Kitarr paneb nutma unemeelt heitvate hingede nuuksed pääsevad valla ta ümarast suust. Need read pühendas kitarrile Suur Hispaania poeet Federico Garcia Lorca kelle kohtad teine luuletaja tšillane padrun. Ta on öelnud mõtlit lõbus ja rahva poolt armastatud kui kitarr. Ja tõepoolest igas Hispaania maanurgas. Santana Krist Galicini kõlab kitarr taunis kitarr, flamenco pidustuste lemmik, armunute saatja. Rauge ja õrn kitarr, poeetiline kitarr. Meelt heitvõte hingede nuuksed pääsevad valla ta ümarast suust. Hispaaniasse tõid kitarri Maurid 13. sajandil ja tol ajal nimetatigi pilli Mauri kitarriks või Moorlase kitariks. Mac kumera kere ning pisut tahapoole painutatud kaelaga oli see väga sarnane lautoga. Samal ajal tunti ka teist liiki ladina kitarri, mille väliskuju meenutas enam tänapäevalgi tarri. Kahe kitarriliigi paralleelsest arenemisest ja täiustumusest sündis 16. sajandil uus instrument Vii koola. Sellel oli kuus keelt ja kolm erinevat mänguvõimalust sõrmedega poognaga ja plektrumiga. 1535. aastal ilmus Valencias esimene vil koolapalade kogumik Ell maestro kirja pandud helilooja Louis Milani sulega. Kuninganna Sherman defua õue. Muusik ja poeet Louis Milan oli kogumikku, mida kaunistas koolat mängivat toffeust kujutav kunstipärane Winiat. Varustanud järgmise motoga. Suur esmaavastaja Orpheus, kes kinkinud maailmale Vigola ja olnud esimene mängumees ei jäänud ainsaks järglasi tal palju. Louis Milan tõlkis hispaania keelde Itaalia poliitiku ja kirjaniku balt assaarekastil joone, kuninga raamatu. See oli omapärane rüütliseaduste kogu, mis sisaldas kõige muuhulgas ka õukonna tantsude kirjeldusi. Nende seas oli ka pidulik Baba. Louis Milani Pavaan, mis on kirjutatud itaalia rahvalaulu La Bella flantse Siina arusel. Kõlab Madriidi meistri marsselino Lopezi valmistatud Vi koonal. Luismilani kaasaegne luiste Narva ees olid tuntud kui virtuooslik improviseerida. Hispaania kuningale Karl viiendale pühendatud kantsoon. Temperatuuri on ta üles ehitanud variatsioonide ahelana, mis on kirjutatud Madalmaade helilooja Šoscandepre teemale. Seitsmeteistkümnendal sajandil saavad Hispaanias tuntuks uued kitarrile, kirjutavad heliloojad. Eelkõige väärib tähelepanu Kaspar šanss Aragoonia viidse kuninga õue. Kitarrist ja ühtlasi Salamanca Ülikooli teoloogia bakalaureus. Kaspars koostas arvukalt kitarripalade kogumikke. Neist ühe eessõnas ta kirjutas. Kitarriomadusi vaagides ülistavad ühet seda suurepäraseks pilliks, teised laidavad sootuks kõlbmatuks. Minu arvates on tõde kuskil seal vahel. Tähtis on, mida mängitakse ja kes mängib. Mõni suudab ühelainsal keelel rohkem kui teine tervel orelil. Kitarr. See on nagu naine, kes ei saa öelda. Vaata mind, kuid ära mind puutu. Samal ajal kui Hispaanias kirjutas muusikat Kaspar sans lõid Prantsusmaal oma kalanced, peod, kuulus kunstnik, antuanvatoom, keda klotebyysii nimetas 18. sajandi kõige suuremaks ja erutavamaks geeniuseks. Tema lõuendil inspireerisid. De õrna pilgu läbi vaadates tee hinge seal lummaks minu silmi, hunnitu pessa kus lautot helistades maskid teevad ringe markiis ja PRO. Hispaania suurim, 18. sajandi kitarrist ja helilooja oli Fernando sorr. Sündinud seitsmeteistkümnendal veebruaril 1778. aastal Barcelonas ilmutas ta juba väga vara erakordset muusikaannet. 18 aastaselt kirjutas sor tol ajal ülipopulaarsele mütoloogilise süžeega ooperi Telemmachoskalüpso saarel, mis lavastati Barcelonas 1797. aastal. Tänu ooperi hiilgavane menule kutsuti sor Madriidi hertsoginna Alba tollesama tonni haka Jettana õukonda, kelle frantkescongoya oma suurepäraste portreede k on bulistanud. Huvipakkuv on ka kitarri teema kovi loomingus. Macho kitarriga. Vapustav pime kitarrimängija härja sarvedel. Nun piirastusega. Piisab nendegi meenutamisest, et hinnata kitarri tähendusrikkust Kooja loomingust. Paraadportree markis Santa kruusist kitarriga käes tuletab meelde Fernando soori muusikat mis omal ajal kõlas poena vista lossi luksuslike saalides. 