Käesoleva kuu esimesel laupäeval tuli esmakordselt kokku Tallinna 1967. aasta džässifestivali organiseerimiskomisjon et visandada üldjoontes käesoleva hooaja suurima džässiürituse piirjooni. Festivali läbiviimisest võtavad osa Eesti NSV Kultuuriministeerium, heliloojate liit, noorsoo kultuuripalee juures tegutsev džässiklubi ja Tallinna linna täitevkomitee, kelle kultuuriosakonnale langeb organiseerimistöö suurim koormus. Selleks, et tagada kohalike solistide, orkestrite ja ansamblite esinemise võimalikult kõrget taset korraldatakse märtsi alguspäevil vabariiklik eelvoor, kus siis valitakse välja need, kelle osaks langeb meie vabariigi esindamine sellele ulatuslikul. Üritusel. Festivalile, mis toimub 11.-st 14. maini on oodata jällegi osavõtjaid kõigist suurematest Nõukogude liidu keskustest kokku paarkümmend kollektiivi, kes demonstreerivad oma kunsti neljal kontserdil. Loodame senisest rohkem osavõtjaid ka välisriikidest. Oma nõusoleku siiasõiduks on põhimõtteliselt andnud Erik Lindströmi ansambel Soomest ja hiljuti Praha festivalist osa võtnud Rootsi džäss kuhu kuuluvad Georg riidel, Jaan Johanson, Rune Gustabson, anne Tom neerus ja teised silmapaistvad Rootsi solistid. Läbirääkimised on käimas ka Poola, Tšehhi ja Saksa demokraatliku vabariigi muusikutega, kes oma osavõtuga suudaks meie festivalile tunduvalt kaalu lisada. Huvist Nõukogude džässi vastu kõneleb ka asjaolu, et rida välismaise kriitikuid on avaldanud soovi festivalile sõita nende hulgas üks Euroopa nimekamad teoreetikuid džässialal Joachim Erpeeren. Nii palju siis praegu eeloleva Tallinna džässifestivali organiseerimistööst ja perspektiividest. Tänase saate järgneva osaga pühendame tutvumisele Rootsi džässmuusikaga mis Euroopa džässi üldpildis on hakanud iga aastaga üha suuremat rolli mängima. Alustagemgi ühe heliülesvõttega Praha läinud aastaselt festivalilt, kus esines Georg riidilisekstet koosseisus Annedoneerus, altsaksofon, klarnet klaas, Rosenthal, tenorsaksofon, flööt, puhub Ruberg trompet, eegil Johansen, trummid ja meile juba hästi tuntud Trio Jan Johanson, klaveril Bruno Gustabson kitarril ja Georg riidel kontrabassil. Kommenteerides nende esinemist, kirjutasid mitme maa kriitikud, et eriti rõõmustavana torkas silma Rootsi rahvamuusika peenetundeline loominguliselt avastusrikkas kasutamine. Oma kordumatu lähenemise leidmine, mis ei seisne ainult rahvateemade ja intonatsioonide tsiteerimises deklaratiivses esiletoomises vaid just nimelt kõige selle sügavalt tunnetatud taasloomises, mida rahvas on sajandite jooksul talletanud Rootsi kauni folkloorivaramusse. Kuulake katkendit Georg riidelisepteti esituses Praha festivalil kõlanud pikemast teosest. Džässiseiklused Rootsi folklooris. Folklooriprobleem on Rootsi džässmuusikutele üldse võrdlemisi laial rindel aktuaalseks köitvaks saanud. Selle tõttu on huvitav jälgida erinevate kollektiivide erinevaid aspekte selle küsimuse lahendamisel mis veelgi enam rikastab ja mitmekesistada Rootsi džässmuusika üldist panoraami. Ühe näitena sellest valdkonnast kuulake palun veel teedi liini kvinteetilt tilini oma komponeeritud rahvalaulu, milles näeme rohkem Tšassiliku elemendi rõhutamist ja esiplaanile tõstmist. Ansambel on oma koosseisult rahvusvaheline, siin mängivad rootslased Eieti liin ja ruune Karlsson vastavalt tromboonil ja trummidel. Belglane Joel fantroogenbrjork, klaveril norralane Ulf Andersson, tenorsaksofon-il ja poolakas Roman Thlak kontrabassil. Neist on eriti silmapaistvad instrumentalistina kaks esimest, kuuludes kahtlemata omal alal Euroopa valitud esimeste hulka. Niisiis Eyed eliini rahvalaul. Veel kolmanda näitena Rootsi rahvamuusika viljastavast mõjus džässmuusikale tooksin valsi Nils Lindberghi süüdist trisektsioon, mida esitab orkester autori juhatusel. Niels Linberg kuulub Rootsi heliloojate nooremat põlvkonda. On pärit perekonnast, kus mitu põlve mehi on olnud populaarsed viiuldajad, rahvapillimehed. Sellest ka ilmselt tema lähedane loomulik side folklooriga, mida ta lapsest peale on tundma ja armastama õppinud. Kompositsioonilise erihariduse on Nils Jinping omandanud helilooja Karl Birge Blundaali tuntud ooperi Anjara autori juures õppides. Nii on tema selleski teoses süüdistri sektsioon põimunud rahvamuusika, klassikaline muusika ja džäss. Viimane