Tere, Nende kevadiste helide saatel on alanud õhtu džäss, kus meiega on Uno Naissoo muusika ka ja Tõnu Naissoo aitab meenutada isa tegemisi tema 80. sünniaastapäeva künnisel. Uno Naissoo oli päikseline inimene, siis alustuseks on kõlamas üks kevadine lugu kahes variandis ja sellel nimeks kevad ehk kevade laul. Esitajaks Tõnu Naissoo Trio? Jah, ansambel Kollas. Ilus on. Surra. Päikest asjakesi laagri altareid, osa on kuulda. Ei paista veel ei osata. Ka. Rohkem põnevale kaebrake arengu. No. Mis seal salata? Ka kätte? Nõnda laulis siis kollaaž oma tegevuse algusaegadel ja pean siia lisama, et siin laulis ka Kersti Naissoo ja kui ma väga ei eksi, siis ikkagi olid see sina tänu, kes mängis seal klaverit, on sul meeles selle loo salvestamine? No täpselt ei mäleta, aga kus aastal 1968 siis ma olin juba kollaaži saateansamblis. Nii et ma arvan küll nagu alguse dominendil hoidmine, nagu oleks mulle omane. Ja sinu isa sünniaastat, ma usun, et ei tähista, et mitte ainult märtsis, vaid kogu aasta ja tema laulud kõlavad täna ja kõlavat kindlasti ka paarikümne aasta pärast ja võib-olla ka 100 aasta pärast. Ja Uno Naissoo on kirjutanud üle 500 ühiku kui nii-öelda laule, lugusid, muusikat, et igasuguseks otstarbeks, aga tema instrumentaalmuusikat on tänapäeval natukene vähem võimalus mängida ja võib-olla täna siis selles saates natukene parandame seda viga. Aga omal ajal muidugi Uno Naissoo muusikat tunti mitte ainult siin Eestis, vaid väga hästi tunti seda ka väljaspool Eestit ja näiteks üleliidulise raadio tunnusmeloodia. Kui ma ei eksi, oli siis kumb see oli rahvatoonis eesti tants? Eesti tants, ma arvan Ja see eesti tants oli ka ansambel Estonia tunnusmeloodia et nad käisid sellega esinemas mitmel pool väljaspool suurt liitugi ja ma arvan, et pärast moment ära kuulata, et kes seal kõik mängisid. Raivo Tammik ja Aleksander Rjabov ja. Kontrabassil oli toomingas, mulle tulen see ees ning igaüks meelde. Ja Riho Joonas oli trummidel, kui mälu ei peta. Ja neid ei ole siin täpselt kirja pandud, aga loodame, et see nii ost oli. Uno Naissoo on oma elu jooksul jõudnud nõnda palju ära teha, et me tänases saates sellest kõigest ei jõua rääkida, aga lühiülevaade siiski nii-öelda ankeet, et mida Uno Naissoo teinud sünnidaatumid siis 25. märts 1928 kuni viies jaanuar 1980. Uno Naissoo on siis džässi edendaja, helilooja ja palju muud veel. Ta asutas 49. aastal, kui džäss oli ametlikult keelatud ansamblis Swing klapp. 49. aastal oli ta ka Tallinnas toimunud esimese džässifestivali üks algataja tajaid. 52. aastal juba lõpetas ta konservatooriumi helilooja Heino Elleri õpilasena. Ta mängis ansamblites rütmikut, stuudio kaheksa ronoomi ja mitmetes teistes. Ja ta mängis paljusid instrumente nagu klaver, akordion, kontra paisalt Horn, ventiil tromboon ja mine tea, võib-olla mõnda veel. Eesti raadio meeskvartett sai alguse svinklaami, vokaal, popist, seegi on oluline näitaja. 62. aastal asutas ta heliloojate liidu eksperimentaalkoori, millest kasvas hiljem välja Tallinna kammerkoor. Ta kirjutas hulgaliselt džässiteemalisi artikleid, osales raadioid telesaadetes, algatas diskussioone Ergutav kirjutama džässi uurimusi. Kombineerida oma loomingus eesti rahvamuusikat, Ameerika vestlust džässi ja piibapi elementidega. Maisson folklooriainelist pala improvisatsioon eesti teemal kasutas oma džässi alguses signatuuriks ka üleliiduline raadio. Naiste lemmikud olid Jerry maalikandja youfriidi pruubet mailisteeris Elavik, Jerald, Oscar Peterson, stantgenton. Ta oli üks esimesi Eestis, kes innustus kogu maailmas populaarses pasanovast 60.