200 tuhandene jakuudi rahvas, kes kirjatarkust õppis tundma alles nõukogude võimu päevil oma vaatamata sellele väga rikast rahvaluulepärandit siia hulka kuuluvad peale kangelase, epaste, mõistatuste, vanasõnade ja muinasjuttude muidugi ka laulud. Tänase saate alguslooks on valitud laul, millega alustatakse külapidusid. Esitab jakuudi ANSV teeneline kunstnik Sergei Eisvee. Kuna Jakuutias, nagu paljudes teisteski NSV Liidu Aasia osa vabariikidest omistatakse teenelise nimetus mitte ainult elukutselistele kunstnikele vaid ikka tuntumatele rahva laulikutele ei maksagi esituse õigsuses kahelda. Jakuudi laulud jagunevad põhiliselt kaheks ilma kindla takti mõõduta ehk Jeeretten õlu ka, mis on põhiliselt improvisatsioonilised ja eetilist laadi ning laulud kindla taktimõõduga ehk tegelen õlva. Alustagem viimastest, sest Tseeretennist tuleb juttu hiljem seoses kangelase epaste esitamisega. Luca turnin laulab nüüd laulu väikesest linnakesest. Nüüd aga võime kuulata väga haruldasi heliülesvõtteid. 1946.-st aastast laulab üks jakuudi 20. sajandi kuulsamaid laulikuid. Ustin soorov. Räägitakse, et kui endale Cher aktsiil naise Marie laulistadele kogu kodutee vältel vahetpidamata ja kordamata ühtegi laulu. Sealjuures peab märkima, et tee pikkus oli ligi 300 versta. Võib arvata, et nende laulude seas oli ka praegu, kõlab. Milles Saarov oma armastatud abikaasat lume lõokesega võrdleb? Must Innoxorovit võib nimetada tõeliseks jakuudi rahvalaulude antoloogiaks. Olles pärit angaa jõe äärest, tundis ta mitte ainult oma kodukandi viise vaid teadis hästi ka kahe ülejäänud suure rajooni viljuhi ja olek. Maa laule. Mäe lauldakse soorovi kodukülas, on ka, kaldub vahulainetesse vajajad nimetavad, täitsid leerid. Salu serval seisab vaba kaunis kivikase külge. Eraldi just nagu eksinud peidab õhtras oksa võras laulva lehestiku keskel selle kauni kase kaisus ennast Keply kauni hääli. Viljuis lauldakse samu sõnu, aga hoopis hoogsamalt. Olek maa laulud aga otse kutsuvad tantsule. Nagu kuuleme, pidanudki lindistuse juures viibinud näitleja Viktor Savin konservatooriumi tudeng, safarbinud kuurort vastu hakkasid kaasa. Kui Marie mõnikord ära pidi sõitma, sai Ustin suurepäraselt hakkama ka hällilaulu laulmisega. Viisis on tund aega, tunguusi, muusika mõjusid. Vanemaid lapsi lõbustas nukk soorov aga niinimetatud kurgulaelauludega. Kuigi neurov armastas väga oma kodukohta, laulis ta hea meelega teistest Jakuutia kaunitest paikadest, nagu näiteks küllachi saar. Klahvi Saart, mis asub Leena jõe ülemjooksul, on kuulus ülekoguja kuti tänu osalevatele noormeestele kaunitele neidudele ning heasüdamlikke ja tarkadele muinasItalistiatele, kes seal elavad. Laul kevadest Jakuutias soolajõel. Sambla alt ja juurte Haltki ojadesse koriat kastet vaata vihma järab, jäädki kevadise Kõrgvee aegu suuremast suurem. Nüüd läheme aga asja juurde, mida on nimetatud jakuudi rahvaluulepärliks. Kuuleme katkendit ühest koodi kangelaseeposest Olonhoosta Jurgun mootor. Kolhoosid on väga palju ja selle esitajate Olenko suutide osavust mõõdeti selle järgi, kui pikaks nad loo venitada oskasid. Siinjuures peab aga märkima, et olen haa, pikkust ei mõõdeta mitte Tõndide laid Öödiga. Suured alan, Fasutid võisid jutustada viis, kuus ööd järjest. Olen hood, esitatakse