Esmaspäeval, esimesel mail esietendus rahvusteatris uus itaalia Singsbiil Figaro pulm prantsuse kirjanikuhärra pomošee komöödia töötas ooperi libreto, teatri poeet härra Lorents Ponte muusikat kirjutas härra kapellmeister Mozart teatas Liinat saitung number 30 5786. aastal. Kuigi ajalehes märgiti helilooja nimi otsekui vürtsiks kastmele viimasena andis just Mozart Figaro pulmale aegumatu täiuslikkuse Jahaaravuse. Koomilise ooperi üks säravamaid leide on 188 aasta jooksul ooperiteatrite lavadel alati hea tuju ja imetlust äratanud. Tänase muusikalise tunni esimeses pooles toome teieni säilinud kirjaridu Mozartilt ja tema kaasaegsetelt. Mis ühel või teisel viisil Figaro pulma-ga seotud olla. Jälgimise kergendamiseks lisame mõned andmed ettetulevate isikunimede kohta. Lorenzo Tappolte, itaalia poeet ja dramaturg terava keelega sulemehena aasistas Atiiriliselt valitsust, mille eest pagendati kodumaalt alates 1781.-st aastast leidis Lorenzo, tab Ponte asupaiga Viini ooperiteatris poeedina. Kolme Mozarti ooperi Figaro pulm, Don Juan ja Cosi fan. Tutte libreto pärinevad tapontelt. Krahv Rosenberg, Mozarti-aegne Viini ooperiteatri direktor, Mozarti krahv Rosenbergi suhted olid pehmelt öeldes jahedad. Viimane takistas igati Mozarti ooperite lavastusi teatris. Franz Emedžek Praha ülikooli filosoofiaprofessor tundis isiklikult Mozartit ja oli tema muusikat tuline austaja. Andis välja ühena esimestest Mozarti biograafia Antonio sallieri 18. sajandi teise poole mõjuvõimsamaid õukonna komponiste Viinis. Enam kui 40 isikupäratu helikeelega ooperi luudjana oli ta seda nutikam eelkõige Mozarti teele takistusi veeretama. Nii palju sissejuhatuseks. Nüüd aga Mozarti ooperi Figaro pulm. Wolfgang Mozart isale tahaksin väga itaaliapärast ooperit kirjutada. Peamine, et oleks tõeliselt lõbus ja kui võimalik, kasutaksin kahte võrdse osatähtsusega kangelannat. Üks neist peaks loomulikult olema koomiline, teine aga tõsine karakter. Mees osalised vastavalt oopera puhva nõuetele, samuti koomilised. Vaatasin läbi enam kui 100 Libretot jäi leidnud ainsatki rahuldavat. Võib-olla saaks mõnda kohandada, mis nõuaks aga vähemal või suuremal määral ümber tegemist. Kui mõni poeet tahakski sellega tegeleda, oleksitel arvatavasti lihtsam kirjutada uus libreto siis on vähemalt lootus, et see tuleb parem. Viini ooperis töötab teatri poeedina Lorenzo da Ponte, kellel on kogemusi Libretode alal. Kahjuks on ta vähemalt kahe järgneva kuu jooksul seotud sallierile uue libreto kirjutamisega. Pärast seda luba seda minu heaks töötada. Kes teab, kas ta oma sõna peab. Nagu üldiselt teada, on itaallased väga silmakirjalikud. Kui ta jääb sallieeri alaliseks Libretistiks, ei saama temalt oma elupäevade lõpuni ainsatki rida. Lorenzo Tappolte libreto saamiseks on minu poole pöördunud mitmed heliloojad. Tänini on vaid Mozart ja martiini minu tähelepanu köitnud. Vaatamata erakordsele talendile ei ole Mozart Viinis täielikud tunnustust leidnud. Vaenlaste kurjad sepitused on teda nagu maakoores peituvat kalliskivi varjanud. Kurt küsis Mozart minult, kas mul oleks võimalik ilma erilise vaevata vumašee komöödia Figaro pulm ooperi libreto ks ümber töötada. Tegin ettepaneku kirjutada Niili Bretot kui ooperit salaja sest mõne aja eest keelas imperaatori Joseph, teine saksa näitetrupile Figaro pulmamängimise. Töötasime Mozarti ka käsikäes. Valminud tekstile komponeeris ta kohe muusika. Kui ooper oli valmis, valisin sobiva momendi ja läksin kellelegi teatamata luba nõutama. Nagu te teate, alustas monarh, kirjutab Mozart suurepärast instrumentaalmuusikat, kuid tema ainukesel ooperil ei ole erilisi väärtusi. Viimases punktis laskis Joseph teine kaugelt mööda. Mozart oli tol ajal juba 11 ooperi autor. Ja nagu te