Tere, kallid raadio, kahe kuulajad, on aeg uurida põnevaid, müsteeriume, suuri ja väikeseid saladusi, tavapärasest teistmoodi teemasid ja fantastilisi fenomene. Algab saade, hallo, kosmos ja mina olen Ingrid Peek. Tänases saates kõlab Fatima imesajandale aastapäevale pühendatud avalik salvestusseminar teemal Neitsi Maarja kuvand kiriku- ja kultuuriloos. Ningu foloogias toimus Von Glehni Teatris Nõmmel Tallinnas ehk siis selt sajand pärast imelist Fatima fenomeni. Paar sõna ka selle märkimisväärse ministeeriumi taustast, millest täna pikemalt juttu tuleb. Fatima ime oli neitsi Maarja ilmutus, mida nägid kolm last kuuel korral Fatima külas Portugalis 1900 seitsmeteistkümnendal aastal. Neitsi Maarja andis lastele ilmutustes teada maailma tulevast saatust puudutavad ennustused. Vatikanis asuv katoliku kirikut juhtiv püha tool on Fatima Neitsi Maarja ilmumised ja ennustused ehtsateks tunnistanud. Paavsti teavitati paati mas toimunud neitsi Maarja ilmumisest ja ka sellest, et Neitsi Maarja oli muuhulgas soovinud pühitseda Venemaa Neitsi Maarja puhtaimale südamele. Ning 1938. aastal esitas Portugali piiskop paavstile taas sellekohase palve. Aga alles 1984. aastal otsustas paavst Johannes Paulus teine viia läbi Venemaa pühitsemise Neitsi Maarja puhtaimale südamele. Nii nagu Neitsi Maarja oli ilmutuses ette näinud. Vatikan usub, et tänu sellele lagunes ka nõukogude liit. Paati mas toimunud neitsi Maarja ilmutused pani kirjel lus hiies Santos 1941. aastal. Teised lapsed, ehklusi sugulased ja Tsinte Francisco Mart too surid juba 1919. aastal pandeemilise gripi. Kokku panin siia kirja kolm ennustust. Viimase ennustuse, mis sisaldas ka ennustust maailmasõdade kohta palust avaldada 1960. aastal või siis, kui ta sureb. Vatikan aga viivitas kolmanda ennustuse avaldamisega kuni 2000. aastani. Miks viivitati, selle üle, on palju erinevaid spekulatsioone ja oletusi. Muuhulgas ka see, et Vatikan viivitas ennustuse avaldamisega selleks, et seda muuta, kuna oletatakse, et kolmas ennustus puudutas tegelikult puhkevad tuumasõda ja katoliku kirikut ennast. 100 aastat peale Fatima ilmutust. Täpselt 13. mail 2017 tunnistas katoliku kiriku pea paavst Franciscus ilmutust näinud lapsed Francisco ja jätsintab pühakuteks nii et neist said muide esimesed katoliikluse laps pühakud. Täpselt sajand peale faatimas toimunud Neitsi Maarja esimest ilmutust kogunesime meie maarjamaal pealinnas nõmmel, et seda kõike mitmest erinevast vaatevinklist harutada. Juttu jätkus jõudsalt kauemaks, kui siia kahteid tritundi ära mahub. Nii et kes soovib kuulda täies pikkuses ja koos seminari lõpus toimunud arutelu ringiga versiooni siis minge aadressile hallo kosmos e ja klõpsake sealt end edasi raadio kahe kodulehel asuvasse arhiivi podcasti SoundCloud'i või laadige täies pikkuses saade alla oma nutiseadmesse raadio kahe äpi kaudu. Paar sõna ka inimestest, kes tänases saates sõna saavad. Saate kuulajatele juba tuttav Einar Laigna on kolonelleitnant, teoloog, ajaloofilosoof ja mõõgameister ta lõpetanud Tallinna polütehnikumi metallitöölise erialal. Peale seda astus ta Eesti Evangeelse Luterliku kiriku usuteaduste instituuti. Õppis katoliku kiriku põrandaaluses vaimulikus seminaris ta pühitsetud katoliku kiriku idariituse preestriks ning ta on õppinud ka Vatikanis. Toomas abiline on ajaloolane, filosoof ja Tallinna linnamuuseumi Kikendikektile rektor. Toomas abiline lõpetas Tartu Ülikooli filosoofiateaduskonna ajaloo erialal diplomitööga teemal usu ja kirikuküsimused esimeses ja teises riigikogus, mis tänapäeval on võrdne magistrikraadiga. 2006. aastal lõpetas ta Eesti Evangeelse luterliku kiriku usuteaduse Instituudi kristliku kultuuriloo magistriõppeaastatel. 1995 kuni 2006 töötas ta Tallinna linnamuuseumis teadurina. 1997.-st aastast tänaseni on ta vanalinna hariduskolleegiumi ajaloo ja filosoofiaõpetaja. Alates 2007.-st aastast on ta Tartu Ülikooli usuteaduskonna doktorant ja Tallinna linnamuuseumi muuseumi juht. Saatekülalistele juba ammu tuttav Igor Volke on legendaarne ufoloog, kes on anomaalseid ja paranormaalseid nähtusi uurinud juba üle nelja aastakümne. UFO probleemidega on ta tegelenud 1970.-st aastast fenomenoloogia ja välitööde tasemel. Keskkonnaanomaaliate registreerimise ja uurimisega on ta tegelenud 80.-te algusest. Tema eestvedamisel loodi 1986. aastal Akra ehk kanomaalsete keskkonnanähtuste registreerimise analüüsimisel komisjon. Ja kõikidele saate hallo Kosmos. Avalike salvestuste huvilistele on mul ka väga häid uudiseid. Nimelt tähistab saade hallo kosmos juuni keskel oma seitsmendat sünnipäeva Põneva festivaliga mille teemaks on elu universumis. Teisipäeval, 13. juunil toimub Von Krahlis saate seitsmenda sünnipäevasündmus, kus musitseerib mu lemmik astromuusik Urmas Sisask ning avaliku salvestuse esinejaks on saatesarja esimeses saatekülaline ufology Igor Volke, kes esitleb oma uut raamatut täiendatud ufo päevikud ja me võtame vaatluse alla kõige erilisemad ja värvikamad ufo juhtumid maarjamaal. Kolmapäeval, 14. juunil esineb Tallinnas Vene kultuurikeskuses oma live showga maailma kuulus professor ja osakestefüüsik Brian Cox, kes on tuntud näiteks mitmetest BBC teadussarjadest. Ja neljapäeval, 15. juunil esineb Von Krahlis üle videosilla sammud. Väga markantne tegelane, minu ammune lemmik, Kanada tuumafüüsik ja professionaalne ufoloog Stanton Friedman kes on näiteks väga tõsiselt ja põhjalikult uurinud maailma vast kuulsaimat ufojuhtumit Rosvelis. Ja muide, ka Roswelli juhtum tähistab sel aastal seitsmekümnendat juubelit. Nii et tänavu on tõesti väga värvikas ja märgiline ufo-aasta. Nii et kallid hallo, kosmonaudid, pange vaim valmis, tulemus on kolm õhtut täis fantastiliselt põnevaid jutte, visioone ja maailma nägemise erilisi vaatevinkleid. Selle kõige kohta ilmub peagi täpsem infoga kosmonautide klubi seinale Facebooki ja raadio kahe kodulehele. Nüüd aga tänase saate juurde, mille teemaks on sajand tagasi Portugalis toimunud Fatima fenomen, kus end ilmutas neitsi Maarja kellel oli sõnum inimkonnale ning kuuleme ka sellest, mis on selle kõige seos meie maarjamaaga. Väikseid vahe vinni ette pakub teile täna näitleja Kristo Viiding. Pikemate ettekannetega on teie ees ajaloo filosoofia vaimulik Einar Laigna, ajaloolane ja usundiuurija toomas abiline ning ufoloog Igor Volke. Pere ja sugulased, sõbrad rõõm on kohtuda sabati aastal laupäeval maarjamaa nõmmel, nii Bubase väikse hulga inimestega, et meenutada meie kokamaailmas meenutada 100 aasta tagust sündmust, mis ajendas meid siia tulema. Ja mul on kõigepealt ülesanne tänada meie lahkeid, rüütleid, kes oli valmis ja koheselt reageerima, tõmbasid mõõga ja tulid välja Einar Laigna, tänane esineja, Toomas abiline. Ja meid modereerib Kristo, kes tuleb varsti siia, Kristo Viiding. Nii, aga kõigepealt ma tänan siis Allan gruppi. Siis tänan riistad. Priitu ja veel inimesi, kes aitasid valmistada seda pinda ette selliseks, et meil oleks sil stardi momendil põnev, sisukas ja kena. Vähe on osavõtjaid, sest see on loori, sest niisugust üritust või, või sarja meil veel ei ole, ma loodan, et ta tegi, aga nüüd ma palun siia areenile loetult silmapaaride ette meie külalised ja Mare signaalikandja, Ingrid Peek, kes ka täna raadiosalvestus siis Einar, palun. Toomas ja mina. Tere ka minu poolt, Igor Volke. Tänase kohtumise eelsel ajal Serbia luulega. Vahetekste juhataks sisse, meie kõnelejad, kallid külalised. Täna 13. mail Olerexi Võige eeline Merino Victoria, et vaadata tagasisündmusele, mis toidetakse 100 aastat tagasi Portugalis Fatima nimelises paigas ja mis muutus katoliku kirikule tähenduslikuks kui ime. Kui Neitsi Maarja ilmutus. See nähtus. See juhtum aga omab sügavamat kultuuriloolist kultuuritus, ökoloogilist ja laiemalt spirituaalset tähendust. Sestap meie tänane kohtumine, inimesed loovad lugusid, inimestega toimub, tekitab lugusid, autoritaarsed keskuse loovad suuri lugusid loteriil võttes seega õiguse tõlgendada inimeste lugusid ja isegi sündmusi sealt, siis erinevad ajalookäsitluses. 100 aasta jooksul on partiima ime elanud oma müstilist elu, andestanud. Ilmalikke poliitikuid kultuuriloolastele kui ka lihtrahva. Ja selleks, et vaadata natukene selle kelmika nähtuse sisse kuulame täna ära kolmele ettekandjale kolm erineva loogikaga pruu moodustavad polkoloogilise jala millele tulevik lisa uusi lugusid ja võimaldab uusi värvikaid tõlgendusi. Enne aga mõni sõna sellest, kus ja milles elavad lood ehk sissevaade sfääri lood elavad inimestes nende teadvuses. Teatas aga ela ja on noorsfääri osa. Noosta on meie planeedi atmosfäärist kujunenud geosfääri kõige kvaliteetsem avaldus teatas sfäär kõrgema närvitalitlusega olenditele, heegelduse keskkond selles elada ja suhtleb meie tundeelu ja meedia lihteadmised. Noosfääri varjatud on peaaegu salajane osa selges märkide maamärgid mis moodustavad meie mõtlemise tugivara, millest moodustatakse keel ja keele vahel. Loot keskkond suhtleb märkidega meie valdavalt keelele nii nagu eri rahvastele antud territoorium. Geosfääri osa on antud ka keel. Kui selja sfääril saanud Nii omandatakse ka seljas väärest erinevaid osi. Erinevatel hõimudel rahvastel on erilised seljas vääril tunnused. Meile eriomased märgid, jumalaema ja poja maa võimudel on neile omased märgid, seminar sfääris, kokkupuuted Lutheri täna, meie kohtumisel pühendume Neitsi Maarja jumalamärgile siin maarjamaal nõmmel et ära kuulata kolm järgnevalt ettekannet, teravdada oma nägemisfookus ja avardada oma teadvust erinevates nägemist suundades ja tõlgendusvõimalustes. Vaatame katoliikliku kultuuriloolist ja ökoloogilist lähenemisvõimalust. Ja esmalt annaksin ma sõna härra Einar Laigna. Et siis vaadata just nimelt katoliiklik