-te aastate teisel poolel. Ta kirjutas 1969. aastal muusika populaarsemale eesti filmile viimne reliikvia 73. aastal sest ta muusikalis kirjel, mis on siiani siiski lavastamata ja 52.-st kuni 80. aastani oli ta Tallinna muusikakeskkoolis muusikateooria õppejõud ja asutas 77. aastal kergemuusikaosakonna, mis tegutseb tänaseni, kirjutas mitut jazzi, õpikut ja nii edasi, juhendas isetegevusansambleid. Kirjutas üle 500 loo. Ja seda loetelu võiks pidi jätkata. Kui palju isa kodus harjutas ja mängis ta nii, nii paljudes ansamblites, mängisin kustel siis erinevate pillide mängimises. Nojah, see on tõesti minule täielikult selline arusaamatu asi. Ega ta, ma ei mäleta küll, et oleks harjutanud ühtegi pilli, noh ma pean silmas sellist kontrabassi, klaverit siis oli selline pill nagu ventiil tromboon. Siis Walthorne Grennalt eesti keeles. No võib-olla mingi aeg, aga no ma ei tea, mina küll ei kuulnud, võib-olla olin koolis. No ja sa kõiki neid algusajaga ei mäleta ka, aga kas ta komponeeris klaveriga või kuidas ta komponeeris Nokk klaveriga ja ilmselt siis jätkas laua taga tööd, nii et neid laule mõtles ta välja küll, ilma mingi abivahendita ka mäletan, Pärnus rannas olles oli tal selline väike noodi blokaadas, mäletan siniste tumelillade kaantega. Sinna ta ikka aeg-ajalt kirjutas midagi. Harmoonia kõlastel kõrvus siis nii hästi. Ma arvan küll, armoone oli tal ilmselt tugevamaid muusikalisi komponente. Ja kui me täna tema instrumentaalmuusikast räägime, siis ta palju kirjutas oma ansamblitele estraadiorkestrile. Aga ikkagi kõige säravamaks peetakse tema seitset džässi sõiti, milledest mõnesid on ette kantud välismaal ja mõnesid jälle siin Eestimaal, et Rjabov vist oli üks selliseid, kes mitu mitugi sõitjate kandis oma ansambliga sünteesis ja. Ja Rjabovi ka, nad olid ju juba sünkoop päevilt koos olnud. Tutusson ulatub seal jah, väga kaugele juba enne seda, need ütleme, see eesti tants, mis on tegelikult ka mitme nime all imprositsioonid Eesti teemale ja ütleme, selline eesti tants on talle selline lühi, lühi, lühinimi ja ma ei tea, kuidas ta siis on sinna sattunud. Isal oli improvisatsiooni testi teemana, seal on välja kirjutatud see ka improvisatsiooniline materjal Aga meil siin all on kõlamas juba siis džässisõit number neli, mis oli igavesti populaarne teos ja siin on ta siis stuudia viis sellise ansambli esituses, kus mängis klaverit Peeter Saul. Igatahes Uno Naissoo instrumentaallood on alati selliste väga karakteeritsete kujunditega ja vahva harmooniaga ja minu meelest nad kõlavad päris kaasaegselt. Ja noh, rahvuslikus džässis on ka praegu hinnatud, nii et tema oli selle rahvusliku koolkonna nagu rajaja või väga, huvitus laadilised, sest harmooniast ja kus rahvuslikus kõik alguse sai, ma ei tea. Aga üks väikene seik, et ta mängis nagu rahvamuusika teemadel, on juba minu emalt, kes lavastas Kalevipoega ja nad käisid siin olümpiaadil ja Uno Naissoo mängis sisama ansambliga meloodiaid taha ja seal ansamblis olevat kasvatusele olnud isegi kannel. Ja siis ma tean veel, et Ustus, Agur oma mälestustes on meenutanud, et naisse võttis läbi 48. 