1814. aastal oli ühel näitusel Berliinis välja pandud Johan Herman Hummeli maal seltskond itaalia tavernis. Maalil kujutatakse kaht naist, üks laulab, teine saadab kitarril. Noor abt terrigeerib rulli keeratud noodid peos. Seda näitust külastas kirjanik, muusik ja kunstnik Ernest Theodor Amadeus Hoffmann, kes vormis Hummeli maalist saadud muljed novelliks Fermat. Sealt loeme. Tere, Siina võttis kitarri, seadis selle häälde ja tõi kuuldavale mõned akordid. Ma kuulsin seda pilli esimest korda. Tema võnkuvate keelte ebatavalised müstilised helid sööbisid mulle kustumatult meelde. Ma lihtsalt ei teadnudki varem. Mis üldse on. Fernando Karulli üks romantismiajastu silmapaistvamaid kitarristide ühendas oma teostes kitarri sageli teiste pillidega. Näiteks praegu kuulate tema duetti kitarrile ja viiulile. Suur viiuldaja Nicolopaga nimi oli samuti suurepärane kitarrist. Juba nelja-aastasena sai ta isalt esimesed viiuli kitarrimängutunnid. 20.-ks eluaastaks oli ta juba loonud hulga helitöid soolokitarrile, sonaate viiulile ja kitarrile ning kvartett kitarri osavõtul. Praegu kuulame kaht Nikkolo paganiini pala soolokitarrile. Markimassiimada sellio memuaarides leiame huvipakkuvad read, milles kirjeldatakse maskeraadi 1821. aastal Rooma karnevali ajal. Paganiini Rossini Lauljatar Katarina lippariini, kes alles äsja oli paganini dirigendikepi all laulnud peaosa Rossini ooperis Maltilt. Praen ja tema sõber Maarjo tasseljo riietunud kerjus muusikuteks moodustasid kvartetti. Katterinalid Pariini ja marjuda sel laulsid ning paganiinierossini saatsid kitarridel kusjuures paganiini kandis veel naiserõivaid. Kitarri kohtame krossini populaarsemas ooperis. See viljahabemeajaja. Nagu Rossini, nii viiskad Carl Maria von Weber kitarri sisse preorkestrisse ooperis ooper on, näed bagdadi Calif harunal, Racheli tütar, retsija unes prantsuse rüütlit, joonide bordood, kitarri vaiksed akordid annavad sellele stseenile eriti fantastilise iseloomu. Weberi koomilises ooperis Abu Hassan saadavad kaks kitarri Afagot nimitegelase kavala Abu Hassani aariat. Suurorkestratsiooni meister rektorberlioos ühendas julgelt kitarri, heli nelja trompeti ka Sitsiilia laulus oma ooperis Beatrissi Benedict. Venemaal ilmus kitarr väga ammu, 13. sajandi paiku. Seda oli märgatud juba tõi väeleris. Laiema leviku sai kitarr aga alles pärast 1730 kolmandat aastat, kui oli välja antud senati UK-s selle kohta. Mustlastel lubatakse endale pea toiduse leidmiseks elada Venemaa aladel. 1740. aastal võtsid mustlased osa kuulsast maskeraad pulmast, mis korraldati keisrinna Anna Ivanovna ja tema favoriidi Vironi lõbustamiseks. Seda maskeraadi kirjeldab kirjanik kalašnikov oma romaanis jäämaja. 18. sajandi 80.-te aastate lõpul ilmus Peterburi esimene mustlaskoor. Üks selle suuri austajaid oli luuletaja Kaurilodersavin. Et mustlasi arvati tol ajal pärinevat Egiptusest, kirjutas ta. Võtab kitarri Egiptlanna keelel kõlama hõikab kirglikku magusa valuna tants tema liikmetest. Sellega Panydersavin aluse vene kitarrikirjandusele mida on viljeldud nii luules kui proosas. Meenutame kasvõi Puškini, Hispaania serenaadi, olen siin. Helka veel on teel. Kvad Al kviviir möödub kuu eest pilvevari. Kitarrid kui vilk näedsa noort see viljatari piilumas sealt Balkanilt. Jutustuses kaks Hussari annab Lev Tolstoi Ereldaja piltliku kirjelduse mustlaskitarristi mängust. Eljuska väljendas naeratuse selja, jalgade kogu olemusega kaasaelamist, laulule saatis seda kitarril puurist Joskad pilguga, justkui oleks esimest korda seda laulu kuulnud ja kallutas ning tõstis laulu taktis tähelepanelikult hoolikalt pead. Viimase heliseva noodi puhul ajastanud äkki sirgu, tundis end nagu kõrgemal kõigist maailmas. Viskas jalaga uhkelt otsustavalt kitarri üles, pööras selle ümber kompsis jalaga takti, raputas juukseid ja vaatas kulmu kortsutades koori poole. Kogu tema kehas kaelast kandadeni hakkas iga Sooneke tantsima. 