Täna pakume teile kuulata järjekordset saadet sarjast riigita rahvas, seekord räägib Andrus Mölder Indias elavatest Kutšaratidest. Ilmselt ei ole kutso rotid rahvusena eestlaste seas mitte väga tuntud. Samas ma olen üsna kindel, et ajaloost kõige tuntum, kuid Sorot vaata kandi on väga paljudele eestlastele tuttav nimi. Mohotokondi oli siis poliitik, kes propageeris vägivallatut võitlust briti koloniaalvõimu vastu. Oma elu teises pooles oli ta tuntud ka ülimalt askeetlik eluviiside poolest. Enamus pilte kujutavad teda, noh, võiks öelda sellised täiesti nälginud välimusega nappides viletsates riietes olevana, kusjuures atmokandi tegelikult ei olnud üldse pärit mitte väga vaesest perekonnast. Aga see oli elustiil. Ta propageeris lihtsust, ta propageeris võrdõiguslikkust ja ta oli igas mõttes briti koloniaalvõimu vastane. Kusjuures huvitav on veel see, et ta propageeris ka erinevate uskude rahumeelset kooseksisteerimist. Kuigi Mohatma kandi oli hinduism, täpsemalt siis Iaini uskumuse sugemetega hindu-ist. Aga Ta kaitses igati ka islamiusulisi, veelgi enam ta võitles briti koloniaalvõimu ajal ka islamiusuliste õiguste eest. Ta oli väga kurb, kui Briti India iseseisvus kahe eraldi riigina iseseisvus siis peamiselt hindu istliku Indiana ja islamiusulised Pakistanile. Atmokandi arvates oleks võinud need erinevad rahvad täiesti rahulikult elada ühes ja samas suures india riis atmokandi mõrvata 1948. aasta jaanuaris ja selle mõrvamise põhjuseks oli asjaolu. Ta suhtus mõnede arvates liiga hästi islami usulistesse. Me teame tingi ajaloos samasuguse perekonnanimega inimesi on veel mitmeid teisigi, kes on väga tuntud. Teame hästi India omaaegsed peaministrit, indiira, kandid ja tema poega, samuti India peaministriks olnud Radživ kandid. Aga hindyyra kandi mees, kellelt indiira sai siis perekonnanime kandi ei ole mitte kuidagi suguluses atma kandiga. Veelgi enam indiira kandi mees ei olnud rahvuselt ka quiczaraid. Indias elab umbes 1,2 miljardit inimest seal on sadu erinevaid rahvaid, suuremaid ja väiksemaid rahvaid. No meil siin väikese rahvaarvuga Eestis on kõike seda väga raske ette kujutada. India eripära on see, et kõikidele suurematele rahvastele on püütud luua oma osariik kusjuures osariikide loomiseks protsess on olnud pidev. Ei ole olnud nii, et siis kui India 1947. aastal iseseisvus et siis oli India administratiivne jaotus nii-öelda valmis tegelikult 1947. aastal, oli osariike üpris vähe. Hilisemal ajal on neid osariike aga pidevalt juurde loodud. See tähendab, et suuremad osariigid on jaotatud väiksemateks osariikideks kusjuures uute osariikide loomisel on püütud järgida India rahvaste põlise asuala piir. Muidugi, Indias on väga palju rahvaid, kellel ei ole mitte mingisugust osariiki veelgi enam, kellel ei ole mitte mingisugust autonoomset, territoriaalset moodustist. Ja seetõttu ega see osariikide juurde loomine kõiki rahvustevahelisi probleeme ei ole suutnud Indias ära lahendada. Võib öelda isegi niimoodi, et praktiliselt igal osariigil on omad rahvusprobleemid ja need rahvusprobleemid ilmnevad siis eeskätt osariigi, suuremate rahvaste ja osariigi väiksemate rahvaste vahel. Aga lisaks rahvuslikele probleemidele on Indias ju ka väga tõsised usulised probleemid sest India on ka usu mõttes vägagi kirju maa. Enamus India elanikkonnast on hindu isti aga seal on küllalt palju islamiusulisi, seal elab mõnel pool budiste, seal elab kristlasi, seal elab sikke ja mitmete teiste uskumuste järgijaid, nii et uskude poolest väga kirju maa ja India, sellised suuremad inimestevahelised probleemid viimastel aastakümnetel ongi esinenud mitte niivõrd rahvuste vahel, kuivõrd just erinevate uskude vahel. Ja paljuski