Inimene juba on kord selline, et ta pole kunagi rahul. Talvel pautkuva pakase ajal unistab ta päikesest ja kolmekümnekraadisest kuumusest. Praegu aga pole vist linnainimest, kes ei kirks leitsakud ja tuliseid linna tänavaid. Kui siis töönädal läbi saab või puhkuse aeg kätte jõuab, pole enam kaksipidi mõtlemist. Maale. Maa sugulaste kurss tõuseb silmnähtavalt ja õnnelik on siis see mees, kes veel viimasel silmapilgul avastab, et talle elab näiteks vanaema onu, peretütar kuskil Loksa kandist või Võrumaal. Sest suvine maa, see tähendab värsket piima ja kurki, tomatit, marju ja seeni, mõnusat puhkust ja loomulikult magamist värsketel heintell. Panna ei, no jumal. Mis sa mõtled, et see on nagu kõik, et, et nii nagu täidab peavy vajuma? Ei vaju, mul pole, vaatasid, las ma istun aprillis ei. Värsked heinad pole vist meeldivamat lõhna linnainimese juba pisut tuimaks jäänud, ninale. Heinad lõhnavad ja ööbiku orgude pärisperemehed on oma laululusti heinaritsikatele üle andnud. Ning siiski midagi nagu puuduks sellest ettekujutusest, mis meil maa mõnudest on. Sedapuhku olema siis Võru rajooni kultuuriosakonnas. Kas teate ütelda, kas praegu ka kuskil maal tehakse? Ehk et lihtsalt lihtsalt tullakse kokku ja, ja ilma niisuguste suuremate organiseerimis-deta ei oska tõesti öelda. Registreerime teid, tead nii, et tullakse, registreeritakse, pakutakse kava ja niisuguseid asju. Palju külakiikesid on veel järgi jäänud. Et seda ei oska neid küll korraldada, nende kohta statistikat peal. Need ei, ei pea ja ka ega ei oleks vist suur asi, kui poisid võtaksid kokkuaegsed kiige püsti oma küla juurde, sest tööd paraku on ikka, maal on hästi palju rahvast või ringi sõita. Ei süvene eriti, on, on palju ja just noori on suvel, palju, suvel on ja ja selles osas võib olla, seal oleks eest rohkem, peaks ära tegema ka kultuuritöötajate rahvamaja juhatajat ja niuksed hoogu andma selles osas, et niisugust just väljas teha, niisugust ilusat neid kohti on ju väga palju, ütleme majade ligiduses ja, ja seal teeninduspiirkonnas, kus võiks just kiiged, õlle ja kus mängud ja niuksed asjad olla. Meie sõidame edasi võrust väljaandja oma südamemunamäe poole. Ka söögi eel ja puuoks oot ei luba antud looga ja siis üleloor. Lauljaks oli mees, kes on tuttav kõigile, kes viimase tosina aasta jooksul on suurel munamäel käinud tornivaht Eduard Tagamets. Vanasti räägiti ikka mäe tipus pidi jumala laagressi siin mäe tipus sõeladega, Omdjulgu ülespoole laadses saati jumala kõnelda seal üleval siis mäetipul seal pilvise üleval ja vahelgu saarlane nei udupilve oma, siis ta laskus alla poolega. Need saati kokku nimega mõni kärkivaiga kõvastaks. Pahane Haani rahva kaelaliha. Ennast kaunis kõvasti tunda. Kas siinkandis muidu hein on tehtud juba päämiselt, jah, suurija, kolksu, Martett. Mõne kotuse Virummavani Nitter ütelda, et nagu vanarahvas ütles, et naid, kaapmitum, jää veel päeva osa, Arbet. No siit ülevalt tõstan küll kõige parem vaadata, kus midagi tehakse, selgus, midagi tegemata on, ega selget pilti ta mõtsa pooma jää ette, et ega siinkandis Sist masinaga ei anna suurt midagi heina teha. Nii palju mägesid, need suuremalt jaolt ja käsitsi käisindati masinaga mõne üksiku koha, ainult kus saab masinate arvit. No kas endale lahkeba heina teil ei ole tud Haine kellelegi vaja, lehma ei ole. Ja Ani palju Oxuntet arreteet, maadaks saatja mõne sõbraga või hindamaluvad Hain tee pale värski teinud vägena magada. Aga kui võtta nii mõnikümmend aastat tagasi süst suveks ikka terve perekoolis välja. Suvel jah, mõni aasta tagasi, muidugi me siis on niiviisi kõik magasi valla eile paljaga, siis tundud öö oli ka palju soojem kui praegu oma ja lühemad ka ja aga nüüd omana eemaväega pike külmaka ega ei taha, nii hea meelega