19. sajandi alguses oli Venemaal koduses musitseerimises kitarr hoopis populaarsem pill kui klaver. Tekkisid erinevad kitarrimängu koolkonnad, kitarriõpetaja amet sai suurmoeks. Ivanka loobib komöödias õppetund tütardele seletab Lukeeria õele elu mõnudest. Hommikul, kui vaevu oled jõudnud pisut tualetti teha, ilmuvat tunniandjad. Tantsuõpetaja joonistusõpetaja klavikordija, kitarrimänguõpetaja Nende käest saad otsekohe teada tuhandeid toredaid asju. Ühes kohas on armastuse pärast röövimine toime pandud, teisel läks naine mehe juurest ära. Ühesõnaga mitte miski ei jää kuulmata. Saad teada isegi seda, kes on endale lasknud vale hamba panna. Ja nii ei märkagi, kuidas aeg lendab. Tolleaegne kitarri repertuaar koosnes enamasti vene rahvalaulude töötlustest ja fantaasiatest populaarsete ooperite teemadel. Silmapaistvad vene kitarristid ja heliloojad, Andressifra ja Mihhail Võssotski kirjutasid vene kitarri muusikasse ereda lehekülje kuulane Võssotski variatsioone vene rahvalaulu ketraja teemale. 20. sajandi suurimate heliloojate teostes on kitarr aukohal. Esmajoones tuleks nimetada Gustav Mahleri seitsmendat sümfooniat, mille neljandas osas nukk tornis annabki Darr romantilisele Serenaadile mõnevõrra iroonilise iseloomu. Kitarri kaasvestlejad, tundeline viiul, sarkastiline, klarnet. Nagu lehtedele langevate kaste, tilkade heli ning kõlab kitarr, Mahleri nukk torni viimastes taktides. Igor Stravinski ooperis ööbik saadab kitarr ööbiku jutustust kurvast surnuaiast Inglise helilooja William poolt, kirjutas kuuekümnendatel aastatel laulutsükli tenorile ja kitarrile kasutades tundmatute 16. sajandi inglise luuletajate tekste. Kaasaegne hispaania helilooja Maurizio Ghana on oma kontserdis kitarrile ja orkestrile võtnud aluseks kolme hispaania rahvatantsu rütmiliselt joonised. Kontserdi finaal, graafika Well pule Riia. Suure panuse 20. sajandi kitarriliteratuuri on andnud Brasiilia helilooja heitoor. Vilja loobus, kes peale kitarrikontserdi kammeransamblite kitarri osavõtul on kirjutanud kaprillüüdide tsükli soolokitarrile. 1963. aastal kohtas Kuuba kirjanikke etnograaf Kell Barnett ühes Kuuback kolkakülas 100 nelja-aastast neegrit. Esteban Monteehot. Montega oli Chimargaan põgenenud ori, kes oli oma isanda juurest ära jooksnud Kuuba iseseisvussõja ajal möödunud sajandi kaheksakümnendail aastail. Monteho seiklusrikas elulugu ilmus trükist 1966. aastal. See inspireeris saksa heliloojat Hans Werner Hendset kirjutama omapärast teost neljale esitajale häälele, Flüdile, löökpillidele, kitarrile. Selle nimi on Chimarrang põgenenud ori. Chimarroni jutustus kohtumisest armsamaga on kirjutatud kuuma rahvatantsuvormis ning suur roll on selles antud kitarrile. Insaise fucklastroo käega. Kaardil. Kitarr on innustanud paljusid 20. sajandi kunstnike suurepäraste teoste loomisele. Eriti tihti võib näha kitarri. Picasso sinisest loominguperioodist või kitarriga kubistlikena tüür Mortide seeriat, mille leidis väga palju jäljendajad alates tšehhi Emil Fillaga lõpetades jugoslaavlased vilkogeezzaniga. Picasso armastas väga kuulata suurepärase prantsuse kitarristi manitastel Plata improvisatsiooni kortereid, kunstnik ja muusik vastamisi teineteisele kingitused. Picasso joonistas Teplatakk kitarrile Don Kihote portree. Teplata Aga pühendas talle oma improvisatsiooni. Prantsuse luuletaja Šankokto ütles. Minu unistuseks on kuulata Picasso kitarride muusikat. Üks neist. Kaasajal on kitarr, eriti tema noorem õde, elektrikitarr, jazzansambli oluline liige. Bertooslike soolode kõrval täidab ta edukalt rütmigrupi funktsioone tuletades seega meelde vanad head tsembalot Bachi ja Händeli kontserte prossades. Oleme läbi käinud tee 16. sajandi hispaania helilooja Louis Milani Pawanist kaasaegse nõukogude helilooja Mark Ratkini lauludeni. Kogu sel teel on meid saatnud kitarr. Kaunis kitarr, flamenco pidustuste lemmik. Armunute saak. Ja pärast kella. See puus sierra Maaskonte.