need sellised usu konfliktid on taandunud hindu istide ja islamiusuliste vahelisteks probleemideks. Meie tänase saate rahvas, kui sa, rotid on selles mõttes nagu väikene peegel Indiast. Et ka kutserotid on küllalt kirju rahvas, kui sa rottide seas peaaegu 90 protsenti on hindu istid, aga umbes üheksa protsenti on islamiusulised. Kuid rottide seas on ka kristlasi ja mitmete teiste uskumuste järgijaid. Kuid radid elavad India lääneosas, täpsemalt selle lääneosa põhjapoolsemas nurgas Araabia mere ääres. Enamus, kuid ratt elav, kuid rati osariigis ja muuhulgas Kutšarati osariik piirneb siis ka osaliselt Pakistaniga Pakistani Sindi provintsiga. Lisaks Kuidžeorati osariigile elav, kuid see rott, et küllalt palju India erinevates osades ainuüksi India suurimas linnas Mumbais arvatakse, et elab umbes kaks miljonit, kui sa ratt. See ei ole väga imekspandav, et seal Mumbai linnas peaaegu kaks miljonit, kuid rati elab. Sest see linn oli ju kunagi selle osariigi pealinn, mis hõlmas nii tänapäeva kui rati osariiki kui ka maha Rastra osariiki seda osariiki kunagi me tundsime ka nime all Bombay osariik, aga kutsa, Rait elab ka mitmel pool mujal Indias mitmel pool mujal Aasias, kus Rate elab üksjagu ka Aafrikas kuid rait elab küllalt palju ka näiteks ühendkuningriigis, kus arvatakse neid olevat mitusada 1000 ja lisaks elab mitusada 1000, kui Charati ka näiteks USA-s. Kuid ratt elab küllalt palju ka Kanadas. Kui palju on maailmas Kutcher, aitäh enam kui 65 miljonit sealhulgas Indias enam kui 60 miljonit samas ega see, kuid rottide asualased rati osariik väga suur ei ole. See on natukene vähem kui 200000 ruutkilomeetrit suur. Ehk siis natukene enam kui neli eestid suur, tas asustustihedus on seal enam kui 300 inimest ruutkilomeetril. Ent see kutsa rati osariigi asustustihedus on üksjagu väiksem, kui on india keskmine asustustihedus. Kuid rottide paiknemine seal osariigis on selles mõttes huvitav, et kus rati osariigis on mitmeid piirkondi, kus sisuliselt üldse teisi rahvaid peale kutsa rattide ei elagi. Samas selle osariigi äärealad nii põhja pool ida pool kui ka lõuna pool on sellised, kus põliselt elab mitmeid väikesi rahvaid. Ja vot nendel aladel siis kõrvuti nende väikeste põliste rahvastega elab ka natukene kuid Rate, kui palju Kutcher rättide hulgas Kutcher, läti keele oskajaid, kutsa, rati, keele kõnelejaid arvatakse maailmas olevat enam kui 60 miljonit. No selle numbriga kuulub quiczarati keel vaieldamatult maailma kõige suuremate keelte hulka nende keelte hulka, kus tõepoolest kõnelejaid on ikka väga palju. Kuid rati keel kuulub indoeuroopa keelte hulka, täpsemalt indoiraani, keelte, indo-aaria rühma keskharusse, kus rati keelel on väga palju lähedasi sugulaskeeli. Aga need lähedased sugulaskeeled on kõik sellised väga väikese kõnelejaskonnaga ja väga vähetuntud, kuid radi, keele lähedased sugulaskeeled kuuluvad paljuski ratsiastani keelte hulka. Rasjastani osariik on siis see osariik, mis asub, kuid rati osariigi vahetus naabruses põhja pool. Ja kunagistele ammustel aegadel olidki siis Rasjastani keeltel ja, kuid rati keelel ühine eelas keel, seda keelt on nimetatud kas vanaks, kuid rati keeleks ja kusagil 16. seitsmeteistkümnendal sajandil vana, kuid rati keel jagunes kaheks, jagunes siis, kuid rati keeleks ja ja Rasjastani keelteks, kus sa rati, keel kasutab oma kirja, kuid sa rati kirja, see on meie mõistes vägagi keeruline kiri. Aga see, kuid radikiri põhineb devana kaari kirja sädevana kaari kiri on selline kiri, mis on Indias mitmel pool väga laialt levinud ja seda kirja on suhtes suhteliselt lihtne ära tunda selle poolest. Et selles kirjas tähtede kohal on selline pidev horisontaalne joon ainult mõnes kõrgemad tähemärgid siis tungivad sellest joonest läbi. Aga kutsa, rati keel erineb nendest klassikalistest Evanogaari kirjadest selle poolest, et kui sa rati kirjas seda pidevat horisontaalset joont seal tähtede kohal ei ole. Kas kõike Kutcher rätid kasutavad seda kirja, kuna osa Kutšarationi islamiusulised, siis islamiusulised, kuid rotid võtavad araabia kirja. Nii et ka siis jah, kirjastiilide mõistes on kuid rati keelt küllaltki mitmekülgne kee. Kuid radi vana kirjakeelt on kasutatud juba hiljemalt 12.