Tere, head raadiokuulajad. Teie ees on järgmine rännusaade Reispass. Mina olen Ivatsepterkin ja tänases saates jätkame täpselt selle koha pealt, kus eelmisel pühapäeval pooleli jäime. Me rändame Jamaical ja meil on külas ja maika kuulsaim kultuurisaadik Eestis. Dašmendi hing ja süda tiitšei ning maalikunstnik Tarvi Laamann kelle jaoks Jamaika on teine kodu juba kaks aastakümmet. Eelmises saates jõudsime rääkida Jamaica loodusest, toidust natukene ka turvalisusest. Reets drive, õllest, äpultoni rummist ja kindlasti veel mitmest sätmest asjast. Ja mängida, aga loomulikult palju ja ma ikka muusikat, mis on tarvi jaoks tarvikuid lihtsee jaoks südamelähedane. Tere taas, Tarvi. Tere, aitäh kutsumast uuesti ja rõõm sind jälle siin näha. Hea, et sul ei olnud kaugelt tulla, töötame, töötame samas majas. Ja iseenesest jäigemad sihukesed põneva koha pealt pooleli, et me olime omadega Kingstanis. Jah, igaks juhuks võib-olla väärib mainimist, et Meie eelmine saade, nii nagu ka kõik teised reispassisaated on raadio kahe kodulehelt ning ka podcasti järelkuulatavad et saate sealt ennast järele aidata, aga Me olime Kingstanis. Oli öö ja me läksime peole, rääkisime natuke sellest, kuidas sinna minna, kuidas kus, kus elada, kuidas nagu peole jõuda. Aga kui me nüüd sinna peole jõuame, rääkisid või 14, mis oli selline legendaarne kolmapäevapidu? Oletame, et me sinna lähme, mismoodi pidu välja näeb, kus me nagu see pidu pidu näeb välja nagu selline? Ütleme nii, sõiduta taksoga kõigepealt sinna peo kohta, mis on kuskil äärelinnas, tavaliselt on ägedamad teod. Ja, ja, ja see peokoht on tegelikult ta ei ole nagu meie mõistes suure katuse all. Koht ei pruugi olla, eks seal on troopiline soe, et seal tavaliselt ei olegi katust tarvis soojendatud ruumi, eks, ja ehk siis see tegelikult on siseõu nagu majade hoovis oleks siis üles püsti pandud sellised kõlarid ühes nurgas on muusikud, teises nurgas kõlarideks ja keskel tantsivad tüdrukud ja kolmandas nurgas on võib-olla joogiputka ja neljandas nurgas on võib-olla mingisugused fännid mängimas. Et ja enne pidu enne seda hoovi sisseminekuks on juba omaette maailm, seal on nii-öelda Street Vendors, nagu nad ütlevad, ehk siis tänavakaubitsejad, kes müüvad seal suuri pulga kommist kuni õluni välja kõik kraami mida sul just õhtul peo ajal on tarvis, et sul on tarvis seal võib-olla vahest magusat süüa, seal on vaja tarvis seal mingit Chartšikanit näksida, õlut juua, limpsi juua, eks kommi süüa või noh, kõik siuksed asjad, mis öösel vaja, mingeid välku, vilkuvaid asjast kah juba. Kõik kaubaks mingis mõttes ja siis saab sinna õue peale minna sinna Vedi Vedilenstist onlawi peakorterisse, nagu öeldakse. Ukse peal on tõenäoliselt niisugune suur, suure kehaehitusega mammi võib-olla. Kusjuures see jäi üldse mainimata, et Jamaika on väga matriarhaarne riik ehk siis seal naised on väga kõvad tegijad ja mehed käivad kalal seal, eks ju. Ja naised on väga tihti need, kes nagu ajavad asju maailmas seal, nagu Kihnus öeldakse, on ja et siis seal sama samuti, et naised on hästi võimukad ja sellised panevad paika kohe ukse peale ongi, võib-olla naisturvamees sul ja vaatab, kas sul on kõik hästi, kas saad sisse või saad sisse või saa, kas maksad ja kui palju maksab, eks mõnikord vaadatakse nägude järgi, seda lausa. No ja siis saab sisse ja siis sees on muusika nii kõvasti, et et seda tunneb ja mitte ei kuule, eks, aga ühtlasi on nii kõvasti saab rääkida, et see on nagu huvitav ehk siis saun on väga hea nagu saab rääkida, aga samaaegselt sa tunned seda? Kõlarid on umbes siis kahe korruse majakõrgused. Nii suured ja jah, ja siis on muusika seal ja, ja peol on siis niimoodi, et. Kahte sorti inimesed tantsivad teol ühed on siis tantsupoisid kes tantsu Kruud, nii-öelda siuksed seltskonnad kes siis õpivad uusi tantsusamme, mõtlevad välja uusi tantsusamme, siis presenteerivad neid teol ja kui on keegi seal videokaameraga või niukse ka, siis nad eriti meeldib niukse sünteerituseda videokaameral seda, et kui te vähekenegi Youtube'is näiteks viitsite surfata näiteks Jamaica pidu siis