Mina olen Olavi pihlamägi ja kutsun teid järgneva tunni jooksul unustamatute meloodiate maailma. Me ei räägi täna siiski mitte Heli Läätse Stavaid laulust, mille ta 1967. aastal Eestimaal kuulsaks laulis, õigemini naisest, kes sellega esimese Hinglasena Eurovisiooni lauluvõistluse võitis. Tema nimi on sandi sho. Ja tänavu 26. veebruaril tähistas oma kuuekümnendat sünnipäeva. Sendi Šodon nimetatud ehtsaks prinditüdrukuks kellel on ingellik hääl ja glamuurselt põnev välimus, kelle nägu ilmestavad kõrged põsesarnad, mis teevad selle peenelt ilmekaks. Ta on sõltumatu linnatüdruk, kes ometi esines pool elu paljajalu, millest sai ka hüüdnime paljasjalgne dessandi. Ta oli ka esimene briti artist, kes esines raudse eesriide taga. Sendi oli esimene naisartist, kes hakkas ise osalema oma laulude produtseerimiseks. Vaata skoopi Raiti ehk kirjastusõigused enda nimele. Seega mitte ainult ilus pikajalgne juukseline neiu vaid üsna varakult ka kaval ärinaine. Pisut hiljem lisan tema portree veelgi huvitavaid värve, aga sissejuhatuseks ehk aitab. Pöördume oma jutus ikka selle päris alguse juurde, mil 26. veebruaril 1947. aastal sündis Inglismaal keseksis tegehami linnakeses sändre änkuudridž, mis on sandi sho passijärgne nimi tänaseni. Dagenham oli tüüpiline tööstuslinn, mis peaasjalikult seotud Briti saartel Fordi autode tootmisega. Sandy töötas küll IBM arvutuskeskuses operaatorina, kuid õppis samal ajal ka kohalikus kunstikoolis. Kogu vaba aeg kulus kunstile nii laulmisele kui joonistamisele. Aeg-ajalt poseeris ta rõivamodellina ka ajalehtedele ajakirjadele. Kohalikul noorte talentide lauluvõistlusel. 1964. aastal sai sendid teise koha ning auhinnaks oli nõndanimetatud täks teid tikid ehk lava taha pääsemise võimalus linnas esineva tollase noorte iidoli Ethan feti kontserdile. Kuna sellest kohtumisest kõik algaski, pean baarsena siiski ka hädan feidist rääkima. 1964.-ks aastaks oli tollal 24 aastane Edamfeit briti noorte üheks lemmikuks, kes varjamatult püüdis üle trumbata teest, Tiidorit, Clif Richardit, esindades enda arvates alternatiivset muusikat Clif rock n rolli vastu. Olles selleks ajaks juba viis aastat edu nautinud, suhtun kõigisse pisut üleolevalt ning lava taha saabunud provintsi neius nägi ta eelkõige pikajalgset 16 aastast tüdrukut, kellega pidi mingi kohaliku kontserdikorraldaja tahtel kohtuma. See kohtumine aga ei möödunud sugugi nii, nagu algas sest sendi sai loa lauda ja tema hääl ning eelkõige julge esinemine jätsid vapustava mulje. Ajalugu vaikib, kas suutis sandiga? Poppy tuli südamesse jälje jätta. Aga arvestades ajastut, kus moraalile hakati hoopis teisiti ja vabamalt vaatama võis lava taga juhtuda lisaks laulmisele ka muud. Fakt on aga see, et juuste tähendab, sõit oli laulja, kes andis sho muusikamaailma, tõi. Ta tutvustas sänditama võimukale, näis menedžerile Iiv Taylori ja tooli sandist kohe sisse võetud. Enne kui oma looga edasi läheme, laseme laulma just hädafeiti, kellest sandi puhul üle ega ümber minna ei saa. Nii laulis Adam sõit, mees, kes avastas meie saate tänase kangelanna sandi sho. Muide hädan sõit ise tüdines 80.