-st sajandist. Nii et selle kasutamine on siis peaaegu 1000 aastat vana aga mõned keeleteadlased on arvanud, et algelist, quiczarati keelt või sellist kunagist kirja on kasutatud juba enam kui 2000 aastat. 1866. aastal ilmus, kui sa rati keeles esimene romaan aga samal ajal ilmus selles keeles ka esimene autobiograafia, kus seal radikeeles on olemas vägagi palju dialekte vägagi palju alamdialekte. Aga kus sa, radikeeles on välja töötatud ka standardkiri ja see nii-öelda ametlik ühtne, kui sa rati. Kirjakeel baseerub kuise rati osariigi keskosas kõneldaval Ahmeda paadipiirkonna keelel. Sahmedabaad on, kui sa rati, osariigi suurim linn. Selles linnas elab peaaegu 5,6 miljonit elanikku kuid radi tänapäevases keeles on küllalt palju sõnu, mis pärinevad teistest keeltest. Ammusest ajast on kuid rati keeles sõnu, mis pärinevad sanskriti keelest. Sanskriti keel on selline keel, millest on üle võtnud sõnu vägagi paljud India põhja- ja keskosas kõneldavat keeles. Nii et see omaaegne jah, kultuurkeel on tõepoolest andnud palju laensõnu aga tänapäeva, kus rati keeles on küllalt palju ka sõnu, mis pärinevad araabia keelest, pärsia keelest, inglise keelest või koguni portugali keelest. Viimase võiks selle sajandi jooksul on küllalt palju, kuid rati keelde sõnu tulnud just inglise keelest ja see protsess ei ole tegelikult tänaseks päevaks lõppenud. Kuna India on küllalt pikka aega olnud inglise võimu all ja inglise keele oskus Indias on küllalt heal tasemel siis ka kaasajal palju sellist tehnilist sõnavara, kuid radikeelde võetakse üle just nimelt inglise keelest. Aga mis on hea, on see, et kui sa rati keelde ei võeta neid sõnu üle, mitte toorlaenudena võid enamasti need sõnad siiski mugandatakse, kui sa radikeelel. Kuid rati keel on vähemasti ühe sõna onude maailmale ja läbi inglise keele vahendusel sõna jõudnud tõesti paljudesse keeltesse, sealhulgas Eesti keelde. Ja see sõna on pangal, kus rotid on küll selle sõna omakorda üle võtnud hindustani keelest. Aga hindustani keeles on see sõna niisugune kaugem, sellest inglisekeelsest vastast. Ja selle sõnaga pangaloo tähistasid siis kuid rotid bengali tüüpi väikest õlgkatusega maja bengali don Indias ja Bangladeshis elav rahvas, väga suur rahvas. Kui, kui sa rotid elavad India lääneosas, siis bengali elavad India idaosas küllalt kaugel, kuid sa rati osariigist. Kuid seal rati keeles on mees sos sõnad naissoost sõnad ja kesksoost sõnad ja nende erinevate lugudega seotud reeglid on siis mõnevõrra erinevad. Kuid rati keel kaasajal on vägagi laialt kasutusel. Esiteks on, kui sa rati keel, kuid rati osariigi ametikeel veelgi enam, kui sa rati, keel on kogu india üks ometi keeltest. Kui sa rati keelt on võimalik õppida koolides, kui sa roti osariike on selline, kus haridus on vägagi mitmekülgne. Näiteks, kuid rati osariigis on ka kõrgkool, kus kogu õppetöö toimub üksnes inglise keeles kus rati keeles antakse välja ajalehti, ajakirju, kuid rati keeles tehakse raadio- ja telesaateid. Aga kui sa rati keeles, tehakse ka näiteks film. Kuid radi osariike on üldse selline paik, kus filmitööstus on väga heal tasemel kus rati osariigis on üks India tugevamaid