seal kõik nagu kuidagi esinevad sellele kaamerale näitavadki oma uusi samme, oma uusi nippe, mida nad kodus seal omavahel õppisid. Ja teine seltskond, kes tantsib, on siis on ju naised, tüdrukud, eks, ja, ja siis kolmas seltskond, kes ei tantsi, on võib-olla minusugused tüübid, kes lihtsalt seina ääres seal natukene seisavad ja libistavad mingit jooki ja vaatavad, kuidas teised tantsivad. Ja, ja noh, seda nagu karta ei tule, et sa seal seisad nurgas ja keegi sinuga ei tantsi nagu mingi peo hetk kindlasti tüdrukud tulevad sinuga tantsima, naised võtavad tantsima, niiet et siis võib niimoodi eesti mehe kombel löödi klaas käes nagu tantsuplatsi serval nagu pankuitada ja oodata, kuni kuni sul magajale kassile hiir suhu jookseb, ütleme nii. Kuni kuni see jama ikka tüdruk seal Su tagu oma taguotsaga sinu. Sinu vastus hakkab seal tantsima. Seal rahvastan sellel peol. Peol no eks see oleneb kogu, kes seal esineb, see, et mis sündmus see satub olema ja nii edasi kõikidest asjadest, ega Ma mõtlen, sinna mahub võib-olla hoovi peale. Tuhatkond inimesteks mahuks ära, on ju niisugune ja väljas ka veel omaette tuhatut nagu, eks see pidu nagu on seal igal pool nagu ka aia taga, tegelikult pigem see sound oli nii kõvasti ja see juba kaugelt kuuled, ohoh pidu on kuskil. Et teine huvitav asi, mis Kingston ison, pidude puhul on see spontaansed peod, mis tekivad hommikul kella viie, kuue paiku, alles siis, kui kõik teised peod on läbi. Paneb keegi välja, leiutab kuskilt mingid suured kõlarite ajad ristmikule näiteks tänava ristmikule ja tantsitakse otse tänaval, nii et isegi liiklus on takistatud. Eritis lummides ja neid pidusid siis kutsutakse passabassa. Noh, tõenäoliselt on see tulnud sõnast pääst after pärast teisi pidusid, siis sinna lähevad kõik, kui on näiteks ütleme nii, et maailma kuus artist soon Paul esineb kuskil siis võib-olla hommikul kella viieks, ta läheb korra passabaselt läbija. Et, et see on nagu selline. Aga need on nii spontaanset, need ei ole nagu alati ühe koha peal, need on, öeldakse umbes selle tänava kandis seal, eks. Et ja praktiliselt iga reede ja niimoodi. Kuule, siin ongi mõnus siis panna muusika peale ja pane, kas me paneme siit seda tänavamuusikat, et mis selle nimi oli, kas selline vaip, kartell või paneme Shon pooli lugu? No eks nad mõlemad olla tänavamuusikat, aga paneme seal soon Pauli, sest see on nagu natuke vanem lugu ja võib-olla rohkem tuntud kõikidele inimestele. Lik luu nagu liim. Räägime veel, räägime veel Kingston ja pidudest, et et kolmapäev võdivad Juenste jaajaa tänavapeod, aga noh, põgusalt eelmises saates puudutasime ka karnevali, aga kui me juba seal Kingstanis oleme, kuidas nädalavahetused välja näevad? Nädalavahetusel on samuti peod, et ongi, seal kipub naguniimoodi olema, et et reedel on rohkem nagu tähendsooli pidu ja ja, ja laupäeval kipuvad peod olema kõik nagu rohkem nagu rege ruuts. Ja ja siis jälle on, kusjuures esmaspäeva öösel on väga Legia pidu seal Apton mandis. Et noh, põhimõtteliselt on iga päev mingi asi, kui sa tahad minna kuhugi, et iga iga päev on mingisugune pidu või kuskil, et, et võib-olla väikese variatsiooniga, et noh, minu jaoks kõige ägedam on see kolmapäevane pidu võib-olla isegi et ja, ja, ja samuti need Sokad on ägedad Soka peod. Mis on siis selline karnevali muusika, Soka muusika tunduvalt kiirem, kui see, mis praegu kõlas. Ja kes seda soon Pauli neid, seda lugu kuulas natuke seal keegi üks, üks mees karjus, vahepeal rahuldab out ja pander Liivar Bonde bänkja signal Deblein ja et need on tegelikult kõik hõiked kuulajale, et tee nüüd seda tantsuliigutust signaali, anna signaali lennukile, see on selline tantsuliigutus kahe käega lehvitavad lennukile. Son tantsuliigutus, et see, kes on spetsialist, teab neid kõiki neid samme või siis roolide põut, et kuidas siis aerutada paati sihuke tantsuliigutus ja ja pandi river bande bänk ehk siis jaa kaldal hüppamine, see on siis tegelikult selline tantsuliigutused. Et kui natukene Jamaica lugusid kuulata, siis seal tegelikult öeldakse ette, mis sa pead tegema ja vaatad