Enne kui asuda tänase saate teema juurde, tahaksin kõigile lugupeetud kuulajaile soovida head ja õnnelikku uut aastat. Algava aasta esimeses saates džässisõpradele võtame vaatluse alla möödunud aasta silmapaistvamad džässmuusikud tuginedes ajakirja taunbid traditsioonilisele kriitikute ring küsitlusele. Selle ringküsitluse raames selgitatakse välja erinevate alade kolm parimat tunnustatud muusikut ja kolm silmapaistvamad uustulnukat. Tehkem algust suurte orkestrit ega kus järjekordselt figureeris kolm vana tuntud nime Chuck Ellington uudi hõlman Kambeesi lüües oma hästi tuttava mängu rõõmuga kõiki nooremaid eksperimenteerivaid selles valdkonnas. Väikese näitena Wellingtoni orkestri iseloomulikust kõlast valisin populaarse pala suitsurõngad, milles kuulete soleerimast Jonny hoidschest, kes samal küsitlusel ainult saksofoni valdkonnas tuli esimeseks ja kolmandaks klannetistiks tulnu Chini Hamiltoni. Ka järgneva näitega on seotud korraga kolm momenti kõnealuselt ring küsitluselt. See on pala, mis kannab nimetust eriline ja on pärit samanimeliselt heliplaadilt, mis tunnistati aasta paremuselt teiseks. Mängib seda aasta parim väike ansambel mailis Davise kvintett. Ja on ehk isegi ülearune märkida. Davis ise tuli jällegi esikohale trumpetistide hulgas. Tenorsaksofonisoolo on inforterilt. Väikestest koosseisudest platseerus heid majandus Davise kvintetti järele John kontreini joonetcolmani ansamblid. Viimane tuli teiseks ka heliloojana, kuna esikoha sai jällegi sel alal oodatult Ellington. Kolmas aga oli Solonius Monk. Muide on pidevalt vaieldud selle üle, kes on džässis tähtsam kas helilooja või arranžeerija. Väidetakse, et kõik silmapaistvad arranžeerija toon siin ühtlasi tugevad heliloojad ja et erinevalt teistest žanritest ütleb džässis viimase, enamikus ka otsustava sõna just arranžeerija. Mulle isiklikult on küll väga sümpaatne näiteks Ellingtoni tüüpi helilooja, kes on ise suurepärane arranžeerija. Sel alal tunnistati ta seekord teiseks. Kuid raske oleks ka vastu vaielda, et arranžeerija degrupis esimeseks tulnud Chill Evans poleks suuteline mis tahes viisikest džässorkestrile suupäraseks maiuspalaks tegema. Ühe näitena Chilli Evansi varasemate aastate arranžeeringutes võib tuua John Benson proksi teemale loodud omapärase kõlaga džässpala, kus lendavat flamingod, milles tromboonisoolot esitab Chimineppe. Viimane esines muide viie aasta eest koos orkestriga ka Nõukogude liidus. Nüüd aga lühidalt solistidest, nagu märkisin, tuli trumpetistidest esimeseks Mailsteemis. Teine olid isegi lesbi, kolmas Klaaterry, kelle mängus veetleb ohjeldamatu elurõõm ja huumorimeel, mis alati kannustavad tema fantaasiaküllast vaimu. Kuulake teda. Keerimekvaarlandi orkestrisolistina palas. Tore vanaluuderohi, mis on pärit Frank Lutheri populaarsest muusikalist. Kuidas saavutada edu äri alal ilma? Trombonistidest osutus parimaks JFK Johnson, kes juba viimasel kahel aastakümnel ei salli teisi jumalaid oma kõrval. Talle järgnesid sümpaatne poprockmeier ja uus nimi rež Monkur, kolmas. Meenutagem Joe Johnsoni stiili katkendiga kontserdilt koostangetsiga. Palaval meerija Khani meeletu rütm. Ainult saksofoni tšempioni Johni otseseid me juba kuulsime, nagu märkisin, tuli teiseks hoonetcolman, kolmandaks aga märgiti Jack'i Mcliin. Omamoodi üllatuseks oli uustulnukate hulgas Leida liig konitsi nime, keda mäletame ühena jaheda džässi rajajatest ja kes omal ajal oli Charlie paakeri anti poodiks ja iseseisva koolkonna rajajaks oma instrumendid. Ilmselt on tegemist liigunitsi Kambekiga, mida võib ainult tervitada, meenutades tema mänguaastat viis tagasi. Nii kõlas temalt siis Freya Johnsoni pala. Mäletan aprilli. Tenorsaksofoni esines tuntud kolm suurt rivaali John koltrein, soni Rollins ja Stan Getz. Igaüks neist mees oma näo ja oma moega. Vahest on meil kõige vähem mängitud rollinsid, sellepärast siinkohal katkenud õlkinsi palast kaugel idas, kus kõlab tema mahlakas tenorsaksofon. Baritonsaksofonist nägime Ringküsitluse esimese kolmena, Ellingtoni orkestri põlist liiget, Harrikaanid populaarset Cherry malligani ja Pepper hädamsid. Pole liigne märkida, et Cheri malligan on aastail 1954 kuni 64 baritonsaksofoni tulnud võitjaks peaaegu kõigil korraldatud ankeetidel. Ja vaevalt