filmitööstusi üldse. Ja, ja väga paljud nendest filmidest tehakse, kuid rati keeles. Kuid radikeel on täna internetis, kui sa rati, keeleõppematerjalid on olemas internetis. Nii et selles mõttes jah, kus radikeelele mitte mingisuguseid takistusi kasutamiseks arendamiseks pimiseks Indias ei tehta. Kuidas Kutcher räti osariigis kirjaoskusega lood on, kuid Roadi osariigis kirjaoskus on suhteliselt kõrge, sealhulgas kus rati keele kirjaoskus on suhteliselt kõrge, umbes neli viiendikku, kus rattidest on kirjaoskajad. Milline on olnud kui rättide ajalugu kuid rottide ajalugu on vägagi pikk. Aga selles ajaloos ei ole väga palju selliseid, väga tähelepanuväärsed sündmused. On teada, et juba 3000 aastat tagasi tänapäeva, kuid rattide alal oli mitmeid väga arenenud riigikese kuid rattide alal oli siis induse kõrgkultuur. Induse kultuur levis tänapäeva Põhja-Indias laiemalt ja tänapäeva, kuid sarati osariigi territooriumil on mitukümmend selle kunagise kõrgkultuuri väga tähtsat paika. Ja juba 3000 aastat tagasi, kuigi rattide alal olid väga laialdased suhted naaberaladega. Muuhulgas näiteks kaubeldi väga aktiivselt pärsiaga, aga kaubeldiga Indiale just mitte väga lähedal asuva Egiptusega. Ja sellele aktiivsele kaubavahetusele aitas mõistagi kaasa asjaolu, et kui Charati piirkond asub Araabia mere ääres mere kaudu, oli siis hea jõuda tänapäeva Iraani lõunaosasse Sis pärsia rahvaste aladele ja sealt edasi ka mujal. Kuid seal oli ka selline piirkond, mille kaudu meritsi tulnud mehed liikusid India teistesse osadesse eeskätt siis Põhja-India teistesse osadesse. Nii et, kuid ratt asus arvestatavatel, kaubateedel ja mõistagi selline hea asend aitas, kui sa rotipiirkonna arengule igati kaasa juba mitu 1000 aastat tagasi oli, kuid rati aladel nii hindu istlike kui ka budistlike riigikesi. Aga 11. sajandil tugevnesikus radi piirkonnas järsult islamimõjud algasid islamiusuliste vallutused ja nende vallutusretkede käigus. Kutšarati. Varasem kultuur sai väga tõsiselt kannatada. Muuhulgas nende vallutusretkede käigus hävitati tohutul hulgal hindu. Istlike templeid sai surma väga palju, kuid rotte ja väga palju inimesi sunniti. Kama islamiusulistest. 13. sajandil sattus, kui sa rati ala Delhis Utanaadi võimu alla. See delfi sultanaat oli islamiusuline ja, ja see islami nii-öelda mõju pealetung Kutšarati alal jätkus. 15. sajandi algul tehti sultanaat, aga nõrgenes ja seda kasutasid ära Kutšarati, kohalikud islamiusulistest valitsejad. Ja need islamiusulised valitsejad saavutasid selle, et kui sa rati piirkond muutust ehi sultanaadist iseseisvaks tekkis, kuid rati sultanaat ja kus rati sultanaat eksisteeris aastani 1576 see on siis aeg, mil kuid rati sultanaat ühendati moguli impeeriumiga. Mogulite impeeriumi osaks oli kutsa rati Suttanaat mitme sajandi jooksul. Ja see mugulite impeerium on küll ajaloos üks tugevamaid suuremaid impeeriumi hiilgeaegadel sele. Impeeriumi pindala oli enam kui neli miljonit ruutkilomeetrit. See tähendab seda, et mogulite impeerium kunagi oli kolmandiku võrra peaaegu suurem kui tänapäeva India. Selles riigis elas hiilgeaegadel enam kui 100 miljonit inimest. Aga mõned augud autorid arvavad, et selles riigis võis elada tippajal isegi võib-olla et 150 miljonit inimest. Kuid sarati piirkond oli selle mogul impeeriumi vägagi tähtis ala. Ta oli ka suhteliselt jõukas ala, kusjuures aeg-ajalt oli sellel, kuid rati piirkonnal selles mogul impeeriumis ka kasutada eriõigusi. Nii et võib öelda nii, et see mugul impeeriumi aeg, kus rati alale oli üpriski edukas. Esimesed eurooplased, kes kuid rattidega kokku puutusid, olid portugallased ja see toimus seitsmeteistkümnenda sajandi algul. Portugallased hakkasid