vala, maa tegi, peataks kõva rõiva pääl olema, tõmbaks vanaisa Esa kasukas särgia kruvi ainupeale või alla magama lähed, siis tunnetad maad. Kas siin noori tüdrukuid on ta, kelle juurde halised minna? Ta on vanamees, kas näinud minna vastavat, hoida löödeni Girls veel, kelle venna? Noori poisse siia tulenevaid maksule juhatan. Kas meile meil siin neli poissi? Ja no nelja Maydee akvalite otsin praegu nelja tüdrukute paar tükki küll need paarina või ei, pandapaigad. No ega ei pea sellepärast siis ema või isa üles, sõjaväelasel pääseb ikka niimoodi. No too oli vanast, kuna pidi isa ja ema käest nõu küsima omalaadse esihindeedeegajevitzberremis. No kuidas vanast heina tehti, umbes samamoodi nagu praegu ei, käis see asi teistmoodi. Aganast peamine roll, siis pidi oma homokuni kellakate kolme haigu üleval olema ja niitma hoolega. Nüüd Maatas palju kaugem, ahjaa siis lastele niimoodi ka, et kui mõni kaugem heinamaad mindi sinnani pikemaks ajaks. Nojah, mind tegi jah, pikemas ajas sinna ära, kas sealt ei saa tagasi tulla ega taku. Võeti oma toidumoon, ütte oma Länikuga, kapsa, oasupp, üten, haput, koort ka. Ja tuld, säälest eta ess ainult söödi külmalt ja heeringa saba ka juurde ja hapupiima ja. Ja homoku, kui Obani õdakud sel ajal veidikese Suigata tiga homo vaiksele oli juba üleva Neitme. Nii ta vanasti heinategu. No kas nii tiheda tööpäeva taha ja sellise suure rattaylemise pääle, kas Moostel ikka aega jäi siis? Nii lõbude pääle ka mõtelda? Kuule, ega noore vasimistes tunneksis paljunud Magahed praegu tundvale palju rohkem väsinud vist siis päiv haigu tiividardei vissi Hainu üles Rucawayway kuhja vahel agu käte toll siis leian tuuriksisse toreseks vajamine koheldi tüdrikid kaevaga. Ja tulekkis ja kui säält sis tulli tagasi mõnikord jäigi vikativarre pärizoikma aega tuubersil varvast areslaikas, aga millal see simmalite tegemise aeg oli, kas see oli nii heinaajal rohkem või, või juba sügise poole või kevades? Kõige rohkem poldoni sügise poole kartulivõtmise haigu ja, ja siis sorri kartulivõtmise talgu pääl Tolloolsistutancia simmani ja ümbre jaanipäeva ja siis oli ka simmani. Vahest sain aimu ka aega noore leiva kokku ja tettidu, väikene simman seal maha ja lõõtspill mängis Key, kui oli ka üleva vai hääl, muidu Uivad Ores Ladze häälduvad kus suurakenemise saia pääle vein, no palju inimesi üks suur külakiik vastu võtab korraga peale. Tahavad meil kaisi mäe otsa keik ja sääldavad 10 enemis pääle 10 inimest ja 10 inimestele hästi tugev kiitorile. Ma enda tehtud enda tehtud neljakesi oli, kes siis muidugi töösid kiku ja või seal keskel ladvavälist tollega muidugi üle mõnel pool olnud ette, need lastas üle tolle võlliga rataskaari tollega Edeisi tagasi ainult. Ja siis sealsamas seks löödi tantsega ja samonia deti tuld, lõket ja löödi tantse. Seda häda vist kellelgi ei olnud, et oli nüüd igav ja ei olnud kuhugi minna. Ess todaalsele ja essa keskid olla üle nuristab mul Iideeaa koheldi min, löödi laulu ja ja kui küla pealegi minti venti kambaga Tätti nalja seal kõlab elemendi siis ikka nii suurema ja pundiga soorova pundi, mõnikord seal küla noorekaid kokku. Viis kuus noort meest kokku ja kanna skaala minti, tütavad aknad, plasti, seal lugu, kannelt. Mindi sisse, seal siis aeti naljajutte Jalta, TALO edesiani telekat, üüber ja sai mitu Tallo läbi käinud, nii et ühe juurde ei, jäädki pideva või siis jäi mõni maha, kellele, nii kui mõnel hakkas meeldima ja siis jäi Mõnisena Mahakkaja. Nii ütled, et seto lai kah minema, muidu öömaja eestjateks kaussi, siis kui suurem kamp poisse kaja, siis üteldi, et vits poiss ja öömaja eest tõeselatviale teese. Kas vahel mõni äpardus juhtus k? S meil sellist tülli, pahandusi tappelvici, aga vahel kuskil kurje koerad püksisäärde ei lastud? No