ringi ja siis noh, et see on väga nagu selline, et öeldakse ette, mis peab tegelikult tegema. Teadlikud teevad ja Soka puhul näiteks on väga tihti niimoodi, et näiteks ma olen sellistel pidudel, kus on terve staadionitäis rahvast. Ja siis mees mikrofoniga ütleb või naine ütleb nii ja nüüd kõik liiguvad vasakule, siis sa näed, kuidas ma ei tea, 5000 inimest staadionil liiguvad vasakule ja võib-olla just sinu poole, onju muusika rütmis, et siis on natukene sketši olla või. Et see võimas efekt, kuidas nagu tegelikult Jamaical nagu kuulatakse ka päriselt sõnu või seda, mis nagu milles keiss on, eks, või siis öeldakse, et nüüd kõik naised hakkavad mainima, onju, ja siis sa vaatad, kuidas kõik need taguotsad tulevad sinu poole, onju 1000 on ju tekke, kõik tulevad ja tahavad seda teha, mis öeldi, eks ju. Et, et see on nagu äge nende pidude puhul, et natuke kuuladesse seda ütlesite näitu tulemasinat või näita mobiilivalgust, et kui meeldib lugu ja vaata, mingid sellised asjad nagu hästi sotsiaalne, see pidudel suhtlemine seal võib olla niimoodi näiteks, et noh, ütleme, et üks lugu on kolm minutit pikk muusikapala ja CDC paneb seda lugu võib-olla 20 sekundit ja siis ta hakkab jälle mölisema. Ja siis ta paneb uuesti seda lugu võib-olla 20 30 sekundit. Ja siis paneme uue loo täiesti uue loo, nii et sa ei pruugi seda kolm minutit nagu sellist klassikalist, nagu ma ise kutsunud siukest saksa ornung. Rütmi miksimist sellist niimoodi nagu, kus kõik on korras ja paigas, sellist nagu ei ole, et seal on pigem nagu see IC, kes seal seda teeb, ka tema ülesanne ongi mikrofon, heliefektid ja natukene plaadi lugu. Nüüd harjumatule kuulajale võibki tunduvadki ainult helisebki seal midagi eksima ja sa ei saa aru, mis ta seal möliseb, midagi möliseb, miks ta ei lase juba seda lugu, eks ju. Et noh, võib-olla alguses isegi natuke šokeerida, siuke, päris kõvad rege tähendab seal ja ja räige tantsul ei olegi nii uimane muusika kui võiks arvata, nagu, et ala väga chill või selline noh uni tuleb lausa pöial peale, et võib-olla ka väga niisugune kiire ja niisugune et, et ja, ja matkal reisides kindlasti maailm muutub teistsuguseks. Saare kultuurid on alati väga erinevad nagu teine planeet, natukene hea ekse meri ümberringi, mõnes mõttes nagu ühtepidi isoleerib, teistpidi liidab just just jah, seal on väga suur India kultuur sees näiteks india söögimõjutused ja rütmika muusikas pidi näiteks sedasama Soka pakanaal enamus artistid on mingid hindud, pooled nendest hindud, kunagised, kes elavad nüüd kas Jamaical või Trinidadi näiteks ja siis nad neile meeldib selline karnevali bandžaabi stiilis muss, mis on siis Kariibi võtmes nüüd, et jah, et tõsi jah, seal on erinevad rahvused eelmises saates. Me rääkisime, kummutasime natukene seda müüti, mis paljudel inimestel noh, sealhulgas ka minul pealiskaudsel vaatlusel alguses maikastalijata, et tema ikka ja maika ei ole turvaline, et me rääkisime sellest. Las ma natuke meenutan ja korrigeeri mind, kui ma eksin, et tegelikult Jamaika on väga turvaline riik, kui seal lihtsalt hoiad omani nii-öelda mõistuse sirge, nii nagu sa pead hoidma igal pool maailmas, et hoiad oma talupojamõistust peas ja ja suga ei juhtu mitte midagi. Kui me nüüd juba nendest pidudel siin keset ööd ringi kappame mööda Kingstanite kuidas nende pidude mõttes on, sa, sa ütlesid, et noh, et nahavärvil mitte midagi, kellel ei ole nagu vahetega tähtsust. Et kas nüüd välismaalasena, Jamaika ööelus nagu ringi tuhiseda võid sa jääda mingisuguse noh, seal peol siis mingi ebaterve huviorbiiti sattuda või oled samamoodi nagu siin, mitte peol, aga pärast pidu purjuspeaga seal ringi tõlgendades ja jaurates kindlasti võib seda juhtuda, et et ju, eks ju, need kurilased pahalased ikka otsivad niukseid nõrku on ju, kellel on, kes on purjus, on seal muidu rumalad, eks, et noh, ma ei tea, isegi Tallinnas ma ei võta ju. Või Eestis, kui ma lähen peole, ma ei võta kõike oma raha kaasa, ühte rahakotti paksult on ju ja ei pane veel passiga sinna ja ma ei tea, mida, eksju. No ma ikka võtan ainult mingi teatud osa, mis