lähenemist. Austatud kohalviibijad, väikene täpsustus. Ma ei esinda siin ametlikul roomakatoliku kiriku ja minu ettekanne on pigem nägitaalsusele rõhutud kui tähtsale fakoloogiale. Patoloogia oleks väga lühike seal siis parkima kindlustus kus kolm last Portugalis Luzzyya vaktsiinita jääda, sest sain siis pika aja jooksul 16 korda ilmutuse jumalaema ilmutuse. Ja selle silmutuses on siis mitu osa viimane, kolmas osa on olnud kõige niisugune põnevam, pideva ja varjatum olnud. Ja päris pikka aega nõutud, miks Baltikale seda kolmandat ei ole avalikustanud ja nõutud selle avalikustamist? Esimene tõotus oli 1939 ja 1984 jõudis siis Johannes Paulus teine. Selle avalikustamise Vii. Aga on kahtlusi selles suhtes, et avalikustatud tekst on kuidas öelda, toimetatud ja toimetamine muidugi ei valeta midagi. Aga see on niisugune hea viis diplomaatilisel viisil väga suurt konkreetsust vältida. Ja niimoodi nagu üldiseks tass ja viia 1960 siis kolmas saladus käsitles seda aastat. Ja seal on siis juttu nii sellest, mis maailmas toimuma hakkab. Tervikuna aga säärane juhtuma katoliku kirikust endast. Ja just see viimane punkt on see kõige niisugune delikaatse mis just siis katoliku kirikut puudutav aastal 2000 siis on see avaldamisel tegelik tähtaega 1900 vähemalt neli. Johannes Paulus teine. Küll ei avaldanud seda kolmandat saladus taga. Väga tähelepanu väärne fakt on selles, et pühendati Venemaa ilmakulaatustade neitsi Maarjale südamele, Timmakulaatne tähendab rüvetamatu. Ja siit algab siis meie jaoks üks huvitav niisugune värav, mis ava, mõistmaks väga paljusid asju parteides mis võib olla varjatud otseütlemistega. Venemaa teema on ju eestlastele niisugune, mida puudutades võistlust näib ära kaduvat ja hakkavad mingid tuuleveski tiivad vehkima kus ei ole enam mingit ratsionaalset arutelu ega ajaloo tundmist. Ja muidugi on seda suurendatud kindlatel eesmärkidel, seda Venemaa kolliks tegemist kohutaval kombel seda lihtne teha eeskätt veel sellepärast selle esimese aasta bolševike märatsemine. Ja pääle sõda selle järelkajad, mida viidi ellu Vene Lungbergi kätega. Ja see number on siis nagu meie ja vene rahva vahel. Ma vaatan, et paljud meie rahva liikmed me ju peale üldiselt eestlast ja kahtlemata on ka väga intelligentne inimtüüpkull igal pool mehh, osa, emotsioonid, ajaloolised, õrnad kohad ja kogemused. Et me ikka ei suuda sellel ooperi tagant pererahvast näha. Ja see on midagi puu, ma tean, kuivõrd ohtlik see teema on juba praegu karjataks Jüri Toomepuu kindlasti Ameerikast ja ütleks, et maksan Putini käest palka, mida ta maksab mulle igal laupäeval Nõmme turul seal kalaputkaga. Et see hüsteeria on võtnud sellised vormid, et ma tean, et kui seda teemat ainult õrnalt puudutad, siis lülitub inimesel midagi ümber ja sinna enam ei jõua ükski fakt kohale. Tänane kammerkoosseis siis umbes nii paljusid inimesi arvasingi, eeldab, et siin on tegemist inimestega, kes on võimelised fakte rahulikult kuulama. Ja kui me rõhutame alati seda, et peab oskama näha asju teiste silmadega teiselt poolt vaadates siis on juba küsimus sellest, aga kuidas meie paistame teistele? Meie rahval on rängad mineviku haavad hinges, mida nii raske niimoodi endale põhjendada. Aga samasugused haavad on ka teiste rahvaste hinges. Ja see annab meile võimaluse mõista näiteks, miks teine maailmasõda vene rahva teadvuses suur isamaasõda. Miks me sellest ei taha aru saada ja nendele on seesama sokk, mis eestlastele küüditamine ja kõik repressioonid, mis siis tehti. Ja eks see pererahvas oli ise esimene, kes selle bolševike kirve omale kaelasall. Trotski ja tema jõuk, kes ei olnud venelased hävitasid nelja esimese aastaga peale revolutsiooni Venemaal 18 miljonit imes loomulikult ühiskonna paremini. Nii et kui me oma kannatusi, mis on ka loomulik nii valusalt tunnelise, aga see peaks õpetama mõistma ka teiste kaalselt nende kannatusi, Kädame vaenlasteks. Et see peaks olema eeldus edasisele mõistmisele maailmas. Saage aru, vegan, lõpetame vihkamise või kukume kõigi ja detaile niisugust, mõneti põhjendatud sissejuhatust eesti publikule. Ilmselt vist ma läksin liiga pikalt teile piss polnud seda vaja. Aga läheme nüüd kohe siis Pattiima teema juurde. Ja ma loen välja ette läkitust või kaks kirja. On pöördutud kahenemis Skopi poole Eesti Evangeelse luterliku kiriku peapiiskopi Urmas Viilma poole et tänasele üritusele tema seisukoht saada. Ja teine kiri olnud siis roomakatoliku kiriku piiskopi Filipp fantati poolt. Kõigepealt siis. Ma ei tea, kuidas järjekorda võtta, et keegi ei tunne ennast solvatuna. Jätame siis katoliku kirikus Artmaseks. Liisi piiskop kallidki. Raske on vastata teie. On iseenesest väga huvitav ja inspireerinud väga palju kirjandit, käeuurijaid ja nii edasi. Aga üks aspekt puudutab meid, eriti siin selles Euroopa nurgas, kus me elame. Kõik kristlased ja mittekristlased, poliitikud ja lihtrahvas tunnistavad paavst Johannes Paulus teise olulist rolli sündmustes mis on viinud Ida-Euroopa vabastamise riigid. Möödunud sajandi kaheksakümnendatel aastatel. Aga Johannes Paulus teine on ise läinud. 20. sajandi suurte tragöödiate ja totalitarismini läbikukkumise ettekuulutus sabas ilmutuste sõnum ei täpsusta, et ta oleks ainult 20. sajandiga seotud. Nii et ta võib puudutada 21. sajandi sündmusi ja ühiskonna tuleviku kõige paremat soovides. Piiskop Philippe Jourdan. Teine kiri on siis Urmas Viilma. Tere. Olen kursis patiiva imega. Kuid mulle isiklikult tundub, et Eesti kontekstis ei ole see konkreetne sündmus kellegi teise teadvuses, kui pead lihtsalt Eesti katoliiklaste kogukondi. Loomulikult on erandeid ka luterlaste ja küllap teistegi konfessioonide esindajate seas võis rohkelt isikute isikliku usuelu tasandil lained ringilt kirikukaugeid inimesi avasta jutumärkides selliseid asju läbi meedia, sotsiaalmeedia või näiteks turismi, portugali meilile, Afantiima tähendus, riski kirikule minevikus või tänases päevas siis siingi tõmbaksid üsna konkreetse eraldusjoone katoliku kiriku ja ülejäänud risti kiriku padele. Kahtled, kas väljaspool katoliku kogukonda sellel sündmusel kristlaste kogukondadele tihkelt teadvustatud tähendust on? See ei tähenda, et ilmutuse sõnum ei peaks olema tähtis ka teistele. Või et lastele ilmutatu ei mõjuta, oleks inimesi mis tahes konfessioonist või rahvusest. Siiski teiste kirikute õpetusest ega praktikas partiima imena minu andmetel tähelepanu ametlikult ei pöörata. Samas moodustab katoliku kirik üle poole Kristlaskonnas ja kuna Vatikan Pattiima, Šveitsi paaria ilmumised ja ennustused tunnistanud ehtsateks tähendab see, et suurele osale riski kirikust avaldab see siiski suurt mõju üksikkristlastest kuni paavsti tegevused välja. Ma ei oska aimata, kas vastasin teie küsimusele, kuid loodan, et siiski saate siit midagi välja noppida. Lugupidamisega siis peapiiskop Urmas Viilma. Lükk päikene kommentaar peapiiskop Philipp sortarni poolt saadetud kirjale. See on muidugi väga ettevaatlik paga diplomaatlik ja see kõige olulisem küsimus on siin võetud viimasest lausest niimodi kokku. Nii jätta võib puudutada 21. sajandi sündmusi ja ühiskonna tuleviku liigeta võld puudutada. Olgu siis nii palju öeldud, et piiskop peaks teadma, on nendest asjadest kindlasti rohkemaga, jääb nii oma ametil ja kiriku esindajana delikaatselt diplomaatiliseks ilmutusest üldse. Roomakatoliku kirik on ilmutuste suhtes väga Ettevaatlik kriitiline ja mitte iialgi kergel käel ei torma igat nähtust või ilmutust mida tahes kohe kuulutama, ehtsaks, õigeks. Nendes asjades ollakse väga tõrju ja see uurimistöö on väga põhjalik. Iga pühakuks kuulutamisele eelneb pikaajaline protsess. Sellel protsessil on niisugune ametikoht nagu prokuraator Diarhoolikus. Selle ametniku ülesanne on välja otsida kõikvõimalikud väited, mis kuidagi poodi selle sündmuse vastu räägivad, kõik kahtlused esile toovad. Et lõppotsus, mis lõpuks tuleb, et on pühatuga tegemist oleks siis ikkagi nii palju kelder kui vähegi meie inimeste maailmas võimalik. Muidugi mingi protsent eksitust jääb ju ikka, see on selge. Aga, et arvata, et katoliku kirik nii kergemeelselt iga nähtus katab kohe siis kuulutama kindlal imeks seda ei ole. Väga tõsiselt on need protsessid väga pikaajalise ja see teensus, millega selles protsessis toritaks väga niisugune muljetavaldav selle uurimuse tibi ju inkvisitsioon, inkvisitsioon tähendabki uurimus tegelikult. Ja eks nende protsesside ajal arenes ka välja üldise kriminaalprotsessi niisugune piinlik ja täkk läbiviimine, täideviimine Kaipisitsiooni kohtute protsesside käigud on ainulaadne näide sellest, missuguse juriidilise Peelsuseni ja kui pikka aega tihtipeale asja uuriti ja missuguse psühholoogilis juriidilise niisugused detailideni välja. See omaette niisuguse kirjandust, mida juristid peaksid natukene rohkem teadma mitte ainult piirduma sellele tavalise profaa, labase ajaloo niisuguste loosungitega mida tavaliselt seoses inkvisitsiooni kar räägitakse. Nii et siin on väga tõsised küsimused mängus ja katsume natukene seda küsimust niimoodi sügavuti ja ajaloo ja natukene rohkemas plaanis vaadata olles väga huvitatud alati olnud selles, kuidas kõik algas. Missugused on kõige vanemad pärimused, andmed inimkonna alguses seal kätketud Tõe müütilise esistamise Vorti müüt ei ole, tehke nagu arvatakse. Püüton tõe kirjeldamine. Ta puutub vöödik 100. Mis on muinasjutt? Mina mäletan, et 19 sajandi lõpul välja antud muinasjuttude kogumit, kes oli pealkirja alla kirjutatud üks ennemuistne jutt. Üks enne poiste juurde juba lapsena väga huvitudes selles ja neid asju lugedes tuleb au anda lastele. Üldiselt ma ei räägi iseendast, ainult lapsega alles rikkumata sellest, mida me nimetame hariduseks. Nende maailma tajuvad alles rikkumata