sai ta kinga, kas siis laiskuse hüppamise pärast. Samamoodi oli ka muusikastiilidega, lapsena õppis klassikat, siis huvitus pluusist. Kantregiassega rock n roll ei läinud mööda rajanud puudutamata. Londonis oli jazzi ja bluusikoht nimega iiling klaav. Seal sai Johnskes end muidu tollal Elmo Luisiks, nimetas Alexis Korneri bluusbändi slaidkitarri mängimas, käis kokku üheksateist-aastasele trummari Charlivotsiga. Peatselt ilmusid sinnasamma klubisse Michal Feliptšageria kiis Richards ja muide just ümber Brian Johnsoni Rollingute embrüo. Tekkiski. Et nüüd muusikat, peetid, plekk aastast 66, Brian Johnson hankinud Citari Rendiblack oli albumi avalugu aastast 66. Vastasseis kahe suure vahel oli see, mis 60.-te briti popi ja roki edasi viis. Mõned uurijad on väitnud, et eklektika laine, mis aastakümne keskpaigas kaardipaki segi lüüa, uusi võimalusi andis, polegi Lennoni McCartney George maatini teene. Et hoopistükkis Rolling Stonesi Johns maniakaaldepressiivsus ja lõbutse andekuses suutis biitleid innustada midagi uut looma. Kuuekümnendad olid pöörased ja olid viljakad. Aastad. Rokkmuusikasse tõi Jouns uusi värve mängides lisaks kitarrile eksootilisi keelpille nagu Tultsi, Mer, tan, Puura ja Citar löökpille ksülofoni marimba puhkpillidest või mis ta Rollingute muusikasse plokkflöödi, klarneti, saksofoni, klaveri, seal olid samuti tihtipeale tema mängida. Ning lõpuks siis ka tõeline tehnika ime. Alles 60.-te alguses leiutatud ürgsämpler Mellatron. Aga. Eelistas ta muusikas ikkagi bluusistandardeid. Esimestele albumitele on vaid mõned üksikud lood. Rollingute oma loodud. 60.-te keskpaigast astus mängu nii, nagu biitleibki mänedžer pillidel oli Brian Epstein. Rolling Stones sil Andre All them. All them oli erinevalt Epstein-ist muusikutest noorem, aga vähemasti sama kaval ja sama kaalutlev. Ning tema see oli, kes Brian Johnsoni Rolling Stones-ist ellimineeris. Laulthame juurde ilmselt veel jõuame ennega kõnnime lõpuni, Brian Johnsoni tee. Normaalne ja keskmine, ei suutnud see mees olla iialgi üks rohkele alkoholile meeldis talle 60.-te keskpaigast peale käia LSD, trip, suitsetada, kanepit, nuusutada kokaiini neelata amfetamiini ja tagatipuks ka süstida heroini. Pole siis ime, et sellise tüübiga, kes kippus olema kas masendunud või ülevoolav ja maniakaalne koostööd enam sujuda ei tahtnud. Otseselt ära teda ei aetud, aga lindistustel lülitati mikrofon välja ja pillipartiid lõigata välja. Üha enam liikus kitarr, rism teistele ja osaks jäi värvi lisamine eksootiliste pillidega. Olgugi et Johnsei semuks paljude muusikutega, näiteks Lennoni, Harrisoni Dylani ja Hendrik siga, muutusid suhted Rollingute sisepiires võrdlemisi teravaiks sinnamaani välja, et kakluski Richardiga lõpes prajanile haiglas. Vaidluse teemaks oli muide niidab ballenberg, kes oli olnud šanssi sõbratar pärast löömingud. Oot aga jätkas 10 aasta jooksul Richardiga ja sünnitas ka mitu last. Viimane etteaste, kus Johnscos Rolling Stones iga esines, oli legendaarne kontsert silmuda Rolling Stones rakeneraalsekas. Selles oli ta ilmselgelt uimastatud ja peaaegu osa võtma. Matu. Filmi jõudis vaatajateni muide alles 