ma seal ära kulutan juba sellepärast et ma ei taha nii palju raisata, võib-olla seal, eks ju. Et, et noh, ja siis, kui ongi mingi keiss, mingi hull seal võib olla noaga vehib, eks ju. Selle 10 eurot talle ära, Aino ja ta on õnnelik, onju ja ise jäid ellu ja ja teadlasi siis järgmine kord purjus peaga seal mööda seda tänavat Käina. Et noh, ikkagi tegelikult takso ei ole seal kalliseks nii kallis, et seda jaksaks seal mõne sõbraga. Ta sõita koju edasi-tagasi ja tal on turvaline just et seal ei ole nagu mõtet olgendada, noh, mina alati teil naguniimoodi, et ma lepin kokku, takso sinna, viid sinna saame küll, ma ei tea, kolm öösel näiteks uuesti tuled, võtad mu peale tagasi saad raha. Muidugi nad on väga rõõmsad, vaata, kõik on diil, on ju, või siis annad telefoninumbri, vaatate normaalne tüüp. Võtad numbri, helistad talle, tulen. Et noh, seal on ka telefonid olemas. Et ma olen isegi ostnud seal kohapeal mingi odava mobiili kohaliku kõnekaardi, sellel jaurandama taksos. Kingston teemal veel et Bob Marley mitmest laulust käib läbi Trents taoline. Ja mis koht see on? No see ongi see koht, kus nii-öelda väidetavalt on kõige kriminaalsem koht, see on see koht, kus ka bob marli kasvas nagu oma muusikat tegija. Et see flavelani jälle. Plekist aiad ja ja selline kant, seal saab seal ringi käia ja muidugi seal võid teha ja noh, ma ütlen, et pimedas seal esiteks ei näe midagi seal tänavavalguses siiski eriti korraliku, eks et siis pigem nagu ikkagi valges teravik pole mingi taksoga mingi kohaliku autojuhiga tuurja, ongi soov, et siis saab näha, mis seal on. Et noh, ikkagi minu jaoks, Kingston ei ole niisugune päeva koht üldse, noh et nagu selles mõttes ringi seal tuuritada, noh, seal nagu ma ei tea noh, ei ole niukseid, ägedaid kirikuid, niukseid, uhkeid losse, mida peaks vaatama hirmsasti ja ja kuidagi nagu selline ainult sopa ja see nagu see, kui on see karneval, et siis seal nagu päevasel ajal seal näiteks pühapäeval kell 10 hommikul algas siis terve päev. On muusikat üle linna, eks käiakse sinna suured Trakid ja kõlarid Trakkide peale. Selge lugu, kuule, aga teeme siis nii, et tõmbame sellest Kingslerist nii-öelda uttu. Et eelmises saates rääkisime palju sellest kaluri külastina lemmikust ja ja lähme vaatame siin Jamaical edasi teemadega kohtadega, paneme siis lahkumise saatel veel ühe laulu mängima. Staila chi kolme ja liider. Aga vot see lugu on sündinud tegelikult systernanci ühest legendaarsest loost Bambam, mis siis tänapäeva Jamaica artist Staylotši paar aastat tagasi tegi oma remix loo ja ainult muuseas käis eelmine aasta Tallinnas esinemas Tallinna pääs momendil, nii et suur au oli eestlastel teda näha siin. Ja jardi. Me oleme jamaikalased jaadi igal juhul väga tempokas. Tead, mida me siin keerutame juba teist nädalat nagu kass ümber palava pudru. Kuidas Jamaical selle kane tega all? No ja ma ikka laste jaoks eriti rastala rasta ja maika rastad jaoks on kanep püha taim ja religioossetel rituaalides seda võib Jamaical kasutada ja, ja kasvatada ehk siis rästad võivad enda tarbeks kasvatada ja, ja oma jumala auks seda tarvitada. Et sellega nii ongi, et kui te mõtlete, et seal nagu Amsterdamis, et lähed ja ostad ja shopid on igal pool, siis niimoodi ei ole, et käid seal, suits suus ja politsei lõi, naeratad, eks, et nii see päris ei ole. Et ta on ikkagi, et kes on käinud Indias, siis ta on umbes samamoodi nagu Indias samuti Indias ju Shiva kummardajate jaoks on kanep püha taim või siis Euroopas, onju, no on pühaweil meil olemas, on ju, et, et noh, see on umbes sama asi. Aga näed sa ikkagi nagu tänavapildis inimesi, kanepit tõmbamas. Päevasel ajal küll mitte pigem õhtupoole kui niukene lõõgastumine või nii, noh niimoodi see võib-olla tunned natuke mingit hõngu seal kuskil tänaval, aga niimoodi sellist see on nagu noh et ju, ega ju, kõik ei suitseta, seal on ju, et naised väga tihti üldse ei suitseta ja pigem on need mehed ja, ja pigem on nad ikkagi siuksed juba võib-olla pensionärid, kes suitsetavad või hästi noored. Aga ikkagi see selline nagu kontseptsioon või selline