vaheldumisi laul valt tsiteerides, need kirjeldavad osad ja lauldes, kui kõneleb mõni tegelane viisid kuuluvat põhiliselt takti, mõõdetute järetänna rühmade hulka, aga kus erilisi lisa heliseid kõle sahke on eriti ohtralt. Peaaegu iga noodi ees. Olen Hasut peab olema nii väga hea jutustaja, väga hea laulja, kui ka väga hea näitleja, peab ta ju üksinda järgneda. Olen arvutuid tegelasi kujutanud, see pole aga veel kõik. Restoran suud pole mitte ainult esitaja, vaid ka loomi ja kusjuures tema loodud on sõnad, milledest enamus sünnib kohapeal kui ka viisid, mis võivad aga enne välja mõeldud olla. Olen Hazuttideks saavad ainult parimad lauljad Toiuksoodid. Alguses nad lihtsalt kordavad kuuldut kolhoosid ja hakkavad siis hiljem omi looma. Olen Hasutiks mitte ainult nimetada ka alles siis, kui on pälvinud rahva tunnustuse. Igalühel on oma kindel laulumaneer mis sõltub meie kandist, kust ta pärit on, kui ka tema enda andest ja häälevõimalustest. Olen haavu kui puhuda, terviklik kunstiliik on väga vana. Analüüs on näidanud, et ta on tekkinud juba enne kaheksandat sajandit. Kogukondliku korra lagunemise perioodil on hooalgab alati kirjeldusega, milles selgitatakse, kuidas näeb välja universum ja mis seal toimus ammustel aegadel kui koodi rahvas endale algusele. Universum koosneb kolmest maailmast. Ülemine on kaheksa üheksakorruseline taevas, kus elavad head jumala jõud eesotsas suure valge isanda aardeid. Ja ka mõned kurja jumala suure kõrgi isanda tuli Arna aluuto ioni inimesed, don't keskmine maailm on maa ja siin elavad inimesed. Ka jumalate sugulast kollandas, mis asub maa all, elavad kurjad koletised ühe käe, ühe jala ja ühe silmaga Abbasil kulul, kelle valitseja Arsanud. Peale jumalate inimeste koletiste võtavad tegevusest osa veel kõikmõeldavad, heade kurjad olevused. Mägede, metsade, tule, veeloomade ja lindude vaimud igal esemel oma kaitsevaim. Vaata et nendega hästi läbi saada, tuleb ohverdada ja laulda alguse lepituslauale. Kõik hood on üles ehitatud tavaliselt ühe skeemi järgi. Keegi koletis tuleb inimeste maailma ja redil, mõni naise kleepase peakangelane siis allilma päästma, lähedal olles valmis ükskõik millisteks kangelastegudeks. Iseloomulikud kõigile olen hoogudele on veel sepp Bach kes on siis kohalikel Faistas või Ilmarinen, kes on võimeline isegi kangelase enda raudseks iseliikuvaks piigiks ümber taguma. Kõiketeadev ja heasoovlik, tark, see keelsessenn ja koomiliselt hobusepoiss, rokkpallur ja lehma ja vanamutt, Simm jaksin. Eriti tõusevad esile naiskangelaste kujud, kes on Abbas ööde juurde vangi sattunud. Kui nad enne seda olid tasased nõrgad ja abitud alustavad nad vangis meeleheitlikku võitlust oma au eest ja aitavad igat moodi kangelast, kes on neid päästma tulnud. Maraton. Tihti sekkub tegevusse ka inimkeeli kõnelev laulev kangelase hobune, tema truu abimees enoueldja. Praegu kuuleme katkendit Ulanhoust, nurgun, muutur, Kärmas. Mida esitab jakuudi ANSV teeneline kunstnik Kaldrilkolesov katkendis räägitakse neuroVunnija koletise Ta on röövinud kaunitar Dujar maako ja moondunud ennast tun sülgamaks maaks. Kaugest kandist kõrgest kandist sõdalane, sinu sugu. Värsketelt suid jälgedelt ma välguna kale tulingi. Maalt. Kuulus on ja tugejal sinu surnud roojast rada