Protestilaul on ülemaailmne nähtus, protestilaule lauldakse kõikjal ja neid on lauldud alati. Protest, see on vastulause. Protestilaulud on ülemaailmne vastulause klassi ühiskonnas, valitsevale ebavõrdsusele ja ülekohtule. Üle 500 aasta tagasi olid protesti lauludeks transuaviooniversid mitte just eriti ammu marsseljees internatsionaal protestilaul sellisena, nagu me teda tunneme. Täna on pärit 1950.-te aastate lõpult USAst. Protestilaulude esitajaks on noored inimesed ja selles ei ole midagi imestamisväärset noorem tüüdanud vanemate jutud vanadest headest aegadest. Politsei värivaim jaaberspektiivitus Nad otsivad tõde omal viisil, ent kaugeltki mitte alati ei suuda nad seda leida. Põrganud kokku esimeste raskustega, kaotavad nad usu enesesse. Kõikidest ei saa võitlejaid. Tõsi, omamoodi protestiks on juba Ragaritaja Rockerite soomlajaaride ja mudelite, kelle huvid piirduvad mootorratta või ekstravagantse riietusega. Eksistents üldse. Ent see on jõuetu, passiivne protest. Protestilaulja on aga võitleja. Protestilaul on sageli ühtlasi võitluslauluks. Protestilaule laulavad praegu Bob Dylan Ühendriikides. Kornelis freesvik Rootsis. Ja Ervin kuudman Soomes. Protestilaule lauldakse ka meil Eestis. On pimedus, Belvini kõrguvad palmi. Veelgi liiguvad taevases võlvist. Ongi needus, sõduri liiguvad hambuni relvis. Nad sammu vaade, edge astuv päike meid iialgi leida ei aitaks. Eks kõrvetav päike neil veriseid käsi ei paigaldaks. Veel mõni vähem surmavat mürki taas lennukeeld linnale jälle. Ja jälle sülitab kuule automaat rangelt. Veel paar päeva möödas ning jälle uus sõdur Vietnami pinnale astunud. Taas miljonid dollarid veerevad bossile tasku. Ja. Kuna iga surm toob kaasa raha, nad nõuavad aina lisatasu eest, ei, nad ei kuule, lase ja, ja tegi isa. Ameerika rahvas ei taha ayus, sõda ta hoopiski rahu ihkab. Puit progressiivsemad korda. USA valitsuskriis. Väga suur osa protestilauludest ja ehk ka kõige tuntumad protestilaulud on kirjutatud protestiks sõja vastu nagu äsjakuuldud laul optimistide esituses. Ühtedes neist räägitakse sõja jõhkrusest, teiste sõja mõttetusest ja paljudes, nagu ka selles Donovani laulus, mida me järgmisena kuuleme, rõhutatakse, et vastutus selle eest langeb kõigile olla inimene, son olla vastutav Inglise protestilaulja. Donovan ise tunnistas ühes intervjuus, et tema laulude eesmärgiks on panna inimesed mõtlema oma ajudega. Donovani tuntuimaks lauluks on universum. Universaalne sõdur. See on laul sõdurist, kes on aina võitluses, see on tema töö ja ta on seda tehes õnnelik. Ta on valmis võitlema nii hiina kui prantsuse vietnami eest. Ta kaitseb USAd ja üldse sõja nimel on see kuueteistaastane nooruk kõigeks valmis. Ta teab, et tappa ei tohi, kui ta tapab sinu minu ja mu sõbra hüvanguks. Universaalne sõdur, see on tuim käsutäitja, kes pole ise suuteline midagi otsustama. Ja Donovan teeb oma järelduse. Ilma temata ei oleks Hitler kunagi saavutanud ühtegi võitu. Ilma temasugustelt oleks tseesar üksi jäänud. Kui poleks olnud teisi temataolisi, poleks olemas ka sõdu. Kuni selline universaalne sõdur edasi elab, ei tule aga sõdadele kunagi lõppu. Meie kuuleme seda laulu soome laulja Hectori esituses. Naine ei, Saara olla turska. Kindral, su