nagu eelarvamus inimestel on, ütleme kindlasti ka paljudel välismaalastel kasse maikale nagu reisile tulevad või seiklema, et kuidas, kas seal nagu ma ei tea, paned neid politseipuuri või, või, või käivad mingid diilereid ringi või siis on ta lihtsalt ei ole kättesaadav ja ei tehta või? Tal on väga kättesaadav noh, selles mõttes, et ta on nagu noh, kujutage ette, et see taim kasvab seal sama vabalt nagu Eestis võilill. Et see nagu umbrohi tegelikult ja teine nimetus ongi Jamaical viid umbrohi, et seda on isegi kultuuride kultuur teiste kultuurtaimede seast raske, nagu eemaldad tal naguniikuinii hästi kasvab, eks nagu viid, tapab teisi kõikne umbrohunimel, et noh, et jah, et et paljud seal kohapeal eelistavad pigem seda kui rummi juua, eks. Ja, ja, ja parem ongi, kui, kui, kui autoga sõidavad need kanepisuitsetajaid, kui et rummijoojad, et vahel märgata, ühed on kihutajad ja teised on rahulikumad sõites käin, nii et sellesse tuleb suhtuda siis lihtsalt nii-öelda respektiga ja projektiga, et ütleme nii, et ega ma mõtlen, et ta ei ole Amsterdam, eks, ja isegi Amsterdamis ei tohi ju tänaval käia, seal suitsetada ja blä-blä-blä õlu ühes käes ja ja Amsterdamis isegi vist ei müüda õlut, noh, alkoholi ja seda ühes kohas, eks, et ikka suhteliselt reguleeritud samuti Jamaical, eks. Et loomulikult on seal suht vabalt saada, sest see on niisugune kliima juba niisugune religioon ja värgid ja igalühel oma, eks. Mõni Aitalfuudi Jamaical ja ujub ja ja teine sööb ainult seda grillitud siga, võib-olla, eks. Ja job rummi mingeid kokteile hommikust õhtuni ja noh, oleneb, kuidas meeldib, katsume mõista ja mitte hukka mõista, jah. Okei, Kingston Kinks, täiesti oleme nagu välja saanud ja võib-olla sinna kalurikülla, millest eelmises saates rääkisime, ärme veel kohe tagasi läheb, et kuhu me võiksime veel Jamaical Jamaical minna, mida näha? No üks võimalus on, üks võimalus on näiteks minna siuksesse kohta nagu James Bond pidž. Et siis tegelikult lõuna lõunarannikul asurand. Hästi, väga ilus piltilus rand ja James Bond, noh, sellepärast et seal on filmitud Seinspondi üks film ja kus siis mis film see oli see film, kus üks väga ilus tüdruk tuli veest välja oma noaga, mis film see oli tema praegu aasta see oli, see oli noh, keegi fänn kindlasti teab, onju, aga see oli see film jah. Et, et noh noh, siukseid asju tasub vaadata, need, kes on näiteks mingid lohesurfarid või sellist surfarite, saan ka surfionju randasid olemas, kus nagu ujuda ei kannata. Lained on tugevad, aga surfaitama mõnus. Noh, siis võib ka minna näiteks neegrilisse, mis on siis lääne kõik kõige läänepoolsem? Väga ilusad päikeseloojangud, kõige suurem ja ilusam rand, öeldakse. Ühesõnaga, rand meenutab natuke nagu Kloogaranda Kloogarannas kunagi käinud, see on selline megapikk nagu, nagu Pärnu randa nagu Pärnu randa meenutab, pigem jah, niisugune puhas siukene täisonju, hotelle ja sihukeste turiste ja, ja hästi-hästi liiv ja noh, niisugune hästi pikk ja noh, minu jaoks suht igav rand, jah, aga jälle päikeseloojangul ilus. Päike loojub, eks, ja ja, ja noh, paljud sellised turistilinnad nagu montiigobei või neegril, need on nagu just selliseid sellepärast igavad, et tihti on neil rannad ka erastatud osad rannad, nii et seal nagu pead maksma seal raha, siis sa oled seal aia sees. Ja siis seal on kõik asjad kuidagi imelikud ja igavalt. Aga mõnele just meeldibki, nii on, aga ega mina nagu sellepärast ja ma ikka ei lähe, et näha samasugust pilti nagu Türgis kuskil, eks. Taia sees. Ja ma tahtsingi küsida selle montiigovey kahte, see on ka teine selline natuke kuulsam Jamaical endale Kingstanit, eks ole, suurlinn ja, ja ilmselt paljud turistid, kes Jamaical lähevad, vist piirduvadki ainult selle motiiviga. Nojah, et seal on ta nagu ta ongi nagu noh, Eesti mõistes nagu Pärnu ja ütleme nii, et suvituslinn, kuhu siis kõik nagu turistid tahavad minna esimese laksuga. Siis sulle rannad, rannad, seal ongi väga palju tasulisi randasid või hotelli Raivot rannadeks. Ja siis seal on ka avalik rand, mis on suhteliselt niru ja seal ma isegi tahtnud