Maarja küsimuse vastamiseks helistame autoregistrikeskuse eksamiosakonna juhatajale Toivo Kangurile. Tähendab, siin on niimoodi, et juhtimisõigus antakse Eestis kogu eluks ja juhtimisõiguse saab siis ära võta. Tõepoolest kui inimese terviseseisund on selline lubadel sõiduki roolis. Aga üldjuhul on niimoodi, et need isikud, kes on üle 65 aasta vanad, nemad peavad käima tervisekontrollis igav, seda järele. Ja, ja kaar, et võib määrata, kui neid inimese terviseseisund on halvenenud siis ta võib seda perioodi natukene lühemaks teha isegi, isegi võib-olla iga aasta peaks käima, kui ta tahab sõidukit juhtida. Mis puudutab nüüd seda küsimust, et, et võib-olla mõnel juhil on nagu oskused halvad vaat sõiduki juhtimiselt kõrvaldada, kui neid, ütleme, on ainult õigus politseile kunid. Politsei märkab, et, et Tal on võib-olla juhtimisoskused halvad. Või, või äkki on terviseseisund muutunud selliseks, mis ei luba tal sõidukit juhtida, siis nii-öelda juhtimiselt kõrvaldamise õigus on politseil? Ja siis peab juht jällegi minema arstlikku komisjoni. Te ütlete, et nad peavad käima tervisekontrollis iga viie aasta tagant, aga kas neil mingeid korduseksameid ei ole, siis seadused muutuvad kogu aeg. Eksamite nõuet tõepoolest ei ole, sest juhtimisõiguse antakse isikule kogu eluks ja, ja eksam tuleb sooritada siis ainult sellisel juhul, kui vahepeal isik on olnud eemal juhtimisest, näiteks see on nagu dokumentaalselt fikseeritud, see tähendab, et kas tal on mingi liiklusrikkumise eest juhtimisõigus ära võetud või on tal juhiluba kehtetu. Muudel juhtumitel ei ole eksamite sooritamine nõutav. Et need põhiasjad muidugi on liiklusseaduses ja liikluseeskirjas nagu samad. Aga tõepoolest, teil on õigus, teatud muudatusi tuleb ja nüüd on ju olemas täiesti uus liiklusseaduse eelnõu, kus tõesti tulevad kardinaalselt muudatused. Võib-olla siin võiks nimetada näiteks möödasõidu nii-öelda mõiste muutumisega, möödasõit on üldse ja, ja no see teema, neid on tõesti võib-olla võib-olla neid muudatusi tuleks nüüd kajastada võib-olla kõige rohkem meedias ja, ja jäävad nüüd, et neid suunata neid inimesi, eksamile, kellel on antud juhtimisõigus. Noh, ma praegu nagu ei teagi üheski riigis, et oleks vaja teha täiendavad eksamid, et et eks need ütleme teeliikluse konventsiooni kohaseid, need põhinõuded, mis kehtivad kõikides riikides, need on nagu samad, need põhialuseid ei muutu, aga et muudatused, mis neid otseselt võib-olla reaalselt ohtu ei põhjusta, on võib-olla tõesti mingid meetrid muutuvad või, või mingi uus liiklusmärk tuleb, et, et seda selle kohta nüüd jah, ütleme eksamineerimised ei ole ette nähtud, et, et sellest peab nüüd juht olema ise nagu nii-öelda kursis ja, ja, ja kui ta sõidukit juhib, ta peaks nagu nagu ise tundma huvi, et ta teaks, mis on selle märgi sisu. Tegelikult võiks sellel teemal nõu küsida ka perearst Annely Kallelt. See on väga individuaalne, sellepärast, et on olemas 85 aastaseid väga särtsakaid vanureid, kes teevad mõnele 40-ga. Silmad ette, neil ei ole ühtegi haigust, neil ei ole mitte ühtegi tervisepiirangut ja nende reaktsiooni kiirusel pole midagi viga. Ja samas on olemas 60 aastaseid inimesi, kellel on raskeid haiguseid, mis võivad oluliselt halvendada nende mõistmist ja arusaamist. Inflatsiooni nii et vanusega tegelikult mingit pistmist ei ole ja arstlik tervisekontroll on arglik, tervisekontroll on ette nähtud teatud vanusest. Kui ma ei eksi, siis 60.