siis, kui sa rati rannikule rajama oma kolooniaid ja lisaks siis, kui sa rati rannikule asutasid neid kolooniaid ka mujale India läänepoolsele rannikule. Aga seitsmeteistkümnendal sajandil algasid, kuid rattide kokkupuuted ka inglastega. Seitsmeteistkümnenda sajandi lõpul läks kuid rattide alaliidu istliku marati impeeriumi kontrolli alla. Ka see impeerium oli väga võimas, see impeerium ühel hetkel haaras endasse suure osa kunagisest mogul impeeriumialast. Tippajal oli selle impeeriumi pindala enam kui kaks ja pool miljonit ruutkilomeetrit. Hõlmas suurt osa tänapäeva India keskepõhjaosast ja selle impeeriumi osaks oli siis jah, kuid rati ala. Aga kui eelnev impeerium oli olnud islamiusuline, siis marati impeerium oli hindu istlik. Se maradi impeeriumi keskus asus tänapäeva maha Rastre osariigis. Selle impeeriumi peamine jõud olid siis maradid maha Rostra osariigi elanikud. Kutse rati osariigi jaoks oli positiivne see, et 18. sajandi teisest poolest alates radi impeerium toimis paljuski konföderatsiooni piirkonna erinevatel osadel olid küllalt palju iseseisvust küllalt palju võimu kohalikke asju ajada ja see aitas, kus rati piirkonna arengule kaasa. Sest kutsa rati piirkonnas oli selliseid pool iseseisvaid riike käsi. 1775. aastal alustas Briti Ida-India Kompanii sõjategevust Marati impeeriumi vastu. Inglaste ja Moradi impeeriumi vahel toimus mitmeid sõdu 19. sajandi algul. Nende sõdade tulemusena läksidki Charati alad siis Briti Ida-India Kompanii võimu alla ja inglaste võimsale kutse ratid alal kestis kuni 1947. aastani välja. Nii nagu mitmel pool mujal Indias, nii ka kutserottide aladel. Osa kohalikke ülikuid nägi, et inglaste vastu ei ole mõtet võidelda. Osa nendest kohalikest ülikutest püüdis inglastega kokkuleppele jõuda. Osa nendes vandus truudust inglastele. See aga tähendas seda, et inglased jätsid kohaliku võimu suuresti just nimelt nende kohalike ülikute alla. Seal loodis mitmeid vürsti riigikesi, et vürsti riigikesed olid küll sõltuvuses loomulikult inglaste võimust, aga oma kohaliku piirkonna asju. Siiski suutsid need vürstiriigid valdavalt ise ajada seal, kus kohalikud ülikud olid rohkem inglaste vastu kus inglaste vastu sõditi. Need piirkonnad jäeti siis rohkem inglaste otse kontrolli all. India iseseisvus 1947. aastal ja kui Charatide ala valdavalt, siis jäi Bombay osariigivõimu alla. See osariik hõlmas enamuse, kuid rati osariigist ja enamuse maha Rastra osariigist mis on võib-olla huvitav tõesele Pompei osariigi alla ei pandud mitte väga lähedasi sugulusrahvaid vaid pandi rahvad, kes on ka suguluses, aga kelle sugulus ei ole siiski nii lähedane. Kui kutsa, rati, osariik oleks ühendatud Rasjastani osariigiga siis oleks ühe osariigi alla jäetud tõesti väga lähedased rahvad. Aga see, et kuid rati aladi maha Rostra alad kokku pandi, see näitab seda, et rahvuste selline omavaheline sugulusomavaheline läbikäimine osariikide piiride mahamärkimisel väga oluline Indias ei olnud. Samas võib öelda niimoodi, et kutsun rati, osariigi jaoks oli see kasulik, et nad ühendati just nimelt maha Rastra piirkonnaga, mitte aga ratsiastani piirkonnaga. Sest maha Rastra piirkonnas asus Bombay linn siis mida me tänapäeval tunneme? Mumbaina see on piirkond, mis Indias on ikkagi väga pikk ka aega olnud, majanduslikult vägagi tähtis piirkond. Ja asumine selles Pompei osariigis andis quiczarati majanduslikule arengule vägagi palju kaasa aga kuna selles osariigis olid väga selgelt eristunud erinevad rahvusrühmad, siis 1960. aastal jagati Bombay osariik kaheks. Jagati siis põhja pool asuvaks, kuid rati osariigiks ja lõuna pool asuvaks maha Rastra osariigiks. Nii et kui sa rati osariik, siis jah, eksisteerib aastast 1960. Selle osariigi pealinn oli algul Ahmedabaad. Seal on siis selle osariigi suurim linn. Aga 1970. aastal viidi pealinn üle kandinagaari ja see on nüüd linn, mis on suuresti just nimelt rajatudki, kuid rati osariigi pealinnaks. 