Elameeto KK. Rameeto kerise ja kaminakõneluse. Tere õhtust, kutsun jälle kõiki osa võtma meie viimasest kõnelusest kamina ees. Läheme siis kaminajuttudega edasi ja meil vist oli täna võetud teemaks, ühendame kirjandust saunaga, teatrirahval kõikidel teistel ka kindlasti kiviseid, rändaja, kuulsad saunalised, Lions veel Lutsu kevade kindlasti Tootsi ja siis kiire Saul, seda seda meenutada tahaks. Järvesime, ega seitsmegi vennateist saunas käimist ei tahaks meenutada, neil põles saun maani maha ja nad pidid 20 versta palja tagumikuga jooksma. Talve ajal see ei olnud just eriti mõnus. Ise küll Tartusse ei tahaks joosta. Esimesele riis verst oleksid vabalt hästi, nad olid karastatud, aga järgmised 15, need läksid kindlasti raskustega. Saun ja kirjandus on minu meelest kaunis vaba teema, sellepärast tema algab juba väga vanast põlvest peale juba rahvalauludes, saunast ja nüüd mõnda regivärsse ei tule kohe paugupealt meelde, aga meie kandist lauldi üht hilisemat järel tehtud laulu, mida lauldi viisil, et minge üles mägedele ja see umbes oli nii, et minge üles lava peale leili kuumaõhule, seal on kapa valmis pandud täitsa sooja veega. Võta vihtjaleica pihta, anna vati kehale ja siis hüüdke lavalt alla leili juurde, lisage. Hendrik Adamsoni luuletus puulba õdak minu arvates väga nii ilusasti mõnusasti kirjutanud. Liigtuli kõõm Anu nüüd satabkiindrust alla ei kistu enne Jaanikunak pääle taht. Koit tihel tahab pesta hüükest valla noor olla igatsus, son sängi, Pätsin, vaht, san balanu all vihupulba, õdak, läheb vussest lõunudki töö päeve, Igi tolm. Nahkhiiri valge rööva pääle võtta, poiss, sporgen maha. Käsen juba kolm koostöö tüdruku, kes tullu vahtima linde ja peo peal tõisile edes Annavee Neist mõnel vaevalt meste vastu rindu ja tõstel suure ploomi varratse. Kun nisa otsan, Vabare on valmis ja silmin sõnajala Häidznevee. Kes peris paljas, kellel viht seal all, mis somb varjujäänu. Ei mäleta. See saun on ikka nii päris kirjalikke vannud köiki, kes on ise saunu ehitanud ja kes on temast kirjutanud, eks ta ole siin pärasti. No krossi saunamäe vist ka mäletame kõik Kasaunastele paralleelkohtutes, kus see sauna demokraati ja kõik, et saunas on kõikli kindralid ja soldatid ja direk, tuharaid ja töömehed nii ühel pulga peal ja see on vist kaik sauna ilus külge, seda kirjamehed jah juba ära märkinud ammugi ütleme Soome ja Eesti kirjandus võib vist nii uhkustada sellega küll, et võib-olla sauna teemat me kõige rohkem on käsitletud, kuna Saunistusele neil väga populaarne on. Kas mujal ma ei ole nii kompetentne, kas mujal tähendab sealmaal, kus sauna ei tuntav? Ei armasta, seal vist ikka ei ole sellist kirjandust vastu panna? Ei tea jah, vist põhjamaa kirjandust, asi on rohkem ja norra lastel vist on kas seal kuskil suuremates romaanides Põhjamaade elanikesse sauna teema, et minu meelest on see väga tore sesse sauna teema annab ikka nii, nagu me juba kuulsime seni väga toredaid ütlemisi ja kas või näiteks Smuuli järvesuu poiste brigaad seal pikalt pikalt ja seal on tore kirjeldus saunas käimisest ja kõvast leilivõtmises. Mul on siin käes Juhan Smuuli järvesuu poistebrigaadist sauna kohta, et meie tänase sealhulgas võib samade sõnadega ütelda. Oi eesti saun ei ole sarnast nagu sina kogu ilma peal. Sa oled tuline ja armas, sa oled tuline ja hea. Meie saun on, eks ole, samasugune, vist. Tuli Marran mõningaid täiustus, seetõttu oli ta siiski tulisem kui järve su poistel ja siin on hulka aega juba mööda, kui Juhan Smuul selle poeemi kirjutas. Aeglane aeg on edasi läinud ja ma arvan, kuumuse linu asutise juhataja tegi mulle ülesandeks kõik Eestimaa sammalt läbi käia ja tuleva aastaks teha üks kõige parem saunaprojekt, mis lööks