96. aastal, sest Jagger hoidis materjali lihtsalt kinni. Aastal 68 leiti Johnsi kodust rohkesti marihuaanat ja ees ootas vangistus. Rollinguid ootas aga ees Ameerika-reis. USA võimud olid juba teatanud, et tööviisat Johns narkosõltuvuse tõttu ei saa ja sestap oligi Rolling Stonesi lae otsida uus kitarrist. Selleks sai 20 aastat vana virtuooslik Mick Taylor. Depressiooni kütkes Jouns redutas oma maamajas Kaczyfarthamis, mis muide oli kuulunud varem Alan Alexander mannile Karupoeg Puhhi autorile ja jätkas laia spektri keemiliste mõnuainete manustamist. Aastapäevad hiljem, kolmandal juulil 1969 pununa basseini põhjast. Hiljem on spekuleeritud ka võimalikust mõrvast. Arstid vägivalla jälgi aga ei leidnud, küll aga tugevasti kahjustatud maksa ja südame. Veel üks lugu, milles Johnsi slaidkitarri pluusi ihalus selgelt kasta lidel röster aastast 1965. Rolling Stones on tänane unustamatu. Ütled sounds, mõtle, Charger. Mick Jagger sündinud 26. juulil 1943 haritlaste peres õppis hästi ja oleks peaaegu raamatupidajaks saanud, aga libastus ja hakkas kartsi muusikuks. Seesama iiling klaav, millest juba Ta on olnud, sai tema teiseks koduks ja koos koolilanudki Richardsi ja Johnsoniga bluusibänd loodigi. Sellest kasvas siis välja Rolling Stones. Muusika kõneleb enese eest, meie kõneleme Mektši ägerist. See Ta on Mik, mitte maik on 60.-te mänedžeri ja produtsendi André Aulhami teene. Ilmselt on Rolling Stonesi imago loomine üks esimesi edukaid Bear projekte, muusika businessis üldse. Mik alul uje ja häbelik, harjus lavaeluga võrdlemisi kiiresti ja kujundas välja temale ainuomase suur suu imago. Ja tuleb tunnistada, et psühhotroopseid kemikaalid aitasid sellele tõhusalt kaasa. Jokker pole eales pühak olnud, lapsi on temalt seitse ja suhteid kaugelt enam kui seitse. Seostatud andada modell safidaaliga, Ameerika lauljatari Kaarlessaimaniga söömaniga, aga ka Helmut Mer kirja David Moviga. 60.-te suur armastus oli Marian Fol esimese lapse emaks saiaga tõmmunahaline lauljatar Machant, kellele ta pühendas meie saates järgmise Rolling Stonesi superhiti. Praam Shuge. Chageri teine naine oli Nicaragua lannabi Ankamoraina teemast siia ehk Bianka Charger, kellega sündis tütar, nseid, nüüdne trendilooja Manhattanil mingi pitsal ja juveelidisainer Inglismaal. Järgmine pikematest suhetest oli pikajalgse modelli Jerry hooliga. Päriselt abielus Chagirja hool ilmselt ei olnud, sest laulatus maalisaarel aastal 90 polevat uurivate muusikaajaloolaste väitel olnud nõuetekohane ega seega ka mittelegaalne. Lapsi on neil aga neli. Elizabeth jamsitioja Keybrial. Jerry hool kolib Jaggeri juurest minema, kui järgmine eksootiline kaunitar Losiana veness teatas üldsusele, et ootab Jaggeri last. Aasta oli siis 1999 Cherry hoolia Charger olid koos elanud 22 aastat. Samas tuleb tunnistada, et Jagger on kõigist lastest alati hoolinud ja kõigi naistega jätkuvalt mõistlikes suhetes. Nii palju siis üldhuvitavatel teemadel edasi muusikast. Siinkohal jõuame me nagu lubatud ka Andrea Õuldami juurde. Brian Epsteini, siis biitlite kuulsa mänedžeri õpilane oli too mees ka sõna otseses mõttes toimetas Epsteini alluvuses biitlite hüvanguks