2001. aastal oli Kutšarati osariigis väga tugev maavärin. Selle tugevuseks mõõdeti 7,7 magnituudi Richteri skaalal ja selle maavärina tagajärjel hukkus enam kui 20000 inimest. Vigastada sai enam kui 160000 inimest ja maavärina tagajärjel hävis umbes 400000 hoonet. 2002. aastal oli Kutšarati osariik jällegi negatiivsete sündmuste keskmes. Siis puhkes vägivaldne vastasseis, hindu istidak ja islamiusuliste vahel. Ja selle vägivalla käigus hävitati küllalt palju islamiusuliste vara. Vägivalla käigus umbes 1000 inimest hukkus ja, ja kusjuures kui seal rati osariigist alguse saanud vägivald leviska India teistesse osariikidesse, kuidas kutserätti osariiki juhitakse, kuid rati osariiki juhib kohalik parlament selles parlamendis on 182 kohta, valitakse viieks aastaks. Aga selle parlamendi valimissüsteem on hästi keeruline. Osariigi täidesaatvat võimujuhile peaminister ja kuid rati osariik on täna India üks kõige edukamaid osariik majanduslikus mõttes üks kõige arenenumaid osariike üldse selles osariigis näiteks sisemajanduse kogutoodang elaniku kohta on oluliselt kõrgem kui Indias tervikuna. Kui sa rati osariigis on küllalt palju erinevaid maavarasid, seal leiduv kipsi, mangaani, pruunsütt, boksiiti, lubjakivipäeva kivi, kui sa radi osariigis toodetakse peaaegu 98 protsenti India soodast ja peaaegu neli viiendikku India soolast. Kuid sa rati. Osariigis on alates 1990.-st aastast olnud pidevalt väga kõrge majanduskasv küllalt paljudel aastatel, see majanduskasv on ületanud kümmet protsenti aastas. Tööpuudus on kui sa roti osariigis India üks madalamaid. See tööpuudus on aeg-ajalt ühe protsendi lähedal, kui seal osariigis tegutseb mitmesuguseid suuri korporatsioone. Aga seal tegutseb ka mitmeid rahvusvahelisi korporatsioone. Ja kui sa roti osariigi majandusvabadusi peetakse väga headeks öeldakse, et majandus vabadustelt on quiczarati osariik Indias teisel kohal osariikide seas kuid rati osariigis on väga mitmekülgne tööstus. Seal on naftarafineerimistehased aga kui ratist toodetaksegi maagaasi küllalt palju naftakeemiatooteid, tekstiilitooteid, ehitusmaterjale, ravimeid, aga ka näiteks sõiduautosid. Kuid rati osariigis asub India ainus suur vedelate keemiliste ainete sadam. Seal asub mitu vedelgaasiterminali. Ja kus sa rati osariik on ka ainus osariik Indias kus on küllaltki pikk maagaasitrasside võrgustik. Kuid radi osariik on India mõistes ka selles mõttes eriline, et peaaegu 99 protsenti selle osariigi asustatud punktidest on ühendatud aastaringselt kasutatavate teedega. Indias on väga palju piirkondi, kus on asustatud punkte, mis talvisel perioodil teedega ühendatud ei ole või mis vihmasel perioodil ei ole teedega ühendatud. Aga kui sa radi osariigis ja väga suur enamus asustatud punktidest on aastaringselt teedega ühendatud, kusjuures väga suur osa, kui sa rotiteedest on kõvakattega ja enamikes quiczarati asustatud punktides, sealhulgas enamikes, kuid rati külades on olemas elektriühendus. No see ei ole selles mõttes imekspandav, et kuid rati osariik on täna vist ainus osariik Indias kus elektrit toodetakse rohkem kui osariigis endas vaja läheb. Ehk siis, kui sa rati, osariik müüb elektrienergiat naaberosariikidele ja kui sa roti osa riigi elektritootmises vägagi tähtsal kohal on taastuvenergia allikad muuhulgas seal osariigis on küllalt palju päikeseelektrijaamu. Ja neid päikeseelektrijaamu on viimastel aastatel ehitatud selles mõttes vägagi targalt. Et arvestades