Selle prantsuse helilooja nimi on üks tuntumaid kaasaegses muusikamaailmas. Tema meloodiad kõlavad sõna otseses mõttes kõikjal ning tasub vaid meenutada mõnda neist et veenduda selles, kuivõrd suur on Francis lee populaarsus. Laulud filmidest, mees ja naine lav stoori. Loetelu võikski vast piirduda nende kahe nimega, mis on juba pikka aega juhtinud muusikaliste bestsellerite nimistut. Niisiis, Francis Lee helilooja elab Pariisis Trokkadero lähedal, soliidses vanaaegses kitsa fassaadiga majas, kus talle kuuluvad kolm kõige kõrgemad sisetrepiga ühendatud maja korrust. Ülemise korruse akendest avaneb suurepärane vaade Pariisile, poeetide, kunstnike ja heliloojate igavesele inspireeriva leia innustajale. Eiffeli torn on otse teie ees selle taga katuste meri seal vasakul kaldal. Tantsis LED-töötuba seal hubane Kahekordse uksega. Tiheda punase riidega kaetud seintel on hulk pille ja salapäraseid aparaate. Põrandal on paks lambanahataoline vaip, heliisolatsiooniks käeulatuses vana hea akordion, mis on juhtmetega ühendatud aparatuuriga. Praegu on käsil muusika kirjutamine oma sõbra Claude Lellushi uuele filmile kogu elu. Alates filmist mees ja naine on see 14. film, millele ma muusikat kirjutan, on ühes intervjuus tunnistanud helilooja. Me mõistame teineteist suurepäraselt ja mulle pakub suurt rahuldust töötada koos Claude Lõllušiga. Seekord vaatasin enne tööle asumist läbi filmitud materjali, kuid see oli erand. Tavaliselt on mul muusika valmis enne võtete algust. Claude jutustab mulle oma kavatsustest, kirjeldab keskseid tegelasi ning sellest lähtudes loon ma teemad ja lindistan muusika. Hiljem otsustab Kloodise, kus ja milline motiiv peab saatma ekraanil toimuvat. Nii on iseloomustanud filmimuusika kirjutamist helilooja Franz Sisley. Kile pruuessi. Tihti on nii, et muusika on filmis vait, taustaks aga Francis Lee arvates muusika võib ja isegi peab saavutama, märksa rohkem peab filmi sisse tooma oma kuju arendama režissööri poolt alustatud ideed. Seepärast loobki helilooja teemad iga tegelase jaoks eraldi. Vahel on võimatu sõnades väljendada tegelaste mõtteid ja tundeid. Sel juhul tuleb appi muusika. Mäletate filmist mees ja naine öist autosõitu? Just siin aitabki muusika, mõista mehe ja naise vahel torkavaid, tundeid, kahtlusi, kannatusi. Sõnad on siin liigsed. Veel juttu filmist kogu elu. Selles on vähem minu laule ja neilegi jääb teisejärguline osa. Asi on selles, et filmis domineerivad shell Pärbeku laulud. Sündmustiku kohaselt armub kangelanna temasse ril Pärbecoosse tema nooruspäevil, kui vääri hüti härra 100000 volti. Ent filmi finaali jaoks tegevus hõlmab perioodi aastast 1914 kuni sajandi lõpuni. Kirjutasin ma 2000. aasta sümfoonia. See on isiklikult minu peamine panus filmi. Francis Lee sündis Nizzas aedniku perekonnas. Tema onu, kes mängis akordioni, suutis ka venna pojas äratada huvi armastust selle pilli vastu. Kaheksa aastat õppis ta eraõpetaja juures, kuna sel ajal ei olnud konservatooriumis veel akordioni klassi. Juba nooruses hakkas Franz siis niisama naljaviluks looman laulukesi lihtsalt seepärast, et meloodiaid sündisid kuidagi iseenesest, kuid akordioniklappe sõrmitses. Praegu on Francis Lee 42 aastane. Tema arvel on hulganisti filmimuusikat ja üle 500 laulu. Paljusid minu laule pole kunagi esitatud, on helilooja mitmel korral tunnistanud. Seest mitmed on saanud populaarseks. Mulle meeldib luua laule ja mulle meeldib neil kirjutada lauljatele, keda ma hindan ja armastan näiteks Mireimadžee. Tal on suurepärane hääl, toon endaga palju tööd teinud ja temast on saanud meie parim laulja. Oma žanris. Ma kirjutasin spetsiaalselt tema jaoks terve rea laule. Leistme plaadistasime 12, plaadi pealkiri ongi Mireimatiöö, laulab Francis Lee laule. Üldiselt on mul elus vedanud sõna Francis lihtsalt ja avameelselt. Võtkem näiteks film lav story. Ma ei lootnudki, et selle filmimuusika saab nii laialt tuntuks ja leiab koha paljude interpreetide repertuaaris. Väga suur au minu jaoks on fakt, et nende seas on Philadelphia sümfooniaorkester. Head filmid ja andekad lauljad annavad tiivad minu lauludele. Ma olen loonud laule paljudele lauljatele. Nimetan vaid mõned neist. Rulli Edgreiku talidaa Nikoleta, Pedulaka laag, Dino Rossi ioni hoolide. Nende seas on ka