Elust setomaal. Tervist, kulla ja malen Uutlevi Mirjam ja so huo, viimase elas setomaalt seto folgist ja Timohaava kuts mõtsa puule. Mida põnevat järjega kolmandal seto folgil, mina ja seal nädalariidel alguse sa nätaja kullelda, sa ja mõtsa puule kutsumine tähendas tuust nüüd kõnelegi lähkumpalt seto folgi vedastniku tamme, Arnoga. Seda, et festivali teema on see aasta mõtsa poole ja oleme programmi koostades ka sellest lähtunud. Mõtleme natuke rohkem metsa poole ja, ja püüame ka sääraseid esinejaid kutsuda ja sääraseid matku korraldada, mis läheksid rohkem metsa poole, nii nii igas mõttes, nii otseses kui ka kui ka siis piltliku, ses mõttes. Mida enemisi siis uutma homme kolm päeva, lisas tuule Nasase kolm päeva olla seto kultuuriruumi seto leelo keskel. Seto folgi eripära muu jaoks ongi too rohkem, et siin saabki, kui säärane, see autentne ja ehtne seto kultuur, veto, kohalik loodus ja käsitöö ja kõik muu leelo ja kõik asjad. Aga samal ajal tuleb siia ka palju külalisi nii mujalt Eestimaalt kui ka kaugemalt piiride tagant. Et säärane nagu selline hübriidfestival mõnes mõttes, et kohaliku inimese jaoks kindlasti võib-olla põnevam osa toomisjon ta väljastpoolt tulnud, aga jällegi külalise jaoks, kes sõidab siia kaugemalt, on jällegi väga põnev see, et saab korraga nautida nii, ma ei tea näiteks Ungari muusikat, aga samal ajal vaadata Mordva filmi ja kuulda seto leelo Tõepoolest, erimest uurija, teil tööga soome-ugri filmifestivali kõrraldajaidega ja müles panud soome-ugri filmi jurta, mis seal toimus? Soome-ugri filmifestival ongi säärase jurta endale ehitanud, mille nad toovad siia värskaja panevad üles, kus saab siis kolme päeva jooksul vaadata erinevaid soome-ugri filmi tegijad tehtud, väga-väga huvitavaid ja väga erinevaid linateoseid meil tegelikult on selles mõttes hästi tore programm, et filmide osas on, on, on ainult üks täispikk film Jaan kaks lühifilmide kollektsiooni, kus saab näha erinevaid erinevate autorite erinevat nägemust sellele, mismoodi soomeugrilane tänapäeval elab ja tänapäeva ühiskonnas ja kuidas ta siia suhtub, suhestub. Seto folgi puhul on tuu ka, et täpselt ei Tiiaki ütelda, et on ta muusikafestival või Andasane matkafestival too pärast, et seal liikumisel mõtsasõ käimisel, eriti Dima haava mõtsa puule minemisel on suur osa. Festival ongi, et eks arusaadavalt võib-olla kõige lihtsam ja kõige atraktiivsem on aru saada sellest, et tegemist on tõepoolest muusika festivaliga, sest muusika mürtsub võib-olla kõige valjemini, aga seto folgi omapära on ka lisaks tollele, et seto ja muu kultuur kui saab, on ka too, et et just nimelt et ise nimetame ennast muusika- ja matkafestivaliks, ehk siis väga väga oluline osa on sellel looduses liikumisel. Samuti on meil äärmiselt peresõbralik festival, et lastele täitsa oma programmi koostajad ja lastele jätkub tegevust nii vaiksest meisterdamiseks, nokkerdamisest kui ka ise näiteks pillimänguni, aga väikeste. Nii et, et ongi selline päris mitmekülgne, päris mitmekülgne festival, et saab, saab teha nii väiksed, väiksed kui suured saavad teha nii mõndagi põnevat. Amme minevaile seto folkel olnu kaid, sääne karismaatiline matkajuht nagu hundi, Kalju, Gea, Dima, hava Sis, matkade ihadza, panted, mis too festivali line tollest matkassaa kas tule, kohalik, puhast seto keelt kõnelev maa sulg ja kõneles Ärquis kõik mõtsa, ela käo mis viil. No meil on väga erinevaid matkasid ja tõepoolest et on, on lihtsalt matku, kuhu saab minna lastega lihtsaid orienteerumisradu, aga on ka keerulisemaid matk on näiteks üks matk, kus tuleb metsast üles leida üks koht kes küpsetab parasjagu lõkke peal hõrgutisi, nii et auhinnaks, kes ta üles leiab, ongi toad, saab seal otse metsas väikse gurmeelõunasöögi teha. Aga lisaks tollele on meil ka võimalik järve peale minna, sest et värskan ju kauni hõrsava järve kaldal ja järve pääle saab minna täitsa erinevalt erineval viisil saab sõita nii süstadega kui võib viikingilaevaga minna purjetama või siis ka setolainel on kaks mootorlaeva, millega saab lõbusõite teha siin lahe peal. Minemise Inam, Botswa säänest õe perast mitte lääneliku kultuuri kunsti olete seal seto folgil asja hinda jaost paika panna kui palju kohalikku kraami folgiline, näta saaja osa saadust. No ma usun, et küllalt palju ja sest, et väga oluline osa nii festivali korraldajad on siin kohalik elanik, elanikkond suures osas või praktiliselt kogu kogu korraldusmeeskond ongi kohalikud inimesed ja samamoodi väga suur hulk kauplejaid, käsitöölisi, aga ka samamoodi esinejaid ja matkaprogrammis osalejaid ja kõikides programmides osalisi on ikka, oleme alati pidanud väga suure au sees, et meil on kohapeal siin setomaal nii palju vahvaid inimesi ja tarku inimesi ja inspireerivaid inimesi, kes suudavad inimestele anda jälle mingit uut infot või mingit uut nägemust. Riidest koni siis pühapäevani vällja Sa setomaal, osa Köst seto kultuuriruumist, aga Moost soome-ugri maailmast. Ja lisaks ka täitsa muid maailma, et, et siin on nii seto kultuuri, soome-ugri kultuuri kui ka Gruusiast näiteks. Aga jõudu tööle teile, aitüma, Parilla tamme, Arno ja mis muud, kui hääd folki. Aitüma. Aitüma tamme Arnole ja hetkel on ka sulle kulla ja ma olen Uutovi Mirjam ja elas setomaal tõmbaski seod vooriotsad kokku mitte on tämbatses vaid tervest suvest, et siis jälle tagasi olla ja sügisel ning sisse panen kõks iis päeval päält pliiatseid uudissid, seniks ilusat suve ja hääd olemist.