Sarja maailma rahvad muusikas eelmine originaalsaade, mis kandis järjekorra numbrit 100 oli vaata et pool aastat tagasi. Vahepeal kõlasid eetris kordusena sarja kõik aafrikateemalised saated. Seda hingetõmbeaega oli aga hädasti tarvis, et oleks julgem järgmise 100-ga algust teha. Nõnda siis 101. saade sarjast maailma rahvad muusikas ja seekordne rahvas uiguurid. Esimesed andmed uiguuridest pärinevad neljandast sajandist hiinlastelt, kes tundsid neid kao. Ja kuigi sellest on möödas juba 1600 aastat lepiti alles käesoleva sajandi kahekümnendatel aastatel kokku, millised türgi-tatari hõimud kuuluvad üldnimetuse uiguurid alla. Ja nõnda elavad praegused uiguurid meie Kesk-Aasia liiduvabariikides. Hiina rahvavabariigis Sintsianni autonoomses oblastis. Loomulikult on uiguurid olendil palju legende oma päritolu ja nimesaamise kohta. Ühe legendi järgi peaks sõna uiguur tähendama ühinenud ja selle nime andnud, kus kaan hõimudele, kes temaga koos islami usu vastu võidelnud. Mõned teadlased on aga juhtinud tähelepanunimetuste kui kuur ja ugri sarnasusele. Selle kohta aga kuidas, aga kus ka on, ise endale nime sai, räägitakse nii. Uiguurid nagu ka paljud teised rahvad sealtkandist andsid lapsele nime alles tema aastasel sünnipäeval. Kui gara Khani poeg oli saanud aastaseks, kutsuti kokku vanemate nõukogu nime arutada. Korraga tõusnud maimuke ma voodist püsti ja öelnud, kõlava ja selge häälega kus sellist asja aastane poiss ise endale nime panid, polnud veel keegi kuulnud. Ja kõik taipasid, et poisist kasvab suur valitseja. Siis ütles poiss aga kolm korda alla. Mis kõiki imestama pani. Sest see sõna oli tol ajal uiguuri dile veel tundmatu, kuid mõne aja möödudes pani August kaal kõik uiguurid sidendile tundma. Mis puutub viguri folkloori, siis tuleb see jagada kaheks suuliseks ja kirjalikuks. Kirja kunstoli oiguuridele ammu tuntud. Lisaks niinimetatud türgi ruunidele kasutati veel teist Süüriast pärinevat kirja, mida hiljem hakatigi uiguurikirjaks kutsuma. Sellel põhineb ka mongoli kiri, sest mongolite ülemvõimu ajal peeti heaks tooniks, kui ülikute lapsi kasvatasid just uiguurid. Ja nõnda võibki öelda, et esimesed kirjalikud näited uiguuri folkloorist pärinevad 11.-st sajandist. 12. sajandil kirjutas Joseph Assadi palasse kuni Aga poeemi kutad kuubilik, millest kuuleme praegu katkendeid peatükist Otkurmus räägib Abdul Mushile. Selle maailmahädast ja viletsusest. Sa õiglaseks pead kogu meie maailma, mis armastatud vigadest on ilma. Sa oled pimeilmas, näed vaid head ja kõike, mis su ümber valgeks pead. Eks annab vend ju vennale kõik andeks ja isegi ta nõmedus peab andeks. Ent mina pole pime ja etskae. Kas sinu silmadelt võin võtta kahest kui Eeva hea ja kurjapuust kord sõi? Ta kogu ilma kaelahäda, tõi, silmast pole meie pidu, pikk ta loodud on kui sünge pimelik. Kui see on nii, mis on siis ilmast head, mis õnne sa siin ikka leida, tead? See kõikumis väljast õnnena ehk näib ju tegelikult õnnest kaugel käib. Kas musta leiba sööd sa või halvaad? Ükskõik, on, kui saad kõhu täis, sest saad ükspuha, mida täna sai. Söö, sai jälle näljaseks, saad üleöö. On rikkus nagu