Zoltan kodaiga olen ma oma elu jooksul puutunud kokku kolm korda, esimene kord 1937 38. Kui ma õppisin Budapesti muusikaakadeemias teist korda 1960, kus ma Budapestis viibides teda palju kordi külastasin ja kolm aastat tagasi detsembris Moskvas, kus ta viibis külas. Ja kuna tal sel ajal, kui ta Moskvas viibis, oli 81 aastane sünnipäev siis pühitseti seda väga pidulikult. Kultuuriminister Fulceva korraldas sünnipäevapeo ja ma sain, sõitsin sinna, viisin siit ka muusikaorganisatsioonide isiklikud kingitused, andsin talle, kui ta sõitis Moskvasse. Siis oli tal ka kindel kavatsus tulla Eestisse. Ja ma pean ütlema, et me tegime päris korralikud ettevalmistused tema vastuvõtuks, nii näiteks lavastas Vanemuise teater Temahaasilianoshi Ernesaksa koos õppis terve rida tema laule selgeks. Siis tema tundis ju väga suurt huvi ka meie rahvaluule arhiivi vastu. Nii et meil olid väga toredad plaanid Agahjuks mõningatel objektiivsetel põhjustel, ta ei saanud seda reisi Tallinna osa läbi viia. Kuna te olete nüüd temaga üsna mitmel korral kohtunud ja isegi pikemat aega tema juures õppinud siis te arvatavasti võiksite teda üsna põhjalikult iseloomustada kui inimest ja kui pedagoogi Iseloomustada ma muidugi võin aga see vajaks väga pikka juttu, sellepärast et ta on väga kuidagi markantne kuju, väga raske on temast isegi nii lühidalt rääkida. Ma isiklikult ei ole kokku tund sellise nähtusega kus inimene, ilma et ta selleks kasutaks mingisuguseid diktaatorliku vahendeid on vann muutunud täielikult nii-ütelda. Ainuvalitsejaks muusika alal. Tähendab selles mõttes valitseja, et iga tema sooviga arvestati, tooks isegi kasvõi sellise asja 60. aastal. Ta kutsus mind korra endaga kaasa. Akadeemia istungile. Seal Budapestis on nimelt Teaduste akadeemias ka folkloori osakond. Siis sisenedes oli endastmõistetav, et kõik kohalviibijad tõusid püsti. Ja üldse võiks ütelda tema kohta, et kui tema kuhugile läks, siis alaline reaktsioon oli selline, et kõik tõusid püsti sellise autoriteedi, ta saavutas nimel oma suure elutööga, mis saadas õieti kõiki Ungari muusikaalaasid. Ja mitte ainult tööga, vaid ta igal alal oli nii-ütelda kõige suurem autoriteet. Mis puutub Kui inimesesse, siis ta oli väga pehme, väga leebe. Ma ei ole teda kunagi kuulnud isegi valju rääkivat, aga sealjuures väga teravmeelne ja kui vaja, siis ka väga terav. Aga äärmiselt nii peenetundeline oli ta ja kõik õpilased teda jumaldasid. Ta ei tarvitsenud kunagi midagi nii-ütelda peale suruda, iga tema soov täideti silmapilkselt. Mälu oli tal haruldane. Näiteks mul on niisugune juhus temast meeles. Kui üks õpilane tõi ühe soolopala klassis, oli sel momendil nii natuke pime. Ja kuna ta oli väga lühinägeline, siis ta läks akna juurde, vaatas aknal noodi läbi, panin noodi ära, läks klaveri juurde ja hakkas seda pala analüüsima. Peast mängis teda klaveril, sealjuures veel lisas enda poolt variante juurde. Kuidas ta välja nägi. Kui mina maa juures 37. ja 38. õppisin, siis sel momendil ma ei tea, kui palju kuulajaid aga on piltidel näinud toolvaldseni Tristust, siis mind lihtsalt pani jahmatama see sarnasus. Üldse Ungari muusikaelus ei ole lõiku, kus tema nii-ütelda suur mõju ei esineks. Nii näiteks kõige suurem mõju Ungari inimeste esteetilise arengule on õieti see nõndanimetatud koday muusikalise kasvatuse süsteem ja peab ütlema, et sellele süsteemile on Ungari muusikaline kasvatus kõikides koolides juba sajaprotsendiliselt üle läinud. Loomulikult see tema ei leiutanud seda süsteemi, see on ju toonika do süsteem eksisteerib juba ammu. Aga ta kohendas ta nii-ütelda Ungari oludele ja oli selle süsteemi eest võitleja. Näiteks meil Eestis oleme ka võtnud juba selle süsteemi nii-ütelda tugevasti üle. Seltsimees Heino Kaljuste on käinud mitu korda Ungaris tutvunemas selle õpetamise süsteemiga ja praegu võib ütelda, on meil ka juba sellise kallakuga kool printsiip kui selline näib olevat väga hea ja väga edukas, seda võime juba enda kogemustel siin ka ütelda. Kõige suurem tähtsus on ikkagi see loomingu printsiibil ma mõtlen just folkloori kasutamist ja selle hindamist ja kogumist. Loomulikult igal suurel heliloojad on ka oma otsekohene mõju nii-ütelda oma loomingu kaudu, aga veel tähtsam on minu meelest alati mõju. Kui sellel on ka mingisugune nii-ütelda teoreetiline alus, just meisterlikkus, siis orkestratsiooni oskus. Ja ma pean ütlema, tema puhul hämmastas see kohutavalt mitmekülgsus ja see kursis olek terve maailma muusikaga ja tal igal pool olid sidemed. Väga suur, no ma võiksin näitena tuua Esimene tund nähtavasti sellepärast, et kui ma tema juures tunnis käisin siis ta alati Alt garderoobis tuli ülesse. Ja mind kõigepealt juba hämmastas post, mida ta alatega garderoobist kaasa võtta. Panin tähele, et see oli kõikidest maailma riikidest, nii et nähtavasti tal olid ka väga väga laialdased sidemed ja juba see loomulikult niisugust asja ei saa mõjuta jääda ja, ja ka need sidemed näitavad, kui suur rahvusvaheline autoriteet tal oli. Ja ka neid vanast peast kuni mineva aastane. Ma tean, liikus ta kogu aeg kõikides. Mul meenub nõid üks, et kui me olime kahekesi hotellitoas, ajasime juttu jaagu koday mulle ütles, et ta tunneb, et ta on vanaks jäänud, kuigi ta ei näinud sugugi väsinud ega vana välja. Aga ta mulle avaldas kahtlust, et ta kaua enam ei ela, ta seda tunneb. Nii et sel momendil ma muidugi sellele mingit rõhku ei pannud, mõtlesin, et see on nii samma mingi hetkeline väsimus, suur, kuna tal oli seal suur koormus. Aga nagu näha