ja kui oli aeg omaette tegutsema hakata, pakuti talle kuulsaks tegemiseks üht noort rütmibluusikluppi nimega Rolling Stones. Õhulthem mõtles välja eduvalemid ja katsume neid nüüd siis veidi analüüsida. Eks lood tuleb tükkis täiega valmis kirjutada, nii nagu biitlitel Lennon. McCartney võiks Rollingutel olla näiteks jääger Richards. Ja õppida tuleb just biitlitelt, mitte mingitelt ameeriklastelt. Holdam tõi Lennoni ja McCartney Rollingute prooviruumi, küsis, et ega neil mingit sobilikku lugu pole. Ringo jaoks kirjutatud laul tundus sobima hääle poolest ka Chagerida ning nii saigi üks ja sama viis hitiks esmalt Rollingutelt, siis biitlitelt vana Piia mäel. Selline lugu siis üks suur. Tus muusikaäris üldse oli, et Rolling Stones salvestas omadele lintidele ja üüris neid siis plaadivalmistajatele. Seni oli kogu salvestatud kraam tükkis täiega stuudio valdaja, omanda olnud imagoloogia. Aalsem oli see, kes leiutas vastandiks biitlite varasele ülikonna imagole, siledale olekule, headuka soengutele, lärmakad, koledad, purjus ja tigedad Rollingud. Auldami kuulus reklaamilause oli. Kas tahaksid, et su õde käiks rollinguga? Kuuekümnendate alguses vastandused Inglismaal ka naudid ja Rockerid naudid, kandsid ülikondi, sõitsid rolleritega rokkareid, kandsid musta nahka ja sõitsid suurte tsiklitega. Maurid olid kontoriinimesed, rokkareid, töölised, naudid haritud, rakkerid vähem haritud ning nende vastandumine kandis tihtipeale füüsilist iseloomu. Rollingud vastandusid, tõsi küll, üksnes vaimsel pinnal, sedagi, vaid vormiliselt. Inimeste ja muusikutena olid nad väga head sõbrad ja esinesid vahetevahel ka teineteise salvestustel. Miks Jaggeri lavaimago ja robustse esinemislaadi mõtles niisiis välja öelda? Selle lood tuleb ise kirjutada, kirjutasite Huldam ja et mitte joodik ja narkomaan Johns, vaid Chageria Richardson esireas, sedagi ütle, seoldam. Ise sattus õutham 60-le, olete keskpaigas aga samuti narkootikumide lõksu ja müüs ise võimetuna tööd tegema oma koha osavale, äri geeniusele, alancleinile. Klein on muide veel üks tüüp, kes ühendab biitleid ja rollinguid. Charger soovitas teda piididele siis, kui Epstein oli surnud ja loomisel Apple plaadifirma Kleini pärast läksid biitlid omavahel tõsiselt tülli, sest McCartney tahtis asjaajajaks delegeerida oma äia istmed nii, ülejäänud olid aga Kleini poolt. Lõppkokkuvõtteks Kleini teemale võib öelda, et nahk üle kõrvade tõmmatud nii Rolling Stones kui biitlitel Rollingute varaste salvestuste õigused jäikleinile. Nii et võib öelda, et ka järgneva loo esitamisest siin Eesti raadios kukub mõni sent olla kavala raamatupidaja arvele. Verbi to stay lugu, mis kirjutatud väidetavalt Brian Johnsoni poolt, aga kõikjal deklareeritud kui Jaggeri Richardsi ühislooming. Tšellot mängis bassimees pilvaiman ja plokkflööti ja klaverit, Bryant Charles. Aga läheme taas edasi, kiis Richards all kitarrist number kaks peaaegu kõikide lugude kaasautor, kes mäletavad aegu, mil esimesed kitarristide ansamblid ilmusid, teavad, et üks kitarrist oli ilmtingimata soolokitarrist ja teine oli rütmikitarrist. Minge siis ainult akorde mängis. Rollingute puhul selline