tood juhtu küll mõnel paigana, eks loll säänse. Vanemaga allikmäega kure ütel paigangi ese või Estud näete suhkruid, poisid, tütride pooled olid ja on alati ruttavale ja ja kõrraga Larmova Saliad, Suijad pini pääle. Peimises plaani velsker kokku jälki hästi. Tassa platsini võti neid hauka, kibuvitsa vaimikust, need kutsutas ja panniusse ala maa sile ja ja siis näksi aknallatši aknale jalakesi, siis hakkan Hait maja seal mängima ja valamis ruttu vara, suisa uisu liial vaikija ja s kuulaina pääl, ta ütlegi helluja. Ja too jäi Leimatuses estoraina kunagine vana vällja poistega Kärkna. No ega ilma pillitalist küll. Modaal juba ja harina neid kärja, ega siis käib kas siis kannel way, way vana vana lõõtspill, kellel on lõõtspill, mängis lõõtspilli, kellel kannel võeti kannelite. Ja siis see sulatas neiu seda hulga rohkem üles, kui ta võtja söe, ümbristu jää koorukese sulatarial. Siis lasti ruttu uska vallale. No nüüd ei ole küll vist ühtegi noormeest õhtul kõledal kandlega lõõtspilliga näha. Ei ole, kuulub neil. Ma valan, esikjälge ei ole ja ka need noh, siin lahidal kahuna tütar latsi, aga ei ole vil toda kuulujääki seal ka näide akna all mängis kannelt vaid lõõtspill. Seda ametit peetud on. Katseteistkümne aasta pidanud seda ametit juba ja iga aasta neid inimesi, mis siit on läbi käinud. Ma ei mäleta, palju neid muidu oli siin käinud. Kui võtta muidugi nii möödunudaastane käik, siis oli umbes 40000 40000 inimest. No see on siis kõige selle aja kohtama, pool miljonit inimest? Peaks küll ja tahtva näetad lugu kannelt ja aga ma muidu ei mändiku piatelgi Tuuvistandmanetite musi ja siis. Ja, ja siis no jasmiin tega neid musi tantsis, see oli vist hästi palju saadetest kandlelugusid, siit on hästi palju alla mängitud näiteks joomilion, põsenahk, oige paksus kuluna, joobe kellemusi, tuliseman äss, armeenia tüdruku ei too seal rannatool, Siber, ranna, Etsiberlannad. See päris kenakene sinisilmne. Ei tule meelde, hätti kostkutselt anda, seal, Siberist oli kaunis kaugelt ütles ja et väga illussoviseenia väga urvamaastik, oli see suvine aeg ja, ja niisama värske heinalõhnaline nagu praegu ja täpsem. Kui meenuta kõike haigu tagasi, mis sama naine selle peale ütleb ta ajutiselt all oleva parem sisse kergem, kas ta vahel üles tormiga tuleb vaatama? Tuule küll vahemis kaevu abistama üllo siir kindlasti kannet ka kuulama, sest vaevastatasid sele kannestena valla viite. Jah, alla ma küll teda viia, aga ma ei mängi ja muidu ei olotkuda kannel. V olnuses vast olles vanapoiss, edes joon. Vadi füüsigisqvar. Vahel vanasti seda asja ei tehtud, et mõne kohaliku teema või, või asja peale, mõni laul tehti. Lorilaule ikka liiklus, toda aegs Leicus ka vahel ja karkass nõuanomeeles Tarland juba vana lauluma või laulda. Tahad teda nii kulla, oi, miks ei taha, palun, palun. On olli tsura, Saps saage. Kere küünla taano mehe Kareaabuodaal. Tere, ülataanoome kaareaa, Woodaal. Lool Teppo tärn, Mattia Ando pindu. Ja veel kaar peet, Räkaat ja seal ta on. Ja veel kaar, peet, Räkaatiaaess. Ta on vaba. Seal on aru, on all ja sai kannel, mängiti kaat, Diaal massil, McKay, ütlikaat ja töö. Kaatiaal, massiline kai ütlikaat ja. Kate aastaabeeerräs tõi katkeeaa kodo oma hääle, kaubaluba sai tõmmud saatel aga Pääle kau valluba sai moodsaatellaga. Hillos olli noodu kat ja peris roosilill. Aadu Peeerrasseede ät kureeni Kuu kull. Aadu Teeerrašeede äärt tureeni kuu kull. Katia jätan Oduti ära Pals siis akest ma ATA põraat masu Urreaa taha mõlki ta Aadeeaa raat masu kurja taha mõlki ta Kullo olli suraak küll olli oli tee, jää Essk, jäethovi, Ki küüle, pull, tee ess, Deathovi, jäägi ülalkull. Sellist laulu pole küll kuul on vanaaegne laul liimis, ütelge siis Poska põlvotsaistele laulds, mõnigi siin ei saagi