ja loobulisteta paistunud, tervitanud pulmad, kulunud palju aastakümneid selleks varases lapsepõlves kogetud mõistetud taibatud aistitu haaratud hoomatud tõdesid leiba nendele ajaloos partilist kinnitust. Ja oled nüüd jõudnud selle lapsepõlveukse taha küll koolitatumana ja teadlikumana aga nüüd ma tea, kellega tegemist on nelja koma väikse lapsega, aga siin ja lapsed üldiselt. Muinasjutt on ennemuistne jutt ja see on kirjeldus sellest, mis tõesti voolu. Kui nüüd on välja kaevatud 15 meetrised luukered ja kümnemeetriseid ja 12 meetrised kastis jutud eelislastes on, siis võin ainult väljamõeldise mõttes või lihtsalt reaalselt. Tänu mitmete erialade võimsale edenemisele 20. sajandil on mitmed teadusalad hakanud jõudma selle mõistmiseni mida minevikus väga hästi teati, kui siin on keele küsinud. Ja keelepüsivus tähendab seda, et kui näiteks tuhanded aastad tagasi öeldi nii jumalal on rullraamat kuhu on kirja pandud kõik mõtted, sõnad, teod ja sündmused mis toob üldse toimunut inimkonnas. No kaua aega tund, kus juhtide sukel Ilus ulmeline vahajutt pigem mingi allegooria, kuidas sama jutt kõlaks tänapäevases keeles, lagunedes Keeaa onlahmilise informatsioonisüsteemis ja infonäljas arvestanud kõiki informatsioon, mis üldse palun seesama asi. Ja kui me niimoodi õpime tõlkima tänapäeva keelde kreegi tuhandete aastate taguseid tekste, mis on pärit ida, mis on pärit seal, kus oli kujundlik mõtlemine, kus väljendati asju ALDE kooriates, analoogiates siis me ei saa selle aja keelt võtta tänapäeva mõiste keeles sõna-sõnalt ja siis öelda, et noh, see ei ole mitte vigagi seal mingi noh, muinasõhtu, midagi, ka. See oleks omaette pikk teema ja selle teadusega tegeleb niisugune piibel, teadvustatud hermenersika, seal, nende tekstide sisu tegeldi kavadega. Ja need tekstid on siis piiblisse põetud, eriti vana testamendi esimestesse osadesse küllaltki fragmentaarsel. Sumeri kirjades Paabeli vangipõlve ajal juudi rabi kujugi uurisid neid kirjatundjatega ja sealt kirjutati siis jupiti maha seda mis Tobis nende ideedega kokku. Ja sinna kuuluvad siis alglood 12 esimest peatükki, vanas testamendis on sumeri lugudest välja võetud parteisid ära jäetud. Täpsemalt seletused ja üksikasjalised kirjeldused sellest, kuidas nii, et me näeme vanas testamendis palju asju, kus jutt lõpeb, seal ära. Mainitakse, mis toimub, aga kuidas sellest enam juttu ei ole. Ja siit on minu isiklik huvi alati alanud, aga kuivas. Kui ma loen, et Jehoova jumal sõdis Iisraeli eest, et seal linna vallutada, mina küsin kohe, kuid poisikesena juba küllalt, missugused relvad, mis toimus, kes käis luurel mis, mis seal tegelikult toimub? Ei lepi sellega, et lihtsalt öeldakse toimumas niimoodi. 20. sajandil toimus teine maailmasõda kõik punkt, aga kuidas? Ja vaat selle, kuidas neist algab pilt peale. Või vähemalt mitmes olulises osas siiski tõlgitud ja teada. Ja ma kardan, et üks selle Iraagi sõjaülesanne oli ka bagdadi muuseumi kui tülika ja liigset informatsiooni omava koha. Kuidas seda öelda, niimoodi demokratiseerimine? Siis me peame rääkima niisugusest asjast nagu ettemääratus ja saab kõigepealt ajalugu, terviklik protsess. Ei ole niisugust asja, et minevikusündmused kuidagi omaette, millel ei ole meie jaoks mingisugust tähendust. Kogu meile teadaolev inimkonna ajalugu on üks protsess, üks terviklik protsess. Seda võib võrrelda inimese elu ja ka siis sünnist surmani, kus on oma ajastuga mingi kindel asi, mis toimub talve jõutud sellel tsivilisatsioonid, lõpujärku, apokalüptilise aega ja see mitmed nii-öelda 100 aasta juubelit täis saamine 2017. Otsist nisukene värav nagu meile natukene vaadata sellesse, mille nimi on siis neid tõdesid miga teadlikult hoitud, laia üldsuse eest kõrval. Ja mida enam ma ise teinud olen ääri-veeri uurinud, polnud selge, et kirikul on vastutus sotsiaalse ühiskonna ees. Sotsiaalses ühiskonnas on tähtis, et elu püsiks, inimesed oleksid terved, psüühikas ja füüsiliselt, et perekonnaelu püsiks ylisuhete vald kadunud sotsiaalse elu, need selle valdkonna tegurid, millest sotsiaalse ühiskonna sõltu, teadmised janunevad hierarhiasse. Ja on selge, teadlased peavad olema ka niimoodi pandud, et sellel tasemel räägitakse sinna maale sellel tasemel sinna maale siis tuleb tase, mis on Vähestele siis tuleb tase, mis on väga vähestele. Ja selge on see, et mida enam ma nendesse asjadesse süvenen kättesaadavad on kaheteel üks on läbi selle aparatuuri siis meil endal kõigil on, seal tuleb selleks, et need tööle panna ja vabastada hariduse teel omandatud nendest blokeeringutes. Et ainsaks tunnetada Nendest sõltumatult tõe ligi pääseda mitte ette palkub prisma läbi. Ja teine seaduspärasus näib olevat siin kosmilises ruumis niisugune, et kui sul on ebaisikuline huvi, objektiivne huvi mis teenil mitte ainult sinu isiklik, vaid laiemas mõttes midagi siis avanevad mingilt kosmiliselt luugid. Ja minu kogemus on ka see, kui seda tohib pall, mida siis lähevad luugid lahti ja kõik asjad tulevad ise siduri juurde. See puudutab raamatuid, puudutab käsikirju, see puudutab isikuid, see puudutab institutsioone. Sinu eest lähevad need väravad ja uudselt lahti, sulle tuuakse kätte. Sulle tuuakse sõna otseses mõttes koju kätte. Sinu juurde tulevad need inimesed õigel ajal õigel kellaajal. Keda sul on tarvis selleks, et samm edasi teha. See on hämmastav, kuidas süsteem töötab. Elavdanud mehega tagasi vaadates on siin tallilik seaduspärad. Iga kord, kui ma olen jõudnud punkti, kus ma küsin aga mis nüüd edasi käib? Uksekell. Keegi küsib, kas te olete see ja see ja siis läheb järgmine värav lahti. Nii on see olnud viimasel aastal uutes asjades veel erilise selgusega. Nii et sul jooksevad need asjad siis kätte. Aga kui näiteks Vatikani raamatukogus esitada üleseid küsimusi, küsimusi, milles väljendub see, et mingite käsikirjade olemasolust sa pead olema tead ja siis tehakse niimoodi, küsitakse aku, te teate, et need üldse on ta nagu torge. Ja mulle sai selgeks siis, et et niimodi tõmbun tagasi ja saad aru, et suurte tõdede Digiminekun võid ennast ära kõrvetada. Tõde on niisuguse kummalise omadusega, et, et ühesõnaga tasandid tõdedes teada saamiseks juurdepääsuks, aga keegi ei saa, ükskõik kui suletud osa arhiivid on üks vahend, kuidas igale poole ligi pääseb. See aparatuur on iga inimese sees olemas, pakese käima, elu liialt teada võid, kõike rääkida ei saa. Ja on ka teadmised, mille puhul on kõige parem, et keegi ei teagi üldse, et sa midagi võib teada. Niisuguses maailmas kuuloome leiad ka vastutusest inimühiskonna sotsiaalse elu ja toimimise püsimise ees. Ei saa suuri lõplikke otsustavaid tõdesid visata niimoodi laiali, millest tekib ainult kohutavat segadust ja, ja kõike muud taolist. Nüüd siis, mis on siis ettemääratus? Ettemääratus on see, mille peale inimene ei saa mitte midagi teha muud kui leppida sellega, mis pole. See on võitlisson, kosmilised, tsüklid, planeetide orbiidid on ettemääratus, kus ei toimi. Kui teatud aastatuhandete järel taevakehade orbiit jälle puudutab siin päid ligidalt. Siis tuleb, hakkas, kas me seda tahame või mitte. Ja kas Eesti riigikogu seda lubab või mitte ja hääletab, kas on siis võimalik või mitte. Naeruväärne on see inimeste arvamus, et nemad midagi üldse siin maailmas otsustavat etta naeratuse vasta ei saa ja ettemääratus on midagi muud kui saatus mis siis saab saatuse kohta ka all kaera. Sellest ajast, kus suveri tühjalt läbi on öeldud saatust saab inimene päris suuresti või tarvilikul määral. Täielikult tegi teest valusaks, kui tuleb sõda, kov plahvatad siin, kuidas me saame oma saatust määrata, selleks tuleb alguses kindlaks teha või selgitada, mis on siis inimene, kelle saatust mõttele selle all tavaliselt oma füüsist füüsilise elu, käekäiku ja saatust siis maailmas. Aga minevikus käsitleti inimest teistmoodi. Hing on igavene, hing on kosmiline. Ja selle saatus sõltub küll sellest, mismoodi me seda hinge arendame siin maises kehas olles ja vaat selles mõttes oma saatust ise kujundada, ise määrata, aga seos kosmilist igavesest mõttes. Ja kui me selle jätame vaateväljast välja siis on küll imelik, et kuidas me saame oma saatust määrata, kui meteoriit kukub pähe või, või mistahes juht Öeldakse, et noh, seal ei saa. See ei oldud saatesse, oli, et näe. Mulle rääkis sõjaveteran, kes sõitis kaubavagunis rindele. Neid oli seal mapis palju ja üks sõduritest hakkas värisema niimoodi lõu pakast võdisema. See torkas spekile silma juba. Et mis lahti, mis ta viga. Ja siis käis ratsakas läbi valgugi laetuli pommikild sisse ja sellele otse pähe ja hulk sekundeid pakasse esimene nähtser. No neid lugusid on niivõrd palju, et ei jõua neid kõiki ette tuua, aitab sellest ühest. Mis see siis on? Saatus, ettemääratus, mõtleme, ärge minul toodakega mingeid lõplikke vastuseid. Ega minul lõid Kalju. Milles on siis asjad, kui piiskop ütleb, et 21. sajandi sündmusi ja inimkonna tulevik kolm punkti, millal see lause jätkuks edasi? Ja ütleks täpselt, mis tulemas olla. Aga selles ennutuses, nii palju, kui mina tean, on öeldud, et katoliku kiriku endaga juhtuvad halvad asjad. Ja see on see õnnetu Vatikani teine kirikukogu kuuekümnendatel aastatel 63 65 mida traditsionaalse katoliiklased ei tunnista. See on võrreldav kunagise Efesose röövli sinodi ka. Ja mina ka ei tunnista. Ma olen traditsionaalne katoliiklane, andnud tõotuse preestri pühitsuse vanale traditsioonile, kus võeti minu käest eraldi tõotus modernismi vastu. Ja kuni mind pole sellest tõotusest vabastatud, ei saa minu käest nõuda tõotuse rikkumist. Sellised nõudmine, see nõudmine on kuritegelik. Siis tuleks vabastada sellest tõotusest aga mitte rikku ise, aga ise vastutab käppade rikku meil nii ei tehta asju. Nii et see, nagu me näeme