soolaveega kaev. Me joome küll ei kao, ent janu, vaev. Üks uiguuride väärtuslikemaid rahvavarasid kuulub muusika valda. Need on 12 mukaan. Selle külalisi sõnu on meie saadetes ennegi ette tulnud. Aserbaidžaani muusika juures oli juttu mugamist. Araabiarahvastelt kuulsime makame. Ja eks olegi tegemist ühe samasse perekonda kuuluva vennaga. Mis asisem mukaan õieti on, läheb aga raskeks seletada. Tõlkes tähendab ta erinevate laadide asetust, pilli kriivil. Uiguurid ise arvavad, et mukaan ka ja mis seal veel seletada, igaüks teab, et neid on 12. Et nende nimed on rakk, Champi jätt, musheura. Veidi raskemaks võib asi minna juhul kui üht ja sedasama Mukaami hakkaksid mängima koos kaks eri rajoonidest pärit uiguuri sest teineteisega kohtumiseks võis üks neist läbi sõita kaks ja pool korda pikema tee kui Prantsusmaa ühest äärest teise. Seetõttu jagataksegi uiguuri mugaamid omakorda veel kaheks kaskaari ja Tulani kusjuures esimene jaguneb veel kolmeks. Laskaari, Hotaani ja yli. Üks mukaan võib kesta õige pikka aega, eriti pikad on kaskaari mugaamid, mis koosnevad igaüks peaaegu 30-st iseseisvast osast. Meil on võimalus kuulata 12 uiguuri Mogaami, Iliivariante, Usbeki, raadio ja televisiooni juurde hiljuti loodud uiguuri laulu ja tantsuansambli esituses. Saate alguses kõlas katkenud vokaamis trahv. Nüüd aga musheura. Kuigi yli mugaamid on oma ülesehituselt lihtsamad kaskaariumad, on nemadki üsna keerulised. Esimene osa on niinimetatud Mucambesii Mukkami algus, mis kestab umbes 10 12 minutit ja mille esitab laulja mingi pilli saatel. Tavalisteks saate pillideks on kas praegu kõla kolmekeelne tembuur või eelmises loos kuuldud poogenpill Saltaan mokambes siis antakse kätte mukaan, põhilaata. Teise osa nimi on lastan, nägime ka, see on oluline. Kusjuures laulda võivad aga mitu inimest ja neid saata terve ansambel. Sõnadeks kasutatakse tihtipeale katkendeid kogu idamaadel väga populaarsetest lugudest, dastanidest, mis räägivad armastusest, taktsiini, asukra Kremlis ka Jahamiczani või lei liilia nunny vahel. Eriti populaarsed on meilgi tuntud Alishernavoy tekstid. Lastan, majasid on tavaliselt mitu tükki ja igaühe juurde. Kolmas ja viimane osa on puht tantsuline ja kannab nimetust mas räpp, nägime. See on eriti hoogne osa ja koosneb kolmest kuni kuuest erilõigust. Suure tähtsuse omandavad siin löökpillid, aga neid uiguuridel palju. Tapp tõmbas Divilbaas nägara sappa ja kairakk ja sellega pole veel loetelu lõppenud. Selle osa lõpuks, kui emotsionaalne pinge on saavutanud haripunkti, kõlab veel kõige algusest pärinev fragment, millega muga lõpebki kuulemegi nüüd mes Räpnegmed Mukkamist säbijat. Saateks mõned näited uiguuride sõnalisest rahvaloomingust muinasjutt, tiigrist, hundist ja rebasest vanasõnu ja ka mõned lood, mis on juhtunud või kuuridelegi tuttava lastrediniga. Kordsaid, tiiger, hunt ja rebane, sõpradeks. Nad läksid koos jahile ja püüdsid kinni eeslioina jänese. Tulid nad siis tagasi ja tiiger küsis sõpradelt. Kuidas me saagi ära jagame. Hunt vastas kiiresti. Oo härra, sa oled suur ja võimas ning meist kõigist jõu poolest üle. Sellepärast on õiglane, kui