mööda kappasin, käisin lõpuks sain Sosaasta kätte. Noorena mu vennakese savi rüngu alanni tapsid kõrged kondid. Katki käensid lühemata, luukesedel kivistasid. Jäiseks kirmeks pehmeks keetsid paksu naha verd is väärt on valazizza. Kõige selle kurja pärast löön, kuid läbi jäme jää laial lahvandusel lahti augu raiunud pimediku uksepiida avause kohe Puur impulsse seal. Kaelakondi kokku keeran musta maksa murran küljest välja, väänan värat veeni südame, mis sünnitanud palju paha. Olen haa meloodia võib jaotada järgmistesse gruppidesse kangelaste keskmise maailma elanike laulud. Orjade laulud, koletiste laulud, ülemise maailma elanikke, suurte jumalate, nende kullerite ning valgete ja mustade taevaste šamaanide laulud loomade ja lindude laulud, sepa tunguusi, vägilase ja targa vanamehelaule. Kuuldud Klaadistuse tarvis, mis oli tehnilistel põhjustel väga kokkusurutud variant. Kogu. Kas ainult kaheksa tundi ja 15 minutit lei Gabrill kollessov üle 40 kuju ja laulis üle 100 erineva laulu, kusjuures iga tegelane laulab täiesti omamoodi. Kaustin zoorooli tuntud oral suut. Tema esituses kuuleme kõigepealt, kuidas laulab allilma tütar kuusk Sky taan ülistades oma ilu, kuigi on tegelikult koledamast koledam. Sellele otse vastandina kõlada ka kangelase pruudi laul, kes kaebled ja nutab kurja koletise käes vangis. See on aga juba töris, mainis oma õieti Saadet alustanud Sergei Medvedjev, kes spetsiaalselt laadistuse tarvis šamaani mängib. Inimesi, kes sõnani järele oskavad teha, nimetatakse mine rikkideks. Neil arvati olevat võime näha ette suuri epideemiaid, nagu näiteks rõngad. Ja gootide hulgas on tuntud ka niinimetatud unes lauljad. Unes laulmine on üks omapärane psüühilisest pingest. Vabanemise viis. Kui inimesel on olnud keeruline päev lahendada mingid rasked probleemid, mis lausa pea valutama võivad panna, hakkab ta öösel ise seda teadmata laulma. Meile võib see üsna kummaline tunduda, kuid. Ja koodid võtavad seda kui täiesti tavaliste normaalset nähtust, mida ta ju tegelikult ka on. Sealsetes tingimustes, kus puuduvad nii psühholoogid kui psühhiaatrid Nüüd mängib aga Ivan Aleksejev parmupilli. Üks paremaid parmupillimehi Ivan Aleksejev on Teaduste Akadeemia Siberi osakonna Jakuutia filiaali teaduslik töötaja. Et tema erialaks on foneetika, aitab võib-olla just see talle niivõrd põhjalikult oma lemmikharrastus. Sellega tegelda Aleksejev on välja töötanud 12 parmupillil mängimise võtet. Esimene niinimetatud null Meetud, millest ei võta osa ükski liitlane. Organud hanelaul keeleots puudutab vaheldumisi pehmeke kõva suulage. Lõokese laulu keel vibreerib horisontaalselt minimaalselt avatud suuõõnes. Suulaemeetod, kus liigub pehme suulagi kurimeetod, mis saavutatakse kõri, kokkutõmbumise ja järsu lahti laskmisega. Kuulmetad huuled puudutavad hetkeks parmupillikeelt külge, kõik hääleorganid on maksimaalselt kokku surutud. Madal, kõik kõneorganid on maksimaalselt avatud. Skakaato parmupilli. Keeld summutatakse vasaku käe sõrmega. Hingamismeetod. Helid, mis tekivad sisse- ja väljahingamisel Löökmeetod. Helid, mis tekivad pillikeelelöömisel. Ja lõpuks kahehäälne meetod, mis tekib kõigi eelnenud meetodite kombinatsioonina. Kui ilmub teine kõrvalheli kuni saate lõpuni kuulemegi musitseerimas, Ivan Aleksejev.