jaotus puudus. Richards ja Bryan Jouns mängisid akorde ja käike vaheldumisi, ise nimetasid nad seda lainet võtamiseks. Jountsi vahetas välja virtuaalne Mick Taylor ja viimase omakorda Ron Wood, kes tänini püsiliige. Richards, nagu öeldud, on Rollingute lugude kaasautor ja kunagi ei deklareerita, kui suur osa ühest või teisest palas Chageri tehtud on ja kui suur Richardsi mõjutusi on rollinkoloogid nende loomingus leidnud Saulist valgest popist, psühhodeeriast, gospirist, Fankist ja millest kõigest veel aga kõigist mõjutustest hoolimata nende stiili jäänud äratuntavalt ainulaadseks, mis pidavat ju suuri kunstnikke väikestest eristama. Eraelus pole Kiisreutschardski just mitte väga tervislikult elanud. Kahel kuulsal korralandaa narkootikumide pärast vangi majaski käinud neist esimene on too tuntud karda aastal 1967 kui lisaks majaomanik Richard sillega Mariann Faiful süüdistuse sai, sest oli meeste seltskonnas alasti. Tõsi küll, vaibaga kaetud, aga ikkagi piisavalt paljased sellest uimastisüüdistust tõsta. Richardile piirdus tollane arest vaid kahe päevaga, sest sekkus ja ajakirjandus teine ja juba karmim kord oli aastal 77 Kanadas, kui ta vahele jäi kokaiini ja heroiiniga. Kraami oli kaasas nii palju, et ees ootas seitsme aastane karistus kanget ja uimastite maaletoomise eest. Võrdlemisi napilt ta siiski pääses. Järgmised kolm aastat pidi end sundkorras ravima ja Kanada Pimedate ühingule kaks heategevuskontserti korraldama. Tõsine võõrutusravi, mis muide sisaldas vere filtreerimist ja muid karme protseduure aitas Richardsi kuivale. Sama ei juhtunud aga ta tolleaegse naise rootslanna Anita ballenbergiga, kes lisaks sõltuvusele oli ka väga sügavas depressioonis, sest nende kolmas laps oli surnud. Mõned nädalad pärast sündi ja sellest ei suutnud Anita kuidagi üle saada. Karske Richard ja jätkuv sõltlane, ballenberg võõrandusid staari ellu. Ilmus uus naine norralanna Patty Hansen, kes Richardile tänaseks samuti kaks last sünnitanud. Kuigi on laulmis diageri sõnul pühendatud kiis Richardsi tütrele Äntševale Järgmine tüüp maailma koledaimast bändist on meil nüüd ette võetud trummar Charlie Watts sündinud teisel juunil 1941 ja tuntud mitte üksnes Rolling Stonesi liikmena, vaid ka džässmuusiku ja reklaamikunstnikuna. Alexis koorneri bändist leidsid Rollingud omale seniste ajutiste trummarite asemel siis ühe, kes ka jäi. Kuni 63. aastani töötas what's veel üheksast viieni reklaamifirmas. Aga alles pärast pikemaklubi lepingu sõlmimist julges loobuda kindlast tööst. Olgugi et trummarite ikoon on Charlie Watts, hingelt džässmuusik. Kaheksakümnendatel reisis ta Rollingute kõrval mööda ilmakuulsa big bändiga 90.-test tänaseni on loonud mitu väga professionaalset džässgruppi. Ja tema on välja mõelnud ka mitu päris vinget reklaamitrikk. Neist tuntuim on aastast 75, mil mööda New Yorki tiirutas lahtine veoauto kastis Rolling Stones mängimas. Sama võtet kopeeris juba samal aastal AC DC ning ju do võttis mõtte üle üheksakümnendatel. Tema osalus on praktiliselt kõigi Rolling Stonesi kontsertlavade disainis. Ja veel pidavat olema Charlie vaatsil kummaline harjumus ringreisidel üles joonistada