-te aastate keskpaigaks laulmisest ja võttis vastu majandus- reporteri koha ühes briti ärilehes. Kuid päriselt ta laulu siiski ei jätnud. Ja just esinedes sai ta järjekordse infarkti, mis ta 2003. aasta märtsis manalateele viis. Aga tagasi aastasse 1964, mil noorsandi tollal veel Sandra nimega kirjutas alla lepingu, hädan sõiti mänedžeri Iiv Tayloriga. See raudne naine oli oma nõudmistes kindel ja üks esimesi oli noore lauljatari puhul õige ja ligi tõmbama lavanime leidmine. Sandi sho kõlab paremini kui Sandra änn kuudridž. Teine nõue oli esineda paljajalu, sest see tõmbab palju paremini publiku tähelepanu sandi kaunitele jalgadele. Ja palju neid paljasjalgseid pikkasid ikka estraadil oli, jääb meelde küll. Kolmas ja kõige olulisem otsus oli seotud laulukirjutaja leidmisega. Sest hea, kui sul oma ihuhelilooja olemas olla. Selle leidmisega polnud ka probleeme, sest hädan fetiga koos töötav endine pillimees Chris Andrews oli koostööks valmis. Nii saigi 1964. aasta juunis lindistatud Sandy sho esimene laul. Ääs longes jor häppi veebi niikaua, kuni oled õnnelik. Ja vähetähtis polnud ka produtsendi leidmise fakt, kelleks sai tollane suur tegija ja helilooja toni häts. Ei saaks öelda, et see laul kohe tähelepanu äratas ja noorest alles seitsmeteistkümne aastasest neiust päevapealt tähe oleks teinud. Kuid mänedžeri oskused viisid sandi sho osalema ühte telesaatesse koos peeglitega, kes olid samuti oma tähede alguses. Lauluks, mida Sandy pidi televisioonis esitama, valiti seekord USA luu Johnsoni esituses hitiks tõusnud Päkrägi pääs šampphing tar sureimaandumi on alati miskit, mis mind meenub. Ja sellest loost sai tõeline läbimurdelaul mis kroonis kolm nädalat Briti edetabeleid. Ja pole vist mõtet lisada, et telejaamade tähelepanu ja pressi huvi oli sellega üles köetud. Iv Taylori arvestus oli õige ka padja elu esinemise suhtes. Pess janune suvist miksika paljajalu. See ilma jalanõudeta esinemine oli pikki aastaid sandisoole kaubamärgiks. Kaval nipp igati. 1964. aasta lõpuks oli päkkerecki laul tõusnud sandi esituses ka USA edetabelitesse kummalisel kombel originaalile peaaegu kannule. Tähtis oli seekord mitte koht, vaid fakt, et noort briti neidu USA-s märgata. Nüüd oli selgemast selge, et uus täht on sündinud ja ainult pidev hittide juurdevool hoiab meeled ärevil nii publikul kui sandi meeskonnal. Krissensus tundis, et tema lauludeks on õige aeg ja kirjutas neid kümnete kaupa. Järgmine jaanuarist 1965 ilmunud singel oli ju päris tore kuid raadiote diskurid ei hakanud mängima mitte plaadi A poolt millel oli hitiks määratud saada vaid v poolt. Ja laul kam tõusiski edetabelite kolmandale kohale. Võib-olla tundub, et see polekski nagu midagi. Kuid see oli sandi, so kolmas singel ja teine laul, mis esikümnesse. Veebruaris 1965 toimus esimene Sandy Shock kontsertesinemine. Enne seda oli neiu vaid elektroonilise meedia produkt. Laulud raadiotes ja esinemised televisioonis. Oma esimese kontserdi ajal oli sandid tegelikult kaasesineja, hädan feitile mehele, kes ta avastas, aga kontsert õnnestus ja sellega alustas ka sandi briti turneed, et tutvustada oma esimese kauamängiva plaadi laule. Märtsis tuli uus hitt, mis oli Chris Andrewsi poolt mõeldud küll hädan fetile, kuid tool ootas selle suuremeelselt noorele lauljale. Laul I stopped Nothing mind ei peata miski. Jõudis edetabelites neljandaks ja oli tore, et sel ajal välja tulnud esik kauamängiv lihtsa pealkirjaga sandi tõusis samuti edetabelitesse ja oli müügiarvult kolmandal kohal. Etteruttavalt võin öelda, et see oli sändi esimene ja paraku ka viimane