Nüüd siis helilõike džässfestivalilt kommenteerib Andres Vihalemm. Nii see algas. Mitmed neist olid võib-olla ka ise seal. Aprillikuu lõpul Tallinnas toimunud järjekordsel džässmuusikute intravisaatorite kohtasime. Külalisi oli saabunud seekord viiest linnast Moskvas, Leningradis, Riias, Vilniuses, dial, wowist. Suuremal osal meist on kindlasti kaunis ähmane ettekujutus sellest, kuidas Willi veetakse džäss, pikad vennasvabariikides. Kasutasime juhust ja vestlesime külalistega. Niisiis järgmised saateminutid, kuuletegi džässmuusikat ja džässijuttu viiest linnast. Ansambel wowist ja tema juht, lovi meditsiini instituudi teaduslik töötaja, täpsemini mikrobioloog juba pisut hallipäine Igor homa. Natsid kroomi Elva valla Ukrainas on väga palju inimesi, kes armastavad ja mõistavad džässi. Neid, kes teda ise mängivad, on muidugi vähem. Ma tean peale Lvovi Kiievit Harkovis, Odessas, kus on kas džässiklubid või siis orkestrid, kes esitavad džässmuusikat. Vavision näiteks instituutide juures kolm, neli džässansamblit Meie grupp, nendest kõige vanem, kes mängivad nii kaasaegsete kui traditsioonilist muusikat. Oleme kõik asjaarmastajad, meie ansamblites mängib töölisi, insenere, üliõpilasi, peamiselt meedikuid. Oma muusikas oleme püüdnud rõhku panna rahvuslikule koloriidile, sest peame arendama omades muusikat, mitte jäljendama teisi. Mängib Leningradi ansambel Neeva Dixilanud jazzorkester kellade tänases noortetunnis juba kuulnud olete ja keda te Leningradis võite kuulda noortekohvikus roisnik. Viimastest sündmustest Leningradi džässielus peab nimetama käesoleva aasta aprillis toimunud isetegevuslike džässorkestrite konkurssi, mis toimus kolmes voorus, millest võttis osa üle 25 ansambli. Selle korraldasid Leningradi komsomolikomitee ja rahvaloomingu maja. Meie orkestrid on esinenud Kaliningradi televisioonis. Kui kümmekond aastat tagasi tekkisid esimesed Leningradi džässorkestrit vastukaaluks tollal levima hakanud rock n rollile siis praegu näeme enda ülesannet propageerida tõeliselt head muusikat, mida kipub varjutama biitlesite kopeerijate kasvav hulk. Tahaksin rõhutada Tallinna džässifestivali suurt tähtsust, mis annab eriti palju erinevast rahvusest muusikute vahelisele sõprusele. Südamlik tervitus kõigile eesti džässisõpradele. Esmakordselt kuulsime Tallinnasse Leedu džässmuusikuid esineb trio kaneeli juhatusel. Palusime mikrofoni juurde Vilniuse džässiklubi presidendi rin viidasterkintise, kes elukutselt on rahandusministeeriumi ökonomist. Sass muusika levik tunduvalt avardunud. Kui kaks kolm aastat tagasi oli meil vaid üksikuid džässmuusikuid siis pärast džässiklubi loomist noortekohviku juurde on tekkinud neid juba palju. Ja kui selle aasta algul toimus Vilniuses džässiülevaatus, võttis sellest osa kuus väiksemat ja üks suur orkester. Musitseerisime koos kohtume meil külas viibivate orkestrit ega, või arutame teoreetilisi küsimusi. Peab ütlema, et esmaspäeviti on kohvik alati täis olnud, nii et paljud soovijad on pidanud ukse taha jääma. Nii on see kestnud juba üle aasta. Selle aasta septembris aga loodame juba ise korraldada oma esimese linnadevahelise festivale. Külalised Riiast, keda juhatab Ivar Viikna Meie ansambel koosneb poistest, kes töötavad erinevates kohtades. Saksofonist Raivo disko kapib konservatooriumis klarnetit mängib klubis sõprus. Mina mängin tegelikult Läti Raadio sümfooniaorkestris löökriistu. Selles kvartetis aga näete mind klaveri taga. Kontrabassimängija sitters on üliõpilane, lõpetab järgmisel aastal konservatooriumi. Trummilööja, raibais aga on iseõppija, kuid kavatseb astuda muusikakooli. Riia spetsiaalset džässorkestrit ei ole, kuid mängijatest, kes on selle muusika viljelemisega võimelised võib koostada ansambleid nagu meie. Nii umbes kaks kolm. Kui Riiga saabub mõni kergemuusikakollektiiv, oleme korraldanud nendega kohtumisi. Nii oleme tutvunud teiste vennasvabariikide džässmuusikutega, samuti ka sõpradega Poolast ja Tšehhoslovakkiast. Ja nüüd kvartett, mis vaimustas kõiki Tallinna festivalist osavõtvaid Moskva kohvid, kummaladioosnaja ansambel. Muuseas, malad Joani ansambel võttis 1962. aastal osaga Varssavi džässifestivalist. Sellest sai alguse ka meie jutt saksofonistiga Aleksei Kozloviga. Sattusime sinna kui Moskva esimese džässifestivali laureaadid. Meid saatsid Varssavisse heliloojate liit ja komsomoli keskkomitee. Peale meie nelja mängisid festivalil veel trompeti Istandreid Toomas Jan ja kitarrist Nikolai grooming. Osavõtjaid oli Rootsist, Taanist, Rumeeniast, Bulgaariast, Jugoslaaviast, Ameerika ühendriikidest ja mujalt. Peab ütlema, et meid võeti seal väga hästi vastu. Paljudel paistis enne olevat arvamus, et Nõukogude liidus üldse džässmuusikat ei tehta. Väga kiitvalt, muuseas ka ajakirjanduses märgiti seda, et me mängisime oma lugusid, sest enamik osavõtjaid kasutas Ameerika repertuaari. Meid heliplaadistati mõni sõna meie kvartetist. Päeval töötame nagu enamik festivalist osavõtjaid teisel erialal. Õhtuti mängime. Pianist Vadim Sakun on füüsika aspirant. Tromilejevaleeribulanov on samuti füüsik. Moskva Ülikooli diplomand. Kontrabassimängija Andrei Jegorov on raadioelektroonikainstituudi üliõpilane. Mina olen arhitekt, tehnilisi esteetika Instituudi kaugete aspirant. Kas pilli mängi segatööd või vastupidi? Ei, ei, see on üks kõige õnnelikumaid viise, kahe elukutse koos Villelemiseks. Me ei mängi raha pärast, vaid enda rahulduseks, Mei sõltudsjazzist materiaalselt. Oma põhielukutsesse aga suhtume samuti ausalt, armastusega. Muidugi harjutusteks kipub aeg väheseks jääma, teeme seda kolm korda nädalas enne esinemist. Üks tund. Tulemusi on see aga siiski andnud, sest mängutase peaks olema tunduvalt kõrgem kui Varssavis. Kaks ja pool aastat tagasi. Kuulete praeguvad ilmsakunnibala viis sammu kosmoses. Ja lõpuks festivali naelaks kujunenud Leningradi altsaksofonist kuldsmani esinemine koos kohvikumaladioosmäe orkestriga. Juhime teie tähelepanu saksa fonide Konsmaniagaslow duetile, mis kuulajaid eriti vaimustusse viis. Noortetund on lõppenud Kuulmiseni nädala pärast.