olla eriti. Aga montiigopeedian jälle ägedajad, rege festivale, kui on hooaeg. Augustikuus näiteks. Ja mingitel muudel aegadel, kui peab lihtsalt silma peal hoidma, et, et. On Diego pöial nagu minu jaoks nagu igav, et et kui ma võrdlen Jamaical minekut lennukiga, seal on kaks võimalust, kas montiiga või Kingston, siis Kingston on kindlasti palju põnevamat, liigub hästi tüütu, ma tahan siit hästi kiiresti alati ära tulla. Et ta ei ole niisugune noh, pärisema ikka ta on, aga seal on ikka jube palju neid tüüpe, kes tahavad sulle midagi müüa ja tänava Aslereid ja taksojuhid on niisugused, need kõikvad aha, tulista laiali koheselt miljon ta käest, eks ju. Et Kingstonis nii ei ole. Sa lihtsalt võtad takso ja ta ei vaata, too turist, ma saan miljon on ju ta lihtsalt võib-olla natuke rohkem võtab, aga ta ei ole nagunii nagu montiigobees on ikka täielikus Aslerideks. Kuidas üldse Jamaical ringi liikuda, kui sa, ütleme alati seal, ma ei tea, eks iga aktsia kolmekesi rentida auto koos juhiga. Ahah, ma just oligi mu järgmine küsimus, sest tegelikult minule näiteks meeldib ise sõita, et näiteks noh, ma ei tea, Kuubal, ma mõtlesin, noh, et mul oleks olnud odavam rentida auto koos juhiga. Aga ma just mõtlesin, kui ma olin perega naise lapsega, et siis ma mõtlesin, et ma ei taha nagu selle tüübiga kogu aeg mingit relvast ajada, et ma tahan nagu isa olla oma peremees, mõtlesin, Kuubal on vähe autosid, salongi autosid vähe. Aga seal on seest igasuguseid härjavankreid, eesleid, hobuseid, muulased ja mingeid selliseid tüüpe tee täis ja sealhulgas ka öösel ja kellelgi pole isegi helkurit küljes. Et kuidas vaika. Ma saan siis aru, et see liikluspilt ei ole kõige lihtsam. Esiteks ta on ju briti stiilis liiklus. Ehk siis teisel pool teed, kõik sõidavad, eks. Teiseks, need teed ei ole kindlasti otseselt sellised niukesed ikkagi väga käänulised saar on selline nagu ta on. Et, et noh, ma ei tea, seal on nagu enam-vähem sama kallis on nagu võtta siserentida või siis mingi Wendyipsu ja sul on palju stressivabam minu jaoks. Mulle ei meeldi roolida, kuigi mul on 20 aastat juba load ja ma olen igal pool sõitnud, ma olen Islandil sõitnud USA-s autoga ise nagu roolideks. Aga lihtsalt ma ei tea, Jamaical, ma ei tea, vastassuunas sõita ja, ja, ja, ja, ja niuksed hästi kitsad teed ja need teed on ka niuksed üle saja-kahesaja meetri ette ei näe, sest juba on käänacelleks. Ja niisugune suhteliselt ralli, et parem on istuda tagaistmel vees ja lobiseb linnadevaheline takso, siis ei ole nagu üle mõistuse, kallis jah, et seal ongi, see ongi nagu nii-öelda nad kutsuvad seda ruut nagu marsruuttaksod on need, mis on põhitransport seal. Et kas mikrobuss või siis kellelegi auto sõidab linnade vahelt. Et see ongi Raimo, Nõukogude ruut, täksid teema või siis võtad oma mehe, kes viib su sinna kohale, eks. Et mina olen seal tavaliselt leppinud kokku mingi oma sõbraga, kes sõidutab ja ongi kõik ei ole raha ja kui suured need vahemaad üldse on, mul tegelikult ei ole nagu aimu. Ega ta nagu Saar ei ole eriti palju suurem kui Eestis oma nagu pindalalt. Et aga seal ühest otsast teise sõitmine võib võtta viis tundi aega. Sest need teed ei ole selliseid nagu Eestis mõtlesid, et saad 110 kilti panna kogu aeg, eks. Et see ongi see vahe, et see kõik oleneb kuhu poole, kust kohast sõidad. Ühe päevaga hallatav tegelikult see saar ühest otsast teise sõita. Kuule sõidu sõidu taustaks jälle ikkagi seal, nii palju seda head muusikat kõlanud, et ei saa üle ega ümber, paneme ikka järgmist lugu ka vahepeal, et paneme, et sõidu peale ikka, mida me paneme, mul on siin valikus järjest lähevad Bambam syster, näen sind selle kuulamisele sistele Antsipambam, millest siis eelmisest Ailotzee lugu natukene sündis? Ühest asjast, milles tantsijad aru saavad, on Bamba Lõpu ära, universaalne keel. Tarvi, me oleme rääkinud igasugustest kohtadest, toidust, kultuurinähtustest, räägime natuke jama ikka inimestest või noh, eks me oleme nendestki juba natukene rääkinud ja noh, ei saa küsida nii, et on, millised on või milline on jamaikalane, milline on keskne