teate, keelasin ma saksa trupil Figaro pulma etendamise, jätkas imperaator. See on õige, vastasin mina. Kuid ooperi libreto ei ole komöödia. Ooperit raamaturdjale vastavalt on mitmeid stseene lühendatud ja välja jäetud. Kõik sündsusetu ja moraalivastane on teosest kõrvaldatud. Muusika on minu arvates hämmastavalt kaunis. Hea küll, ma usaldan muusika suhtes teie head maitset ja kõlbluse suhtes, teie mõistust. Kiirustasin kohe Mozarti juurde ja vaevalt olin teatanud rõõmsa uudise, kui käskjalg tuli partituuri ümberkirjutaja kätte viima. Oot-oot-oot. A. A. A. Ta on maas ja tegi ja Sõnnik. Leopold Mozart tütrele. Ma tean, et Wolf kangi vastu sepitsetakse ohtralt intriige. Salieeri koos oma käsi lastega tahab panna jälle taeva ja maa liikuma. Üks minu sõpradest rääkis hiljuti, et Wolfgang erakordne andekus on talle suure lugupidamise taganud, mis aga tema vaenlaste seas õli tulle valab. Nüüd aga Sali eri uuest välja mõeldisest, mis küll mitte niivõrd mind kui Viini ooperitenorit Aadam Bergerid kahjustas. Kirjutasin Adam Bergerile rondo, mida ta pidi laulma teatri direktori soosiku Ann fossi ebaõnnestunud ooperis. Ühel proovil kutsus sallieri Adam Bergeri kõrvale ja teatas, et krahv Rosenberg ei soovi kuulda fossi ooperis võõrast aariat. Ja sellepärast on targem Mozarti Rondot mitte laulda. Teadeviis Adam Bergeri ärevusse ja ta ruttas direktorile selgitama, et seda on vaja amfossi ooperi päästmiseks. Loomulikult lõppes nii dialoog Adam Bergeri ja direktori vahel kui ka amfossi ooper läbikukkumisega. Mulle jääb see arvatavasti viimaseks tööks võõraste hädade hävitamises. Ja mitte keegi ei aimanudki, et siin sallieeri käsi mängus oli. Franz Neeme check Prahas on igat Mozarti teost suure vaimustusega vastu võetud. Nii oli see ka Figaro pulmaga, mille lavastas 1786. aasta sügisel Pontiini truck. Sellist tundetormi ei mäletanud Praha public võluflöödipäevadest. Krahh. Tuun kutsus Mozarti Prahasse külaskäigule, mis 1787. aasta jaanuarist teoks sai. Wolfgang Mozart. Kohe pärast saabumist paluti meid külla. Enam kui poolteise tunni vältel nautisime graaf tuuni suurepärase kapellimusitseerimis. Kunsti. Krahvi lahkel loal võin ma kogu külasoleku aeg temaga apelli käsutada. Sellist oivalist võimalust ei lasema kindlasti tühja. Tänaval õllepoodides, koosviibimistel. Kõikjal räägitakse Figarost. Hiljuti olin pallil, kus isegi kontratantsu hüpati ooperimeloodiate saatel. Teatris läheb Figaro pulm peaaegu igal õhtul ja nii pidiseid kevadeni välja minema. Muidugi mõista on see mulle suureks auks. Frans Niemedžek Figaro pulma meelde jäävad viisid on võitnud Praha. Isegi kõrtsimuusikul aitavad nad rahvast kokku meelitada. Sellise mõistetavuse armastuse osaliseks võib saada üksnes geniaalsuse pitserit kandev muusikaetenduse õnnestumisele aitas kaasa Praha ooperiteatri orkestrit täpne ja välja töötatud koosmäng. Mozart saatis dirigendile kirja, milles ta tänas teda südamest orkestri viimistletud esituse eest. See tähtsusetu tegu näitab, et heliloojale on võõras uhkus, iseteadvus ja tänamatus. Neid puudusi võib leida küllalt paljudel väljapaistvatele Virtoosidel. Üldisele palvele vastu tulles esines Mozart klaveriakadeemial. Lõhkemiseni täiskiilutud teatrisaali haaras erakordne vaimustus. Tundetult sütitas võrdselt Mozart nii heliloojana kui ka interpredina. Kontserdi lõpul improviseerida tubli pooltunni, mis haaras kuulajaid nagu magnet rauda. Ja muidugi tuli tal uuesti klaveri taha istuda uute improvisatsioonidel vool äratas uusi emotsioone ja kuumaks köetud kuulajad sundisid teda kolmaski kord esinema. Rõõmust särades tuli Mozart lavale. Just enne alustamist kostus surm vaiksest saalist midagi Figa roost. Mozart ise olevat seda päeva pidanud üheks õnnelikumaks oma elus.