praegustest sündmustest on siis ida küll jäänud oma vana traditsiooni juurde. Enne teist Vatikani kirikukogu kohtus paavst Paulus kuues Konstantinoopoli patriarh Athena korraldusega. Mida ta ütles talle? Tehke, mis te teete, ära puudutan liturgiat. Seda olevat Athena korras kolm korda korranud. Ärge puudutage Sid turge, sest liturgia on sümbolite keeles edasi antud tõde, mida inimene võtab vahetult vasta ilma raadiota. See on see alateaduslik. Kustutasin õige põlvkonniti. Protestantluse ja eestluse viga on see, et me tahame kõike läbi pea omale sisse suruda ja see sõltub haridusest, mõistmisvõimes. Alateadvuse tasandil on võimalik tõed omandada vahetult otse igalühel ja selle tõttu. Liturgiline reform, mis siis roomakatoliku kirikus läbi viidium, sisuliselt liturgia hävitamine ehk selle kõige mõjuvõimsama alateadlikku osa. Võimalikult väikseks tegelemine ja inimese tähtsuse rõhutamine on kohutavalt tähtis. Aga jumala õigus, ainult nii paljulubav, kui ta ennast hästi ülal peab ja liiga palju nõuab. Signaal vestleme sinuga, aga muidu muidugi, teie olete need kõige olulisemad tegelased. Ja nüüd siis uuesti tagasi tulles kohe lõpetame Venemaaküsimuse juurde. Kui paavst Paulus, Johannes Paulus teine ühendas Venemaa rõvetamatule Neitsi Maarja sõda. Kas see ei pane mõtlema? Kas ei ole siis nagu olid need teised ennustused? Venemaa päästab veel Euroopa. Ja kui nüüd ida kirik püsib. Ja kui Venemaa taastab oma õigeuskliku kultuuri maailmakäsitlus ja lääs hukkub saastaja kokkudesse nõbedustes lollustesse. Kas siin ei olegi mõtlemise kohta natukene kui kuueteistkümnendas sajandis oli türklaste oht Euroopa kohal, mida ütles Martin Luther? Jumalakaris jumalast taganemiseks? Mida need praegu peaksid? Kui on 500 aastat reformatsioonist Eestis? Mida ta nüüd peaksime tooteni sõnadega? Ja siin on küsimus ka Eesti rahva saatuse ja allesjäämise kohta. 800 aastat on Eestis olnud 15-st võõrvõim. Iga läänepiiri liigillased bändidel käib edasi-tagasi-ida-lääs-ida-lääs igale. Kas te arvate, et praegu jääb kestma või kõik on ennast igaveseks pidanud? Siit järeldus. Ühe tulevad ja lähevad, aga küsimus on selles, kas me oleme ise iseenda jaoks, kelle. Ja kui me omale koju ei pea seda järjekordset välisvõlgu ja jälle oma kodus iseendaks siis me säilime käigus pendel edasi-tagasi nii palju kui tahad. Ja kui Eestimaa pühendatud Neitsi Maarjale, maarjamaa siis meie rahva saatus on sellega seotud, kas see meeldib või mitte? Need on kosmilised asja, ettemääratus ja asjad. Ja kui me tahame püsida, öeldakse, jää päästetakse. Ehk siis meil peab ka seal jääd, pole ka see väike osa inimesi, kes säilitavad teadmise vastutustunde. Kellel on see arusaam. Täna veetsin käputäis. Aga kui siin oleks välja kuulutatud mingisugune labane üritus, siis oleks saal punktid ja mahuks sisse ära. Reegliftiipse, kuidas kõnedes saratustra, esimene lehekülg noorukina lugedes pani mõtlema Sarappustravi mägedes, sai valgustuse ja ilmutuse tões ja tuli lilla kõigile seda kuulutama. Laadaplats oli inimesi täis, ta ütles, kuulake, Ma kuulutan TRÜ inimes. Hiiglased pilgutasid silmi ühtlaselt, aga mis asi see on? Ja läksid peika ele tantsijat vaatama? Ta oli palju huvitavam tänapäeval sama, mis eurolaul siis on? Või koguse massikultuur? Massikultuur, köietantsija kukkus enda surnuks, kõik jooksid laiali, ainukene, kes läks vaatama, kas saab abi anda, oli taratustra. See raamat on üks kohutav valukarjatus. Inimene on midagi, mida peab ületama. Ma räägin teile üliinimeses välja noorena püstitasid ülesande. Hakkame siis ehitame üles endid üliinimesteks, aga missugune tüli, inimesekontseptsioon? Missugused on? Ma leidsin ka selle, et seda polnudki vaja kaugelt otsida. Üliinimese kontsert, soon oli antud 2000 aastat tagasi. Ja see ongi Jeesus siis kui on küsimusi või kuidas kord ette näeb. Praegu. Mul on esimene küsimus. Aitäh, Einar Laigna. Sellest kõne lõpus tulenevalt tahaks teada, mis on teie arvamus, kas Jeesus Kristus oli tulnukas? Enne jõulupühi on teistsugune aeg advendiajal seda sõda vist kõik juba teavad, see on siis advelistus mis tõlkes tähendab tule. Kiriklikus kalendris on meie rahva teadvuses ajaloolisel. Ei nimetata jõulueelset aega Kristuse sünnieelseks aja vaid Kristuse poegi, seal tähendab keegi tuulel. Järgmine sõna oleks juba väga ohtlik. See, kes on siis tulnud. See on siis. Ja kui me vaatame piiblitekste, siis piiblitekstid kubisevad pidevalt sellest sides teiste ja meie vahel. Oli aeg kindlasti, kus oli väga elav läbikäimine Alucrapitatestillide, Elo filmide ja maapealsed Ta oli väga elav Moosese raamatu kuues peatükk, esimene sall on tõlgitud jumalate poegadele, meeldisid inimtütred ja abi. Originaalsõna annab kinni suveli keeles anunnaki võtta sõnaraamat välja ja loed. Loed seal need, kes taevast tuli. Ma arvan, et vist on mõtlemiseks ainet, pidev side, kossellile, vaimne, postilise haiglat, aedade maid. Taevas ei täheldatud kunagi keldreid. Taevas tähendas ühtegi universumist. Aitäh. Pühal maal jumala poja maal moodustasid omad lood, mille kogumit tunneme piibliga. Hiljem moodustasid täiendavalt kujundid liisi maalist, mis said osaks Lääne kultuurist. Eesti- ja Liivimaa on olulisel moel seotud sellesama suur sümboliga, kuni meie lipuvärvid ei leia neid erinevaid lugusid ja varjundeid. Stocki, meie kultuuriloolane Toomas abini. Tere päevast. Ma räägin püsti, mul oli Lugavam mõtte, liigu, Belipateetikud olid need, kes jalutasid, jalutades liigub mõte. Filosoofia töötab, mõte lendab ka jalutada, liikuda. Et natuke tutvustan iseennast, räägi endast, et ma arvan, et ma ei ole nii tuntud persoon või oli eelkõneleja, et olen ajaloolane, hariduseta kultuuriloolane ja minu erihuviorgi religioonilugu katoliku kiriku ajalugu, aga ka nimetan teda uue vaimsuse ajaloos. Kui me räägime uuest valitsusest, räägime telepilet, vanasti räägiti kui Eestis tegelikult mind huvitab just Eesti mõtteloo seisukohalt, et millal uus vaidlus Eestisse saabus sellisel kujul, kuidas taolised uued liikumist, kasvõi kati samade ufode teemal, et millal Eestis hakati rääkima Upodeta tulnukate, millal detailid osa meie mõttemaailmast. Mind huvitab bioloogia, antropoloogia ajalugu, spiritismi ajalugu, tegelikult. Et see on osa tegelikult vaimukultuurist ja seda on hästi vähe uuritud. Aga siin on põnevaid asju ja põnevaid isiksusi, et need asjad, aga ma üritan tegeleda oma põhitöö kõrvalt, mis on Tallinna linnamuuseumis. Aga tänane teema on siiski maarjamaa teema maarjateema ja päev ja kellaaeg, mil saabusime, on sümboolne. Esiteks on maikuu, maikuu on pühendatud siis neitsi Maarjale, katoliku kirikus, meetmetena oleme seda selle unustanud. Me oleme pidanud siin protestantlikud ruumi mõtteruumis juba sajandeid. Need, vanad katoliiklikud lood ja tähendused on meil ära ununenud, tuleb meelde tuletada tegelikult et maikuu on neitsi Maarja kuu seal siis õitsemise kuu siis laupäev on täna ka laupäev, tegelikult vanad katoliku kirikus ka Eestis tuntud just maarjapäeval. Et me teame, et eestlased ka talukultuuris lõpetasid oma töö pärast lõunat, aga me oleme unustanud, et see oli Maarjale pühendatud õhtu pidi olema tegelikult. Ja 13. kuupäeval ka tegelikult tähtis, et 13, see on väga mitmetähenduslik number. Aga üks tähendus on sellel kaardis armastuse number, et me oleme võtnud seda kui nagu negatiivse märgiga kuupäeva või numbrit, aga tegelikult on ta väga positiivne. Näiteks Pauluse kiri korintlastele armastuse kiitus, mis on siis üks kaunimaid peatükke uues testamendis on ju? 13 13. Aga need asjad on ka tähtsad, nii et paneme tähelenumbreid ümber ja märke enda ümber, et see põhjuste maailm meie ümber annab niimoodi meist meile endast märku. Aga teemandid, Maarja ja maarjamaa. Ja 2015 mäe Tallinna maarjamaa aastapäeva ümmargust aastapäeva, siin Eestimaal tähistati kadrikirik luteri kirik tegelikult Maarjast eemaldunud, lahti öelnud aga, aga ta ei tähtsusta Maarjat, aga see maarjamaa olemine on, on kuidagi väga tähtis ka meie luterlastele üldiselt eestlastele, kes on usukauge, aga see teadmine või mõttekam maarjamaa, et see meeldib kõigile. Ja rääkisin mitmel pool siis maarjamaa nimeloost. Et mis on need juured, põhjused, miks meie maadel niimoodi kutsuma hakatud. Ja see leidis tähelepanu ja mäletan, meil oli vestlus, joonistub Urmas Viilmaga ja temale üldiselt, kui me otsime seda Eesti tunnuslauset või et mis oleks kui kogu maailma, et see on meil hästi ja ebaõnnestuvad alati, et seda püüdu teha, aga pole midagi välja tulnud, et tema ütles, et otse oleks olla see Terra Mariana, eks ole, maarjamaa? Jah, võiks küll olla, aga ma arvan, et meid eestlasigi pole paljudes kes selle taha läheksid, piklik täita. Ta on tõsi, aga, aga me oleme esimene tenor lihtsalt ka kaugenenud sellest mõtteviisist ja katoliiklikust traditsioonist. Aga vaatame siis Maarja ka seotud siis asju kirikuloos ja, ja siis eesti kirikuloos. Konkreetsemalt. Saanud maa, mida kutsutakse ka maarjamaaks. Et ma kasutan siis lainer. Kõigepealt jah, nimenimedel tähendus nimelt juba midagi ütlevad meie kohta küll tundub nii, et ema paneb nime juhuslikult või kust see nimi tuleb? Ta peab valima ja miks ta valib selle nimel alati põhjuseta teadvustada koledaid asju, et me tihti teeme asju, mida me ei teadvusta, aga millel on põhimõtteliselt sügavalt sügavalt põhjused ja huvitav on hiljem avastada seoseid, põhjus maale ligi, juba kahtepidi. Kõigepealt tähendab ta lootus üle järve õilsat lootusrikast ülev ja teine pool kibedus ja kurbus. Et kas saab midagi olla iseloomulikumat Maarjale mõlemad tema tulemas ülevas ja sügav kannatus, kurbus. Katoliku traditsioonid, räägitakse siis maarjaseitsmest, rõõmust ja Maarja seitsmest kannatusest. Temas on väga ehedalt olemas need, et