kauamängiv plaat, mis edetabelitesse jõudis. Kokku on sendi välja andnud aga 18 kauamängivat heliplaati millest mitmed ka kogumikud parimatest lauludest. Enne kui sandilauludega jätkame, luban esinema mehe, kelle muusika Sandy soole nime tegi. See on krisensous 1942. aastal samuti eseksis nagu sändigi sündinud krissoli muusik, kes esines oma ansambliga Griša Well rõivers. Nii nagu piinlidki, alustas ka tema Hamburgi ööklubides ja sealt jäi talle külge saksa meloodiate maik. Paljud muusikakriitikud suhtuvad Chrissy Andrewsi laululoomingusse muigega, märkides, et see sobib pigem Müncheni õllefestivalile kui prindi raadiojaamadesse. Osaliselt on neil õiguski, ses laagrielemente on siin tõesti. Ajal, mil Chrissy Andrews kirjutas laule hädafetyle ja sandisoole, ei unustanud ta ka ennast. Ning 1965. aastal tõusis brittide tabelitesse kolmandale kohale laul viies tõimen, mille esitajaks oli autor Kriss Hendrik. Kes olid koos sandishowga siis briti muusikamagnetid 1965. aastal naistest petjula Klaak, tõesti, Springfieldi assila back, meestest Clif Richard, hädan sõitja uustulnukana jõuliselt esile tõusnud võltsi tiiger Tom Chaos. Tema hittlaul, kes nad on seal, mis aasta alguses tabeleid kroonis, oli mingil määral krisendruusile sendi laulukirjutajale eeskujuks uue laulu Long Live lav loomisel. Publik neelas sarnase laulu alla ja sandi lugu tõusis samuti number üheks. Vähem kui aastaga teine number üks hitt briti tabelites. Kui Briti saared on vallutatud, pole liigne ookeanit tagant austajaid otsida. Juunis 1965 sõidabki Sandy Shaw USAsse kus esineb legendaarses Ed Sullivani shows. Äsja kuuldud lauluga. Muide oodatud läbilöök USA-s takerdus tööloa taha, mida sandile ei antudki. Augustis alustab ta Austraalia turneed ja oktoobris on kolm nädalat külaliseks kuulsas Pariisi Olümpias. Juba novembris jõuab kolmeks nädalaks Londoni kuulsa Savoy hotelli kabaree lavale. Samas hakkavad sandid kimbutama hääle ja kurguhaigused. Ei tohi unustada, et noor, alles kaheksateistkümneaastane neiu on pööranud showbusinessis kui orav rattas ennast säästmata. Kuid laulukoori tal ju pole. Ja ega paljajalu. Nimegi eriti tervist säästa. Ta tahaks aega maha võtta, aga mänedžer on vastu. Rauda tuleb taguda seni, kuni ta kuu. Seegi laul jõudis brittide tabelites esikümnesse, täpsemalt kuuendaks. Ja raugemist polnud veel tunda, aga miski hakkas nagu tüütama. Kas oli tegu ühe helilooja krisendrivusil laulu loominguga, mis paratamatult sarnase pitserit kannab? Sellest said aruni sandi ise kui tema mänedžer. Kui tehti pakkumine laulda Maiken geeni hästi filmi tunnuslaul pidi sandi selle mänedžeri vastuseisu tõttu tagasi lükkama. Selle laulu sai endale sila black üksendid tollaseid konkurente, kes tõusis Änfi looga edetabelite tippu. Eks seetõttu saigi Chris Andrews käsu kiiresti teha üks laul, sillad, läki stiilis, mida Sandy saaks laulda. Sündis kiitumorov, mis meenutab nii lauluna kui laulmis, on erilt hoopis enam silla pleki kui sandi Šod. Aga eesmärk oli saavutatud laule edetabelites. Üheksas. Sandisoo esines 1966. aastal oma kuulsuse tipul palju Euroopas ja võttis osa ka Veneetsia laulufestivalist. Teda aitas kindlasti see, et neiu suutis laulda prantsuse, itaalia, saksa kui hispaania keeles ja tegi oma ingliskeelsetest siltidest hea meelega variante ka teistes keeltes. Noor tumedapäine pikkade