49. aastal terve kriigi. Uuris seda väga põhjalikult, mida sina võid omalt poolt lisada, kust ta selle rahvuslikkuseni jõudis? No ma ise arvan natuke, et sellist asja, sellise mõtteliikumine lugega sellistelt muusikutelt nagu tsimidžouphri pruubek, no puugatki Lugusel Türk ja Chimmitšufieel olid trio kus mängis veel siis chime hool kitarri ja kontrabassi ja nimetatakse sellist üritusele juh lugusid, nad olid selline rahvusvaheline folk, džäss, ütleme siis rahvusvaheline selline folgi poole kaldu säskusse, õlut mindud, nende nii-öelda bluusi nootidel. See laad, mille peal mängiti, et ja see oli väga lähedane, ütleme eesti rahvamuusikale, siis eks see põhines madalal, seitsmendal võis olla ka kõrge, neljas näiteks kus sa sellist helirida kasutad, siis ta langeb kuskile sinna ka eestimaise eesti rahvaviisi kanti ja ma arvan, et võib-olla mingisugused sellised mõjutused tulid Eino Ellerilt, kes oli tema kompositsiooniõpetaja, aga Mart Saar eks see kuskilt on võib olla seotud siis ka selle konservatooriumi Ja siis veel Põhjamaade folkloor ja Jan Johanson. Jah, see oli tõesti üllatav, ma mäletan seda aastat kuskilt kuusis, kus Johanson oli oma trioga esimest korda Tallinnas festivalil ja. Ühe õhtu veetsid nad ka meil kodus ja eks ma siis mulle ikka midagi meelde, et kuidas. Isa isa pani siis mõned oma loodetaja, Johanson mängis need seal kohe maha. Täitsa hämmastav ja võib-olla jah siis selline moment, et kas see nüüd siis rahvamuusika, seda ma oskan muidugi momendil analüüsida, aga, aga no hiljem siis jah, et huvitav, et selline kokkusattumus, siis oli ka Johansoni ja isa loomingus, aga ma arvan, et see on selline ülemaailmne nähtuna kuidas jah, et jah, mingisugune esimene nii-öelda maailma muusika momendi teke, see on kindlasti ka varem olnud, aga selline eremoment lihtsalt. Maailma muusikapuhang, sest tegelikult kirjutama džässi sõidid juba mitmed juba nagu varem, et see viimane lugu, mida me kuulsime, oli aastast 64. Aga nüüd järgmine lugu jazzi süüdist number kuus, kus ta ise siin ka laulis ja mängis klaverit, aga me kuulame avalugu mälestusi kodust, kus on selline väga väga rootsilik atmosfäär. Lea siiani siinsoleeris siis kaliisiga. Uno Naissoo muusika on alati kutsunud jazzi mehi, seda omamoodi interpreteerima ja mängima ja ta kindlasti tegi koos paljudega ja terve see põlvkond, kus on pilliroog, Paulus, Naissoo, anniga ja veel palju teisi, et kõik nad mängisid rõõmuga naistemuusikat ja on sul kindlasti ka paljusid lisada. Siin N Liidust ja kaugemaltki. No Eesti muusikutest kindlasti lisaks baritonsaksofonimängijat, tants müürist ma mäletan, tema oli isalt ka lugude tellija Eredalt meeles. Ja eks inspireeris neid lugusid instrumentaallugusid kirjutama just nende festivalid, mis toimusid igal kevadel. Eks see oli ka mingi stiimul tal ja siin käisid see omakorda muusikut siis Venemaalt, Moskvast, Leningradist, kellele nendes ka neid teemasid ja ütleme seal ma võiks sellist teemat, vaata veel Kakseid, mida mängisid sellised kuulsad muusikud nagu Konstantin nossovia trompetimängija ja Aleksei suubuv saksofonimängija. Nii et ta oli ikka väga kuid ka siis laias Nõukogude liidus, toitleme eelkõige lähiringkondades, Moskvas ja Leningradis. Muidugi, Riiat ma mäletan ka ja tal oli ka kontakte. Seal oli vist selline, laulan UCLA arengut, tar, kus ta elas seal või teis, aga mäletan üksikuid selliseid kokkusaamisi, kui nad meil kodus käisid. Ja üleliidulise raadio orkester, sellest oli juba juttu, aga mul on siin käes heliplaat, kus on salvestus sellise koosseisuga nagu Giorgi garanian, Boris Reitškalov eriklass ja Elmo lööve ja lugu on rahvatoonis. Kuuekümnendatel ei möödunud ühtegi jazzi festivali, kui ei mängitud või lauldud Uno Naissoo loomingut ja lugusid ja loomulikult ka meie interpreedid inspireerisid teda ja ma arvan, et lauljatest olid need Els Himma ja ja Marju Kuut. Nojah, ma arvan ka, et esimees võib-olla varem oli Els Himma ja siis natuke hiljem Ja ma tahaks delfi maaga tänases saates laulaksetajale ammu meil siin laulnud, aga aga ma ei oska küll öelda täpselt, millised