sinu osaks saab suurim püütud loom, eesel, meie oleme väiksemad, kui sina, lepime vähemaga. Mina söön ära oina ja rebane, kui kõige väiksem saab. Jänesetiiger vihastas sellise vastase peale, hüppas hundile kallale, rebis ta tükkideks. Siis pöördus ta rebase poole ja küsis. Mida arvad, sina, rebane? Rebane langetas pea ja vastas aupaklikult. Homohärra hommikul sööge ära, heesel lõunaks võiksite võtta oina, jääd õhtul oma keiserliku kõhtu mitte üle pingutada. Sööge pisut jänest. Kes õpetas sind nii targalt saaki jagama. Rebane? Küsis tiiger ülimalt rahul säärase vastusega. Oh härra, seda tarkust õppisin ma. Helde kerjus on jõukam kui ihnusrikas. Ära vaata, kas su jalad on kõverad vaatajal seal kõverale teel ei käiks. Kõige lollim on see loll, kes oma naist Naine võid teha mehest, kes inimese Võnni Lasva valla paistab siirena kuid sinul olgu tiigri jõud. Kes pole kurje näinud, ei oska head hinnata. Tõde võib väänata, aga pooleks murda ei saa. Parem koos targaga kive tassida, kui koos lolliga pilaff süüa. Üksnes Redini sõpradest tahtis teda kimbatusse ajada ja ütles. Patendi, mis ma pean tegema. Ma neelasin kogemata elusa hiire alla. Kuidas temast lahti saada? Meela allakas? Üks inimene küsis atendil käest kui esitulema läheb, kuhu peavad kalad minema. Kuu otsa. Ükskord kukkus apendi katuselt alla kogunes kokku hulk rahvast. Püsti tõuse, küsis keegi saamine hüpoisaga katuselt alla ja proovisin tõustavastas atlandil. Kuigi teine nimi on seotud islamiga, pole see loomulikult ainult Religioon, millel on pistmist uiguuride kultuuriga. Kuni 12. sajandini olid paljud budistid, aga veel 1956.-st aastast pärineb tuntud Nõukogude figuuride uurijad teeniševi sulest. Ühe uiguuri šamaani, ehk nagu teda seal kutsutakse Vahši seansi kirjeldus. Kogu seanss toimus muusika saatel. Muusikuid tapp, cache oli kolm. Kui trummid olid lõkke kohal soojaks saanud, võttis paksi kitšaki ja hakkas mängima. Möödus 10 minutit ja ravitav haige kukkus teadvusetult põrandale. Vacci andistab kässidele märku ja trummid lõid põrisema Bachi ivani pilli kõrvale ja hakkas tantsima ümber haige, kes ikka veel teadvusetult maas lamades jalgadega pekstes sistestsitab kässil haige üles, kes samuti tantsima hakkas. Kogu see seanss kestis kolm tundi. Mis haigest lõplikult sai, pole teada, kuid vahetult peale seanssi alustab teed, mida aga väga heaks näitajaks loetakse. Tahes-tahtmata tuleb uskuda, et Vahši haigetega imesid tegi sest kirjeldus on ilmunud teaduslikus väljaandes, mida ei saa võtta kui muinasjutukogu kust ta on pärit. Meie tänane viimane lugu pealkirjaga kurtide linn taustaks muga Nava. Kas kaari kuningriigis oli üks linn, mille elanikud olid kõik kurdid? Sellepärast ei saanud nad tihti üksteisest aru. Igaüks mõistis teisi just. Ühel selle linnaelanikul kadusid ära kolm kitse. Ta läks oma kitsi otsima ja kohtas põllul künnimeest. Läks tema juurde, tervitas jäigi. Mul oli kolm kitse. Nüüd nad on kadunud. Ehk oled sina mu kitsesid, näinud? Künnimees ehmatuse vastu. Millal sul minust vaja on? See maadikule selle arukini on minu oma. Ma sain selle päranduseks oma isalt. Ta hakkas kätega