tank on vägev masin, ta murrab metsa, jõle mastab sadu inimesi. Aga tal on üks viga. Ta vajab juhti. Kindral, Su pommilennuk on väge. Ta lendab rutem kui torm ja kannab rohkem kui elevant. Aga tal on üks viga, ta vajab mehaanikut. Kindral inimene kõlbab väga paljudeks asjadeks, ta suudab lennata ja ta suudab tappa. Aga tal on üks viga, ta suudab mõtelda. See oli väärtult, pressi luuletus, kindral. Paljud protestilauljad on leidnud, et Brechti sõja vastased värsid sobivad suurepäraselt ka laulmiseks. Üks Brehti laulude esitajaid on Helsingi üliõpilasteatri direktor Kaisa Korfhanen. Laulude viisistajakse saatjaks on tema mees kai Südenius. Šedeniuse ja Korfosed teooria kohaselt on protestilauludest tekst märksa olulisem saate muusikast. Ja kuna muusika mõjub enam tunnetele, siis liitub esitusmaneeriga veel üks võõrandamisnõue. Tuleb hoolt kanda, et laulu esitus paneks kuulaja teksti jälgima. Ja selle saavutamiseks kasutatavad vahendid oleksid püüdev laulmine, skandeerimine ja ka viltu laulmine. Kaisa kohanen ja Kai Südenius rakendavad seda teooriat edukalt ka praktikas. Nüüd siis Brehti luuletus kindral nende kahe esituses. Sega taani Järu Joosada. Mutad nii näed, on libiga. Narritseeemmuunietta ja geen. Rootsi üks populaarsemaid lauljaid, Kornalistreesvik selline ebarootsipärane nimi tuleb sellest, et ta on rahvuselt hollandlane, astub oma lauludes julgelt välja igasuguse Teiskluse ja printsiibitust vastu. Väga iseloomulik Rešveikile on järgnev laul jõuluvana faktiliselt surnud. Ja nagu protestilaulu puhul ikka, ei saa me ka siin tõlkest mööda minna. Algkooli direktor sõnas, mine ütle personalile, et tänu meie suurele heldusele võidelda jõulupidu pidada saalis. Nii et sööge, jooge, töötage, niikaua kui jalad kannavad. Tänu viinale ja konjakile kaob igasugune häbelikus, süüdatakse küünlad, säraküünlad, elagu ilutulestik. Ja jõulukunagi on täis rõõmus. Lapsed tantsivad ümber kuuse ja Meiumisema, laulda jõululaule. Jõulupuud jõulupuud vähemalt 100 korda. Kla. Ava Trievles Mobi Rõudre lööte ja see reemine kirjeral triger teabe käes. Pidu on täies hoos ja jõuluvana kaotab oma ilusa habeme ning ei leiagi seda enam. Siis naeravad kõik lapsed valjusti, vaid väikelasse nutab, sest tema uskus jõuluvana. Kui pidu on läbi, lähen on kõik linnapeale puhume paberist pasunatesse ja kaunis jõulurahu valitseb meie ümber. Lapsed mõtlevad juba järgmistele jõuludele, siis saavad nad jälle jõuluvanalt kingitusi, kui nad seda usuvad. Nad eksivad, sest neile last jõuluvana hauda. Nüüd aga kalla endale sisse rohkem õlut ja viina, sest jõuluvana faktiliselt surnud häid jõulupühi. Õunapuu Rebala. Sõnabrale tee. Äärde ja ütleme, et võib-olla mõned lood ribatrium v troll, preerimine. Soomlane, neetud soomlane, põletame ta erinevad reegleid. Jalanõukogude ajal ei jäänud huvigi labra. Üliloobleva laadiga raam, gloviimine. Protestilaulu teemad võivad olla väga mitmekesised, heaks näiteks on selles osas Soome protestilaulja Irwin Goodman, kes alustas lauluga. Ma ei räägi, kuidas abiellusin ja jätkas siis sellistel teemadel nagu kella viieks sauna ja kuueks kainestusmajja. Ei piisk sind tappa ja ämbrisse ei upu ja nüüd mind viiakse vanglast vanglasse. Ta on teinud pilkelaulu politseinikest