juustega paljasjalgne lauljatar äratas tähelepanu. Tema laulud olid raadiotes terves Euroopas tuntud ja nüüd sai teda ennastki nii-öelda elusalt näha. Tema eraelu oli aga võõraste pilkude eest kuidagi liiga suletud. Rahvas tahtis oma lemmikust enam teada. Nad pidid veel mõnda aega ootama, enne kui pomm plahvatas. Üks pomm oli aga peaaegu plahvatuseks valmis, kui ilmus laul, kolan, jookse, mis olid kahtlaselt sarnane eelmisel aastal valminud James Bondi filmi tandre poolkeravälk nimi lauluga mida esitas Don Johns. Õnneks piirdus asi siiski sarnasusega, aga Chrissy Andrewsi peale vaadati ikkagi veidi kahtlevalt. Igal juhul tundub mullegi, et James Bond on end sellesse laulu osavalt. Jõudis kätte aasta 1967. Inglased valmistusid usinalt Eurovisiooni lauluvõistluseks, sest viis korda olid nad jäänud teiseks ja lõpuks pidi võid ka nende õuele tulema. Jaanuaris esitas Sandy ühelauluna Eurovisioonile pogrišvensi. I don't niidenishing maja vaja midagi. See oli üle pika aja üks laul, mille sändi laulis midagi muud peale kris ändrusi laulude. See oli kaunis ballaad ja tõestas, et Sandy oskab lisaks tantsulauludele kamad tundeid väljendada. Äsja kuuld oli laulmise alguses rahvast võlus, kuid sandisoo pidi Rolf Harrise teleshows esitama viis pala, millest publik oma lemmiku Eurovisiooni lauluvõistlusele saatmiseks välja valis. Sõelale jäi siiski 25 aastase iirlase Fircalteeri ja pill maanteeni. Laul pabidundas dring. Hüpiknukk. Viini sõitis Sandy sho lauluvõistluse favoriidina olles kõige kuulsam võistleja. Ja sendi võit oligi Eurovisiooni lauluvõistlusel mäekõrgune kogudes teiseks jäänud hiinlastest üle kahe korra enam punkte. Eks hüpiknukule aidanud teed sillutada ka kaks aastat tagasi luksemburgi võidu toonud vahanukulaul. Euroopas oli nukulaulude vaimustus ja tsirkus oma vormides oli popp. Sandisoo on ise tunnistanud, et tegelikult ta seda laulu ei armasta. Hakkas lausa vihkama, sest pärast lauluvõistluse võitu pidi ta seda nii palju laulma. Saate lõpus, muide, mängin teile sandi uusima versiooni omaaegsest võidulaulust mis valmis lauljanna 60.-ks sünnipäevaks. Mida ka kuldne laul aastast 1967, mis viis inglased viimaks Eurovisiooni lauluvõistluse võiduni. Reeglina toob Eurovisiooni võit ikka meeletu edu, kus esinemistel eri riikide telestuudiotes ei paista lõppu tulevat ja plaate müüakse miljonite kaupa. Singid selle lauluga müüdi Euroopas üle nelja miljoni eksemplari ja Saksamaal muide poolteist korda rohkem kui Inglismaal. Briti tabeli tipust ei lahkunud laul kolme nädala jooksul. Kui aprillis oli Sandy võidukas eurovisioonil siis juba juunis osales ta sotsmaadel alufestivalil Bratislavas. Selleks ajaks oli hitiks tõusnud. Ka teine eurotiimi kolteeri Maatoni poolt loodud laul näidend Tokio. Sandy Šod jätkus kõikjal Euroopas. Suvel oli ta Itaalia ja prantsuse Riviera, kabaree külalisstaar sügisel Londonis. Eks kõik see pani teda unustama skandaali, mis puhkes tegelikult enne Eurovisiooni lauluvõistlust, kui üks armukade naine nimetas sandid teiseks naiseks, kellega tema mees elab. Naine sai küll kohtus lahutuse, aga sandi endale meest mitte. 