Tere eetris on portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Inglise keelses sõnaraamatus tähistab Google info otsimist ja alfa vet tähistab tähestikku ning kõrvaltänavalabor peakski olema kõrvaltänaval asuv laboratoorium. Aga see kõik on sõnamäng semantilises ruumis. Google pole enam ammu pelk info vahendaja ja Google pole ka enam õige sõnaline sihtmärk firma tegevustele mõteldes. Selleks on. Emafirma alphabet, millele kuulub siis ettevõte nimega kõrvaltänavalabor. Google'i infopõhiste teenuste paksu portfelli kõrvale on aastatega lisandunud telefonide valmistamine, isejuhtivate autode meisterdamine edaspidi ilmselt siis ka linnaehitus. Ja just see kõrvaltänavalabor rongi ettevõtte linnaehitusega tegelemaks üksuseks. Kui uskuda emaettevõte alfa petinõukogu esimees Erik Schmidti on linna heitus Google'i 10 aastat kestnud inimese teenistusse välja mõeldud tehnoloogiate arendamisega kulminatsioon. Siit võib parafraseerida lausesse püütuna omaaegset Ameerika unistust, milles lehepoisist sai leheomanikust miljonär. Uuel ajal saab linlastele infotsiast hoopiski linna. Omanik alfa bet sõlmisid ühiste kavatsuste leppe Kanadast Toronto linnaga eesmärgiga rajada sele kaguküljele mereranda. Uus, umbes 320 hektari suurune linnaosa. Eesmärk ei ole tuhandetele Tänak Kanadas Google'i palgal olevale töölisele loodav Barakidest linna jagu, nagu seda on viimase enam kui 100 aasta jooksul juhtunud paljudes linnades. Seekordne eesmärk on luua kontseptuaalselt täiesti uudne, 21. sajandi nutikas linnaosa kümnetele tuhandetele elanikele. Projekti vedav said vokk läheb osutab sõnamängule linnairajale Ta üles mitte alates maastvaidavates internetist. See tähendab, et linnaplaneerimisel lähtutakse esmalt inimeste tegevus stsenaariumidest ja nende teostusel vajalikust infost ning selle haldamise vajadustest. Linn täidetakse sensoritega, mis toidavad vajalike ressursside ja muuhulgas ka kliima juhtimise otsustamisprotsesse linnakese elanikele, lubatakski kõrval asuvast suurest Torontost paremat ja eluks mugavamat kliimat. Selleks kavatsetakse ehitistega suunata tuule liikumist puude ja hoonetega luua aktiivne päikesekiirguse juhtimise süsteem. Tänu millele leiab palavatel päevadel rohkem varjulisi kohti. Ja külmematel aegadel lastakse soojal kiirgusel jõuda inimesteni otsemat teed. Õhus kontrollitakse saasteaineid, niiskust ja kõike muud heaks ja tervislikuks eluks olulist. Muuhulgas näevad plaanid ette prügimäele viidava prahi vähendamist, kümnendikule kasvuhoonegaaside teket piirata üle 73 protsendi ja veekasutust langetada kahe kolmandiku võrra. Oodatavalt hakkavad uues linnas sõitma isejuhtivad sõidukid kuid seekord ei ehitata linna ümber autode vajaduste. Vaid keskseks saab olema jala käiv inimene. Siia sobib kõrvalpõikena Google'iga riske ebaõnnestumine tervislike eluviiside propageerimisel. Nimelt firma hakkas populaarse Carli teenuse kahe punkti vahelise marsruudi juurde pakkuma täiendavat kõndimise energiakulu, informatsiooni kalorites ja isegi preemiaks söödavatest muffinitesse. Taustal oli hea kavatsus toetada sel moel kõndimise ja tervislikuma raja valiku motivatsioone. Kahjuks ei ole aga kõik inimesed ühesugused ja mõnede kehakaalu probleem tuleneb vaimse tervise häiretest. Toitumisspetsialistidele tegigi muret, et sellistes inimestes võib kalorite lugemisele ärgitamine vallandada ebaterve käitumise. Lisaks pidasid mõned. Programmi kasutajad taolist infot solvavaks. Google eemaldas kalurite infokaarditeenusest ja see on märk probleemidest. Inimeste valmidusest kuuletuda kasulikuks peetavale informatsioonile. Tagasilöögiga seoses väärib tähelepanu, et uues linnas kavatsetakse ümber kujundada ka tervishoiu. Teenused haiglasse mineku asemel rakendatakse maksimaalselt infot. Põhiseid lahendusi, kantavaid seadmeid ja raviprotseduure teostavaid automaate. Eelmist näidet meenutades saab see olema siis huvitav väljakutse arvestades, kui muutlikud inimesed kipuvad olema olukordades, mis neile ei meeldi. Näiteks ei võta enamus patsiente korralikult ravimeid. Kas Google'i linnas ei pääse kiirsöögikoha uksest sisse, kui kodanik ei ole korralikult ravile allunud? Miks mitte hinnata söögikohast saadud kaloreid ja keelata kodanikule pääs transpordivahendisse, näidates talle piisavalt kalori kulukat? Teed koju ja nii edasi. Neid näiteid võib loengut pidada norivateks. Aga vaieldamatult pakub uus väljakutse põneva vaatemängu kuidas tehniliste algoritmidega püütakse rahuldada inimese hea elu, arusaami.