lood. Ta kirjutas Els Himmale, aga ma arvan, et meditatsioon võis olla üks nendest, aga, aga teine tore lugu on, see päev on kui rõõm ja me tunneme ju ikkagi rõõmu Uno Naissoo loomingust. Jaa, enamuste laulan kirjutatud Heldur Karmo sõnadele, nii ka see Ja muidugi klassikaks on laulnud õunalaule ka Marju Kuut ja kuulsad on ju tema salvestused siis Eesti raadio kergemuusikaorkestriga Aleksander Rjabovi juhatusel ja kellel ei mõlguks mõttes selline lugu, nagu palus pohli, punetab. Naiste lugusid laulavad heal meelel ka meie uue põlvkonna lauljad, on need siis Kaire Vilgats või Hedvig Hanson või Helin-Mari Arder või Anna Põldvee ja ma arvan, et muusikakoolis ei ei möödu küll ükski lõpueksamiga kursuse eksam, ilma et esitatakse Uno Naissoo muusikat. Sa oled ka Uno Naissoo loominguga kontserte andnud, milliste finalistidega? No ütleme nii, lähiminevikust. Võib-olla selline suurem kontsert oli Tallinna päeval aastal 2004, kus siis Vabaduse platsil oli kontsert tema loomingust. Seal oli lauljateks sellised juba väga tuntud artistid nagu nagu Vello Orumets, Uno Loop, Marju Kuut. Võib-olla nüüd mitte nüüd kõige praeguse aja sellised nooremad tähed aga siis oli ka 2006. aastal oli isadepäeva kontsert, kus oli siis enamus lugusid oli isa isa sulest ja seal olid juba siis sellised noored, näed, nii nagu Liisi Koikson, Gerli Padar. Ja siis vanaraudora oli muidugi ka Ivo Linna. Et miks tema muusikat on esitanud väga mitme põlvkonna artistid. Ja loomulikult omas ajas oli Uno Loop üks põhilisi, kes ka inspireeris, ütleme, meestest Uno Naissoo. Aga me oleme siin juba nagu noorema põlvkonna esindajate juures ja 2004. Ma ei tea, mis tähtpäev siis küll oli, aga Uno Naissoo loomingut esitleb päris palju siis Hedvig Hanson oma kontserdil koos Estonian Dream Big bändiga ja me kuuleme lugu must mees. Siis, kui on sügise sompus suitsigest korstna küsimus, looklevad leek laulab lõbusasti pliitide toad on hubased ja kõigil on soe. Tuttavaks minule ja seal me ütelda basseini kuus juba ülepäeval nägime kuulunud meile andnud. See oli üks igavesti vahva kontsert ja ja nüüd on oodata tervet rida. Teate, mis on pühendatud Uno Naissoo. Need on küll jätkare kevadhooajas Tartus ja Tallinnas siis vastavalt 27. ja 30. märtsil ja siis on ka aprillis, kuuendal aprillil siin Eesti Raadio esimeses stuudios, kus siis maisse nimelise heliloomingu konkursi paremad palad tulevad ettekandele ja loomulikult ka tema loomingu kuldvarast siis lugusid. Aga tahaksin veel mängida ühte lugu Helin-Mari Arder Ri esimeselt heliplaadilt, kus on ka hästi mitmeid Uno Naissoo lugusid ja see on siin sügisromanss, ma ei tea küll, kes seda nüüd algvariandis laulis, on sul meeles? Oli see Heidy Tamme või oli? See võis olla Heidy Tamme Agaka Marju kuutamist laulnud seda Loba. Sirelid. Kui ta v ta. Siis tuleks siis tuuled, sa. Seegi. Sirel. Neisi niideesva. Nüüd seoses Uno Naissoo 80. sünniaastapäevaga ja seoses ka Eesti vabariigi 90. aastapäevaga panid kokku uue kava isa lugudest. Mis põhimõttel sinna said valitud need lood ja laulud. No need on ikka tema sellised tuntumad lood, aga võib olla ka mitte. Tahtsin vältida võib-olla sellist luu, mis on võib-olla kõige tuntum eriti džässmuusikutele, nagu Neil päevil polnud algust. Ja ma lihtsalt pakkusin välja mõningaid lugusid lauljanna Anna põldudele ja ta siis ise vaatas, mis sobisid talle. Annan hiljaaegu lõpetanud Georg Otsa nimelise muusikakooli ja noh, ta on tegev näiteks muusikalilaval, aga koos käsitega Vigala Ameerika turneel räägime sellest natukene ka, aga kuulaksime natukene, anna laulu. Ma arvan, et