seda seisma panna, siin tuleb kogu aeg nii huvitavat juttu, laule mällu. Ja pääle vanassarmereta Hinapi kõik. Aga mille järgi neid õpitud sai, ega sisu, nooti või midagi sellist asja olnud Ani oma kuulmise järgi pilt ja palju sisse iga nooti tunti siis lasteni tika noodist. Tuussaanimanna meelde jää. Aga lugusid, mis on meelde jäänud Niitken pillimehel oma kümneid ja kümneid kes jõuaks seda kokku arvata kõiki neid laule ja pillilugusid, mida üldse meie külapillimehed mängida oskavad. Või kes jõuaks kokku lugeda neid kandvaid viiuleidki, mida needsamad pillimehed ise valmistanud on. Varstu lähedal elab kandlemeister Eduard Ottender. Kui rameeto mikrofonid sinna jõudsid, oli pillimeistril külas Kaharaldset ameti poolest metsavaht, kutsumise poolest aga pillimees. Palju neid valvetes tehtud või on juba ammu üks neli-viis neli 50 tekki. Kui ma oli 10 aastat vana, sest jäi mainimata ka sealses Liisablitjaksid laia äkilise 30 sentimeetrit Bekke jah, jah. Väikse tuua. Sõber ka poiss siis leiab asu lähema häälse maali, ma ei tea, mis maalimoodi Kasmani Katsaastunema saart, mis ma olin ja madi viiuli. Ma teen riiuli nii reisi vällja, eks viiulivorm ja kõik kus ta seest seest essaadid, jäämeditsiin, Kuismaa kirvega, kuigi ma seal Taavi siia laua pääle jää ilusti välja ja ja traadikese Pääle Jähku traati sai hääliga. Pulga trammi ja teele ja ja Acospoogarsa moti kada jossa painud järjehobu ei saanud või? Luudel sinna. Peaksid, raamine, poogen, valmis jah, kõverast vaid niimoodi ja, ja poogen valmis. Ja ma, kiisu tähendab, mul on tumeenen kah. Teisu tänavused hakkan tareneks soola. Veli on toll muusikakoolil, Riian Hoffmani aegusti ja viiul ja lill, Tigoldud jääaeg ja kui seal vagusi lahuti on, no eks küla peal käimisega läks neid pille kõige rohkem lääts läks, läks ka kuidas küla peal käitises oli ikka mitu poissi ja mitu kannet ka või, või ei? Veetma kirjaks. Sealsesse pillimees, öögherbi, Nimix. Võiks lugusid sealses mängite. Märgin nooti, olime noodi järgi. Poi tõmmake. Marsruudil suur küla ja seal tehti need näitemängusid, tegime säänse küla krunkril, run simmani kane Ollinaga Actimisitaal, kuna õla, kui vaja, tantsida, tantsis, käis rehe all või Reeaa ja. Toodi Gazett sisse ja ja. No simmanil selliseid nii mängitavat lugusid oli missis moetantsijad olid Krakowi Akuja Reirenten panipaaniaga käendis vanasti Ülle Ronkri mäe pidu või üle konkryn simmani pääl. Kas siis sellel simmanil või sellel peol, seal oli üksainus pillimees või oli neid seal mitu pilli, McKay, üks öko, üksiku algusena. Eks kannel, viimete sus olnud Willime, sile viiulid. Kadentsi, eks mängisid kannel ja, ja siis oli niisugune kõver raud kolm kanti. Kolmas leidiski olevil pääle, nii. Jah. Midagi äärt tegi Elisa, Elisa ja väga hilisem Ranger kolmakandil. Tantsu vahel kui muusika meile, siis oli siin ringmängu, tegin käest, võeti kinni, Roomas käis ringi, paar tükki oli sees ja mul on veel meelde, mis sul alati siin Saru külas moos esimesele ringmängu ajal ja et mis sõira Andrus sai, kui ta tütart koolita? ESM-ile see ringmängulaul ja, ja siis tuli neid jällegi seal ühte-teist juurde ring märgulausudes neteteni kohalike sõnade järgi. No tuled ja kuigi ennem kombineeritud ikka ja sai rahandus, mis sõidab Andres saietta tütar kooli, kas ei oska sukka kududa, sukavarrast veerita? Nonii ta võitu jah, nendeni jõukate tütarde kohta just kombineerida, palju seal rahvast, muide koos oli sellisel videol noortena kartul kaks 30 tükki ja siis pidu käis seal hommikuni välja. No tookord kaks päeva. Siis mind jälle koju saatva tüdruku ei pea jälle kannel kaenlas ja palju maad selle kandlega on läbi marsitud. Aga kartma ja isegi sisse ei lase, siis? Ei ei teagi, vaid mõne aeglase koliv. Neutroosi jaaja tulema proov.