mõlemal poolel. Ja ma olen ise mõelnud, et miks, miks on eestlastele Maarja kuju lähedane südamelähedane isegi luterlastel, isegi isegi lihtsalt sellega, et nad ei olegi kirikuga. Et selles on tõesti mõlemad olemas ta armastava ema, eestlasest drame. Ema on ülitähtis ja samas selline puu kurbus või kannatus või kibelus, millega kaetuna armastab ennast siduda, et me oleme sinna kannatanud, palju kannatanud rahvas, et, et see meie hingelaadiga kuidagi kooskõlas Maarja Maarja kuju me võtame sellisena vastu alateadlikult võtame omaks. Kui me külastame, mida me teeme väga tihti, palju reisivate Insortena külastame ka kunstigaleriisid Eestis on väga tihti muuseumis ei käi lõbusmi töötajana, aga me läheme välismaale, siis alati muuseumisse, pulsi, galeriides ja me näe religioosset kunsti ja tegelikult me loodame unustanud, ma ei tea, miks pära mis tähendab Neitsi Maarja esitamine tellimis, et oleme unustanud need vanad vanad lood. Neitsi Maarja räägivad ju räägib kiriku pärimus. Et üks on see rist on meil kirjas uues testamendis, mida me enam-vähem teame, aga me oleme unustanud kiriku suulise traditsiooniga Se. Ja kui uues testamendis on Maarja suhteliselt vähe juttu, ta on ikkagi Jeff Kristuse keskne siis kirikupärimustes Maarjat juttu päris palju ja Maria, ema ja isa oleksid Joakim ja, ja anna ja need olid väga paar ja see oli ajastu, kus oodati Messijast Püha maalilise Rooma riigi provints. Ja püha usk oli siin ahistatud olukorras, et et oodati messias kohe koeralt tulema ja ja eriti tähtis oli siinsed naised sünnitaks ja sellel perioodil siis mesilase erilise ootuse ajal ei olnud peres lapsi, siis seda loeti eriliseks jumala märguandeks selle pere keelerit kõik korras, et ta, seal on tegemist juba salapatuga või millegi sellisega, jumala õnnistusega, peret, lapsed olid eriti tähtsad. Ei ookeani annal ei olnud lapsi ja, ja neid ei võetud enam. Templisse võtad ohvri vastu ja kiriku traditsioon siis räägib, kuidas pärast pikka sellist sügavat valeta siis juhtubki taas ime ja ligi 80 aastane vanemad saavad lapse sünnid, Neitsi Maarjale lubavad siis lapse pühenduda siis templile jumalale. Ja, või Maarja on kolmeaastane tita viiaksegi templisse. Ta läheb siis üksiktreppi trepist ülesanne, kui me siin näeme, ülempreester on tal vastas ja riita templi kõige pühamat paika me oleme ju kuulnud, et tekkis siis osavõtmisele kõige püham paik, kus käis siis ülempreester kord aastas siis palvetama, siis Iisraeli rahva eest, aga ta Maarja hinna kõige pühasse paika. Et see oli ajastu, kui kui me loeme kirikupärimust, kus inimesel suhtlesin inglitega päris tihti, et kui Maarja liigutab ennast ingel Gaabriel, siis ei ole mitte esimene kord, vaid ma arvan, on ka varem neid, neid kokkupuuteid ja kaabli loetaksegi tema kaitseingliks. Nii et marjast saaksid templi elanikke kliendi ruumides ja õpib näputööd ja kõik pühadega lugema midagi sellist nagu nunnakloostrite siis siis nunnad sarnane, sarnane elu. Ja ta abiellub liikuda, 14 aastane ta on tõotanud jumalale, et ta jääb igavesti neitsiks ja tema vanemad on surnud, talle otsitakse eestkostjat ja selleks ajaks siis 80 aastane Joosep 14-ni naastude maarjasiis meheks ja hooldajaks Joosep bilansis, eelmised on siis eelnevast abielust mitmed lapsed vedasid lapsetega, mida hiljem nimetatakse siis Jeesuse vendadeks. Et kes on siis tegelikult Joosepi lastele. Ma ei kavatse siin kogu lugu ära rääkida, ärge muretsege, nii pikk, aga ma lihtsalt peatan mäe nendele sõitudele me teadsime, et teid üles kutsuda, uurima neid vanu lugusid ja nii edasi, nii et Maarja kuulutus on teile tuttav ja, ja see Maarja kuulutuspäev paastumaarjapäev 25, märts on üks väheseid maarjapäev, mis on ta luteri kirik, tähistab vaid hästi, seda just, mitte niivõrd maarjapäevale, kuivõrd just õnnistegija või Kristuse sünnikulutuse kuulutuse pääl. Ja maarjapäev on rahvakalendris hästi sündmusterohke, et hästi palju on üles kirjutatud maarjapäevad paastumaarjapäeva sündmustikku. Me läheme siit edasi püha perekond madonna lapsega, see on kunstiajaloo tähtsamad stseenid Kristuse esitamine templis, et kui saab 40 päevaseks, siis hea laps Salyyakse seaduse kohaselt templisse ja esitatakse siis jumalale sanga nimetatakse Maarja puhastuspäevaks. Ja see on, mida me tähistame siis tegelikult teisel veebruaril küünlapäev. Et me teeme küünlapäevast küünlamaarjapäevast, aga me ei tea, mis päev tegelikult on olnud. Ja Neitsi Maarja surma või uinumise teema on olnud tähtis siis ka kirikuloos või kiriku õpetuse õpetuse loos. Ja Neitsi Maarja. Ja siis räägime siis Marju hiilulise ja taevasse taevassevõtmise. Et meil ei ole neitsi Maarja hauda. Kui esimestel kristlikel sajanditel austatakse reliikviaid siis ta pole kordagi juttu Reisi maarjareliikviad käest, et tema säilitest Neitsi Maarja taevasse võetud ja Pyrica oma esimestel sajanditel siis paluks seal õpetuse selginemine, konkratiseerumine, täpsustumine, dogmade õpetuslausete sõnastamine ja Maarja siis isik, temaga seonduvad õpetlikud idee, et kõik täpsustuvad selginema kombitiseeruvad, et kui esimestel kristlikel sajanditel rohkem märtrit mitte niivõrd Maarjat, siis küll viiendast sajandist alates. Algar pühakute austamine, Maarja austamine ja õige õige ruttu maarjamööda läheb mööda ja kuskil aastal 1000 on maarjaabsoluutselt erilises positsioonis juba kristlikus kirikus. Et järjest lihtsam täpsustatakse, võetakse vastu siis näiteks 553 Konstantinoopoli kirikukogul maarjaigav siis igavese neitsi rikkuse õpetus omistatakse tiitel alati ja neitsi või Semper Virgo ühesõnaga, ja selgeks rääkida, selgeks arutada läbi diskussioonide erinevuste õpetatud meeste üle nõukogude ajal, see oli, see on olnud pikaajaline protsess, kiriku õpetuse formeerumine ja näiteks siin lihtsalt mõned detailid mis näitavad maarjaastumist ka juba päris varakult on säilinud teisest sajandist juba kristlikud graffitit ja Naatsaretis on on siis keegi kirjutanud seinale Ave Maria, ehk ole tervitatud Maarja siis Tartul, Jaanus Kirkida detul, Jaanus ajal ilmub siis käsitlust Maarjat kui kui uuest eemast, et, et Jeesus, kui uus uus Aadam ja Maarja kui uus Eeva siis kes purustab mao, pea ja Maarja pärispatuta joostamise või Imakulaator kontseptsiooni sõnastatakse alles 1854 pius üheksanda ajada tohmana Juliku taevaminemise või taevassevõtmise dogma kuulutatakse välja esimesel novembril 1950, et me näeme, kui palju võtavad asjad asjad aega, kuidas, kuidas ta ise kiriku õpetuse, formeerumine, pikk-pikk, protsessimine, selginemine. Nii, ja nüüd me jõuame tegelikult Eesti ja maarjakokkupuutepunktide neil. Siis lähme Eesti kiriku juurde hoopis meil mitmeks roheliseks. Ja roheline islami värv. Eestlane austab rohelist värvi, see on, see on siis oaasi värv kõrbes, kujutage ette seda Araabia poolsaart, kui seal mu aas roheline paradiisi värv ja räägib islamist. Sest tõesti võib nii öelda, et kõige varasemad kõrgreligioonimärgid Eesti territooriumil on üllatus, üllatas hoopis islami siis seotud. Et kusagil perioodil kaheksandast kuni 10. sajandini oli absoluutselt kõige levinum valuuta, võib öelda siin Eestimaa Eesti alal siis araabia differ. Ja hirmitel oli siis seal ühel küljel tekst Pole jumalat peale ainujumala, ta on ainult koledal kaaslast ja teiselt poolt Muhammad on jumala saadik. Nii et selgelt öeldud, sõnastatud ja meie kauged kauged esivanemad siis üheksandal, 10. sajandil kasutasid seda hõberaha. Muidugi mitte nüüd tal ei olnud nominaalväärtustega regaalu hõbedale. Ja see on oma ajastu märk, sellepärast et tollel ajal kuidas öelda maailma vaim Ihastus idas, kui me räägime seeri kategooriatest, kristlik ühiskond, elasime vahepeal ülejäänudest segaduste perioodi ja, ja islamimaailm kalifaadi Damaskuses, Bagdadis elasid üle oma kõrgaega ja itta suundusid ka siis viikingid oma laevadega ja kõik on seal siis hõbedat, Dirkameid, millel oli siis islamiusutunnistus kirjas. Et kui palju need meie esivanemad seda lugeda oskasid, on iseküsimus, ei teadnud, mis sinna on kirjutatud, aga fakt on see, et seda raha palju kasutusele talent kuskil 6000 münti ja nugis matkad ütlevad, et see on umbes üks protsent sellest, mis, mis tegelikult oli kasutusel. Ei, seal on mõjutanud kas need araabia kiri, et kas ta ei ole kuidagi mõjutanud näiteks meie rahvuslik ornamentika ja ei ole väga levinud, et näpu vahel tegelikult müüdid ühte kõigil, aga, aga paljud kindlasti olid. Islami kulutasin täitsa olemas, aga seda nüüd lugeda. Aga sisaldub Maarjaga kaadet Maarja ja tegelikult ju. On ju ka koraanis hästi tuntud, isegi üks suura kannab pealkirja maarja. Kui Muhamed Muhammad siis läheb mekasse saabub siis on seal Kaaba tempel, mis siis ju on siis väidetavalt sellel kohal veetava islami, me räägime islami traditsioonist politempel lubadid Aadama poolt rajatud suure veeuputuse käigus siis häbi ja mille teist aastat Aabraham koos oma poja Iisraeliga ja Kaaba templis. Kui nüüd Mohammad sinna jõuab on üle 300 ebajumalakuju, nagu, nagu islami traditsioon räägib, päris hulgas oli ka Maarja kuju järgi ka Maarja kuju on olnud siis Kaaba templis, teiste hulgas aga Muhamedi ideed, mis on jumalast ja tema siis kompromissitu. Tähendab seda, et ta ei olnud tantsinud tõstmisele Cablendisse, kui kõik need ebajumala õõtsad, pole ära liilia, tehti plats puhtaks, aga üks suurem annab üle Maarja. Ja seal on juttu siis ka Maarjast, kes on islami traditsiooni järgis jumalakummardaja ja ka neitsi, nii et neitsist sündimise neljandiku koraanis olemas. Ja Maarja on seal väga austatud. Isikuna noveerima Maarja aga, aga, aga jah, kui me räägime lihtsalt kõrvalpõikena, peaksin tundma ka paremini koraani, peaksite tundma islami traditsiooni. Näiteks koraani järgi Jeesust taheti risti lüüa, kuid kuid seda ei suudetud teha, et, et inimestele ainult näib, et hirv löödi risti. Tegelikult jumala plani sellise udu saabuda ja võeti taevasse ja, ja tema asemel lödi risti hoopis keegi teine kummaline müstifikatsiooni tegelikult koraanist utreerida Jeesuse risti ristilöömist. Manu kultuuris peaksime tundma islami, peaksime palju paremini tundma. Nüüd mida teadsid, arvasid meie Eestimaast praegusest eestimaalasest tollane kristlik maailm ja me räägime nagu 11.