iga hotellitoasisustus koos ringreisi ajal viibitud. No küllap on siis kusagil mapi vahel ka Tallinna Palazzy luksusnumbri pilt olemas. Sarnaselt teiste Rolling Stonesi liikmetega vats olnud tõsiselt hädas uimastisõltuvusega. Kui kusagil üheksakümnendatel võõrutus lõpuks toimis, langes multimiljonärist what's teise tõsi küll, ohutuma sõltuvuse küüsis. Nimelt armastab ta ülimalt elegantselt rõivastada jastavaid kallimaid rõivaid ja kingi. Briti ajalehtedelt telegraaf on teda nimetanud üheks kõige paremini rõivastatud näeks maailmas või vähemalt Inglismaal. Erinevalt teistest rollingutest on vats olnud aga läbinisti truu oma naisele šarlile ja pole eal gruppidest välja teinud. Nii vähemasti lähedal seisvad isikud väidavad. Lapsigi on temale üks tütar särafina. Madalasse hälbe on järgmise loo nimeks. Edasi mic te eelarve veel noorem kui Ron Wood sündinud aastal 1949. Tema bändi nimistusse jääb lisaks varastele ja vähem tuntud teleselline hiid kui John Meyers Liusmrikas, kus mängis Clapton kõrval ja kohati kakleptoni asemel. Mick Jagger on öelnud, et Rolling Stonesi muusikaliselt tugevaim aeg oli just need viis aastat 69 kuni 74 mil Taylor siis lõpuks üsna ootamatult teatas, et ei taha enam olla üks Rolling Stones-ist. Arvatakse, et talle käis närvidele kaks asja. Esiteks päris mitmete meeste sõltuvuskeemiast ja teiseks, Taylori nimi ei jõudnud kunagi lugude autorite hulka olgugi et tema panus oli sageli suurem kui teistelgi. Igatahes 74. aasta detsembris läks Taylor oma radu tallama. Väga kuulsaks pole saanud, ent mänginud jätkuvalt väga kuulsate meeste plaatidel ja kontsertidel. Vaelhoos seisan pala plaadilt Stacy Swingers aastast 71. Selle plaadi salvestamisel osales. Kordsest ka siis Rollingute noorliige, Mikk ta eelarve. Ranwood järgmine Rolling Stones, kellest, tõsi küll, põgusalt räägime teistest mõned aastad noorem, sündinud aastal 47. Kuuekümnendatel oli kitarrist ansamblites, Nad on möödas ja heition seitsmekümnendatel koos Rod Stewarti ka bändis nimega Smolfeissis. Aastal 74 tuli Rolling Stonesi korraks asendama, äsja lahkunud Mick treilerit aga jäi 30-ks aastaks. Kõik need aastad on teda reisidel saatnud ka abikaasa jov, niiet mingitest gruppidest pole samuti juttugi olnud. Ranwoodi kireks on maalikunst, kes vaadata tahab, otsigu netist Ranywood kammmehe, joonistusoskus on tõeliselt hea ja pildid pidavat maksma kümneid tuhandeid eurosid. Narkootikumide kütkes on kuud pole, ei ole vist eriti olnudki, aga peab alkohoolikuna absoluutselt hoiduma igast vähimatki napsist, mis võib viia nädalate pikkuse töövõimekaotuseni ja seda kuud enesele lubada ju ei saa. Selline ilmselt tavapärasest muusikasaatest veidi erinev, saigi saade Rolling Stones Sist absoluutselt imetlemis väärsest nähtusest maailma rokkmuusikaloos. Kui arvestada, milliseid eluviise ansambli liikmed ei viinud, on ja arvestada nende soliidset iga on energia, mida nad jätkuvalt produtseerida suudavad, lihtsalt imetlusväärne. Lõpetame saate tervitustega kauaaegsele Rolling Stonesi austaja raadiokuulajale, Peetrile nõmmelt. Sauni rock n raal Padaid, Likit ja ral instants. Saate pani kokku oleverle. Kehad.