Tere eetris portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. 100 aastat sisepõlemismootoreid tootnud ja omaaegseid USA autoturu pioneere üles ostnud ning koondanud Motors teatas, et jätab bensiini ja diislilõhnalise ajastu maha ja keskendub edaspidi puhast elektrit kasutavate sõidukite ärile. Järgmise viie aastaga kavatsetakse turule tuua 20 uut mudelit, neist kaks juba järgmisel aastal. Sarnaseid plaane on kulutanud. Volvo ja korplen Rover Guy Aston Martin. Igalühel neist kalendris natukene erinev ajakava. Teha mootor, see teeb neist eriliseks, aga suurus ja autoturu tippude seas domineeriv positsioon, sest firma müüb aastas umbes 10 miljonit uut sõiduautot ja maasturit. Kui ka teised suuremad autotootjad liiguvad samas suunas Nende teated olnud pigem mõõdukamad arendustiimide ja arendusplaanide tutvustused. Võib-olla ei pidanud General Motorsi juhtkonna närvid enam ootamisele vastu kuuldes järjekordse riigikavadest lõpetada sisepõlemismootoritega sõidukite müük, olgu näiteks Prantsusmaa, Suurbritannia, Holland, Norra ja šokeeriv omast otsast siis umbes poole maailma. Ka Hiina ja India. Samas võib teate taga olla tegemist ajastut lõpetava külma kalkulatsiooniga sarnaselt jääaugus suplejatele. Tagasisidet pole venitamine, ebalemine tekitaks vaid segadust ja parem on enda ning investorite ebakindlust vähendada avalike jõuliste lubadustega. Järgnev etapp sarnaneb nii külma vettehüppajad kui pealtvaatajaid tabava šokiga. Sundides peale harjumuspärasuse mugavust häirivaid muutusi mis sunnib firmad siis elektriautosid tootma, kui täna teenib ettevõte igalt elektriauto Chevy Bolt müügilt umbes 9000 USA dollarit kahju. Järelikult pead neid hirmutama midagi suuremat kui hetkel ebarentaabel äri. Ja loomulikult peab paistma ka midagi helget. Näiteks kasvab. Trio autode müük aastases tempos umbes 60 protsenti ja seda on sama palju kui Fordi mudel T puhul oli vaja 100 aasta eest tänavaid valitsenud hobu kaarikute väljatõrjumiseks. General Motorsi otsus on tõenäoliselt firma ajaloos kõige sügavamate tagajärgedega ning see võib osutuda kogu maailma kujundavaks. Küsimus ei ole firma toodangus, vaid. Signaalis märguandes, mida ootavad mitmed autoriservas ja sellest väljapoole jäävad osapooled mõned lootuste ja mõned kartustega. Järgnevalt kartustele keskendudes piisab viitest riikide rahandus ministeeriumitele kus suure autofirma kaudu kinnitust leidnud stsenaarium riigieelarve täitmiseks olulise kütuseaktsiisi laekumise vähenemisest peaks põhjustama parajalt nördimust. Riigid ju armastavad autokütuste maksustamist. Sellel lõivu eest on raske põgeneda, kui isegi mõttelises põgenemisautos põleks tõenäoliselt aktsiisiga maksustatud kütus. Eestis peaks aga aastaga kütuseaktsiisi tena riigi kukrusse laekuma umbes pool miljardit eurot. Kui viimane aktsiisi tõstmisele järgnenud kütuse müügikõikumine. See riigi ja ärevust. Närve siis mis juhtub, kui mõne aastaga muutub autoparkija sõidukütuste tarbimine hakkab süsteemselt langema kui bensiini ja diislikütus vähenevad. Peax langenoga hind. Tõenäoliselt on Eesti tarbimisefekt väike, mistõttu peaksimegi vaatama pigem suurtes riikides ja suurtes firmades toimuvat. Kui elektriautode kasutuselevõtt jätkub tänases tempos ennustatakse naftaturule kriisi juba viie aasta pärast. Elektriautot võib võrrelda. Teatud mõttes ratastega tahvelarvutiga. Selle aku ei pea olema pidevalt täis, aga maailm peab olema täis võimalusi aku lühiajaliseks laadimiseks, tööl, kodus, kohvikus ja maanteeveerel. Oluliseks on tarbitava voolukogus ja see vastab väikese majapidamise võimsusele. Seega on vaja arendada laadimispunktide võrgustikku, mis omakorda kasvatab survet elektrihinna tõusule mis, olles majandusega rohkem põimunud. Põhjustab arvatavalt suuremat sotsiaalset valu kui autokütuste hinnamuutus. Tõenäoliselt elektrit ei saa liiga palju maksustada ja osa puudujäävast rahast võetakse siis autodelt. Ja siis peaks elektrisõidukite hind lisatavate maksude tõttu tõusma ja nende ostmine muutub vähem atraktiivseks. Mis omakorda võib ülemineku ajaks vedelkütust tarbivate autode pidamise. Muuda ajutiselt uuesti atraktiivseks ajades siis närvi krussi samaaegselt elektri ja tavaautode tootjatel. Kuna töö mõlemal suunal tähendab topelt viiske. Nende näidetega probleemid loomulikult ei lõpe. Küll aga võib lõpetuseks tõdeda, kuivõrd palju ühe autofirma otsus võib tähendada.