vehkima ja näitas kogu aega rukkikoole. Mees läks rukki juurde ja leidis seal oma kitsaid. Üks kits oli lombakas ja mees mõtles. Kingin õigesele kitse kinni mehele tänuks selle eest. Teda aitas mul kitsed üles leida. Ajas siis oma kitsaid kinni mehe juurde ja ütles, aitäh sulle, vend. Sa aitasid mul kitsi üles leida. Selle eest tahan sind tänada ja näitas lombakas kitse peale. Inimese ärritusi. Ei vastus, mis on nüüd, ma pole seal kits üldse näinudki ja kui üks neist on lombakas jäänud, siis minu süü see küll ei ole. Aga kitsede peremees lauses ei, neid ma sulle ei anna, aitab sul lombakas küll, ma oleksin võinud tulla üldse mitte midagi anda. Ja nad läksid tülli ning hakkasid kaklema. See kõik toimus üsna suure tee lähedal. Sel ajal sõitis seal keegi ratsanik, kurdid jooksid tema juurde, et ta nende vahel õigust teeks. Mõõgadusid kolm kitse, seletas kitsede peremees. Ning ma läksin ja küsisin selle mehe käest, ega ta neid näinud pole. Ta aitas mul nad üles leida. Tänuks selle eest tahtsin talle kinkida Lombaka kitse aga tema pole rahul ja nõuab tervet. Ma arvan, et aitab tallega Londvakast. Sellepärast me läksimegi riidu. Künnimees seletab omakorda, mina kündsin oma põldu, järsku tuleb see mees minu juurde, palub mul põllupiire näidata. Noh, ma siis ütlesin talle, et mu põldu piirab sea ruk mingeid kogu maa, sain ausalt eel päranduseks oma isa käest. Tema vaatas mu maa üle, tõi mu juurde need kolm kitse ja hakkas ilma mingi aluseta karjuma, mina olla tema kitse jala katki löönud. Ratsanik silmitses nii üht kui teist meest ega öelnud midagi. Sel hetkel võttis kündja hobuse ratsemetest kinni, et see hakkaks lõhkuma. Ratsel kehmuse, röögatas. See hobune on minu oma. Ma olen ta ise varsast üles kasvatanud ja nad läksid kõik kolmekesi kaklema. Lõpuks otsustasid kõik kolm kohtuniku juurde minna. Nad rääkisid talle kõik järgemaid oma asja ära. Kohtunik vaatas neid ja ütles. No hea küll, kui te kõik vannidega kinnitati, et nägite noort kuud võib homme noorkuu püha alustada. Vaidlejaid arvasid, et kohtunik paneb neile ette leppida ja ähvardab vastasel korral karistusega. Leppisid sealsamas kohe ära ja läksid laiali. Pärast seda kutsus kohtunik naise ja ütles. Siin käisid kolm meest, kes tunnistasid, et nägid noort kuud. Hakka ettevalmistusi tegema. Homme algab noorkuu püha, loomulikult rahastus läinud, kuid teie, minu mees, tahate mu lasta uut siidkleiti, olen ma väga tänulik. Lubage mul ainult kleidi värv oma maitse järgi valida. Ta läks teise tuppa, jättes tütre. Sinu isa lubas laste uue siidkleidi ja ma palusin, et ta mul lubaks riidevärvi valida. Kui tahad koos minna. Tütar hüppas rõõmust püsti, jättes selge teema, olen juba suureks kasvanud. Ma olen ainult ennelikvide mingi Mehile panna, tahate eelseisvatest pulmadest heas tujus, jooksis ta õue. Ta nägi seal oma orjatari, embas seda ja ütles. Mu vanemad on otsustanud lehele panna, varsti on pulmad. Orientiir oli nii liigutatud, et hakkas nutma ja ütles. Oh, ja ma olen teie juures 40 aastat teeninud. Andiski jumal mulle näha päeva, millal te mind vabadusse laseb. Ta lihtsalt ei tea, kuidas teid tänada.