1968. aasta veebruaris tähistas Briti populaarseim naissolist Londonis oma 20 esimest sünnipäeva suurejoonelise kostüümipeoga madalsoo vahakujude muuseumis. Ja nädal hiljem abiellus ta moekunstnik Chief Banksiga. Mäletate ju, et varases nooruses oli sandi fotomodelliks ja pole ime, et tema meheks sai moekunstnik. Kohe sellele järgnes sändi sho-nimelise kollektsiooni tutvustamine ja moemärgi registreerimine. Abirus Chief tantsiga sündis tütar Grace. Teisest abielust. Püüdsin grupi kaasomaniku ja Euroopa filmiakadeemia presidendi Nick Poweliga on sändilt tütar emi ja poeginud Jack. Praegu on ta ka kahekordne vanaema ning elab koos oma kolmanda mehe toniga, kes on lennundusfanaatik. Meil on kaks lennukeid, millega nad on teinud õhuringini Inglismaa kohal kui ka suurema lennukiga Euroopa kohal. 70.-te aastate alguses tüdines Sandy sho originaal repertuaarist ja hakkas laulma teiste esitatud laule kuid seda tegevust ei saatnud oluline edu. Ta esines hoogsalt kabaree-des ja juhtis ka omanimelist tele-show'd. Siis jättis äkitselt esinemise estraadil ja hakkas kaasautorina kirjutama, täispikki rokkmuusikale neid lavale tooma ja võimalust mööda niiska laulma mängima. Seejärel väljendas ta end kujutavas kunstis illustreerides lasteraamatuid. Millised ta ise oli kirjutanud. 1978. aastal võttis ta omaks budismi ja hakkas selle agaraks teenriks. Aeg-ajalt esines ta ka laval, kuid mitte eriti meeleldi siis 1924. aastal. Tyhikam bäkki. Mida mõjutas briti ansambel? Kuidas, mis, kes oli tema kauaaegne andunud fänn. Sel ajal kaheksakümnendatel võttis ta osa heategevuskontsertidest ja aitas kaasa AIDS-i tugiliikumisele ja vastavate fondide tegevusele. 1991. aastal ilmus Sandy sho autobiograafia ööd hämarfiit, maailm mu jalg ees. Samal aastal juhtus ka üks skandaalsemaid lugusid, mis andiga eales juhtunud. Ta arreteeriti oma Londoni korterist väljumisel sest kahtlustati, et sajandil on ligi keelatud mõnuained. Tegelikult oli tal kaasas hingamise inhalaatori uudistootenäidiseksemplar. Ta toimetati politseijaoskonda, kus süüdistust ei esitatud, kuid sendi süüdistas teda arreteerinud politseiniku oma seksuaalses ahistamises. Kahjutasu oli naeruväärne, kuid tähtis oli sändile tulemus, mis ta süüst vabastas. 1991. aastal asus juba 44 aastane sandi sho õppima Oxfordi ja Londoni ülikoolidesse. Ta asutas 1997. aastal oma 50.-ks sünnipäevaks kunstide kliiniku mis annab loomeinimestel abi nende psühholoogiliste kriiside aegadel ja nõustab meelelahutusmaailmategelasi. Arvan, et see oli ka üks põhjusi, miks Sandy sai pärjatud kuningliku muusikute ühingu audoktori tiitliga. Sandisoo kui ärinaine hoiab kõigil enda esitatud ja produtseeritud lauludel kindlalt silma peal ja ta oskab raha lugeda ning teha. Üks tema investeeringuid on seotud ulatuslike maavaldustega Lääne-Indias. Ta suvekoduks on vana veski Prantsusmaal, kuhu ta järjest sagedamini end peidab. Aga tema energia on hämmastav. Lisaks psühholoogilisele kliinikule asutas ta ka naistekliiniku, millega jäädvustas oma ema mälestuse. Nagu seda kõike veel vähe oleks. Aasta eest alustas sandi tegevust tiinseina raadio kahes. Ta loeb ka uudiseid ITV telekanalil. Naine, kes olid kuldsete 60.-te enimmüüdud briti naislaulja ja moeikoon on endiselt tegus. Oma 60.-ks sünnipäevaks kinkis ta meile uusversiooni oma kõige kuulsamast laulust, millega ta tõi Inglismaale esimese Eurovisiooni võidu. Aga mida ta tegelikult ei armastanud. Nüüd aga küll, sest kogu sandisoo elu on kui hüpiknukul, kes laulab. Selline oli teekond unustamatu sandisooga, mida juhtis Olavi Pihlamägi. Kuulmiseni.