selle osariigi suurt rahvastiku tihedust arvestades seda, et vaba maad on väga vähe siis osa nendest päikesepaneelidest paigutatakse veekanalite kohale. Kuid rati osariik on nimelt vägagi kuiv piirkond. Mõnel pool selle osariigi aladel leidub pool kõrbeid ja, ja tänu sellele, et see osariik on väga kuiv, on seal küllaltki tihe kanalite võrgustik ja mõnes piirkonnas jah, siis nende kanalite peale paigutatakse päikesepaneelid, kui sa rati osariigis on väga kõrgel tasemel põllumajandus ja seda vaatamata asjaolule, et see veenappus on seal kohati päris suur. Kusjuures vee nappus on selles mõttes muutumas probleemiks, et, et need kanalid, mis seal asuvad, kasutavad paljuski põhjavett ja mõnes piirkonnas on siis põhjavee nappus muutunud või lähiajal muutumas tõsiseks probleemiks, mida seal kasvatatakse, kasvatatakse küllalt palju riisi, maisi, nisumaapähklit, datleid, banaane, suhkruroogu, kartulit, tomateid ja nii edasi ja nii edasi, kusjuures põllumajandustoodang ka viimastel aastatel järjest kasvav. Indias on küllalt palju piirkondi, kus maa on selles mõttes täiesti ära kurnatud. Et põllumajandustoodang väheneb, aga Kutšaratia osariik on ka viimastel aastatel suutnud põllumajandustoodangumahtu kasvatada. Loomadest on kuid rati osariigis kõige tähtsamal kohal veised eeskätt kasvatatakse piimakarja ja piimatootmine ongi kussarati osariigis väga tähtis. Ja, kuid rotid joovad vägagi palju just nimelt piima. Kuid seal rati osariigi edukas põllumajandus põhineb mitmesugustel faktoritel. Ühest küljest, osariik asub vägagi erinevates klimaatilistes tingimustes kus rati aladel loendatakse isegi kaheksa erinevad klimaatilised tsooni ja see tähendab seda, et osariigi erinevates piirkondades on võimalik kasvatada väga erinevaid põllukultuure. Aga väga tähtis on ka see, et kui sa radis, on väga heal tasemel põllumajandusharidus ja seal tegeletakse ka põllumajandusliku teadusega, kus rati osariigis on mitu kõrgkooli, mis ongi just nimelt üksnes põllumajanduskõrgkoolis. Põllumajanduse arengule aitab kaasa ka see, et kui sa rati, põllumajandus põhineb paljuski ühistutel. Indias võeti juba 50.-te aastate algul suund põllumajandusühistutele. Mõnes piirkonnas saavutasid ühistud edu, mõnes piirkonnas ei suudetud eriti ühistuid luua. Aga kutsa, rati osariik on, on selline osariik, kus põllumajandusühistud on suured ja tugevad ja põllumajanduspaljuski just nimelt baseerubki. Nendel ühistud ehk siis kõikvõimalikud erinevad väikesed tootjad on ühinenud suurtesse ühistutesse ja suurtesse ühistutesse. Ühinemine tähendab ka seda, et need ühistud mitte ainult, et ei tooda, vaid need ühistud ka müüvad oma toodangut ja müüvad seda toodangut ka lõpptarbijale, mis tähendab seda, et kas kaubanduse vaheltkasu ei lähe kusagile mujale, vaid ka see jääb ühistutele. Kui see räti osariik Canindes eriline ka selle poolest, et seal kehtib alkoholikeeld. See keeld kehtib juba 1960.-st aastast kui osanik moodustati, kusjuures alkoholikeeld on küllaltki karm, seal on küllaltki karmid karistused. Samas seda salaalkoholi liigub Roti osariigis küllalt palju. See on tõsine probleem ja salaalkoholi tõttu on küllalt tavalised alkoholimürgitused ja salaalkoholi tõttu. Igal aastal sureb palju inimesi. Täna on minu teada, kus rati osariik, ainus osariik Indias, kus mürgise salaalkoholi levitamise eest sellega kauplemise eest on ette nähtud surmanuhtlus. Kui tuntud on Kutcher räti osariike turismi kohana kuid sorati osariigis on täiesti arvestatav turism. Aastas külastab osariiki miljoneid turiste. Ent enamus nendest turistidest on täna siiski India siseturistid. Rahvusvahelist turismi me täna veel väga palju ei ole. Samas kui sa rati osariigis on