ja Soomet Angost, uljaspeadest, autojuhtidest ja paljudest teistest. Aga ta mõtiskleb üsna sageli ka eluprobleemide üle, nagu selleski võrdlemisi filosoofilises laulus kibematk. Ei, ema, palju mulle anud, kui läksin maailma, ei saa miskit õpetan täis aru, kingiks, vaid ma muud ei soovi. Ükskord saan endal koha hauamaal, kus Kateks mul on kodumuld, siis ehk rahu saanud, on iga samm täis kibedust, kui eksleb maailmas, lib igavesti ja nii edasi ja kaugel kodu jääb, on elu täis võitlust kibedat, mõni sureb, mõni siia jääd, selline kord elu on kahjuks küll kahjuks küll. Irwin Goodmani kibedamatkabessimismile on vastandiks kaasaja ühe tuntuima protestilaulja ameeriklase piitsiigeri, keda eesti kuulaja tunneb ennekõike kui laulu, kuhu küll kõik lilled jäid autorit, laul, uss seal Overkam Me võidame. Pitsiiger on ennekõike rahvalaulik. Tema laulud on lihtsa koolised, kuid meelde jäävad ja löövad. Nad tõmbavad kaasa. Uss seal õuel, kamm on saanud üheõigusluse ja vabaduse eest võitlevate Ameerika neegrite hümniks. Esinedes selle lauluga ühel kontserdil Nõukogude liidus, ütles pitsiiger. See laul ei kõla, kui seda laulab üks hääl. Eriti veel selline nõrk hääl, kui minu oma. See laul omandab tõelise kõla siis, kui publik kooris kaasa laulab. Järgnev helilindistus ongi pärit ühelt avalikult kontserdilt USA-s. Protestilaule on palju ja igasuguseid vastuvõetavaid ja vastuvõetamatu olid häid ja halbu. Protesteerida võib ju ka näiteks selle vastu, et jootrahad on liiga väikesed või et suitsud on liiga kallid ja seetõttu kirjutatakse protestilaule isegi protestilaulu vastu. Selge on aga see, et parimate protestilaulude näol on meil tegemist väga vajalike ja aktuaalsete lauludega parimate protestilauljate näol, aga tegemist väga andekate inimestega tõeliste 20. sajandi truba tuuridega. On ju nii freesvik Donovan Goodman kui Dylan iseni oma laulud esitajateks kui ka sõnade ja meloodia autoriteks. Bob Dylanit on nimetatud lüürikuks, kes teadlikult on oma luule riietanud popmuusikavormi. Meie saate algul optimistide esitatud protestilaulu autoriks oli samuti Bob Dylan. Nüüd aga kuuleme esinemast teda ennast. Maantee number 61. Meil oli nina verine ja talle ei antud uusi riideid. Nii ta küsis avardi käest, mis ma pean tegema turu minema, ütle ainult kiiresti. Avar näitas oma püsticatioodile suuna kätte ja sõnas. Mine mööda 60 esimest maanteel. Ja see sümboolne 61. maantee on ainus aga soovitada, see on ainsaks, mis peab aitama. Kui sa oled huvitatud tapmisest, kui sa soovid lahti saada oma kahtlasest minevikust või kui sa soovid ilusat tüdrukut, mine mööda 60 esimest maanteed. Protestilaulud on tihedalt seotud maailmas toimuvate sündmustega, nad on oma aja laulud selle aja, mis on neid sünnitanud. Ajad muutuvad, muutuvad kombed ja elu ise. Kõik see annab omakorda põhjust uute protestilauluteemade sünnile ja teemade muutusega kindlasti muutuka protestilaulude esitamisviis sest selleks, et mõju avaldada, peab protestilaul olema igas suhtes oma aja tasemel. Meie tänase protestilaulusaate lõpetab Tallinna kunstiinstituudi üliõpilaste ansambel peoleo Toivo linna laulu palgasõdurist. Teemaks on aga jälle Vietnam. Juua. Millal pääsel sõitma kooma ajada? Kas veel pro naerma?