-st eluaastast alates iga viie aasta tagant enne seda iga 10 aasta tagant. Nii et tegelikult, kui perearst vaatab patsiendi läbi ja väljastab talle tõendi, et ta tohib juhtida sõidukit siis see tähendab ikkagi hetkeseisu. Ega arst ei saa mingisugust vastutust võtta sellest, mis juhtub kuue kuu pärast või 12 kuu pärast. Näiteks langetõbi ei ole ravimitega kontrolli all olev langetõbi ei ole mitte kuidagi vastunäidustuseks juhi õiguse omamisel. Et tahan sellega seda öelda, et inimene peab oma tervise eest nii palju ise vastutama. Et kui tal tekib mingisugune tervis, häire näiteks haigestub mingisugusesse kroonilise haigusesse, siis ta peaks sellest tegelikult oma arsti teavitama. Arst peaks ka siis mõtlema võimalikele tagajärgedele liikluses. Kui aga inimene absoluutselt arsti teavita, siis ei ole võimalik arstil kuidagi seda olukorda parandada, ehk siis juhul kui inimene on nii vana ja nõder, et ta tõepoolest enam üldise ei oska otsustada, kas ta oskab ja on piisavalt kiiresti reageeriv liikluses, siis peaksid seda ometigi tema sugulased märkama, et 85 aastasel ja võib-olla enam mitte väga kiirel kiirelt reageerivat kodanikul on autojuhiload ja võib-olla selle esimese perearstiga sellisel juhul rääkima. Kui tihti seda juhtub, et tulevad vanemad inimesed tervisekontrolli ning te avastate, et tegelikult nad ei tohiks üldse juhtida ning võetaksegi juhiload ära. Eks me ikkagi vastuvõtul proovime seda küsimusteta laiemalt, sest ma kordan uuesti, et perearst annab tõendi, mis kehtib hetkeseisuga. Ja mõistagi on see üsna absurdne, et minu poolt läbi vaadatud patsient järgmised viisa vastata olla justkui nagu selle tõendi abil tervislikult kõlbulik. Loomulikult ta seda ei ole siis mina saan sellel hetkel öelda, kas inimene täna tohiks juhtida või ütleme, sellel nädalal tohiks juhtida autot, aga, aga kui ta vahepeal haigestub, siis, siis enam see arstitõend seal mitte midagi ei mõjuta. Minu praksises tegelikult on selliseid juhtumeid. Ta pika olnud mul on olnud perekond, kes toob 89 aastase papi vastuvõtule ratastoolis. Praktiliselt inimene enam ei näe ja palub. Uuendada tervise pöörduda autojuhilubade jaoks ja põhjenduseks oli see, et kui härrasmehel on terve elu olnud auto ja autojuhiload siis need on sellele patsiendile, et nad ei kavatse mitte kunagi kuskile sõita, ütlevad sugulased ja siis, et kui arstid annaks talle uuesti tervisetõendi, siis pappi tunneks, et tema elul on mõtet, sest kui tal ei ole autojuhilube, siis tema elul ei ole mõtet. Ehk selliseid kurioosumeid tegelikult on küll olnud. Ja ma pean ütlema, et ma olen ka korduvalt kasutanud võimalust nüüd autojuhiloa dokument või siis tervisetõendit välja lühemaks ajaks näiteks ma näen, et inimesel teatud haigused ja ma selle tõttu annan talle tõendi, miks see kaheaastase kehtivusega, mis tähendab, et aasta pärast uuesti läbivaatusele tulema.