-st sajandist 20.-st sajandist siis ja mida nad teada, mida haruldasem pilte, et mis maalaps ja siin on siin kaugel idas. Ja nüüd on vähe neid, neid konkreetseid kirjeldusi, mis kirjeldavad siis selle Admaadukate usku. Mõned on näiteks kuulus preemia aatomikirjeldus, kus ta räägib Eestis toita kui saarest, mille nimi on, kas ta on kus ei usuta kristlaste jumalat, selle asemel austavad draakoneid rindel kellele nad ohverdavad kaupmeestelt ostetud inimesi. Neid vaadatakse enne hoolikalt, et nad oleksid terved ja draakon ohvrit tagasi lükkaks. Et 11-l sajandil siis kristlik maailm võib öelda, et ei tundnud meie mõtteviisi ja niimoodi kirjeldatud meie uskumusi. Usundiloolased on, mida selle draakonil on küll mõeldud ja ega ei olegi päriselt suutnud tuvastada et see on omaette teema, millal me pikalt ei peatu, aga see aitab hästi, mida meistrit teatri arvati. Aga ohverdati inimesi, see on üks, mis kindel ja täpselt on sõnastanud minu meelest linud seisus kolmas siis kui ta kutsub siis oma kullast kristlasi limamaalaste vastu ristisõtta. Mida ja kuidas siin usutakse, see on hästi selgelt sõnastatud jumalale kuuluvat austust osutavad Nad mõistuseta loomadele, lehkudele, selgetele, vetele, väljendavate detailidele ja ebapuhastele vaimudele. Kõneleb enda eest, et seal on päris täpne tegelikult ebaPajula muidugi hinnanguline. Sellega ei pruugi nõustuda, aga päris täpne kirjeldus, mis puudutab siis nii-öelda paganast, mis pagaalused on tegelikult ju lihtsalt maainimesed seal maos mis, mida tõesti järgnesime, järgnevad oma hinges mõnes mõttes tänapäeval. Ristimärgi pidantid on leitud juba 11. sajandil, räägivad sellest, et siin oli ristiusk tegelikult juba ka ikkagi tuntud ristripatsid, tuntud. Ja nüüd me jõuame idee juurde, mis lõpuks viib til Põhjala risti südameni. Et Canterbury Anselmann sõnastanud, et õiglane jumal saab andestada vaid kehastatud patu vastandatakse külla sulle andeks, aga sa pead selle ka heastama. Ja ei astumiseks, oli erinevaid võimalusi. Üheks oli siis palverännak, mida eriliselt soositi ja, ja rõhutati selle tähendust ja vajadust. Palverännakuid oli erinevat tüüpi, oligi näiteks ehituspalverännakud, kus siis koguneti kokku ja ehitati kabeli katedraale lauldes 10 puhastades ja paastudes ja teenides niimodi siis patukaristada kustutust, siis rändamine paganate keskel oliseerida, soovitas mööda kuulsaks saanud reliikvia hoiu kohti, teatada patu ja siis leida taas lootust. Ja kolmandaks, siis väga olulisena, mida soovitati siis nimetatud relvastatud palverännakud mida meie kutsume siis siis pühad sõjad. Need olid tõsised mehed, kes tulid siiamaale tõsistel eesmärkidel üliusklikud ja religioossed inimesed ja. Patusee ajatu 11 12 sajand oli niisugune võimalus tõusuaeg. Et kui me räägime praegu Araabia kevadest ja sellest, et islamimaades on palju niisugust noort elujõus mees kontinenti, et niisugused, kellele pole oma energiaga midagi peale hakata et otsivad endale rakendust, et siis võib olla 11. sajandi Euroopas olid kaaned, rüütliseisus oli, oli rohkearvuline ja oli ka sellist maskuliinsus Energiat otsis rakendust, et õilsa rüütli idee oli olemas, aga tegelikult läks tihti sellest väga lahku, et olid rändrüütlid, röövlid ja, ja nii edasi, nii et see oli tõsine probleem Euroopa kohal ja see oli üks põhjus, miks saab alguse siis ristisõdade kampaania vanus, teine kutsub pühale maale, siis vabastame hirmsa hauda, mis siis türklaste käes olnud ja, ja kus tõesti palverändurit tahab, ilgutakse raskel kujul, jumala tahtmine, see on jumala tahtmine, jabur, vanus teine ja, ja algab ristisõdade ajastu pühale maale siis pojamaale ja taas lootuses siis vältida patukaristuse kustutus või surra märtrina. Ja, ja pääseda siis, et jällegi mõtleme tänapäeva peale nendele pühasõdalastele, et inimese loos ei ole ajaloos palju muutunud, et väline kultuur muutub palju, aga inimene olemuslikult on, on sarnane. Et midagi tuleb tuttavat ette. Ja kui nad läksid oma vara, Siiner Rüütlit testamendiga kas antis kiriku käega siis kasutada või hoida ja nad läksid ja tulevad tagasi ja püha sõda siis pühal maale. Nüüd me jõuame tegelikult maarjamaale ja selleks paganlik paiksin veel kristlike maade vahel. Ja siin nüüd samuti kuulutatakse välja siis patriarh palverännak ja otsitakse selleks head või ihadiskustan sanktsiooni või põhjus. Ja kui esimesed ristisõdade kullad, mis on välja antud ja just president Alexis nii-öelda vanale Iirimaale või Iirimaale siis kirjeldatakse seda liivimaad, kui tõotatud maad tõotatud maa siis näiteks on siis Arnold kroonikas lubab selliselt Iirimaast pilt, kui, siis omamoodi pühast maast. See koht siis on külluslik, paljude rikkuse poolest ei ole seal kunagi puudunud Kristuse teenijad. Niimoodi kirjeldatakse seda, ega uue kiriku istutajailsemaan põldudelt viljakas karjamaadelt rikka jõgedega niisutatud kalarikas ja metsale, nii et tõotatud maa ootab, ootab ees teid siis kristliku drill. Kuid õige pea asendub see idee siis Iirimaast, kui tõotatud maata siis ideega vilimaast, kui maarjamaas eriliselt Maarjale pühendatud maast püha ja maarjamaa. Ja see pidi olema niisugune mõju siis idee või, või, või kujutlus siis mis tõi rüütli siia kaugele põhjamaale ja hästi sobis selleks just ideelt Maarja pühendatud maas, pühitsetud maas, nii et esimesed kirikud, mis rajati siis Linime aladele kütub Neitsi Maarjale esimesed siis misjonärid retsistertselt erilise taustast just nimelt Tolgary oli ka maaliata ja piiskop Albert hüvitatis juba 1201 siis Riia peakiriku Maarjale ja kogu maa annata Maarja kaitse alla. Me saame rääkida siis, kui ma nii maast vanasti maast kui eriliselt maarjakaitse all olevast maast. Ja see idee Euroopas tuntuks ja, ja oli, oli oluline. Nii et kui ristisõdade kampaania tegelikult läbi saab Et püha maa valutatakse tagasi siis saratseenide või, või siis või siis islamikood. Ja, ja kui ei ole võimalik enam võtta risti märka pühale maale minekuks siis saad selle asendada palverännakuga siis maarjamaale. Nii et maarjamaa on täiesti kõrvuti püha maaga, siis kolmeteistkümned 14 10. sajandil, siis palverännakute sihtpunktina Maarjamaana Saksa ordu, siis on ju samuti Maarja nii-öelda kaitsja ordu maarjakaitsjat rüütlit ametlik nimetus siis Jeruusalemma saksa poja Püha Maarja hospidali vendade ordu. Aga nad olid maarjarüütlid. Ja mida me täitsime? 2015 oli see, kui toimub matriarhi neljal kirikukogu ja Liivimaa piiskop panna on, on Roomas. Jaa, Paavst kinnitab, minu tehtud, kolmas kinnitada. Ja tõepoolest, et tahan kaitsta ja mõelda ka siis Iirimaa peale, mis on ema maha ja ma kinnitan, et tegemist on siis Maarja pühitsetud maaga. Aga sa mõtlemapanev tegelikult jaa, et kui tähtis oli vanade inimeste palverännakute sihtpunktina seatakse jah püha maa kõrvale ja näiteks Cleveron kuuenda ajal siis kuues lubasin punase ristimärgi võtnud palveränduritele siis kunagisi märg võeti siis, kui osutati pinnale pühale maale lubasid selle tõotuse täita Maarend maarjamaale rändamisega. Nii et tegelikult pühamu asemel asuki maarjamaa. Ja 14-l sajandil on õieti kaks kohta, kus saab täieliku fotokolitel kustutuse, meil on siis maarjamaa ja Assisi Püha Franciscuse haud, nii et et see on mõtlemapanev ja siin me näeme palveränduri märki niisugust Manderoola kujulist märki. Üks nendest issand rokkamatuuri jumalaema, palveränduri märk, need on need nende suveniiride santi siis palveränduritele, kui nad on jõudnud siis eesmärgile toovad kas need märgid, mis kinnitab, et nad on käinud, selle märgid näitavad, et siis ma piiskopile ette kiidavad selle oma riidele saavad siis autatud, kui siis palverännusooritanud isik ja siin allpool on näha siis maad siis väga sarnast märki millel on kiri Liivimaal pattudest vabastava Neitsi Maarja märke. Nii et sellise märgiga palgalised siis ülimad lahkusid. Ma liigun siit edasi, no meil olid mitmed Maarja seotud noh, väga palju kirikuid muidugi, Marika, ühendatud Tallinna siis kaitsepühak, samuti peitsi, maarjaVastseliina linnus siis oli samuti Maarja pühendatud Maarja jumalaema linnus ja seal siis toimuseks imemist siis võib-olla mõjukamaid siis olnud keskaegsel Liivimaal seal seotud Vastseliina üha ristiga. 