peamiselt improviseeritud sooludes, mida valsis esitavad trompetis Tian Allan tenorsaksofonist, Harri Päclunud klaveril Nils Linberg ise. Ja veel kord trumpetil Idris Saliman. Vahepalaks mõni sõna rootsi džässmuusikast üldse. Nagu kirjutab Tšehhoslovakkia kriitik Antoni Madsner. Möödunud aastal ilmunud džässileksikonis on Rootsil jazzil nii kvalitatiivselt kui ka kvantitatiivselt võetuna esikoht Euroopa maade hulgas. Märkigem, et Rootsis hakkas 1933. aastal ilmuma esimene spetsiaalne trassile pühendatud ajakiri orkester Jonaalen millel käesoleval aastal ilmub seega juba 35. aastakäik. Kümmekond aastat tagasi avastati siis ka Ameerikas Rootsis jazzi olemasolu esmajoones Stockholmi raadio suure orkestri kaudu, mida tookord juhatas harja Arnold ja mis esmakordsel ilmumisel Ameerika kriitikute ette tekitas tõelist sensatsiooni. Siiski oli juba varemgi Ameerikas populaarsust saavutanud rida Rootsi džässisoliste kellest üks tuntumaid oli noor klarnetist Stanhassel kaart, keda 1947. aastal isegi Benny Goodman kasutas oma sextetise orkestris. Järgmisel aastal kaotas aga noorlanetist autoõnnetusel elu ja temale asetatud lootused jäid suuremalt osalt realiseerimata. Tänapäeval on rootsi populaarsemaid klannetiste 43 aastane pute Vikman, kes esialgu oli tegev moderniseeritud sving stiilis mängivates väiksemates ansamblites. Viimasel ajal aga seisab bigbändi eesotsas, mis viljeleb populaarse muusika maigulist, kui nii võiks öelda tarbe džässi tehes seda hea maitse ja suure meisterlikkuse ka väikese näitena pute Wikmani suurelt orkestrilt, kuulake Oskar Rolfi pala pute, sa oled mu silmatera. See oli siis pute Wikmani orkester mängimas ajaviite džässi mida pakub aga Rootsi džässmuusika selle žanri moodsamate stiilide valdkonnast. Peab ütlema, et võib-olla just tänu arenenud rahvuslikele traditsioonidele ja ka sügavalt juurdunud mainstream-jazzi mõjudele Pole Rootsis eriti esile kerkivat muutunud moodsa džässi äärmuslikud vormid mida viimasel paaril aastal siit-sealt on hakanud kuuldavale tulema. Üks kaalukamaid, kaasaegse suuna viljelejad on Rootsis tenorsaksofonist Bentrošenkreen kelle sextetilt kuulete praegu ansambli juhi enda pala 10 parimat. Ansamblisse kuuluvad veel lale Swanson, trompet, klaas, Göramfaagestet, klaver, pirn, alge ja torbiion, Huld, krants, kontrabassid ja puus googlunud trummid. Üks populaarsemaid ja rahvusvaheliselt tuntumaid rootsi džässisoliste on baritonsaksofonist Lars küliin, keda hiljuti kuulsime meie väikeses läbilõikes euroopatšessist. Tänaseks valisin temalt veel ühe pala ta enda komponeeritud Gabriella, milles on ühendatud džäss ja seitsmeliikmeline keelpilliansambel. Üks kollektiive tänapäeva Rootsi džässmuusikas, kes oma eesmärgiks on seadnud populariseerida tugeva piidiga Euroopa üldisest kaine võitu, maneerist veidi agressiivsema džässi, mis aga sealjuures oleks vastuvõetav laiale kuulajaskonnale on püge Hendreeniuse orkester. See on tegelikult väike orkester, kaks trompetit, kolm saksofoni ja kolmeliikmeline rütm. Niisiis oktet, mis püüab kõlada nagu suur orkester. Selle orkestri nimekaardiks tänases saates on tähendameroni vali nüüd Bob Rubergi seades. Solistid on Bertil, Löfven trompeti ja Lennart ooberg tenorsaksofonist. Džässmuusikal on Rootsis üsna lai skaala märkigem huvitava faktina, et Rootsi raadios on see žanr allutatud ja mitte ilma loogikata kammermuusikaga tegelevale osakonnale. Üht näidet sellest, kus džässi veel rakendatakse, pakub Jan Johansoni loodud muusikahommikvõimlemiseks mida mängib ansambel Anne domineerus, altsaksofon Larssamolson trompet, suure Okberg kontrabass, heegel Johansen trummid ja Jan Johanson klaver. Kuuletega treeneri Bengt malberti juhiseid. Sepa joomine lehtiveeria, press. Ja lõpetades vestlust Rootsi džässis, tahaksin tutvustada veel üht pisipala, kus esineb kaks Tallinna publikule hästi tuntud muusikut. Pruune Gustabson kitarril ja pianist Johan Johanson, seekord samuti kitarril. Niisiis kitarriduo, mis esitab Johan Gustav soni valssi. Meie järgmine saade kahe nädala pärast annab väikese ülevaate viimasest Praha džässifestivalist, milles teiste kõrval esines ka Moskva kvartett ka emm. Selle festivali materjalidega püüame teid tutvustada teisipäevastes kontsertidest, jazzmuusikasõpradele, head, jälle kuulamist.