ta nii kergesti kauaks oma praeguse hinnatava teise kohaga lepib. Kuulake temalt katkendit, Milleri Öörni palast. Klarnetimängijatest figureerivad esimese kolmena vanemad muusikud Piivi raskel, kes möödunud aastal sai kuuekümneseks 44 aastane Padide Franco ja viiekümnene Jimi Hamilton, keda eespool juba kuulasime. Uustulnukate hulgas aga võime leida Edmond hooli ja Albert Nikolase nime, kes oma vastavalt 65 ja 66 eluaastaga on juba džässmuusikaajaloo elavad tunnistajad. Sellest hoolimata on näiteks Edmund hool teinud kaasa tugevaid stiilimuutusi ja mängis kuue aasta eest Tšehhoslovakkias koos Gustav broomi orkestriga. Niimoodi. See oli fööni populaarne George Braun ja Benny Goodman oli sel puhul hoolile tugevaid laene teinud. Ise taha, aga viimasel ajal kriitikute soosingut enam ei naudi. Flööt on džässiinstrumendiks kujunenud suhteliselt hilja, kuid tänapäeval mängivad seda väga paljud saksofonistiga ja nii on ka kõik esile tõstetud flöödimängijat kõrval profiili poolest saksofoni istid. Esimese kolmiku hulka tulid Roland Köök, James muudi Juuseplatiiv. Väikese näitena palun aga kuulata körkilt ta enda pala müstiline unistus, milles ta alguses mängib flööti. Lõpus aga puhub korraga kolme puhkpillioboed, tenorsaksofoni ja veel üht pasunat, mis kannab nime Stridž. Saateansamblis on kaastegev Elvin Jounskes, trummimängijate hulgas tuli esikohale Tony Williamsi ja padi Richie. Märkigem, et Roland köögile tuli esikoht ka niinimetatud mitmesuguste instrumentide rubriigis, kus teiseks tuli John koltrein sopransaksofoni ja kolmandaks staff, mis viiulil. Pianistidest polnud üllatuseks Ville Evansi ja Oscar Petersoni nimede esimese kolme hulgas. Kuid kindlasti oli üllatuseks ööl esikoht. On ta ju vahepeal olnud arvestatav juba rohkem ajaloolise figuurina kaasaegsel džäss, pianismi rajajana, mitte enam noortele kardetava konkurendina klaveri taga. Huvitav oleks teada, kas suudab Hainska järgneval korral sama tähelepanu võita. Mis puutub eemansisse ja Petersoni, siis vaevalt need kaks niipea noorematele alla vannuvad. Kuulake väikese näitena Piitersonilt pluusi ta oma teemal. Kontrabassil on rei Braun, kes hääletati teiseks Charlie mingisuguse järel ja Richard Davis ees. Veel on jäänud kolm instrumenti vibrofon, orel ja kitarr. Vibrofoni parimaks esindajaks loeti Mil Jackson, kellele järgnesid povi Hatšerson ja selle pilliveteran Lionel Hampton kes viimase kahe-kolmekümne aastaga kuigi oluliselt. Organistidest on juba rida aastaid suurima tähelepanu fookuses Chimismis. Teiseks hääletati seekord Shirley Scott, kolmandaks aga valdil Davis, kellelt kuulete katkendit poltilisi palast. Täpiline. Kitarristide seekordse kolmiku taon peeti 1966. aasta kriitikute ringküsitlusel moodustasid Vuess Montgomery Chim hool ja geni paral. Meie väike näide aga on pärit Chim hoolilt. Ja päris lõpuks veel lauljad. Meestest oli igavene esimene Louis Armstrong, teine Ray Charles ja kolmas bluusilaulja Jimmy verespoon. Nii nagu Louis Armstrong on Carey Charles tugev instrumentalist mitte ainult laulja. Tema mängu klaveril, orelil ja altsaksofoni pole vähem huvitav kuulata kui tema laulu. Praegu aga väike vokaalne näide. Huumoriküllane olustikust seenike klubis. Vaevalt võiks ka oletada, et Ella Fitzgerald mõne teise džässlauljatari varju jääb, ütles kord tuntud laulja Bing Crosby. Ükskõik, kas mees, naine või laps, kõigist parim laulja on ikka Ella. Nii arvasid kriitikud ka seekord, jättes teisele kohale sääravooni kolmandale kaanel mägree. Koos kaund Peisi orkestriga laulab Ella Fitzgerald Chimmimadžuubopulaarset laulu tänava päikesepoolsel küljel. Ansamblites sai suurima arvu hääli tablzixof päris jättes selja taha Swinglisse hingesid ja stipluzingersid. Muide, oli see ka ainuke rubriik, kus uusi talente ei leitud olevat. Nii on siis tänase saate lõpuks veel sõna ansamblil tablzixow päris kilesbi pala O. Nii palju siis tänaseks möödunud aasta silmapaistvamaid sassi solistidest olgu veel huvitava faktina märgitud, et 24-st alast tulid 21-l esikohale neegrid ainult arranžeerija, Chill, Evans, klarnet, Hizbivi, raskel ja viimati kuuldud lauluansambel tõid võidupunkte valgete muusikutega autosse. Kahe nädala pärast vestleme Rootsi džässmuusikast. Seniks jälle kuulmiseni.