25 märts 1942. Hakati ehitama seda linnust, aga kirjeldab siis Riia peapiiskop Avignoni paavstile, mis siis toimus Vastseliina linnuses. Ta kirjutab seda, et linnuse kabelis, mille seinad võidu kiritu, siis siis puust risk et kuidas siis konvendi elanikud siis näevad seal kabelit, kuulevad seal pime pärast aedniku tarvilikke helisid nagu inglilaulu nii-öelda risk, mis on selle kabeli seinale kinnitatud, ta nagu seinast lahti tulnud ja seisab altari kohal ja seal ees põlitavat siis nagu sellised valgusest ümbritsetud vill ja seal korduvime, mis juhtub, ja see jõuab siis Rooma ja saab kinnituse ja see on siis aluseks tegelikult Vastseliina siis linnuse või lossi austamisele pühapaigana tänapäevani. Turistidel seal siis. Maarjaga seotud paigad, siis on Püha Maarja peakirik, Tallinna toomkirik, ma arvan, paljud tallinlased ka ei tea, et see kirik on tegelikult pühale Maarjale pühitsetud Tallinna suur vapp kus me näeme samuti taevakuningannat. Jällegi me oleme selle unustanud sinu niidul Kent siis patukaristuse kustutus siis isikutele, kes annetavad Püha Olavi siis Maarja kabeli liitumisele. Ja Maarja siis altarit Tallinnas kuulsat mustade altari, dominiiklaste kloostri Katariina kirikus, see on praegu alles ja me näeme siin Maarjat, kes oma käel hoiab siis Tallinna Mustpeade kaupmeeste kohal. Püha vaim, altareid, kes see mõjutab siis samuti Maarjat ja püha vaimu väljavalamist. Ja kuulus on Tartu jumalaema ikoon. Eks asus siis Tartu Maarja kirikus, rääkis Tartu Ülikooli, kohal oli siis Maarja Maarja kirik ja seal olid pühapilt, millega jumalaema kujutis, millega seaduse nimel. Ja kui jesuiidid on sunnitud siis lahkuma Tartust Rootsi vägede ees võtavad selle pildi kaasa, ta jõuab Latgale, see Lõuna-Lätis on ta alles seal kuni tegelikult 1000 941. aastani, millal ta siis seal haigus hävib, aga sellest on tehtud koopiad ja koopia, tähendab, valin tuleb tänapäeval siis Eestis ja siis katoliiklased. Nüüd hindavad meil nüüd Tartu Maarja siis kujutisega ikoone, nüüd maarjakülmutustest Eestis on tuntum võib-olla siis Kuremäe ilmutus 16. sajandil, mil eesti talupojad olevat siis näinud siis jumalaema ja mitmel päeval järjest ja leiutisi sellelt kohalt hiljem püha ikooni, mis on tänapäevani oletis kuremäe kloostris. Nii, ja meie aeg läheb kiiresti, et rahva siis traditsioon, rahvakultuur jääb Maarjat mäletama, saabuvad protestantlikud ajad, Maarjat nagu jäetakse kõrvale, aga rahvapärimuses kaklatsioonis on maarjapäevade eriliselt tähtsal kohal edasi. Väga mitmed siis Maarjaga seotud kirikupühad ja, ja mis püsivad edasi. Nüüd maarjasellisel rahulikul talu poelikul maale tasandil saab osaks. Maa ohust veel niimoodi öelda, mis on ainult kergelt kutsuda siis Kristusest. Et juba muinasajal saame rääkida tegelikult nagu taevasest üles üliolendist ja, ja viljaka maa või maaema austamisest. Ja ilmselt selle maaema õdede asukesid kiiresti maania ka rahulikus siis usundis taevaisa ja Maa-Ema, ehk siis Maarja Maarja ühendatakse ja võrdsustatakse muisetes loitsude Sis maaga. Meil on maarjamägesid mitmeid ja need maarjamäel on reeglina endised ohvripaigad, pühad paigad, mis sai nimeks uueks nimeks Maarjamägi Tallinna lähedal samamoodi näiteks Maarja, muidugi eriti kaunid paigad nimetati Maarja nime järgedeks, Pirita on valmis, Maria, siin maarjaorg, see oli eriliselt kauni loodusega ja eriliselt sellise erilise atmosfääriga paikneb ainekloostri rajamist olnud Maarja rahvalauludes maa ja ema. Näiteks seal veel on üles kirjutatud, kuidas 1694 siis manitsevad pastorite Mihkli koguduse talupoeg, et nad matavad oma surnuid väljaspoole kirikaeda, mis oli ju üks suur probleem. Siis vastab kohalik talupoeg Maarja muld on kõigis paigus. Ehk kõik on üks maarjamaa, kõik on üks maarjamaa. Ehk siis ei näe selles vastuolu. Vikerkaarel Maarja till, maarjavihmaandja tuuleke tuli jumalista vihma pisu Maarilista siis edasi. Eriti setode on Maarja austamine väga tähtsal kohal tänapäevani aga rohkem veel 100 tagasi, kui rahvaluulet rohkelt üles kirjutatakse, eriliselt lähedased suhted, tundub Maarjaga, on Zetodel, seda kutsuvad ennast maarahvaks oma lauludes setode jaoks siis maarjahindud elavate inimeste hulgas. Nad hoiavad ja kaitsevad rahvast oma rahvast, jäävad maailma üleval käsikäes teevad siis nad oma tööd Maarja ja Jeesus. Aga ta on alati olemas alati kõrval, nende poole saab alati pöörduda, ta on väga lähedal. Kui kirjutan, kuidas setod Maarjat ja tema asukohta nii kujutasid, siis tundub, et on tegemist sellise taevase lossiga siis Maarja elab, tal on seal ka tütred, Jeesus elab seal ja, ja kui seto tal on probleem, siis nad lauliku lauludes tuleb välja, siis on võimalus sinna minna sinna Maarja lossi akna taha koputama ja marjad kutsuma ja alati tuleb appi. Kui on setudele üks selline rahvalaulmisest tegelikult räägib Jeesuse ristilöömisest, ilusse on risti löödud kannatamas ja selle viijateliste Maarjale sõnumi selle kohta tuleb, tuleb välja Maarja sel nädalal hoopis taevast. Ja kui Maarja sellestki kuuleb, et Jeesus on tema poeg konnas poegimisest risti löödud, siis ta talduses ei usu seda juttu seal käituda jumala seda sõnumit viimaselt, mitu loo lestakalasid, härg, kukk ja lõpuks läheb ilma neiu ja seda ilma neiut jäetud maarjauskumatu tõesti. Ja, ja siis ta annab oma kolmele tütrele, kelle nimed on, anna kati ja Kedo siis käsu, et oh, toogu nad riided ja ehted ja annab oma kolmele sulasele siis Kädu koguda, tsooni ette panna ja sõidab nüüd saanile taevast maa peale ja tõstab siis jumala tuletavaid ehk Jeesuse taevasse. Ehk see on tegelikult huvitav, liigutav rahvalik käsitlus siis ristiusulugudest ja veel värvikaid lugusid siin näiteks Jeesuse Maarja ta maa peal käimas, nagu neil kombeks on ja teevad üle jõe tooma paluvad kirikule üle jõe viia. Kirik vastav ei ole aega, sest homme on pühapäev ja palju inimesi tuleb kirikusse Oluvad hoos hobusel pole aega lõpuks härg viinud, üle jõe. Nõialaulud loitsud ussisõnad ikka on seal siis üheks peategelaseks. Maarja siis roosisõnad, näiteks Jeesus sõitis teega mööda maarjavastu neisikene kolme roosikest käeta üks sinine, teine punane, kolmas valge, sinine, hävitav, valge, hävita, punane kaotab. Sellised loitsud Roosi puhul Maarja loomadele väga lähedane loomade tohter Jaak Karjane. Ja hoolitseb eriliselt siis sünnitajate ja vaenlaste eest. Vaese lapse veimevaka täidab Maarja. Ja kui on kellelgi pole põleb peale pole enam loota, siis Maarjarikkal vaeslapse, veel võimalus loota. Lõpuni armastavat siis Maarja ema ja liivlaste, nõnda ka mereemad. Liivlased on kalur, rahvad ja merehoolitseb Maarja. Nüüd kui on taasärkamisaeg ja siis maarjamaa mõista, tuleb uuesti meelde rahvalik käsitlus maarjamaas ja riide koidule lubaga räägib Maarjast ja maarjamaast uuesti oma luuletuses siin surmani. Tõesti arendama hing su põues maarjamaa, kui võõral piiril õnnes ja aus elada, nii et ta maarjamaal koidule meeles. Ja muidugi katoliiklik Läti ala Lõuna-Läti, nemad siis tähistavad siis maarjamaa aastapäeval juba 1880-le kuuendal aastal ja koostavad vägeva albumi ja tingivad selle siis paavst Leo, 13. Anier. Kui sa rahvuslik ärkamisaeg algab selle rahvusliku tõusuaeg rahvusliku mentaliteedi tõusuaeg sajandit, siis. Balti aadel avastab oma juuri ja nüüd uuel aastal maarjamaa tee kaadetud, sealhulgas siis ka populaarseks ja ka lihtrahva hulgas. Henrik Visnapuu on olnud maarjamaa laulud. Ja taas teie rahvuslik ärkamisaeg. Kui Tõnis Mägi ütleb, et ta ei ole ise seda laulu kirjutanud. Looja, hoia maarjamaad, et see on talle antud üleval pooldad tõesti vannub, et tema ei ole autor endale lihtsalt antud, et sa pead selle maha mängima. Siis on seal ka aukohal jällegi maarjamaa-alateadvusest eikuskilt sügavusest tulete maarjamaa jälle meelde ja kui on rasked hetked ja Maarja tuleb meelde. Ja lipuvärvid veel lõpetuseks. Meil on ikka arvanud, et sinine on taevas ja musta kolde valge puhas süda. Aga tegelikult ju ka teised tähendused, sinine ikkagi Maarja värv. Ja must ja valge on on ju saksa ordu värvid nii silmad palgale siin juba ordu ja täiesti täiesti täiesti olemas pühamoriidse lipul Püha Maarja lipul olid olemas need kolm värgi maarjamaa rist, mis tekitas vastakaid tundeid. Ja ja 2015 siis kuues september Tallinna Peeter-Pauli katedraalis siis uuesti maarjamaa aastapäeva puhul juubeli suure juubeli puhul siis toimub pühitsus, kus siis balti riikide siis peapiiskopid pühendavad siis siis Eesti ja Läti alad taas Maarjale pühendavad Alavdavastis jumalaemale. Maarja sõnum on alati armastuse sõnu, lootuse sõnu. Ja, ja see jäägu siis ka minu nii öelda. Siis selle vestluse lõpetuseks kõlab nii, et aitäh. Aitäh annaks sõna vahepalaks Kristo. Sajandite vares toonud noos hoopis uue, jõulise märgil. Ufo kui maa päris võistluse sümbolid on kultuurilisi Gustav juut nimetanud moodsaks Müllis asjadest, mida nähakse taevas. Selle keskkonna nähtusega seotud väga sügavalt mõistete tähendused. Need asjad mitte ainult ei lenda, vaid ka maanduvad ja nende piloodid. Selle moodsa müüdikangelased on sageli naised, kes vajutavad sõnumeid kutsuvad meid kaasa nagu aastasadade jooksul teinud haigeid. Haldjate semiootilise märgi esindajatega seisavad kõrvu Maarja ja võluvad UFO naispiloodid. Jääb mulje, et noorsfäärist valmistutakse festivaliks, kuhu kutsutud osalema värvikad naisaspekti esindajad. Sellest festivalist ei ole eemale jäetud ka maarahvas. Maarjamaarahvas, palun, Igor Volkelt. Aitäh eelkõnelejatele. Nii ja nüüd on aeg paar sõna rääkida sellest, millega Kristo meid sisse juhatas, no sfääris ja selles sfääris, et maailma saladuste maht on nii suur. Aga nende sisu on alles avamisel. Et tundub, et meil siin täna nõmmel ja edaspidi Eestis on pärisvälju viljakaid väljavaateid nende saladuste lahtivõtmiseks. Et saaks sinna selle meie täiesti õigustatud märgisest. Kui tabeli buss visandas kurjuse telje maailmas, siis Maarja, kelle võib ju tõmmata meie jaoks faktimast pühajõele mitte Kuremäel, Kuremäe on hilisem seal signaalide eksitus. Algul oli püha jõgi seid pool, mis on kloostrisse, Tamm on isegi järgi seal, see müütus elab meie jaoks ju tegelikult rohkem edasi, aga meie jaoks ähvastatud. Ja kuna meie siin Eestis imeilusalt tegelikult Liivimaal, mis on selle sellele kogu mängu ja värvikuse kese. Sestelt liigutav, kui armas ja ilus. Mis oli Kaupo hüüdnimi ja see kant? Teenis selle maarjamaa nimetuse, mitte ilmaasjata, aga sinna me tulevikus jõuame. Aga nüüd kõigepealt Fatima tähendusse, sest et Maarja ilmutus ja ilmumine, et selle tõlgenduse on Usupeerinud kirik. Seda usulteeris miinusmärgiga, teistmoodi ateism, kes eitas, püüdis üldse selja pöörata. Aga no mis meil sellest liigub edasi. Sest et maailm annab meile uusi märke ja eelkõnelejate tekstile natukene täienduseks. Sil nägite tekstis või kirjas oli, et 1431 effirtsuse koosviibimise, kui