maikal, selleks kõlaks nagu hästi pealiskaudselt jälle, või siis tähendaks seda, et peaks inimesi panema kuskile kaste, tootja, paikaalane on selline rastapatsidega suitsetab savu ja kuulub regeta. Et aga siiski, et mingisuguseid, mingisuguseid omapärase Nüansse kombeid, no ma arvan, et neid rastapatsidega on 10 protsenti, umbes tegelikult seal Jamaical ja ja võib-olla nii palju üldse neid suitsetab ka seda savu ja jamaikalane ja on võib-olla ka väga vaene, et seal võib olla ka väga vaeseid ja maika lasi, eks, kes elavad tänaval ja ja, ja samaaegselt võib-olla jamaikalane. Palju rohkem maailmakodanikku, meie, eestlased, siin. Kujutame ette. Jamaikalane on väga kuidagi Ameerika moodi ka natukene. Et noh, ma tean näiteks mitmed mitut jamaikalased, kes niimoodi näiteks, et pool aastat elavad Jamaical pool aastat elavad Ameerikas. Et parima aja elan Jamaical ja teise parima aja elavad siis Ameerikas ja võib-olla teevad nagu meie, eestlased, käime Soomes tööl, siis nemad käivad Ameerikas seal haltuurat tegemas, eks ju. Ja ühtlasi kogu see mood, muusika, interneti nuti-pluti, seadmed, kõik asjad meile, tundub, et me oleme siin hullud nutt. Ma pean kahjuks kurvastama ja ütlesid, et jamaikalased on ka väga ajas oma oma tehnikaga moega maailmaolekuga, et võib-olla isegi rohkem maailmakodanikud kui meie kahjuks või õnneks või kahjuks. Et Jamaica ise on ka nagu maailma riik. Et noh, näiteks, et kui Eesti, meie siin võime telkida peaaegu igal pool oma telgiga, läheme metsa telkima, eks ju, kõik on suhteliselt chill siis jamaikalane elu sees ja maika oma kodusaare peal telkima ei hakka kuskil, sest saan and chill, et see on ohtlik, keegi võib sind röövida, vaatab, et mingi hull tõlgib vales kohas, eks. Et Ta on ikkagi niisugune maailma riik, et nad aru saama, et seal on kõikvõimalikud loomad olemas ja nagu et ja oma ja ka moe ja kõik asjad nagu täna pilt tundub küll padus. Tüübid ikkagi teavad, et ei olegi nagu. Noh, mõnel võib tunduda vaatajad, lähed maikoloog, kõik seal on mingit Madalama astme kuidagi vaata nagu, et neil ei ole nii arenenud kui meil siin meil on Skype'id lähedane kõrval tatar umbes nii, aga noh, tegelikult see väga üllatada, et seal on, seal on isegi Kentucky Fraid Chicken olemas, eks ole, ja. Mida me või, või siis, ma ei tea, mis seal pöörgel kingid, onju? Niisugused maailmaasjadeks? Et selles mõttes, et ma, ma arvan, et noh loomulikult me oleme uhked, eestlased on ju, et me oleme nii arenenud, aga ka teised Korras ja siis noh, üldiselt mind nagu režiimid ja, ja ma ei tea, lipud ja Maide võimureid jätavad natukene külmaks, on rohkem olla sihuke kraasruuts lävel, et kuidas nagu kultuur nagu selle koha pealt välja näeb. Aga küsin siis niipidi, kuidas jamaikalased ise suhtuvad oma maikariike ja et selles mõttes noh, okei, see lipp on tõesti nagu kohal on ju detailselt lipuvärvid. Ta on igal pool esindatud üle maailma. Loomulikult nad on väga uhked, et oo, ma kuulsin just maikalise suust, vaata see uus poolt, eks ole, kaotas oma viimase jooksu veel rebestas jalalihase ka veel ja ja, ja noh, võiks öelda, et noh, võiks arvata, et enamus jamaikalased nagu kurvad selle üle, et ta nüüd kaotas, nende mees kaotas, eks. Aga tegelikult jamaikalased arvavad, mis Bolton ikka geenius. Näed, kõik ju mängisid, tegid seda, kämblitan ju, panid nagu neid panuseid, kes võidab ja kes ei võida, onju. Usain Bolt tõenäoliselt paniga panuseid, kes ei võida, on ju tõenäoliselt ta pani panuse sellele, et ta kaotab, eks ju. Pluss veel kindlustusrahad, no näed, mees lõpetas oma tuuri hästi, sai hästi palju raha kindlustusraha ja kõik oli kuul, onju. Et tegelikult ta võitis. Et jamaikalane arvab enda riigis niimoodi, et isegi kui pealtnäha kaotab keegi, siis tegelikult on võit et ta on ikka väga uhke oma saare üle, isegi uhkem kui eestlane, ma arvan, et Eesti riigile, et see, ma arvan, et see on tingitud sellest saareriigivärgist, kui sa lähed Saaremaal näiteks ainuke õigeusumaailmas on Saaremaa ja Hiiumaa lased, arvavad samamoodi, tõenäoliselt ütles et noh, ja maitses samamoodi, et seal on