needsamad praegused kõik üle. Agarad, teen seda ja, ja püüan kõike paremat igalt poolt tähele panna. Kas protsentuaalselt teavad palju läbi kõige toredam? No raske ütelda neid kolle ahist, umbes sauru tuleb nagu seeni vihma ajal, nüüd igal pool, kus sa kuuled, mõni tuttav jälle ehitatakse sauna, võib-olla, et neid kõiki ei jõua, tuleb läbi käima hakanud, viimasel aastal ikka on ühteteist hellitatud küll Rakvere kanti irve küll jahiloss null paide kanti samuti paljudel ju maha jäänud, aga peab ütlema Paide meestel au anda, et üht-teist on siiski tehtud, praegu sovhoosis on saun olemas, kolhoosikeskused ehitavad olla kuulda isegi Marrandi. Estonia kolhoosis on sauna ehitamisega algust teinud. Seda peaks kontrollima õige. Ja siin on veel jaa, kiris suits, laule praksu ja must kui väike põrgusuu. Ja leil kui halli täku saba käib pahisedes kõrgele ja neid on teisigi, kui luuletuskogusid hakata sirvima, neljane, mitmel luuletajal on. Ja mina ka proovisin siin ühe teha, aga selg sündisin, lõpp sündis siinsamas mändide all ja umbes samas vaimus tuli välja, kui see, minge üles mägedele, järgedest. Hinda ta õnnetuseks juhtub nüüd Adamsoni luuletusega nii natukene paralleelne olema, kasvanud pärast sauna, see asi, aga kui võrkiva krossil ja smoolil ja teistele on see leilivõtmine on juba ära kulutatud, siis võib seda sauna järgselt tunneta neid natukene. Võib-olla või tal on vist üks voorused seal esiettekandes praegu kõlab, näeksin sellel õhtul kõik ilmamärgid, eriviisi end näitavad ikka. Naine ulatab puhta särgi ja vaatab sind lootusrikkalt, nagu oleksid noorem ja suurem või nagu läheneks kevad. Pehmeks hautatud karva juured. Nii narrilt ei sügelenud. Veri ladusa kaarega keerleb ja iga liikme sees mühab. Aga ise sa oled leebe, kui pikemal riigipühal. Paned tähelelindu ja lille ja sisust taas eristad koorit jõudsid koju külla hulga hiljem, kuid vilistab torevatoori. Annad lahkesti naise kätte oma patuse pesupauna ja leiad, et kõigest ette on käia kord soome saunas. Ai tüma saunategijale. Aitüma sauna kütjale. Aitüma veetoojale, aitüma vihaandjale. Ja veel kord kutsub lama. Ja veel kord kütab keris õhu kuumaks. Palavaks läheb jah. Tari saunalaval. 105 kraad lüüakse munad ületama kanamunad. Valmis ka jaja ära. Õhku vaja. Järgmine järve järve voog koosneb mikrofoni kinni. Praegu on aga 30 ja neli. Aine oli ka 45 ja aga näed, kui leili Gescani kohe temperatuur alaneb. Järgmine järgmine, näed, viies ja kuues kord tugevat kätes haru. Robinson hüppab. Hoida. Tule aga sisse. Ja ometi peab ütlema, et ega järv polegi päris soe, ei ole. Ettevaatust, siin on jälle astmed. See kottpime on. Jah, laul ütleb küll niimoodi, aga, aga tõele au andes pole isegi ühtegi neiut. Viimane lavalkäik ja viimane suplus juba üsna jahedas järves on tehtud. Mehed on rahul, õetavad, ümarad ja leebed. Nad on praegu kõige parimad mehed. Nad on nõus kõike tegema ja kõike andestama. Vaim on värske ja ihu puhas. Rameeto kerise ja kaminakõnelused on seks korraks lõppenud. Meie mõnusast saunaõhtust jutupuhumisest võtsid osa doktor Rudolf Markovitš, kirjanik Tõnis Lehtmets, ajalehe Edasi vastutav sekretär August Luur, spordilehe korrespondent Olev Türn, Vanemuise teatri näitlejad Lembit Eelmäe ja Evald Tordik Väino Nemvalts ott Leesik ja Tartu näidissovhoosi peavitarst Olav loolaid. Keris ja kaminaga asusid viimati nimetatud asutuse karijärve saunas kollase metsa vahel tumedajärve kaldal. Edaspidi kutsume teid jälle rameeto kerise ja kaminakõnelustele siis juba uue temaatikaga. Seekord aga kõikidele aite. Lugupeetud kuulajad. Kui olete edaspidiseks päri, siis palun andke meile teada vanal aadressil. Praegu aga soovib Promeetodeile mõnusat tuju. Kuulmiseni.