nii võib öelda, teeni sära, maarjanimetuse teotookus ehk jumalaema. Nii kui piiblit jälgida ja vaadata, siis on nagu põhjust süveneda sellesse, et kes siis see naine või see tüdruk oli ja mis on tema roll. Ja mis on siis Neitsi Maarja südamesoojuspalve sisu ja tähendus. Et miks niisugune ilmutus Tõenäoliselt sellise seeria, kus ma tulevikus loodan näha rohkem rahvastik. Saab puudutama seitset tõde ja seitset vale. Aga need tulevikuteemad. Nüüd Fartimast edasi 100 aastat tagasi. Üks meile lähemal olev suur ilmutus toimus 1982. See on Neitsi Maarja ilmutus. Ruvandas. Need tüdrukud kohtusid Maarjaga ja rääkisid aasta jooksul tundide kaupa, nagu nad ütlesid. Me rääkisime temaga nagu telefonis. Kirik on sellesse tõsiselt suhtunud peale seda, kui Maarja andis tol ajal tüdrukutele ilmutuse ja tegi teatavaks, et 12 aasta pärast see oli 1982. Et 12 aasta pärast siin saab toimuma tere valamine. Ja Rwanda oli see koht, kus putrude ja klotside vahel paari ööpäeva jooksul kaotasid elu 800000 inimest. Märkimisväärne, kas ei ole sama sünkroonsus? Tuleb naisolevus, annab lastele järjekordselt teada ja tõde on Meie olemasolu hirmuga seotud. Aga see on nagu tingitud sellest, et ette teatada, hoolitsevat ette öelda tähelepanu vääriv on see, et Maarja ilmumine on seotud sageli lastega. See tehakse väetitele. See on seotud südameheadusega murega meie kõigi pärast seda tsirkust siin vee valamise ja veiniga. Ma ei teinud piisama, sest Maarja oli Jeesuse eestkostja ja kirikus vägagi hästi tänaselt päevalt teada oli. Et Rammo on paljude poolt tähelepanu juhitud, miks Kaana pulmas ei muudetud mitte veiniveeks? Sest vesi on libiido Jungi röögi järgi pesi on janukustutaja ja peaaegu et igapäevane toidus. Vein on aga sellesama joogivaimustus, selle tõstmine millekski väga soojaks ja väga erilised. Nii et veini müstika, selle muutmine Ja askeldamine on tähelepanu vääriv signa ja see signaal Kaana pulmast Jeesuse emalt ja Jeesuse tegevuse ministeeriumiga seotud meie piirkond seotud piirkondliku energeetilise informaatiliseerilisusega, see on puhtalt jopaatia teema. Seda teemat ei ole väärikalt käsitletud, see teema on tolmu all, nii nagu paljude saladuste lahtivõtmine. Ja nüüd sellesama signaali ja selle juurde, miks ma täna tahtsin kuulata väärikaid inimesi. Sest et silma torkab keskkonnaanomaaliate uurijale seletamatu ja võib-olla edaspidi seletatav paralleel. See blondiin on eelmise sajandi teiselt poolelt pärit üks ilmutusi. See ilmutus on, selle nimi on. Mitte päikeseketta sees, nii nagu Fatimas. Täna muidugi see fenomen loogiline osa jäi natukene tahaplaanile. Faktimas oli asi väga lihtne, keskkonnaanomaalia, kui äärmiselt suur valguse ja päikeseketas liikus taevas tuli allapoole, jäi piirkondliku suure puuvõrasse pidama ja sealt valgusest eraldus. Olen, millega siis lapsed suhtlesid? Nad suhtlesid 13. mail ja niiviisi järgmise kuu 13. ja sedapidi kuus korda järjest. Kuni 13. oktoobrini, kus tegid teatavaks, et maailmas saab toimuma suured muutused seoses Venemaa sündmustega kolme nädala pärast oli oli suur sotsialistlik oktoobrirevolutsioon mille juurde on tõenäoliselt põhjus pöörduda juba sügisel, võib-olla ka siinsamas saalis. Nii, aga millest ma rääkida, et see olengi, seda ei näinud esimestel kordadel keegi teine peale laste ja lastest Francisco jahja tsiltia, puudutati, pöördutakse. Paavst Franciscus tegi teatavaks seoses ühe Argentiina juhtumiga, kus Lucas'e nimeline poiss ime läbi paranes, kus tema isa sooritas palveid ja seoses just Fatima lasteteemaga. Nii et ema, hoolitsev, armastav veritsev signaal on vaieldamatult Maarjat kogu aeg saatnud. Ja seesama hoolitsev naissignaal on kandunud ka kaasaeka ufo-fenomeni kaudu. Et ilmaasjata täna ei ole. Ingridi erandit arvestades ei ole tänane kohtumine mees maskoliinse matš oliiviesindajate kummardus tegelikult sellele signaalide ma mõtlen Toomast, Einorit sind ennast. Et semi ase, vahendas Anton pillimaierile eriti komplitseeritud ja mitte ta mitmetaolisele mees olendile Šveitsis 1975.-st aastast alates terve rida teateid. Et neid teateid on mahult rohkem, kui on Fratiima teateid Rooma kirikus. Kaasaegne, väga moodne lähenemine mis ei ole võõras momendil ka mitte pühale toolile, vaid seal tegeletakse juba neli aastat järjest tõsiselt lähenemisega, kuidas ümber formeerida klassikaline käsitlus taevaringist jumalast jumalaemast, sest käivad arutlused, et Maarjat, kui me Toomase juttu kuulasime, Maarja oli ise üks eksperimendi osi. Maarja oli valitud Maarja sülitas läbi Hiibi vahemehe teatamise või etteteatamise olendi, mis oli selliselt tõlgendatav, nagu me teda ajaloost teame, aga selliselt ka laiendatav, nagu kuulasime siin Einari kaudu seen Misson, Apentum, see, mis on tulemas. Sisu ja tähendus, et see võib olla suuretulemise, sealjuures ka arusaamise tulemise alguses See järjekordne blondiin ja üldse mitte päikeseketast, vaid ufo getost välja tuleb. On ju semantiline sümbol. Transpordivahendist. Meie jaoks mõistatuslik takso, mis toob kohale naisolendi sõnumitooja, mis lahendatakse, see informatsioon on kättesaadav olemas, kuid selles suhtes teevad suur konfessioonid tugevaid pingutusi, et see väga ei leviks. Nii nagu Eesti pühajõe või Kuremäe Laaria ilmutus on kõverdatud ja kaetud Saksa ordu ja ka vene ortodoksi kiriku poolt. See on meie jaoks väikese lihtsa maa või maarjarahva jaoks natukene palju. Aga kes siis meie eest ikka seisab, kui me mitte ise, et võiks olla uueks ärkamiseks tõeliseks ärkamiseks, sest rahvusliku tunde äratamine see ei ole midagi originaalselt, seda teevad paljud rahvad teevad seda sajandite lõpupoole ja nii on tehtud ja tehakse edasi. Aga ühishuvides silmade avamine juba laiemas plaanis maailmaruumi suunas võiks tulla kõne alla. Nii et asket on tolle daami markeerige. Ja kui Ruanda silmus Maarja siis ta tutvustas ennast kohalikele lastele ja andis oma nimeks Liisa Chambur, mis tähendas kohalikus hutu nagu dialetis mitte midagi muud kui sõna ema. Et ei ole keeruline meie kultuuriruumis ära tunda, et sõna ema ehk Loogose ema algul oli sõna, mis oli jumala juures ehk poeg, kes tuli ja võttis meiega ühes majas elada. Tema vahem mees oli neiu nimega Marina. Nii intrigeeriv, mis ei jätkuks, ei ole naisi ilma meesteta, meest ilma naisteta ei ole kinni ega yangi eraldi, vaid maailmaruum olemasolu on alati seotud. Meile teadaolevas universumi osas bipolaarsus, aga et kui küsimus on, kellega maarjaasket või Semjaalse, siis suhtleb, siis tõenäoliselt meie jaoks umbes sellise kujuga, keda tuntakse 1957.-st aastast alates Valtoriga, kuid see on üks Nende hulgast. Toon siis asket juba lähemalt, kes suhtles? Pille Mayeriga viis teda kaasa, see on olen mitte maarjamaalt ega mitte üldse maa pealt, vaid see on moodsas kõnepruugis paralleelmaailmast või paralleeluniversumist. Ja 1975. aastal ei olnud, miks kaku veel tutvustanud maailmale murti versumi kontseptsiooni, siis polnud ka internetti. See informatsioon ei saanud olla levinud. Kuid asket teatas Maierile, et ta on paralleelsusest, mis ei ole päris tahket, kuid meil on võimekus liikuda nendes süsteemides ja viis võttis ta kaasa ja viis kokku. Käki kokku, et see, kuidas ta mind kutsute, see on päris naeruväärne. Mille peale, kui see sõnum jõudis Ameerikasse, siis noorsoojuhid ütlesid päris kuu, teine. Nii, ja sellega tõmbaks otsad kokku sellest, et mis ma tahtsin öelda. Klassikaline lähenemine kultuuriajaloost ja klassikaline, korrektne range rüütellik lähenemine Einari poolt on olnud, jäävad paika, pakun välja natukene vähema rahvusega aga avarduvat vaadet maailmale, kus me elame nähtustele, mille keskus me oleme ja eelkõige märkidele, seetõttu ka jutt noorsfäärist selles sfääris. Selle kallal tuleb alustada tööd. Ja kutsun kaasa koostööle. Et aitäh ja küsimused. Ma küsiksin sama küsimusega sinult, mida ma küsisin enne härra laiknalt millest Maalehe lugejad on kursis, aga saate hallo Kosmos kuule veel mitte. Et kas Jeesus Kristus oli tulnukas ja. Et siin ei olegi palju ja pikalt arutada, et siin on nii keeleküsimusmärgi küsimus kui ka kui ka nagu ütleme, kontseptsiooni küsimus. Sest, et selgelt öeldut, et kust ta tuli, kes ta on. Ja tänane päev on pühatoolis Vatikanis sealt välja keerdunud mitme sõnumitooja kaudu. See idee, et valmistatakse ette uut pöördumist Kristlaskonnale, kus teatatakse maailma nagu laiendatud ja uuendatud käsitlust. Et siis kas on on kõrgemate maailmade ja kõigevägevama esindaja samaaegselt et sealt ka selline selline veendumus Maalehe ajakirjanikule seda seisukohta öelda. Ja teine asi on see, et on ju pühakirjas selgelt öeldud, minu isal on palju eluasemeid ja maailmade paljusus, teaduslik maailmavaade tänasel päeval on ju roomakatoliku kiriku ja Vatikani põhitunnus kus nende observatooriumi juhid, kus nende pea demonoloog nüüd manalasse läinud Corrado mõõdodzil, Gabriel Fuenes on kõik kinnitanud ja korrad NUT ühemeelselt, et teadus ja kristlik kiriklik maailmavaade hakkavad ühte sulama. Meil juba neil ja peaks mõne aja pärast ka meil tekkima, selline nagu kolm tee, neli tee maailma nägemise võime asju näha, teistmoodi tõlgendada, avaramalt edasi minna ei saa lõputult ja süvenevat liikuda lapikute teooriate tasandil. Maakera ei ole lapik. Ja kui ta kellegi käest kipub lapikuks minema siis teeme omalt poolt kõik selleks, et tal jälle õhku sisse puhuda ja ta natukene ümmarguseks saada mõningate inimeste ettekujutuses. Sest et Ta on ümmargune, kui ei usu, lennake ümber, seal. Saalis suur tänu, head raadiokuulajad üle kogu maarjamaa. Kristo Viiding aitäh nende väikeste loost sfäärini ulatuvate vahepalade eest. Ja suur tänu ning teeme suure aplausi meie tänastele esinejatele toomas abiline Einar Laigna ja Igor Volke, aitäh.