olemas täiesti eeldused ka rahvusvahelise turismi laiemaks levikuks sest osariigis on palju erinevaid arhitektuurimälestisi ja osariigis on küllalt huvitav loodusosa riigi territooriumist umbes seitse protsenti on kaetud metsaga. Eesti mõistesse seitse protsenti on tõepoolest väga vähe. Eestis on ju enam kui pool territooriumist kaetud metsaga aga India mõistes seitse protsenti. Metsaalasid ei olegi nii väga vähe. Looduse poolest on kuid rati osariik. Huvitav seetõttu, et see on ainus paik maailmas, kus looduslikult elavad Aasia lõvid. Aasia lõvi on ka, kus seal rati osariigi ametlik rahvusloom kui see rottidest ja kuid rati osariigist rääkides võib rääkida väga palju positiivset. Ent selles osariigis on ka mitmeid väga negatiivseid nähtusi, kuid rati osariik paistab Indias silma selle poolest, et seal võrreldes meestega on suhteliselt vähe naisi. 1000 mehe kohta tuleb ainult natukene enam kui 900 naist. Mõned aastad tagasi oli see 918 naist 1000 mehe kohta ja see näitaja on üks madalamaid Indias. Naisi on osariigis suhteliselt vähe, kusjuures naiste olukord ei ole kiita. Me oleme võib-olla harjunud sellega, et islamiusulistest maades paljude naiste olukord on raske, mõnedes islamiriikides isegi väga hull. Aga ega Indias ka paljudes piirkondades naiste olukord väga hea ei ole. Erandiks ei ole siin ka, kuid rati osariik eeskätt, kuid sa rati osariigi maapiirkonnas. Nendes piirkondades tüdrukute sünd ei ole väga oodatud. Tüdrukut pannakse väga noorelt mehele. Abiellumiseks peavad tüdrukute lähisugulased maksma peigmehe lähisugulastele. Naisi koheldakse halvasti. Naiste peksmine on vägagi levinud traditsioon. Kusjuures, kõige hullem on see, et küllalt palju on selliseid naisi, kes leiavad, et teatud juhtudel on naiste peksmine täiesti õigustatud kuid rati osariigis on küllalt levinud ka naiste vägistamine ja nii nagu kogu Indias on ta kussa rati osariigis tegelikult alles kõige viimastel aastatel hakatud sellele naistevastase vägivalla probleemile tõsisemat tähelepanu juhtinud Need probleemid ei ole ta ainult islamiusuliste seas, vaid on väga selgelt olemas ka hindu istlike quiczaratide seas. Möödunud aasta märtsikuus ilmus uudis selle kohta, et kui Charati osariigis vadi külas toimus massipulm, kuna Vadja külanaised on ammustest aegadest peale töötanud prostituuti täna siis loodetakse, et kui küla noored tüdrukud varakult mehele panna ei hakanud käima oma ema jalajälgedes ei hakka prostituutideks. Selles mõttes on olukord keeruline, et ühest küljest Need naised on nagu alaväärtustatud ja teisest küljest nad teenivad prostitutsiooniga raha, sest ega naistel ei ole seal tööjõuturul läbi lüüa ka mitte väga lihtne. Kui roti osariik on ka India üks kõige indust realiseeritumaid osariik see tähendab seda, et meestel on seal erinevates tööstusharudes tööd suhteliselt palju aga naiste jaoks tööd selgelt napib, siis osa naisi tõesti leiavad, et prostitutsiooniga on kõige lihtsam endale elatist teenida. Õnneks on kutsa rati osariigis prostitutsiooni vastu viimastel aegadel püütud nagu rohkem välja astuda ja muuhulgas siis selle prostitutsiooni vastu võitlemine algab juba pihta koolist. Et need naised, kes saavad siiski korralikul tasemel kooliharidust nende puhul on see lootus, et nad prostituudiks ei hakka siiski suurem. Kui India erinevates osades on väga palju erinevaid probleeme, on usulisi probleeme, on erinevate rahvustevahelisi probleeme, on ökoloogilisi probleeme, siis kutsa, rotti, osariigi puhul võib küll öelda, et kõrvuti usu konfliktidega on selles osariigis kõige tõsisemaks probleemiks naiste olukord. Kuulsite järjekordset saadet sarjas riigita rahvas. Saate tegid Andrus Mölder ja Marje Lenk.