kui sa näed, siis, Seda. Ta käetoe abil v pooledest? Säästis? Siin on praegu improviseerima asse Mehlis Find meilis oli siis Gazas linnud Riiaga, kuhu kuulusid Ameerika turneel siis Toomas Rull, Taavo Remmel, sina ise meil sünd ja anna põlve ja te esinesid Kanadas ja ka Ameerika Ühendriikides ja see oli seotud siis Eesti vabariigi 90. sünnipäevaga. Ja kuidas läks, kuidas vastu võeti ja millise vastukaja leidis siis Uno Naissoo looming? Kava põhines sky isa loomingul, mida ma siis erinevates kohtades natuke varieerisime. Kui oli sellised Eesti maja kontserdid, siis siis oli kaua täielikult või eestimaine ja lisaks isa lugudele siis käsitlesime veel Aarne Oidi, Ülo Vinteri loomingut. Ja kui oli selline kuulajaskond kuulusid ka diplomaadid teistest riikidest, siis oli siis oli ka seal selliseid tuntumaid standardeid, aga kogu see tuumik oli siis ülesõidud, ei saa loomingule ja kontserte võeti väga hästi vastu. Oldi imestunud, et üldse oldi välja pakutud selliste akadeemiliste, võib-olla mingil määral akadeemilist sensorite jaoks ka džässmuusikat, et see oli, tõi ele meeldiv üllatus ka väliseestlastele. Need kontsertid möödusid väga hästi ja ütleme, ilusa lõpukoniga kontsert New Yorgis Skandinaavia Majas, kus tõesti isegi võrreldi, neid ei pruugi, kuigi ma ei tea, mis neid seal just seda nagu sundis mõtlema, aga nii mitme inimese suust oli seda kuulda. Ja neil oli natukene üliõpilaspublikut ka. Jah, me olime meilis, George mees on ülikoolis, mis on siis meditsiiniosariigis Washingtoni lähedal. Et see oli siis selline kaks kontserdipäeval olime sellises. Kohas ma ei tea, kas, kuidas Ta auditoorium ja tulime teatrisaalis Edelevaiks hästi vastu ja nojah, tõesti isegi ja see auditoorium muga, kus oli, ta tõotab nagu, kus õpilased nagu söövad, valmistatud tundideks ette, et see on selline läbikäigu suuru, aga isegi seal oli kuulajaid. Ja praegu on meil ka eksnaise populaarne lugu kõlamas komistades, mul tuli nagu ette, et siin seda originaalist mängis kunagi ansambel kevad ka, et leidis amet ja teie uues variandis. Tahaks veel paari lugu mängida, sellepärast näed, kuidagi ei õnnestu kõiki lugusid lõpuni mängida ja kindlasti oleks sama paarsada lugu naisest mängida, mida tahaks mängida. Aga mis siis peale nimetatud lugude ühed teised on juba kõlanud, seal lähimal kontserdil veel kuulda saab, mida? No ütleme, kui ma vaatan seda lehte, siis ma tulen ja lähen. Päeva lõpp on algus. Zuokas näen üht-teist veel. Jah, ja üks väga ilus lugu, mis on ka kontserdile võiks pealkirjaks olla, on, kui tahad olla hea. Ja seda lugu on küll ka väga paljud artistid laulnud, et. Ja tuli filmist varastati vana Toomas. Ja Hedvig Hanson on loomulikult seda väga vahvasti laulnud, aga siin on siis anna põlve varianti ja kontserdid on ka jätskaar aegu, siis on Pärnus ja Türil ja Keilas, aga nüüd siis lähemalt ikkagi. Neljapäeval Tartus ja pühapäeval Tallinnas. Kui sa peaksid välja valima kolm laulu Uno Naissoo loomingust, siis mis need oleks? Neil päevil polnud algust, oleks olla esimene. Aga teisi on tõesti väga raske valida, siin on samaväärseid peaaegu samaväärsed ja ja kunagi ei saa ju maitse üle vaielda, nii et ma arvan, et igaüks leiab endale midagi, aga ütleme selliseid säskamatusega lugudest euro Neil päevil polnud algust. Ma arvan, et see ongi väga kena lõpetus meie tänasele saatele. Eks suuna naissoost annab rääkida veel oi kui palju, sest oli põnev mees, ta oli väga positiivne, väga käbe ja jõudis palju ära teha oma elu jooksul, niisiis Neil päevil polnud algust Aitäh kuulamast. Kohtume nädala pärast. Vaikse. Kuid vaikus.