küll niisugune nende teema, noh eks see paistab välja ka, ega muidu ei oleks see nii-öelda mingid osad ja maikakultuurist muusika siis näha siis nii nähtav või laeva üle üle maailma. Ja sinagi selles mõttes oled sa kultuurisaadik, et noh, pääshedki ju mõnes mõttes ikkagi resoneerib sinu, sinu ja maikaga. Oleks siis nii-öelda mõnes mõttes tood nagu seda sealset jah, et noh, minu nagu üks eesmärk on see kultuur ega kultuur ja teine on see, et et Eestimaailmapilt muutuks nagu solidaarsemaks ka nagu noh kõlab halvasti, aga värvilisemaks jah, et oleks nagu mitmekülgsem, noh, mõni ütleb, et mulle see multi ei meeldi, aga see on paratamatus. Et see on niikuinii see multikultuur maailmas, eks. Ja mina vist mina minule meeldib see multivärk. Ja ma arvan, et kui see tegelikult on rohkem, siis on ka arusaama rohkem, et on teisi kultuure. See on ka üks põhjus, miks ma seda saadeta heidet, et mulle meeldib mõelda, et läbi teise gaasiline antropoloogiline lähenemine, et läbi teisene õpime tundma iseennast. Ega me tõmbame siin omale murumütsi hästi sügavale pähe, siis me tegelikult ei tea ka iseendast palju, et kui me reisime välismaale ja kui me vaatame selle pilguga natukene ringi õpime tundma teisi kultuure, läbi selle teise me tegelikult õpime tundma ka ja hindama, kas või Eesti ilusat loodust on ju reisides kuskil teistes riikides näiteks, et et siin, noh, mõni isegi on mõni mu sõber on natuke siin, Torison, mis sa sinna koogia maikol läädis siin Eestis on kannid tsaar ja värke ja no on küll jah, ja nad on väga ilusad ja kuulid ja, ja nii edasi, aga ma lähengi sellepärast, et hinnata, et paremini teiste asju seal tegelikult, et ma tõesti hindaks neid asju veel rohkem ja mida rohkem ma reisin, seda rohkem ma hindan seda mõnusat kodueesti, keele kõla või noh, kasvõi nüüd lihtsalt hakklihakastet ja kartulit, eks. Kaunid sõnad, paneme jälle peale ühe muusikapala. Võib-olla mängime siin saates muusikat rohkem kui tavaliselt treesklassis mängivaga noh, veel kord, et see annab seda Jamaika minu meelest nii mõnusalt edasi. Tänase saate eelviimane pala ja viimane pala sinu poolt. Jah, see on vaikses kartell ja vaip Scartellimul õnnestunud korra üks kord näha sekundi, ütles laua peal tere. Aga see lugu on Sammer, taimed on valitud sellepärast siia välja, et rege on paljude jaoks ka selline suvemuusika, nii et see oli üks, kuna paari aasta tagune hitt. Sammer, taim ja vaip, kartul on ka selline huvitav artist, kes on praegu vanglas elu lõpuni siiamaani vanglatrellide tagant muusikat. Nii et see on ja kusjuures vaiks kvartal on ka nagu kunagi oli Elloman seks jumal. Jamaika on praegu vaiks Cartimine jätkuvaid, Scartel laulab siis kõik noored tüdrukud, vanemat rauad lähevad kuumaks. Sobib siia suve lõpetuseks hästi. Huvi paati. Ja. Kõle Tarvi, meil ongi ainult nii-öelda lõpusõnad selle selle kauni pala saatel, et ma usun, et loodan, et inimestele see rännake maikal meeldis. Sa lähed varsti tagasi ja kutsud kaasa ka ja novembris. Ma lähen tagasi ja kutsun. Parimad sõbrad-tuttavad kaasa, nii et tšeki välja Amazonas reisi kaudu. Džemme ikka. Et tegelikult on juba see aasta kohad täis tiksumas, nii et kiirusta, järgmine aasta kaevu, osad kohad täis, nii et noh Jamaika on kuum, hea, kuulake, bushman defemme, lugege tarvi raamatut. Minu, Jamaica, pole probleemi. Ma ei tea, mida veel teadma. Lõpetuseks tõmban täiesti teise serva ja mängiks sulle iseenesest lugu, hoopis põnev, aga ei tea, kas sulle meeldib, aga Osseetia tüüp, kelle nimi on Osamat saajal sündinud Vladislav, kas siis 90. aastal ja lugu on vene keeles. Võib olla raske tunda, sellepärast et ta laulab seda Jamaica aktsendiga. Ja selle muusikastiili nimi peaks olema Ragatan Ves. Noh, kui me siin rääkisime Jamaica kosmopoliitse, sest võiks olla ka seal esindatud. Lugu kannab pealkirjatavad A, mis tähendab toostimeister ja mis ma muud oskan öelda, Tarvi aitäh sulle. Aitäh kutsumast. Aitäh kuulamast. Raadiokuulajad. Värske, vaba on raadio kaks. Saade on reispass külaseli Tarrvi, Laamann, MINA, OLEN, ivaatset Berkin ja kaunite kohtumisteni.