presid pardo Claudia kardinaale, kes mängisid filmis, millele ma kirjutasin muusika. Meelsasti tulen vastu ka noortele, veel tundmatutele, lauljatele. Nooruspäevil tuli Francis lei tagasihoidlik provintsi akordionist Pariisi lootuses töötada koos mõne kuulsa lauljaga. Saatus viis ta kokku Edit peafiga, kes võttiste oma väikesesse orkestrisse veelgi enam hakkas laulma tema laule. Need on unustamatud mälestused. Minu jaoks oli töö Edit peafiga kõikide unistuste täitumine alates muusikaõpingute esimestest päevadest. Ta oli minu silmis prantsuse laulud kipp ja ta jääbki minu arvates üheks suurimaks prantsuse laulumeistriks. Tol ajal noorusaastate Pariisis töötasin ma Bowinos Edid peas valmistus samal ajal kontsertideks Olümpias. Tollal oli ta juba haige ja tal oli koormav olla laval kogu õhtu tippelus, sellepärast meie solisti, et too esineks kava esimeses pooles ning kutsus ta koos pillimeestega Olümpias sobiva repertuaari valimiseks. Seal pööraski tipp, jah, mulle tähelepanu öeldes, et minu mäng meeldib talle. Varsti pärast seda läksin ma üle tema orkestrisse, esialgu saatjana hiljem juba ka kui autor. Töötasime koos dipi ahviga, kolm tema viimast eluaastat paljude laulude seas, mis ma talle kirjutanud olen, on ka laul õigus armastada, mida Piah muuseas laulis filmi kõige pikem päev esilinastuse päeval Eiffeli tornis. Ent asi ei ole mitte ainult selles, et Edid pia laulis minu laule. Suur õnn minu jaoks oli viibida tema nii-öelda koolis, tajuda tema lähedust, tunnistada teda milline meeletu fantaasia, milline väsimatus juhtus vahel, et ta helistas mulle kell kaks öösel ja ütles. Tule otsekohe oma akordioni ka siia. Mul on idee, peab veidi tööd tegema. Ma tormasin tema juurde, seal oli juba teisigi muusikuid. Magumponeerisin Me harjutasime, arutasime, vaidlesime, me ei pannud tähelegi, et akna taga oli ammu päev. Minu jaoks oli peaff hea haldjas. Loomult olen ma häbelik inimene, ilmselt märkas ta seda ja püüdis mind isegi julgustada. Kord ütles ta mulle Franz, siis ma olen veendunud, et kunagi kirjutad seal laulu, mis vallutab maailma. Mulle jäid need sõnad meelde, kuna millestki taolisest ei julgenud ma unistadagi. See ennustus hingestas ja tiivustas mind. Kolme aasta pärast jõudis ekraanile mees ja naine. Selle muusika vallutas tõepoolest maailma. Kahjuks ei saanud Edit peaff rõõmustada koos minuga. Teda ei olnud enam elavate seas. Tekste minu lauludele kirjutavad barreli keed, nagu neid mehi hüütakse ka siin on mul väga vedanud. Juba palju aastaid töötanud, ma koos Katriin Tessaaghriga don kuulus bar oligi ja me mõistame teineteist täielikult. Pean ütlema, et ma olen ülimalt nõudlik teksti suhtes. Ma tahan, et laul ei muutuks lihtsalt sõnade kombinatsiooniks või millekski taoliseks vaid et laul oleks lihtne, arusaadav, laiale kuulajaskonnale. Südamlik. Ma ei kannata keerulisi laule, mida on tarvis 40 korda kuulata, enne kui aru saab, millest seal jutt on? Muidugi, kas sellistel lauludel on õigus eksisteerida, kuid mulle nad lihtsalt ei meeldi. Ma ei ole kunagi seadnud endale eesmärgiks kasutada oma loomingus rahvaviise. Enne kui hakkan kirjutama uut laulu. Ei kuulama meelega heliplaate, mis võiksid meenutada midagi rahvamuusikast kuid siiski luues uusi meloodiaid, milles on minu meeleolud ja mõtted. Tunnen, et nendes on ikkagi meie rahvamuusika intonatsioone, mida ma väga armastan. Tänapäeval juhtub harva, et prantslased saanud omavahel kokku, laulaksid koos laule. Arvan, et see on tingitud sellest, et meile pakutakse liiga palju laule, liiga palju lauljaid ja lauljatari, kelle võimed on üpris keskpärased. Raadios ja televisioonis võite kuulda hulganisti laule, mis on oma sisult täiesti tühised. Isegi need laulud, mis on hetkel moes, kaovad kiiresti. Oma loomingus kasutab Francis Lee tihti elektroonikat. Tema töötoas on palju huvitavat. Oreli kõrval on suur metallkast. See on aparaat, mis võimaldab ka kõige lihtsamate Pilledelt välja võluda kõige erinevamaid värve. Veel üks aparaat, mis meenutab telefoni keskjaama pull. Vibraatorite abil saab selle aparaadiga tekitada kõiki looduse hääli vihmasadu, tuule, vihinat, kõuemürinat, isegi inimhääli. Need aparaadid annavad tohutult palju võimalusi otsinguteks uuteks avastusteks. Kuna muusika on ammendamatu.